تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس از جاهای دیدنی چابهار و یادگاری از دوران صدر اسلام در روستای تاریخی تیس است که از بندرهای مهم ایران در سده‌های اولیه اسلام محسوب می‌شد. در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این مسجد تاریخی در چابهار یشتر آشنا شوید.

اگر می‌خواهید سفری به این مکان داشته باشید،حتما از جاهای دیدنی چابهار همچون قلعه پرتغالی ها چابهار و گورستان جن چابهار جنگل حرا چابهار ساحل لیپار و ساحل شب تاب کوه مریخی نیز دیدن کنید

اجاره روزانه خانه در تهران

تیس یکی از بنادر مهم ایران در دریای مکران در زمان هخامنشیان حساب می شود که قبل تر به آن تیز می گفتند. در آن دوران کالاها از آسیای شرقی و هند به بندر تیس می‌آمده‌اند و به مناطق مختلف خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز فرستاده می‌شدند.

مسجد جامع تیس

آب و هوای این روستا گرم و خشک است و دارای  آثار تاریخی متعدد است از مناطق دیدنی شهرستان چابهار می‌توان از مسجد جامع تیس نام برد که در این روستا قرار دارد.

مسجد جامع تیس در منطقه آزاد چابهار واقع شده است و یکی از دیدنی‌های منطقه به شمار می‌رود. مسجدی که شمایل متفاوت آن آدم را یاد بناهای مذهبی هندوستان میبرد. آن‎چه از مسجد جامع تیس در دل روستا به چشم می ‎آید،

مسجد جامع تیس

سازه‎ای شبیه به مسجدهای پاکستان و هند است و رنگ‎ آمیزی مناره و گنبد با رنگ‎های قرمز و سبز و همچنین وجود شیشه ‎های رنگی به عنوان پنجره از جمله جاذبه‎ه ای این مسجد متفاوت ایرانی است.

روستای تیس در کوهپایه قرار دارد و در ۵ کیلومتری شمال غربی شهر چابهار قرار دارد. آثار تاریخی این به این روستا بازه زمانی گسترد  از دوره حکومت هخامنشیان تا دوره‎ ای بعدتر را شامل می‎شود. این مسجد  از همان دوران است.

مسجد جامع تیس

از طرفی بازمانده‌های قلعه تیس که بر روی ارتفاع ودیده شدن منطقه برپا شده است گواهی بر اهمیت استراتژیک تیس پیش از چابهار است.

این مسجد که به مسجد تک مناره هم معروف است مربوط به اهل تسنن بوده واز معماری هندی نیز استفاده شد با مساجدی که در سایر نقاط ایران دیده ای متفاوت خواهد بود.

رنگ آمیزی و نقش و نگارهای داخل و بیرون مسجد شما را به یاد تابلو های نقاشی و عکس های هندوستان و پاکستان می اندازد.

مسجد جامع تیس

سال ساخت مسجد جامع تیس

بعد از به اسلام روی آوردن ایرانیان مساجد زیادی در سراسر کشورمان ساخته شدند. معماری و رنگ و آمیزی هر کدام متفاوت با دیگری بود

مسجد جامع تیس چابهار یا مسجد طوبی؛ دومین مسجد ایران پس از اسلام بوده و قدمت آن به 1250 سال قبل باز می گردد. شیوه معماری و رنگ آمیزی آن ترکیبی از هنرهای آسیایی – شرقی را داراست.

مسجد جامع تیس

معماری مسجد جامع تیس

مسجد جامع طوبی که از لحاظ معماری مثل مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان است مثل اکثر مساجد اهل تسنن دارای یک مناره می باشد. صحن این مسجد دارای نقوش با رنگ جذاب است.

مناره و گنبدهایی که با رنگ های سبز و قرمز شگفت انگیز تر شده اند و درب هایی که با شیشه کاری های منظم و نا منظم رنگارنگ جلوه ایی چشم نواز به مسجد داده اند.

مسجد جامع تیس در بر گرفته شده با یک دیوار دورتادور که از بیرون کاملا داخل مشخص می باشد. بعد از دیوار یک حیاط ورودی قرار دارد . پس از در ورودی مسجد شما وارد مسجد می شوید معماری زیبای سقف ها و محراب نماز چشم شما را مجذوب خود می کند و تفاوت این مسجد را با مساجد دیگر به رخ می کشد.

مسجد جامع تیس

آدرس مسجد جامع 

چابهار، روستای تیس، جاده تیس، مسجد جامع.

مسجد جامع تیس
مسجد جامع تیس

مقالات بیشتری بخوانید