تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

گل افشان

گل افشان  تنگ که با نام گل‌فشان ناپگ نیز شناخته می‌شود، در نزدیکی روستای تنگ، در فاصله ۹۵ کیلومتری غرب بندر کنارک قرار دارد.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این چشمه های گل در روستا تنگ بیشتر آشنا شوید.

اگر می‌خواهید سفری به این مکان داشته باشید،حتما از جاهای دیدنی چابهار همچون قلعه پرتغالی ها چابهار و گورستان جن چابهار جنگل حرا چابهار ساحل لیپار و ساحل شب تاب کوه مریخی نیز دیدن کنید

اجاره روزانه خانه در تهران

یکی از دیدنی های حیرت انگیز شهرستان چابهار، کوه های گِل افشان آن است که مهم ترین آنها در نقطه ای نزدیک به کُنارک به نام بندر تَنگ قرار دارد.

کوه گل افشان بندر تنگ با ارتفاع تقریبی 100 متر و قطر قاعده کمی بیش از 100 متر در فاصله حدود 100 کیلومتری شهرستان چابهار قرار دارد.

گل افشان

اطراف این کوه را بیابانی وسیع فرا گرفته است اطراف کوه به فاصله حدود 200 متر از کوه، چاله ای به عمق حدود 2 متر ایجاد شده که برای رسیدن به کوه باید وارد این چاله شد.

گل‌ افشان

اینجا سه  گل‌فشان تپه را شامل می‌شود که  دو مورد دیگه به‌صورت غیرفعال درآمده‌‌اند. و یکی از آن ها فعال است دهانه‌هایی به قطر چند سانتی‌متر بر روی این تپه هادیده می‌شود که از دهانه گل‌فشان فعال گل خاکستری رنگ خارج و به سوی دامنه‌ها سرازیر می‌شود. این عمل با لرزش خاک به همراه دارد و گاهی به هنگام خروج گل، صدایی مانند شلیک تفنگ از آن به گوش می‌رسد.

N82801816 72122126

دسترسی به این گل‌ فشان

باید در مسیر کنارک به بندرعباس پیش برانید. پس از ۵۰ کیلومتر (۳۰ کیلومتر پس از روستای کهیر)، در سمت چپ جاده، تابلوی بندر تنگ را می‌توانید ببینید. با ورود به مسیر فرعی روستای تنگ و پس از چند دقیقه، تابلوی راهنمای گل‌فشان تنگ دیده می‌شود.

گل افشان

علت وجود چشمه گل افشان

به علت نزدیکی زیاد این منطقه به اقیانوس هند و همچنین شکل خاص پوسته زمین در این ناحیه، پوسته اقیانوس با شیب بسیار تندی در زیر این منطقه به داخل زمین فرو می رود که باعث به وجود آمدن فشارهای زیادی به پوسته زمین می گردد. فشار به وجود آمده باعث خروج آب و به همراه آن گل و لای می شود. این عامل یکی از علت های بوجود آمدن گل افشان ها و چشمه های آب معدنی فراوان در این منطقه به حساب می آید.

بیشترین درصد گاز تشکیل دهنده گل فشانها به گاز متان تعلق دارد که حدود 85-89 درصد می باشد. حدود 10 درصد گاز دی اکسید کربن  و درصد باقیمانده به گازهای نیتروزن و مونوکسید کربن تعلق دارد.

گل افشان

کاربرد گل افشان

 از گل آنها در:

  • سفال سازی
  • کوزه گری
  • بهره برداری از گاز
  • گردشگری
  • گل درمانی

بسیاری از مردم از گل های گل فشان برای موارد درمانی استفاده میکنند. استفاده از گل های گل فشان برای گل درمانی فقط مختص استان نبوده و در در کشورها دیگر از جمله آذربایجان استفاده می شود.از گل ها برای درمان بیماری های پوستی، درمان درد کمر،درد های مفاصل و… استفاده می شود. همچنین برای درمان تنگی عضلانی و انقباظ عروق موثرند..

گل افشان