چابهار, ایرانگردی, سیستان و بلوچستان

قلعه تیس پرتغالی ها،چابهار | Chabahar 

تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قلعه تیس پرتغالی ها

قلعه تیس پرتغالی ها یکی از پر بازدید ترین جاذبه های گردشگری چابهار محسوب می شود. علت این امر قدمت و نمای زیبای رو به دریا آن باشد در این مقاله از سری مقالات ایرانگردی قصد معرفی قلعه تیس  را داریم که یکی از جاهای دیدنی چابهار هستند.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این قلعه در چابهار بیشتر آشنا شوید.

 قلعه پرتغالی های چابهار، 54 در 26 متر دارد و بر روی تپه‌ای در کنار دریا ساخته شده است. 4 برج مدور دورتادور این قلعه (در فاصله 15 متری آن) بود که نگهبان‌ها بر روی آن نگهبانی می‌دادند.

اجاره روزانه خانه در تهران

قلعه تیس پرتغالی ها

در زمان طوفانی بودن خلیج نیز این برج‌ها نقش فانوس دریایی برای کشتی‌ها را داشتند.در داخل قلعه پرتغالی ها، آب انبارهایی دیده می‌شود که از جنس سنگ و ساروج و گچ ساخته شده‌اند، علاوه بر آن، چاهی نیز در بیرون قلعه وجود دارد که با سنگ و ساروج محکم شده در دل صخره ایجاد شده‌اند. سقف قلعه در گذشته پوشیده از چوب بود اما اکنون اثری از این سقف وجود ندارد.

قلعه تیس پرتغالی ها

این قلعه یک منار آجری هم داشت که تزئیناتش شباهت زیادی به آثار سلجوقی دارد. بیشتر این تزئینات اکنون از بین رفته و خراب شده‌اند اما در آن می‌توانیم خطوط کوفی و عربی را تشخیص دهیم. اتاق‌هایی نیز به ابعاد دوازده متر و کوچکتر در این قلعه وجود دارد. هشتی قلعه نیز به کاروانسراهای شاه عباسی دوران شاه سلیمان صفوی شباهت زیادی دارد.

 روستا  تیس که در منطقه ای کوهپایه ای در ۵ کیلومتری شمال غرب چابهار قرار دارد و رودخانه لاوی از آن می گذرد. در میان کوه های شهباز، لاوی و بیلبند پنهان شده است. قلعه تیس در این روستا قرار گرفته و به دلیل تاریخچه و نوع معماری خاصش تعداد بی شماری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.

قلعه تیس پرتغالی ها

دسترسی به قلعه تیس

قلعه پرتغالی‌ ها در ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار، در روستای تیس قرار دارد. این دژ متعلق به دوران اسلامی است و شماره ثبت ملی آن ۵۵۵ می‌ باشد.

معماری قلعه تیس پرتغالی ها

قلعه تیس پرتغالی ها به ابعاد ۲۶ × ۵۴ متر ساخته شده‌ است. در بخش شمال شرقی درب ورودی اصلی قرار دارد و دارای چهار گوشواره خلفی که در پشت دیوار های هشتی واقع شده‌ اند. هر کدام از آنها خود یک اتاقی است و در ساخت آنها از  پی‌ های قطور ساخته شده‌ اند استفاده شده است . ایوانی دارد که با دو پله ازسطح حیاط  بلندتر است.

شیوهٔ ساخت بنا (اتاق‌ ها و ایوانها) شبیه به کاروانسرای شاه‌ عباسی  است که در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌ است. در سه طرف حیاط حجره‌ ها و اتاق‌ هایی حجره‌ ها و اتاق‌ های گوش شمالی وجود دارند.

قلعه تیس پرتغالی ها

شباهتهای معماری قلعه تیس با دوران مختلف

سبک ساخت و نوع مصالح به کار رفته مناره و گوشواره به سبک سلجوقی می‌ باشد و تعمیرات بعدی که در اتاق‌ ها و ایوان‌ ها انجام شده بیشتر سبک صفوی و سبک دوران قاجار است. در گوشه‌ و لبه چاه با استفاده از سنگ و ساروج محکم شده‌ است. در بخش سقف دژ چوب هایی بکار رفته‌ است که احتمالاً از مناطق دیگر به اینجا آورده شده‌ اند.

تزئینات دور منار آجر چینی شبیه سبک تزئینات منار های دوره سلجوقی می‌ باشند اگر چه از بین رفته‌ اند ولی نقش‌ هایی به خط عربی و خط کوفی از اثر برجستگی‌ ها و گودی‌ ها مشخص می‌ شود. اندازه اتاق‌ ها معمولاً ۴ × ۳ متر یا کمتر است که دور یا چهار سوی یک پهنه پهناور واقع شده‌ اند.

 

ردپای آرتمیس در قلعه تیس

قلعه تیس یکی از مهم ترین قلعه های محافظ دریای پارس و مرکز دوم نیروی دریائی  هخامنشیان بوده است و قدمت آن به بیش از دوهزار سال می رسد.

آرتمیس اولین دریا سالار زن تاریخ بشریت و فرمانده نیروی دریائی خشایارشا پنج ناو ایران را در تیس مستقر کرده و از آنجا عازم نبرد سالامیس شد.

ساز و کار  قلعه تیس کاملاً دفاعی و نظارتی بوده و با افق دیدی که نسبت به دریای عمان دارد در یکی از بهترین مناطق سوق الجیشی ساخته شده بوده و از این حیث جانمائی و استراتژی آنان بی نظیر بوده است.

قلعه تیس پرتغالی ها
آرتمیس دریا سالار بزرگ ایرانی

بهترین زمان رفتن تیس

برای بازدید از این پدیده طبیعی، اواخر زمستان یا اوایل بهار اقدام کنید.

قلعه تیس پرتغالی ها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *