تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مسجد ملک کرمان

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با مسجد ملک کرمان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مسجد ملک یا مسجد جامع امام در بافت مرکزی و جنوب شرقی کرمان، خیابان امام خمینی واقع شده است. این مسجد در جنوب بازار بزرگ، متعلق به دوره سلجوقیان، توسط ملک توران احداث شده و از بزرگ‌ترین مساجد کرمان به شمار می آید. مسجد ملک یکی از جاذبه های ماندگار کرمان با گنبد آجری و 101 متر طول و 91 متر عرض می باشد. همچنین برجی تاریخی از همان دوران ، در گوشه شمال شرقی این مسجد به نام قرار دارد که به نام برج سلجوقی معروف است . البته قسمت بالایی این برج فرو ریخته است.

اجاره روزانه خانه در تهران

مسجد ملک کرمان

چند شبستان نیز در این مسجد وجود دارد که معروف ترین آن ها شبستان امام حسن (ع) است. علاوه بر آن باید از شبستان آقا شیخ حسن فقیه نام برد که ۲۲ ستون دارد. در شمال غربی، شبستان آقا علی با ۶ ستون قرار دارد که به شبستان امام موسی بن جعفر (ع) وصل می شود. شبستان واقع در ضلع جنوبی ۲۷ ستون دارد اما شبستان ضلع شرقی کوچـک است.

علاوه بر سر در، صحن، ایوان و شبستان باید از برج آجری مسجد نام برد که به برج سلجوقی شهرت دارد و مشابه برج های آجری دیگـری است که از عهد سلجوقی در نقاط دیگـر ایران بر جای مانده است. این برج در شمال شرق مسجد واقع و قسمت فوقانی آن فرو ریخته است به طوری که تنها ۶ متر از آن باقی مانده است.

مسجد ملک کرمان

تاق ورودی سر در مقرنس کاری است و در قسمت پایین آن نیز ترنجی برجسته وجود دارد. حاشیه تاق با گـچ بری طرح گـره تزئین شده است.

در بررسی سبک مسجد ملک باید گفت، سردر ورودی و اصلی مسجد ملک هم اکنون درب شمالی است. درب قدیمی مسجد چوبی و کم ارتفاع بوده و فلسفه کم بودن ارتفاع این درب زورخانه های قدیمی، این بوده که افراد هنگام وارد شدن به مسجد سری به نشانه تعظیم خم کنند و بعد داخل شوند. پس از عبور از سردر شمالی وارد دالانی با سقف نسبتاً مرتفع می شویم که نمای آن آجر کاری معقل است.

مسجد در زمان گذشته به گونه ای دیگر بوده است، بدین صورت که در جانب غربی مسجد آب نمایی به عمق ۴ متر جهت گرفتن وضو وجود داشته است. آب این محل از قنات مستوره تاًمین می شده است و آب نمای مذکور به صورت روباز و از دو طرف دارای دو راه پله بوده و طراوت خاصی به فضای مسجد می بخشیده است. با خشک شدن آب قنات مستوره در کمتر از نیم قرن پیش، آن آب نما را پر نموده و روی آن را سنگ فرش کردند.

مسجد ملک کرمان

آدرس

ایران، شهر کرمان، خیابان امام خمینی (ششم بهمن سابق)، بخش جنوبی بازار تاریخی کرمان، مسجد جامع ملک کرمان