تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

وقتی می­ گوییم ایران کشوری چهار فصل است یعنی شما می­ توانید در زمستان به مناطقی با آب و هوای بهاره سفر کنید. آب و هوای متنوع، وجود قومیت­ ها و اقوام مختلف در کنار زیبایی بی­نظیر اقصی نقاط ایران باعث افزایش میزان گشت و گذار حتی در زمستان شده است. ما در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم به معرفی مناطق گردشگری متنوع و جاهای دیدنی ایران در زمستان می ­پردازیم تا شما بتوانید در ماه­ های انتهایی سال 1402 هم به مناطق متنوع و جذاب آن سفری زمستانی داشته باشید.

بهترین مقاصد برای گشت و گذارها زمستانه در ایران

شما می ­توانید متناسب با هدف خود همچون سفر به مناطقی با آب و هوای گرم یا بهاره یا بازدید از مقاصد گردشگری سرد و زمستانه در سه ماه انتهایی سال برنامه سفر خود را بچینید. از جمله بهترین اماکن برای گشت و گذار در زمستان می ­توان به مناطقی با آب و هوای سرد همچون دیزین و شمشک یا شهرهایی گرم همچون اهواز، کیش یا قشم اشاره کرد. اسکی در دامنه‌های دیزین و شمشک می­تواند تجربه سفر گردشگری به مناطق سرد را برای علاقه­ مندان به تفریحات زمستانه به ارمغان آورد، این در حالی است که سفر به شهرهایی همچون اصفهان و تهران ترکیبی از ماجراجویی در دل تاریخ و فرهنگ را برای علاقه­ مندان به این سبک سفرها خلق می­ کند. البته اگر مشتاق انجام سفری آرامش ­دهنده هستید مناطقی با آب و هوای گرم نظیر کویرهای یزد، کرمان و اصفهان را در لیست خود قرار دهید.

اجاره روزانه خانه در تهران

جاهای دیدنی ایران در زمستان

بیشتر بخوانید:

گشت و گذار در دیزین و شمشک

اسکی سواری درجه یک و حرفه ­ای در زمستان­ های دیزین و شمشک می‌تواند تجربه­ای خاص برایتان باشد. شما با هر سطح مهارتی می­توانید از استراحتگاه­ ها و اماکن مناسب برای اسکی سواری بهره ببرید. وجود شیب ­های مناسب اسکی برای افراد مبتدی در کنار زمین­ های چالش برانگیز تجربه های خارق العاده ­ای برای علاقه مندان به ورزش اسکی را خلق می­ کند.

پیست اسکی دیزین

پیاده روی در شهرهای تاریخی

گشت و گذار در میادین، مساجد و بازارهای نمادین شهرهایی همچون اصفهان و تهران می ­تواند تجربه لذت بخشی باشد، علاوه بر این پوشیده شدن سطح شهر با برف هم باعث خلق فضایی جادویی می­شود. وجود پوشش سفید رنگ در سطح شهر نمایی از آرامش و زیبایی به اقصی نقاط سطح شهر می­ دهد و چشم اندازی بی نظیر را برای فضاهای تاریخی ایجاد می ­کند. از جمله جاهای دیدنی ایران در زمستان می­ توان به شهرهای تاریخی و برف­زده تهران، اصفهان یا تبریز اشاره کرد. از آنجایی که جمعیت گردشگر در زمستان کم است می­ توان از فضای آرام شهر و نقاط کم توریست همچون میدان امام در اصفهان یا بازار بزرگ تهران بیش از ایام دیگر سال لذت برد. تجربه سفر زمستانی در کنار مشاهده تاریخ و فرهنگ غنی ایران می­ تواند باعث خلق خاطره ­ای جذاب و ثبت عکس ­های شگفت انگیز با تم زمستانی شود.

لذت بردن از عجایب کویری شهرهایی نظیر یزد، کرمان و اصفهان

در حالی که بیشتر مردم کویر را با گرمای طاقت‌فرسای آن می ­شناسند، باید گفت زمستان یکی از بهترین ایام برای گشت و گذار در شهرهای کویری ایران مانند یزد، کرمان و اصفهان است. به عنوان مثال زمستان­ های یزد، فضایی آرام و بی­ دغدغه برای لذت بردن از معماری جذاب، تاریخ و مسیرهای طبیعی شهر فراهم می‌کند. همچنین از آنجایی که زمستان ­های کویر بسیار دمای پایینی دارد، گشت و گذار در طبیعت آن بسیار راحت و بی­دغدغه است. البته نمی ­توان منکر زیبایی متفاوت و بی­ نظیر شهرهای کویری در زمستان شد، مشاهده بازی نور و سایه بر سازه­ های خشتی و گلی یزد به همراه مناظر طبیعی و معماری تاریخی کرمان و اصفهان فضایی فوق العاده خلق کرده است.

ارگ راین

بیشتر بخوانید:

تماشای زیبایی دریای عمان و جزایر خلیج فارس در زمستان

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که از سپری کردن هوا زیر نور آفتاب و سواحل گرم لذت می­برند، قطعا جزایر خلیج فارس مقصد جذابی برایتان خواهد بود. وجود جزایری مانند کیش و قشم فضایی گرم و به خصوص برای لذت بردن از آب و هوای گرم در زمستان، انجام ورزش ­های آبی یا صرفاً لذت بردن از نسیم دریایی ارائه می ­دهد. وجود جزایر مرجانی در نزدیکی کیش باعث شده این جزیره در دسته جاهای دیدنی ایران در زمستان برای غواصی قرار بگیرد.

محبوب­ترین پیست­ های اسکی ایران

همانطور که اشاره کردیم انجام ورزش­ های زمستانه بین علاقه­ مندان به این سبک ورزش ­ها بسیار محبوب است و می­ تواند باعث لذت بردن بیشتر آنها از زمستان و خلق خاطرات فوق ­العاده شود.  از جمله پیست­ های اسکی معروف ایران می ­توان به موارد ذیل اشاره کرد.

دیزین

پیست اسکی دیزین در شمال تهران جز محبوب­ترین پیست­ های اسکی ایران و خاورمیانه است. ارتفاع زیاد آن باعث خلق پیست­ های باکیفیت و مناسب برای انجام هر سطح اسکی­ای شده است، علاوه بر این استراحتگاه­ ها مجهز به آسانسورهای متعدد، مربی اسکی حرفه­ای و مغازه­ های مناسب برای خرید وسایل مورد نیاز هستند.

شمشک

شمشک مناسب افراد حرفه ­ای و علاقه­ مند به دامنه­ های چالش برانگیز برای اسکی است. شمشک در نزدیکی تهران قرار دارد و اسکی بازان باتجربه می­ توانند در دامنه­ های آن به دور از هر دغدغه ­ای اسکی کنند.

توچال

شما می­ توانید به راحتی از تهران به دامنه­ های توچال دسترسی پیدا کنید و تجربه اسکی منحصر به فردی برای خود خلق کنید. استراحتگاه­ های توچال در مقایسه با دیزین و شمشک کوچک است، اما گزینه مناسبی برای افراد علاقه­ مند به اسکی در تهران است.

پولادکف یا سپیدان

قله‌های مرتفع و پیست‌های اسکی حرفه­ای در منطقه پولادکف جنوب ایران ( 85 کیلومتری شیراز) قرار گرفته و  فرصتی فوق العاده برای اسکی فراهم کرده است. از جاهای دیدنی ایران در زمستان می­توان به سپیدان که باعث خلق تجربه ­ای فوق العاده برای اسکی سواری شده اشاره کرد.

پیست اسکی پولادکف یا سپیدان

کویرهای دوست ­داشتنی ایران برای سفرهای زمستانه

از بهترین اماکن دیدنی ایران در زمستان 1402 می ­توان به جزایر گرم جنوبی، کویرها و بیابان­ ها اشاره کرد، اگر مایل هستین روزهای سرد زمستانی را در مناطق گرم و حال و هوای تابستانی سپری کنید، حتما سفر به این مناطق را درون لیست سفر خود قرار دهید.

جزیره قشم

جزیره قشم که به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس شناخته می­ شود، به دلیل داشتن دمای 50 درجه سانتی­گراد می­ تواند یکی از بهترین مقاصد سفرهای زمستانی باشد.  قشم، جزیره ­ای بزرگ است که بیش از 22 کشور جهان را در خود جای داده و به دلیل تعداد کم گردشگران محلی آرام و خلوت برای زندگی است. شما می­ توانید ورزش ­های آبی، شنا، گشت و گذار در این جزیره و سفر به جزایر همسایه همچون هنگام را در لیست کارهای خود حین سفر به این منطقه قرار دهید.

جزیره قشم

بیشتر بخوانید:

جزیره کیش

در حالی که جزیره قشم دست نخورده و خلوت است، کیش گزینه شلوغ ­تر، مدرن­تر و جذاب ­تری برای سپری کردن تعطیلات ساحلی است. این جزیره در سواحل خلیج فارس قرار گرفته و به دلیل وجود هتل­ های تفریحی بزرگ و مراکز خرید مجلل شهرت زیادی بین عموم مردم پیدا کرده است. هزینه سفر به کیش در مقایسه با قشم بیشتر است، پس اگر خواهان داشتن سفری ارزان هستید حتما سفر به قشم را مدنظر قرار دهید.

جزیره کیش | کشتی یونانی

بیشتر بخوانید:

شهرهای جنوبی و بازدید از آنها

سفر به جنوب ایران و بازدید از جاهای دیدنی جنوب ایران در فصول سرد سال می­ تواند منجر به کشف تاریخ غنی و تمدن ­های باستانی ایرانی شود. یکی از جاهای دیدنی ایران در زمستان خوزستان واقع در جنوب غرب ایران و شهر اهواز است. اهواز به شهر پل­ ها معروف است و بازدید از آن در زمستان لذت خاصی دارد.  رودخانه کارون، مردمانی مهربان و خونگرم آن و زمستان­ های معتدل و کوتاهش می ­تواند سفر به اهواز را خاطره انگیز کند. پل سیاه و پل سفید  در کنار آبشار اهواز مقاصد خوبی برای تفریح هستند.  همچنین در این استان سه مکان دیدنی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

  • سیستم هیدرولیک شوشتر که به عنوان یکی از سیستم­ های آبی قرن سوم شناخته می ­شود و نمادی از شگفتی و نبوغ حوزه مهندسی است، در اهواز قرار دارد.
  • چغازنبیل معروف و باستانی یا مجموعه زیگورات ایلامی که در خارج از بین النهرین ساخته شده و قدمت آن به 1250 سال قبل از میلاد مسیح می­رسد.
  • شوش که به عنوان یکی از باستانی ­ترین شهرها با قدمت 6000 ساله و قدیمی­ترین سکونتگاه بشر دوران باستان شناخته می­ شود.

سیستم هیدرولیک شوشتر

در زمستان از کدام شهرهای خاص و زیبا ایران دیدن کنیم؟

همانطور که می­ دانید ایران به عنوان یکی از پهناورترین کشورهای دنیا در مقایسه با ترکیه، عراق یا لبنان شناخته می ­شود، ما در ادامه به شهرهای زیبایی که می­ توانید در زمستان به آنها سری بزنید و خاطرات جذابی برای خود پس از سفر به آنها ثبت کنید، اشاره می­کنیم.

تهران

این کلان شهر و پایتخت معروف در دامنه کوه‌های البرز قرار گرفته و مقصد توریستی محبوب گردشگران داخلی و خارجی است. شما می ­توانید تقابل مدرنیته و قدمت را در تهران به وضوح مشاهده کنید. وجود کاخ ­ها، قصرها، کافه­ های جذاب در کنار اماکن گردشگری طبیعی توچال و دربند باعث افزایش زیبایی این شهر شلوغ شده و به نوعی قلب تپنده تهران را برای گردشگران به نمایش گذاشته است. بازار بزرگ تهران، موزه ملی ایران، کاخ گلستان، مجموعه سعدآباد، امامزاده صالح همگی فضایی زیبا و فوق العاده برای بازدید هستند. همچنین می ­توانید در طول سفر خود در هتل­ هایی همچون هتل تاج محل، اسپیناس پالاس و پارسیان اوین اقامت کنید.

تهران

بیشتر بخوانید:

تبریز

تبریز جزء جاهای دیدنی ایران در زمستان هست که نشانگر فرهنگ غنی ترک­ های ایران به دلیل نزدیکی آن با مرز ترکیه است و همین مسئله باعث شده تبریز به عنوان مقصدی عالی برای خرید شناخته شود.  شما می ­توانید تاریخچه صد الی دویست سال قبل ایران را به وضوح در تبریز مشاهده کنید، علاوه بر این امکاناتی همچون حمل و نقل عالی و آب و هوای دلپذیر باعث شده این شهر تجربه شگفت انگیزی برای گردشگران باشد. از جمله جاذبه های گردشگری تبریز می ­توان به ایل گلی (شاه گلی)، مسجد کبود، موزه آذربایجان، بازار تبریز اشاره کرد که می­ توان سوغاتی­ هایی نظیر فرش­ های زیبا ایرانی را از آنها تهیه کرد.  هتل­ هایی نظیر اهراب، پارس الگلی تبریز و هتل بین الملل شهریار مقاصد خوبی برای استراحت حین سفر به این شهر هستند.

تبریز

اصفهان

قطعا این شهر یکی از مقاصد گردشگری برتر ایران است که به دلیل وجود بناهای قدیمی اسلامی در کنار باغ­ های ایرانی جذابیت خاصی دارد. صنایع دستی این شهر بسیار معروف هستند و علاوه بر این وجود اماکن مذهبی همچون مسجد امام یا شیخ لطف ‌الله در کنار بازار تاریخی زیبایی این شهر را چندین برابر کرده است. میدان نقش جهان، مسجد امام (شاه)، کاخ عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله جز اماکنی هستند که حتما باید حین سفر زمستانی خود به اصفهان از آنها دیدن کرد.

اصفهان

شیراز

از آنجایی که شیراز به عنوان مهد ادب و ادبیات ایران زمین شناخته می ­شود و زمانی هم پایتخت ایران بوده، زمستان­ های آن فضایی خاطره انگیز خلق می­ کند. وجود باغ­ های انگور، آثار تاریخی باستانی، موزه ­ها و اماکن زیارتی این شهر را به مقصدی ایده آل برای علاقه­ مندان به سفر تبدیل کرده است. همچنین شیراز به عنوان شهر عشاق هم شناخته می­ شود و زوج­ های بسیاری در سال­های ابتدایی زندگی خود به این شهر سفر می­ کنند. از جاذبه­ های گردشگری شیراز می­ توان به آرامگاه حافظ، مسجد وکیل، بازار وکیل و باغ نظر اشاره کرد. شما می­ توانید در طول سفر خود به شیراز در هتل­ هایی همچون هتل بزرگ شیراز، زندیه یا هتل کریم خان اقامت داشته باشید.

شیراز

یزد

از جمله جاهای دیدنی ایران در زمستان می­ توان به شهر یزد اشاره کرد. شهری برای تحسین معماری آن، شما با قدم زدن در کوچه پس کوچه­ های یزد می­ توانید زیبایی خانه ­های خشتی و معماری به خصوصش را مشاهده کنید. یزد یکی از بهترین اماکن دیدنی ایران است که جذابیت خاص و منحصر به فرد خود را دارد. شما می­ توانید تاریخ را در کوچه‌های قدیمی این شهر آرام و زنده مشاهده کنید. از جاذبه ­های گردشگری زمستانه یزد برای بازدید می­ توان به مجتمع امیر چخماق، مسجد جامع یزد، باغ دولت آباد و آتشکده یزد اشاره کرد.

یزد

 کاشان

اگر برنامه سفر به اصفهان را از تهران دارید، حتما کاشان را در لیست خود قرار دهید و سر راهتان هم سری به این شهر زیبا بزنید. کاشان به عنوان جواهر معماری و شهری با آثار تاریخی قدیمی مرتبط به هت هزار سال پیش شناخته می­ شود. معماری قدیمی، آب و هوای معتدل و فروشگاه ­های طبیعی آن، شهر را فوق العاده کرده ­اند. باغ فین، بازار کاشان، خانه­ بروجردی­ ها، عباسی و طباطبایی همگی جز جاهای دیدنی این شهر باستانی و قدیمی هستند.

 کاشان

جمع بندی

ایران به دلیل وجود مردمانی دوست داشتنی و شهرهای زیبا برای گشت و گذار، یکی از بهترین کشورهای خاورمیانه برای سفر است. ما در این مطلب به جاهای دیدنی ایران در زمستان پرداختیم و اماکن خاصی همچون جزایر مرجانی کیش را معرفی کردیم تا  آنها را به لیست سفر خود اضافه کنید و در فصول سرد سال هم به آنها سفر نموده و تجربه نابی برای خود خلق کنید. اگر در تهران هستید حتما از جاهای دیدنی زمستان 1402 در تهران که به آنها اشاره نمودیم بازدید کرده و زمستان خود را به دور از سفر و گردش نگذرانید.