تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مسجد نصیرالملک شیراز

شهر شیراز یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی ایران به حساب می آید که کمتر فرد ایرانی پیدا می شود که برای بازدید از جاذبه های این شهر به شیراز سفر نکرده باشد.شهر شیراز یکی از جاهای دیدنی ایران است که دیدنی های بی شماری در خود دارد.در این مطلب قصد داریم شما را با مسجد نصیرالملک آشنا کنیم.

آشنایی با مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یکی از قدیمی ترین و زیباترین مساجد ایران است که قدمت و معماری اش باعث محبوبیت آن شده است.این مسجد در محله گود عربان قرار دارد که در گذشته به نام محله اسحق بیگ شناخته می شد.همچنین از لحاظ موقعیتی فاصله کمی تا شاه چراغ دارد و در جنوب خیابان لطفعلی خان واقع شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

مسجد نصیرالملک

معماری و تاریخچه مسجد نصیرالملک شیراز

ساخت این مسجد در سال 1255 خورشیدی به دستور میرزا حسن خان ملقب شروع شد و در سال 1267 به پایان رسید.معمار آن میرزا محمدحسن بود.

مسجد نصیرالملک در مجموع دارای مساحتی بالغ بر 2890 متر است و زیربنای آن نیز 2216 متر می باشد.این مسجد نمادی از معماری ایرانی در دوره قاجار است.از جذابیت های معماری و طراحی این مسجد می توان به شیشه های رنگی به کار برده شده در آن اشاره کرد.این شیشه های رنگی زیبایی خاصی به مسجد بخشید اند و همین موضوع نیز باعث شده به مسجد صورتی ایران هم معروف شود.

مسجد تاریخی شیراز

 


همچنین بخوانید : غذاهای محلی شیراز


همچنین کاشی کاری و مقرنس این مسجد بی نظیر است.ورودی اصلی مسجد با استفاده از کاشی های هفت رنگ که با گل زنبق و گل سرخ تزئین شده است.قابی سنگی با تزئینات اسلیمی هم بر روی درب چوبی مسجد قرار دارد.بالای این قاب سنگی کتیبه ای کوچک قرار دارد که در آن شعر شوریده شیرازی قرار داده شده است که در ساخت آن نیز با خط نستعلیق نوشته شده است.

وقتی از درب اصلی مسجد وارد قسمت هشتی آجری شوید با حیاط مسجد خواهید رسید که در وسط این حیاط چهارگوش مسجد نصیر الملک حوضی زیبا با کاشی کاری های جذاب وجود دارد.

مسجد نصیرالملک شیراز

شبستان های مسجد نصرالملک

این مسجد دارای دو شبستان است ، شبستان غربی و شرقی

شبستان غربی یکی از زیباترین شبستان های موجود در بین مساجد ایران است که با کاشی ، آجر و نقاشی هایی از گل سرخ تزئین شده و 6 ستون دارد.ستون های این مسجد از زیباترین ستون های جاذبه های تاریخی شیراز به شمار می رود.

طاق این شبستان روی ستون های سنگی با طرح های مارپیچ در دو ردیف شش تایی و به نیت 12 امام به تعداد 12 عدد قرار گرفته است.شبستان مسجد نصیرالملک 7 درگاه و 7 درب چوبی دارد که آن را به صحن مسجد متصل می کند.پنجره ها و دربهای زیبا و رنگارنگ آن نیز توسط استاد میرزا آیت ساخته شده است.


همچنین بخوانید : سوغات شیراز


شبستان شرقی رو به قبله قرار دارد و بیشتر در زمستان خودمنمایی می کند.این شبستان به منظور جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد.

مسجد نصیرالملک شیراز یکی از کم نظیرترین و زیباترین مساجد تاریخی ایران است که گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور برای بازدید از آن راهی شیراز می شوند.این مسجد در سال 1358 توسط انجمن آثار ملی باستان شناسی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

مساجد شیراز