تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شیراز شهر حافظ و سعدی و شهری پرجاذبه در کشور عزیزمان ایران است که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم. در این مطلب از سایت هم اقلیم، با یک راهنمای سفر دیگر و این‌بار معرفی سوغات شیراز با شما هستیم.

سوغات شیراز چیست؟

قطعا در سفر به شیراز برای خرید سوغات نیز وقتی را اختصاص می‌دهید؛ بنابراین لازم است قبل از سفر به شیراز با سوغات آن آشنا شوید تا بتوانید به راحتی هرآنچه که دوست دارید تهیه کنید.همراهِ ما باشید تا از شهر حافظ و سعدی بهترین ها را به سوغات ببرید.

اجاره روزانه خانه در تهران

با ارزش‌ترین و محبوب‌ترین سوغات شیراز صنایع دستی آن است که می‌توانید به راحتی تهیه کنید. صنایعی مانند خاتم کاری،قالی و قالیچه،گلیم و منبت کاری صنایع دستی مختص شیراز هستند. شیراز علاوه بر صنایع دستی سوغاتی‌های دیگر نیز از جمله خوراکی‌های متنوع را به شما ارائه می دهد. از خوراکی‌های شیراز می توان به مسقطی، خرما، بهارنارنج، آب لیمو، عرقیات ناب، رب انار ارسنجان و فالوده اشاره کرد. در ادامه به شرح این سوغاتی‌ها می‌پردازیم.

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی یکی از خوراکی‌هایی است که در سراسر ایران مشهور و محبوب است. کمتر کسی را می‌توان یافت که به شیراز سفر کند و فالوده شیرازی را امتحان نکند. یکی از چیزهایی که فالوده شیرازی را منحصر به فرد می‌کند استفاده از لیمو ترش تازه است که طعم بسیار عالی را به فالوده می‌بخشد. این نوع فالوده بر اساس سلایق افراد می‌تواند با عرقیات مختلف، آب آلبالو و دیگر میوه‌ها سرو شود.

سوغات شیراز چیست

خبر خوش اینکه فالوده شیرازی به صورت خشک نیز به فروش می‌رسد که می‌توانید خریداری کرده و به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید.

مسقطی شیراز

مسقطی شیراز یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که نوعی حلوا محسوب می‌شود. در عید نوروز به خصوص در جنوب کشور مسقطی جایگاه ویژه‌ای در میهمانی‌ها دارد و به عنوان یک شیرینی و یا دسر خوشمزه سرو می شود. مسقطی شیراز به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که محبوب‌ترین آن‌ها مسقطی لارستان است. این شیرینی خوشمزه با نشاسته تهیه می‌شود و در هزم غذا بسیار موثر است.

سوغات شیراز چیه

حالا که به شیراز سفر کرده اید بهتر است به اماکن زیر نیز سری بزنید

لیمو و آبلیموی شیراز

به لطف وجود باغ‌های مرکبات متعدد در استان فارس، این استان سهم زیادی در تامین لیموی مورد نیاز کشور دارد و همچنین در صادرات لیمو نیز سهم دارد. برداشت این محصول در استان فارس از نیمه دوم شهریور تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

آب لیمو سوغات شیراز

لیمو برای موارد مختلفی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که مهم‌ترین آن‌ها آب لیمو است. همچنین لیمو چاشنیِ بسیار مهم و موثری در غذاهای ایرانی است که اغلب خانواده‌های ایرانی از آن استفاده می‌کنند. آب لیمو که به عنوان منبع غنی از ویتامین سی شناخته می شود از تولیدات مهم شیراز است و به عنوان سوغات شیراز نیز شناخته می شود. بنابراین در سفر به شیراز از خرید لیمو و آب لیموی تازه غافل نشوید.

عرقیات شیراز

وجود باغ ها و گلستان‌های فراوان در شیراز و اطراف آن، این شهر را به شهر عرقیات مشهور کرده است. عرقیات متنوعی در شیراز تولید می‌شود که هر کدام طعم، خواص و رنگ خاص خود را دارند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به عرق بیدمشک و عرف نسترن اشاره کرد.

سوغات شیراز

عرق‌گیری در شهر شیراز به صورت حرفه‌ای انجام می شود. به این صورت که عصاره معطر گل و گیاهان با استفاده از دستگاه تقطیر می‌شود و از عطر به دست آمده برای معطر کردن شیرینی‌ها، غذاها و شربت‌ها و همچنین در مراسمات استفاده می‌شود. بنابراین عرقیات اصیل را به عنوان یکی از سوغات شیراز فراموش نکنید.

دیدنی‌های دیگر شیراز:

بهار نارنج

درختان نارنج در شیراز زیاد هستند چرا که آب و هوای شیراز برای رویش این نوع درختان بسیار مناسب است. اگر در فصل بهار و در اردیبهشت ماه به شیراز سفر کنید شک نکنید که عطر بهار نارنج در این شهر شما را شگفت‌زده خواهد کرد. بهار نارنج شکوفه درخت نارنج است که عطر و بویش هوش را از سر انسان می‌پراند.از زمان های قدیم یکی از سوغاتی‌های شیراز بهار نارنج بوده است.

سوغات شیراز چیست

حال که سخن از بهار نارنج شد بد نیست با برخی از خواص بی نظیر عرق بهار نارنج آشنا شوید.

خواص بهار نارنج

  1. آرامش بخش و ضد تشنج
  2. پیشگیری از حمله های قلبی
  3. مفید برای سیستم عصبی بدن
  4. اشتها آور و ضد سرفه

رب انار ارسنجان

یکی دیگر از مهم‌ترین و معروف‌رین سوغات شیراز و استان فارس رب انار ارسنجان است. این رب انار به قدری محبوب و خوش طعم است که هر ساله جشنواره‌های به نام جشنواره رب انار در شهر شیراز برگزار می‌شود. مراجل تهیه این رب انار مراحل پیچیده‌ای است و به علت نوع کاشت و همسایگی درختان انار با درختان سایر میوه‌ها و استفاده از سایه‌ی بیشتر، این انار‌ها از آب فراوانی برخوردار هستند.

سوغات شیراز

درختان باغ انار ارسنجان حدود 100 سال قدمت دارند. این باغ در 2800 هکتار زمین پرورش داده می‌شود و سالانه حدود 40 هزار تن انار از این باغ برداشت می‌شود. بعد از برداشت انار ها ابتدا انار‌ها نار تکانی می‌شوند و سپس به تارک منتقل می‌شود تا دانه‌های آنها برای آبگیری فشرده شود، پس از آبگیری آب انار‌های به دست آمده را بر روی آتش می‌جوشانند تا به رب انار تبدیل شود. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شیراز از جشنواره رب انار ارسنجان در فصل پاییز نیز بازدید کنید.