تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی لار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی لار را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی لار در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان لار است. سرزمین لار در زمان ساسانیان بدلیل احداث آتشکده در این شهر مورد توجه بوده است و از اواخر قرن هشتم هجری قمری مرکز ضرب سکه بوده، سکه‌ دار (لاربن‌)، در سواحل‌ خلیج‌ فارس‌ و هند رایج بوده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

شهر لار (Lar) یکی از شهرهای توریستی ایران می باشد که در جنوب استان فارس واقع شده است. این شهر جنوب شرقی ترین شهر استان فارس می باشد. شهرستان لار در یک دشت واقع شده است و آب و هوای آن بسیار گرم است. در حد فاصل شهرستانهای داراب، جهرم، خنج، فیروزآباد و استان بوشهر و استان هرمزگان واقع شده‌ است. در ادامه جاذبه های گردشگری لار را به شما معرفی می کنیم.

دیدنی های لار

آرامگاه مادر نادرشاه

آرامگاه مادر نادرشاه یا برج ننه نادر در نزدیکی قلعه اژدهاپیکر، در شهرستان لار از توابع استان فارس قرار گرفته است. با ارتفاع کلی ۹ متر، این مقبره برخلاف نام خود نه به مادر نادرشاره افشار تعلق دارد و نه در دوران حکومت افشاریه ساخته شده است. با توجه به سنگ به‌کار رفته در بنا، آن را به دوران تیموری و صفوی مرتبط می‌دانند.

جاهای دیدنی لار
جاهای دیدنی لار

قلعه ی اژدها پیکر

قلعه اژدهاپیکر یک ساز‌ه‌ی خشتی متعلق به دوره‌ی ساسانی واقع در شهرستان لارستان است. این قلعه که بر روی تپه‌ای در جانب شمالی شهر قدیم لار واقع است، در گذشته با عنوان طلسم کیانی شناخته می‌شده که گویای استحکام و نفوذناپذیری آن بوده است. در ضلع شرقی قلعه اژدها پیکر، بر روی یک سطح مرتفع مشرف به شهر، برج ننه نادر قرار دارد که یک بنای تاریخی سنگی است.

29f26f982122c4395966425b815f059b

قلعه همایون دژ

قلعه گراش یا همایون دژ از دیدنی‌های گراش در استان فارس به‌شمار می‌رود. این اثر تاریخی که به دوران پس اسلام تعلق دارد، در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ با شماره‌ی ثبت ۱۰۵۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی لار
جاهای دیدنی لار

بقعه پیر سرخ لار

بقعه پیر سرخ لار در جنوب غربی شهر قدیمی لار قرار دارد. این بنا متعلق به دوره صفویه است. این بقعه که بخش‌ هایی از آن هم تخریب شده است هنوز یکی از اماکن مقدس شهر لار به حساب می آید. روی برخی از دیوارهای این بقعه نقاشی‌ هایی دیده می‌ شود. در این بقعه سنگ کاری‌ های قدیمی زیادی به چشم می‌ خورد.در دو سمت درب ورودی دو ستون مشاهده می‌ شود. طبق عقیده‌ ای که اهالی این منطقه دارند این بنا برای برادر شاهچراغ ساخته شده بود. این بقعه برای اهالی این منطقه بسیار مقدس است. برخی بر این باورند که در حفره های مربوط به هفتاد سال پیش در داخل بنا یک پنجه طلایی بوجود آمد که در سال ۱۳۶۹ خورشیدی دیگر اثری از آن دیده نشد.

پیرسرخ

باغ نشاط

این باغ در کنار رودخانه ی خشک در مرکز شهر قدیم لار قرار گرفته است. باغ نشاط مربوط به دوران صفویه است و شامل یک بنای دو طبقه با زیر زمین است. در وسط شاه ­نشین عمارت، منفذی ۸ ضلعی جهت نورگیری و تهویه هوای زیرزمین قرار دارد. زیرزمین این عمارت در سال­های اخیر به عنوان زورخانه سنتی و این بنا در دوره­های بعد از صفوی به عنوان دارالحکومه مورد استفاده بوده است. درکنار عمارت، حمام با سقف هلالی و ستون­های سنگی مارپیچ و آهک بری­های زیبا واقع شده است. از دیگر آثار شهرستان لارستان می­توان بنای پیرسرخ، مسجد جامع لار، پل و بند رودخانه خشک، آب انبارهای دهان شیر و آب انبارهای متعدد دیگر را نام برد.

جاهای دیدنی لار
جاهای دیدنی لار

پل‌ شاه عباسی

پل‌ شاه عباسی لار این پل‌ در غرب منطقه لار بر روی رودخانه‌ شور در مسیر کاروان ‌رو دوره صفوی واقع گردیده و ظاهراً از آثار شاه عباس اول صفوی است که بقایای آن در جریان احداث پل بتونی جدید به طور کامل از میان رفته است.این پل که همزمان با توسعهٔ راه‌هاى بازرگانى در عهد صفویه در شرق رودخانهٔ شور ساخته شده احتمالاً هفت ستون داشته که بیشتر آن‌ها هنوز هم باقى مانده‌اند.ستون‌ها به طور کامل قابل رؤیت نیستند و تنها ستون‌هاى بازمانده از دورهٔ‌ صفویهٔ آن دیده مى‌شوند. این پل چندین بار تعمیر اساسى شده است.

کاروانسرای بزرگ بریز

کاروانسرای بزرگ بریز از آثار دوران قاجاریه است که در شمال بخش مرکزی لار و در روستای بریز واقع شده است. این کاروانسرا بنایی است چهار ضلعی به ابعاد ۶۰×۵۰ متر به طوری که اضلاع شمالی و جنوبی ۶۰ متر و اضلاع شرقی و غربی ۵۰ متر طول داشته، از مصالح سنگ و گچ ساخته شده است. بنا ر سه ضلع شمال، شرق و غرب دازای رواق و یک راهرو سراسری در پشت آنها بوده که اخیراً توسط اهالی محل جهت استفاده‌های شخصی پشت رواق‌ها به وسیله سنگ و آجر مسدود شده به گونه‌ای که رواق‌ها به حجره تبدیل شده اند. در چهار گوشه این بنا هر کدام یک پلکان،راهیابی به پشت بام بنا را میسر می سلخته است در پشت هر ضلع بنا سه برج پشتیبان جهت استحکام آن ساخته شده است.

unnamed 2 1

امامزاده میرعلی بن حسین لار

این امامزاده در زیـر دو قلعه اژدها پیکر و قدمگاه قرار گرفته هست و بنای فعلی آن نوساز می باشد.اصل بنا در حدود ۷۰۰ سـال پیش ساخته شد، گنبد و دو گلدسته آن با کاشی­کاری­های زیبا معرق شده می باشد.

جاهای دیدنی لار
جاهای دیدنی لار

بازار قیصریه

بازار قیصریه از جاهای دیدنی لار به شمار می‌رود. اصطلاح قیصریه به مراکز تجاری یا مغازه‌هایی اطلاق می‌شود که امکان اقامت شبانه در آن نباشند. این اصطلاح از آغاز قرون وسطی (قرن ۱۰میلادی) تا عصر حاضر، چه در قلمرو کنونی کشورهای عربی و چه در ایران، به معنی «فضاهای تجارتی و صنعتگری» به کار می‌رود. قیصریه‌ها عمدتاً به دستور پادشاهان یا حکام وقت با طراحی و برنامه‌ریزی قبلی و تا حدودی با توجه به نیازهای اقتصادی شهر و ارتباطش با حوزه نفوذ آن ساخته می‌شد.

170b33ee 0d88 4dae 96ce f736d23f4edd 840x560 1

آب انبارهای هفت ‌برکه

آب‌انبارهای هفت ‌برکه یا به‌طور مختصر هفت برکه، مجموعه‌ای از هفت آب‌انبار است که در زمان‌های مختلفی بنا شده‌اند. این آب‌انبارها در شهرستان گراش و در مسیر رودخانه‌‌ای فصلی با نام بزئرد در محله‌ی ناساگ قرار دارند. از این مجموعه، پنج حلقه دارای سقف گنبدی شکل و دو حلقه دیگر بدون سقف هستند. بزرگ‌ترین و معروف‌ترین این آب‌انبارها با نام برکه حاج ابوالحسن شناخته می‌‌شود.

جاهای دیدنی لار
جاهای دیدنی لار

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: