تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مناره های هرات 

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با مناره های هرات در افغانستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مناره های هرات که یادآور روزهای قدیم افغانستان است، چشم هر رهگذری را از دور مجذوب می کند. چهار منار هرات در هنر معماری تیموری در افغانستان نقش به سزایی داشته و هنوز که هنوزِ، بعد از این همه سال به عنوان نگین هرات برای تاریخ نویسان و گردشگران دارای اهمیت است و آرزوی هر گردشگری، بازدید از این آثار ارزشمند است.

اجاره روزانه خانه در تهران

هرات نزدیک به ۸۰۰ بنا و اثر تاریخی را در خود جای داده که در این بین مناره‌های هرات از اهمیت زیادی برخوردار هستند. به تازگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان دستور تشکیل کمیته اضطراری برای جلوگیری از فروپاشی مناره پنجم را صادر کرده است.

منارهای مصلی هرات

چهار منار هرات که شامل مجموعه مصلی بوده تعداد آن به ده پایه می رسید که از جمله چهار منار مرتفع و پرکار متعلق به مدرسه سلطان حسین بایقرا بوده که در چهار گوشه ی مدرسه موقعیت داشته، چهار منار دیگر متعلق به مدرسه کمتر بوده و در چهار گوشه مدرسه بنا گردیده بود دو منار دیگر از جمله منارهای یمین و یسار ایوان بزرگ مسجدجامع گوهرشاد بوده است. این همه مناره ها از نقطه نظر ارتفاع باهم متفاوت بوده که بلندترین منار با قبه آن به 55 متر می رسید.

مناره های هرات 

سرگذشت ۱۰ مناره بلند هرات باستان

بر اساس نوشته، ولی شاه بهره، پژوهشگر آثار تاریخی هرات، پس از مرگ سلطان حسین بایقرا در نتیجه مخالفت‌ها و کشمکش‌های فرزندان او، در نتیجه حملات شیبانی‌ها و صفوی‌ها در ۹۱۲ هجری قمری، شهر هرات به ویژه مجموعه مصلی از گزند حملات مصون نماند، تا اینکه در ۱۳۰۴ هجری قمری به تحریک انگلیس‌ها این مجموعه با خاک یکسان شد و از آن اثر‌های تاریخی، فقط ۱۰ مناره بلند و تزیین شده با گنبد گوهرشاد باقی ماند. اما به مرور زمان ۵ مناره بر اثر فرسودگی فرو ریخت و در حال حاضر فقط ۵ مناره از این مجموعه‌ی باستانی و تارخی پابرجاست.

ارتفاع این مناره‌ها در ابتدا ۳۴ متر بود که قسمت‌های بالایی آن فرو ریخته و در حال حاضر بلندی این مناره‌ها به ۳۰ تا ۳۲ متر می‌رسد.
مناره های هرات