تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

نارین قلعه

نارین قلعه  در شهر جاجرم در خراسان شمالی کنار دروازه قدیم قرار گرفته است.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا این قلعه تاریخی در جاجرم  بیشتر آشنا شوید.

نارین قلعه

معرفی نارین قلعه

ساکنان قلعه  به دنبال آرامش و امنیت بودند و دیوار بلند برای قلعه فراهم کردند.ارتفاع درحدود 25 م و در بعضی نقاط آثار برج را میتوان دید.این قلعه بر روی تپه بیضی شکل قرار گرفته و دور ان خندقی وجود دارد مساحت کل این قلعه به 360 م و طول 125*100 م است.

اجاره روزانه خانه در تهران

نارین قلعه

تاریخچه قلعه نارین

تپه در  در وسط شهر همان هکاتم پیلوس(شهر صد دروازه) بوده که دارای سه شهر و سه فرهنگ است. در طبقه اول شهر اشکانی و در طبقه دوم شهر ساسانی و در طبقه سوم شهر سلجوقی است که بعبارتی جومی چنگیز آن را مرمت کرده است. درب دروازه جاجرم را چون سنگ آسیاب بزرگ سوراخ دار جهت انتقال اسب به دروازه ساخته اند

این قلعه در سه طبقه طبقه اول اشکانی طبقه دوم شهر ساسانی و در طبقه سوم سلجوقی  است .

در اواخر حکومت محمدشاه و در اوایل ناصر الدین شاه مورد استفاده قرار می گرفته است.و در این فاصله زمانی بود که محمد شاه در سفر نام خود تلی از خاک تبدیل شده است.

اخیرا شهرداری جاجرم بر روی تپه پارک ایجاد کرد.و حفاری غیر مجاز  اطراف تپه  موفق به کشف ظروف و اشیا عتیقه فروان از دوران قبل و بعد اسلام شده است.

در سفر نامه  خراسان وسیستان چارلز ادوارد این گونه مینویسد:

«در وسط جاجرم یک تل خاک عظیم به ارتفاع ۲۱ تا ۲۴ متر هست که بقایای ارک شهر قدیمی محسوب می‌شود و به آن نارین قلعه می‌گویند.

بر  روی خاک دیوار و برج ها قدیمی به چشم میخوردند ولی از آن نمیتوان  به استحکامات شهر پی برد زیرا که در پایین دست آن برج و دیوار هایی قرار دارد.

در قسمت غربی  دیوار های بیرون آمده اند و یک ردیف نبود بلکه یکی در بالا دیگری قرار گرفته است . در پایین آن یک خندق که محیط آن360 م  است.

ثبت در فهرست آثار ملی ایران

در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۹۳ این اثر  یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نارین قلعه