تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کول خرسان دزفول

در این بخش از معرفی مکان های دیدنی در مجله گردشگری هم اقلیم، درصدد هستیم شما را با یکی از مکان های اعجاب برانگیز ایران یعنی کول خرسان دزفول آشنا کنیم. پس با ما، در سفری به یکی از مناطق دیدنی ایران یعنی کول خرسان دزفول همسفر شوید. پیش از معرفی دره کول خرسان دزفول باید این نکته مهم را یادآور شویم این مکان دیدنی و زیبا در عین زیبایی و طبیعت منحصر به فردش، یک مکان به غایت خطرناک برای افرادی است که بدون هیچ گونه تجربه و آمادگی دل به طبیعت ناشناخته می زنند. پس حتما از آمادگی خود برای این سفر مطمئن شوید.

دره ارواح
تصویر از سایت کجارو

دره کول خرسان که به دره ارواح نیز مشهور است، در فاصله 35 کیلومتری در سمت شمال شهرستان دزفول واقع گردیده است. این دره مسیر بسیار باریک و خطرناکی از میان دیواره های صخره ای بلند دارد که در این مسیر چشمه های زیادی قرار دارد و این راه زیبا پوشیده از درختان بید و نیزار است.

اجاره روزانه خانه در تهران
دره کول خرسان
تصویر از سایت ایران هتل

دره کول خرسان یا به قولی دره اشکفت زرده با ژرفایی بیش از 200 متر در فاصله 35 کیلومتری شمال دزفول واقع شده است. کول در گویش محلی به معنای دره است. اما هنوز دلیل نام گذاری این دره به خرسان یا خرسون مشخص نیست. این دره یکی از اعجاب برانگیز ترین مکان های دیدنی شهر دزفول است. این دره دارای مسیر بسیار زیبا و دل انگیزی است که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. در ورودی دره، نخلستان کوچکی قرار دارد همین طور اگر که از ابتدای دره به سمت پایین دره حرکت کنید درختان دیگری مثل سدر، انگور، پسته وحشی، انجیر وحشی و کُنار نیز مشاهده خواهید کرد. در قسمت مرکزی دره، گیاهان دارویی مثل پرسیاوشان بیشتر به چشم می خورد و رویش دارد. سرتاسر دره پر از آب باریکه هایی است که به سمت عمق دره سرازیرند و در فصول پر باران تبدیل به آبشارها پر آبی می شوند.البته در بخش عمیق دره، یک نهر دایمی زیبا قرار دارد که از چشمه های درون دره سرچشمه می گیرد.

دره کول خرسان

دره کول خرسان ، زیبای طبیعت دزفول

دره کول خرسان در بعضی قسمت ها چنان باریک می شود که فقط یک نفر می تواند از مسیر دره عبور کند و در بعضی بخش ها چنان پهن و گسترده می شود که می توان پهنه وسیعی از آسمان را از ژرفای دره دید. اما در قسمت هایی دو یال دره آنقدر به هم نزدیک می شوند که چیزی از آسمان را نمی توانید ببینید و حالت ترسناکی به دره می بخشد. شاید به همین دلیل است که برخی این دره را دره ارواح می نامند.

دره کول خرسان

در بخش انتهایی دره کول خرسان، غاری قوسی شکل وجود دارد. در انتهای این غار زیبا، آبگیری به طول 5 و عرض 3 متر قرار گرفته که به رودخانه دز مشرف گردیده است. این آبگیر در گویش محلی گهر نامیده می شود و افراد محلی در فصل تابستان از آن برای آب تنی استفاده می کنند. یکی از نکات جالب درباره کول خرسان آب و هوای این دره است. برخلاف طبیعت این منطقه، هوای دره در زمستان نسبتا گرم و در تابستان نسبتا خنک می باشد به صورتی که دما در وسط دره به کمتر از 20 درجه نیز می رسد. اختلاف دمای کول خرسان با شهرستان دزفول در تابستان به حدود 30 درجه می رسد.

برای رسیدن به دره وهم انگیز کول خرسان، از مسیر روستای بزان در منطقه شهیون عبور می کنید و از روستای پاقلعه نیز گذر می کنید تا به منطقه زیبا و بکر کول خرسان برسید. البته به یاد داشته باشید عبور از این مسیر، تقریبا به یک ساعت و نیم پیاده روی نیاز دارد که البته پیاده روی در مناطقی بکر و دست نخورده که شما را سر ذوق خواهد آورد. البته مسیر پیاده روی کمی سخت و صعب العبور است و حتما باید از آمادگی جسمانی مطلوبی برخوردار باشید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

دسترسی به دره ارواح در خوزستان

برای رسیدن به دره کول خرسان مسیرهای متعددی وجود دارد که می توانید با توجه به سلیقه و نظر خود یکی از مسیرها را انتخاب کنید.

  • از طرف روستای بیشه بزان می توانید از مسیر جاده شهیون از شهر دزفول، به این دره برسید
  • مسیر بعدی از روستای پاقلعه در منطقه شهیون است که از طریق جاده شهیون و دزفول می توانید به این مسیر دسترسی داشته باشید.
  • یکی دیگر از مسیرها روستای اسلام آباد در منطقه چغامیش است که می توانید از این مسیر نیز به دره دسترسی پیدا کنید. برای رسیدن به این مسیر از طریق بلوار شهدای پلیس شهر دزفول به راحتی می توانید استفاده کنید.

برای دستیابی به ورودی دره کول خرسان حداقل نیاز به 4 کیلومتر پیاده روی در مناطق صعب العبور است که حتما نیاز به آمادگی جسمانی مطلوبی دارد.

حتما اگر سفری به استان خوزستان داشتید از این دره زیبا و رویایی بازدید کنید. طبیعت بکر و وهم آلود این منطقه در کنار آب و هوای بسیار مطبوع دره، خاطره یک بازدید بی نظیر و دل انگیز را برای هر گردشگری پدید خواهد آورد.