تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

اگر میدان سرخ، قلب مسکو است، خیابان تاریخی آربات روح شهر است. خیابان آربات مسکو بدون شک یکی از معروف‌ترین خیابان‌های پایتخت روسیه است، اگر نگوییم معروف‌ترین آن، شاید در کنار خیابان  Tverskaya یک‌ سروگردن بالاتر به‌ حساب بیاید. خیابان تاریخی آربات پر از جاذبه‌های تجاری و توریستی، پر از مغازه‌ها، رستوران‌ها و هنرمندان خیابانی است. شما می‌توانید با گشت گذار در این خیابان لذت‌بخش‌ترین پیاده‌روی عمر خود را رقم بزنید. ما در این مقاله از مجله گرشگری هم اقلیم به شما نمایان‌ترین ساختمان‌ها، موزه‌ها، تئاترها و بناهای تاریخی آربات را معرفی می‌کنیم.

معرفی خیابان آربات مسکو

محله یا ناحیه آربات منطقه‌ای تاریخی در مسکو است که در آن خیابان آربات مسکو در فاصله 20 تا 30 دقیقه پیاده‌روی غرب میدان سرخ یا 15 دقیقه تا کلیسای جامع مسیح ناجی قرار دارد. این بنا که در مرکز تاریخی مسکو بین میدان‌های آرباتسکایا و اسمولنسکایا سننایا قرار دارد، تقریباً 1.2 کیلومتر طول دارد و توسط ساختمان‌های تاریخی به سبک‌های مختلف معماری احاطه شده است. این خیابان به دلیل معماری تاریخی و انرژی‌اش جذاب‌ترین خیابان مسکو است.  اگر به زندگی شبانه و هیجان علاقه دارید، این منطقه مکان خوبی برای اقامت در مسکو است. در این خیابان مغازه‌های سوغاتی، رستوران‌ها، موزه‌ها یا هنرمندان زیادی را خواهید دید که عابران را نقاشی می‌کنند. علاوه بر این، در دوره‌های مختلف تعطیلات در طول سال، مانند کریسمس، این خیابان به طور خاص تزئین و روشن می‌شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

خیابان آربات مسکو

قبل از شروع گشت ‌و گذار در خیابان آربات مسکو ابتدا باید در مورد دو نکته به شما هشدار دهیم:

  • خیابان آربات را با خیابان آربات جدید (یا Novy Arbat) اشتباه نگیرید، زیرا آن هم در همان منطقه، شمال خیابان آربات قدیم و عمود بر آن، تنها چند دقیقه پیاده‌روی دارد. Novy Arbat یک خیابان مدرن است که محله قدیمی را با کوچه‌های باریک آربات حذف کرده است. Novy Arbat دارای چندین خط ترافیک در هر جهت است که بخشی از جاده کمربندی مسکو، بزرگراه فدرال M-1 یا آزادراه است که از کل منطقه مسکو می‌گذرد و تا بلاروس می‌رود. در پایین عکسی از خیابان آربات جدید با آسمان‌خراش‌های شهر مسکو در پس‌زمینه آورده‌ایم.
  • در امتداد خیابان، کارمندانی و کاسبانی از مغازه‌ها، رستوران‌ها یا موزه‌ها را خواهید دید که به دنبال گردشگران هستند تا به مراکز تجاری خود بروند، برخی از آنها لباس‌های متنوعی به تن دارند.

خیابان آربات مسکو

تاریخچه خیابان آربات مسکو

اگر به قرن پانزدهم میلادی برگردیم، می‌بینیم که خیابان آربات مسکو توسط بازرگانان و استادکاران تسخیر شده و کلیساهای زیادی با معماری ناب در آن ساخته می‌شود. بعدها، در قرن هجدهم، اشراف روسی خیابان آربات را معتبرترین مکان برای زندگی دانستند، اگرچه در طی اشغال مسکو توسط ناپلئون در سال 1812 تقریباً به طور کامل توسط آتش‌سوزی ویران شد. پس از بازسازی، این خیابان مکانی مملو از هنرمندان، دانشگاهیان و اشراف روسی بود. همچنین در دوره شوروی توسط مقامات ارشد اشغال شده بود.

امروزه این شریان شهری یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم مسکو است. محیط خاص خود را دارد و برای عابران پیاده بسیار مناسب است؛ زیرا از سال 1985 عملاً بدون ترافیک جاده‌ای بوده است (به جز یک بخش کوچک که به میدان اسمولنسکایا می‌رسید). اتفاقاً در حال حاضر ریشه‌شناسی «آربات» هنوز ناشناخته است، اگرچه گمان می‌رود که ممکن است با کلمه «حومه» مرتبط باشد، زیرا آربات در اصل مرکز شهر نبوده است.

آنچه در خیابان آربات و اطراف آن باید دید

شما می‌توانید از طرق مختلف یا با طی‌کردن مسیرهای مختلف در خیابان آربات مسکو پیاده‌روی کنید یا به گردش بپردازید. بدیهی است که این مکان بسیار پرجنب‌وجوش است که می‌توانید رستوران‌ها، هتل‌ها، موزه‌ها، فروشگاه‌های سوغاتی، هنرمندان خیابانی، کتاب‌فروشی‌ها و غیره را پیدا کنید.

ایستگاه مترو آرباتسکایا (خط 3)

ایستگاه مترو Arbatskaya (خط 3 Arbatsko – Pokrovskaya) که مانند بسیاری از ایستگاه‌های خیابان آربات مسکو دیدنی است، ایستگاه مترو آرباتسکایا (خط 3) یکی از مجلل‌ترین ایستگاه‌های پایتخت (مسکو) است و به طور رسمی در سال 1953 در بالای ایستگاه دیگری که در جنگ جهانی دوم آسیب ‌دیده بود افتتاح شد. این بار در عمق 41 متری زیرزمین ساخته شد تا در صورت حمله هسته‌ای به‌ عنوان پناهگاه عمل کند. ایستگاه مترو آرباتسکایا (خط 3) دارای عناصر مهم باروک مسکو است که شامل سنگ مرمر، کف گرانیت چند رنگ، طاق، لوستر و نقش برجسته گل است. این ایستگاه یکی از طولانی‌ترین ایستگاه‌های مترو شهر است.

ایستگاه مترو آرباتسکایا

خانه پذیرایی دولت فدراسیون روسیه

همان‌طور که از ایستگاه مترو آرباتسکایا (خط 3) خارج می‌شوید، به خانه پذیرایی دولت فدراسیون روسیه (خانه آرسنی موروزوف) در خیابان ووزدویژنکا 16 می‌رسید. خانه آرسنی موروزوف سبک معماری مختلفی را که به ندرت در مسکو دیده می‌شود، مانند «هنر نو» و التقاط، در یک سبک عجیب و غریب عربی که حاصل سفرهای بزرگ روسی، آرسنی موروزوف، به اسپانیا و پرتغال است، ترکیب می‌کند. تأثیرات واضح گائودی نیز در این بنا وجود دارد. در واقع، این ساختمان نیز معمار خانه (یا بهتر است بگوییم، عمارت)، فئودور شچتل، “گائودی روسی” نامیده می‌شد.

 قدمت این خانه به اواخر قرن نوزدهم بازمی‌گردد. به ‌عنوان یک نکته جالب، اعتقاد بر این است که هرکس اژدهایی را روی دیوارهای آن بیابد در طول سال بسیار خوش‌شانس خواهد بود. این ساختمان در سال 2006 بازسازی شد و میزبان جلسات هیئت‌های دولتی، دیپلمات‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی است.

خانه پذیرایی دولت فدراسیون روسیه

خانه فیلم Khudozhestvenny (میدان Arbatskaya 11)

اگر از خیابان آربات مسکو به سمت میدان Arbatskaya بروید، خانه فیلم Khudozhestvenny را خواهید دید که قبلاً یک‌خانه تئاتر بوده است. این سالن جایی بود که روشنفکران روسیه در اوایل قرن بیستم با هم ملاقات می‌کردند و قرار بود به ‌نوعی کلیسای جامع فیلم باشد. این خانه فیلم در سال 1909 با فضایی برای 900 تماشاگر افتتاح شد و محل پخش اولین فیلم صوتی شوروی بود، جاده‌ای به زندگی (Nikolai Ekk, 1931). نبرد ناو پوتمکین افسانه‌ای، مشهور جهانی و از بسیاری جهات انقلابی (سرگئی آیزنشتاین، 1925) نیز در آنجا به نمایش درآمد. سینما خودوژستونی که یک سینمای دولتی بود، دوباره در سال 2014 برای بازسازی تعطیل شد که یکی از ویژگی‌های ثابت توسعه مهم آن بود. در حال حاضر سالن‌های مختلف سینما در امکانات مدرن قرار دارد.

خانه فیلم Khudozhestvenny (میدان Arbatskaya 11)

ورودی ایستگاه مترو Arbatskaya (خط 4)

علاوه بر ایستگاه مترو Arbatskaya در خط 3، ایستگاه دیگری نیز در چند متری آن قرار دارد این ایستگاه در سال 1935 ساخته شده و امروزه تردد کمتری نسبت به ایستگاه قبلی دارد. لابی آن به شکل یک ستاره پنج پر است که یکی از نمادهای اصلی متروی مسکو است. نمای خارجی با رنگ قرمز و مقداری سفید در محیط بسیار بدیع است. در تصویر زیر می‌توانید سینما Khudozhestvenny را در سمت چپ، در وسط، ایستگاه مترو Arbatskaya در خط 4 و در سمت راست کلیسای بوریس و گلب مشاهده کنید.

ورودی ایستگاه مترو Arbatskaya (خط 4)

رستوران پراگ (خیابان آربات ۲)

این مکان جایی میان  میدان آرباتسکایا و  امتداد خیابان آربات مسکو قرار دارد.  قدمت این رستوران به سال 1872 برمی‌گردد و یک مکان تاریخی نمادین است که در ابتدای خیابان قرار گرفته است. هنرمندان و نویسندگان مشهوری مانند آنتون چخوف، لئو تولستوی یا ایوان بونین از آن بازدید کردند. رستوران پراگ در این شهر به خاطر غذاهای و منحصر به فردش شناخته شده بود. رستوران پراگ بعد از انقلاب آشپزخانه و بعد از سال 54 لوکیشن لوکسی بود. نام این رستوران از کیک “پراگ” گرفته شده است و بین سال‌های 1995 تا 1997 بازسازی شد و نورپردازی در شب آن یکی از ویژگی‌های چشمگیر بود. بااین‌حال، از سال 2018 پس از یک حراج بسته شده است و انتظار می‌رود در آینده نزدیک به موزه‌ای اختصاص داده شده به تاریخ خود تبدیل شود.

رستوران پراگ (خیابان آربات ۲)

تئاتر آکادمیک دولتی واختانگف (خیابان آربات 26)

یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های خیابان آربات مسکو که نسل‌های مختلف مسکویی‌ها آن را می‌شناسند و یکی از بهترین تئاترهای شهر است، تئاتر آکادمیک دولتی واختانگف است. قدمت آن به سال 1921 برمی‌گردد و در سال 1941 در جریان جنگ جهانی دوم در اثر حمله هوایی تقریباً به طور کامل ویران شد. یک ساختمان جدید بین سال‌های 1946 و 1947 ساخته شد و در سال 2011 مجدداً با ظرفیت 1055 تماشاگر بازسازی شد. تئاتر آکادمیک دولتی واختانگف جدا از اجراهای معروف در طول تاریخ خود، فضایی با خلاقیت فراوان بوده است، با موزه‌ای در مورد تاریخ خود تئاتر و بنیان‌گذار آن و همچنین اتاق مجاور در شماره 24 که نوعی کافه – تئاتر است.

تئاتر آکادمیک دولتی واختانگف (خیابان آربات 26)

خانه مرکزی بازیگر (خیابان آربات 35)

درست در مقابل تئاتر Vakhtangov ساختمان مرکزی خانه بازیگر (خیابان آربات 35) قرار دارد که بین سال‌های 1913 و 1914 به عنوان یک بلوک آپارتمانی ساخته شده است (آپارتمان های A. T. Filatova و Y. M. Filatov). در زمان خود، از نظر ابعاد، یک آسمان‌خراش واقعی برای مسکو بود. امروزه، بدیهی است که بسیار بهبود یافته است، میزبان جلسات، نمایشنامه‌ها و کارگاه‌های تئاتر است. همچنین یک سالن ضیافت در طبقه  همکف آن وجود دارد.

خانه مرکزی بازیگر (خیابان آربات 35)

بنای یادبود Bulat Okudzhava (خیابان Plotnikov)

با بازگشت به خیابان آربات مسکو در امتداد خیابان پلوتنیکوف، بنای یادبود Bulat Okudzhava، خواننده و ترانه‌سرای مشهور روسی، مردی اهل ادب و آهنگ‌ساز را خواهید دید. این اثر به سال 2002 برمی‌گردد و اثر گئورگی فرانگولیان است. این ترکیب شامل دو نیم طاق برنزی است که به عنوان درب ورودی، دو نیمکت و شکل Okudzhava به ارتفاع 2.5 متر در مکانی بسیار جذاب قرار گرفته است.

بنای یادبود Bulat Okudzhava (خیابان Plotnikov)

نتیجه سخن

در این مقاله ما به معرفی و بررسی خیابان آربات مسکو و تاریخچه آن همچنین جاهای دیدنی بی‌شمار این پرداختیم همان‌طور که گفتیم خیابان آربات یک خیابان تاریخی در مسکو است که از قرن پانزدهم تاکنون لوکس‌ترین و زیباترین خیابان پایتخت روسیه است. اگر شما قصد سفر به روسیه و شهر مسکو را دارید تحت هیچ شرایطی نباید گردش و پیاده‌روی در خیابان آربات را از دست بدهید.