تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

روسیه به‌ عنوان کشوری پهناور و وسیع پر از شگفتی بوده و حقایق جالبی درمورد آن وجود دارد که بی‌شک دانستن آن‌ها شما را متعجب خواهد کرد. این کشور در منطقه اوراسیا قرار گرفته و به علت تاریخ، سیاست‌های جالب و فرهنگ و ادبیات غنی خود به شهرت رسیده است. آشنایی با حقایق جالب درمورد روسیه به شما کمک می‌کند تا شناخت بیشتری راجع به این کشور و شگفتی‌های آن پیدا کنید و با رکوردهای جهانی آن آشنا شوید. آیا می‌دانید که روسیه طولانی‌ترین راه‌آهن جهان را دارد؟ شلوغ‌ترین مترو دنیا را داشته و نخستین مسافر فضای دنیا یک فرد روسی بوده؟ آیا تاکنون نام موزه هرمیتاژ و گربه‌های آن به گوشتان خورده است؟ در ادامه همراه با مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

روسیه پهناورترین کشور جهان

کشور روسیه از لحاظ وسعت پهناورترین کشور دنیا به‌حساب می‌آید. وسعت این کشور در واقع به ۱۷,۰۹۸,۲۴۶ کیلومترمربع می‌رسد و در اروپای شرقی و آسیای شمالی قرار گرفته است. مساحت روسیه به حدی وسیع بوده که می‌توان آن را معادل یک هشتم وسعت کل دنیا دانست. کشور روسیه با چهارده کشور دیگر مرز مشترک داشته و جمعیت ۱۴۶ میلیونی آن موجب شده که از این کشور به‌ عنوان نهمین کشور پرجمعیت کشور دنیا یاد شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

حقایق جالب درباره روسیه

بیشتر بخوانید:

طولانی ترین راه آهن جهان

یکی از حقایق جالب در مورد روسیه این بوده که ساخت طولانی‌ترین راه‌آهن دنیا در روسیه انجام گرفته است. این خط راه آهن به عنوان ترنس سیبری شناخته می‌شود و طول آن به ۵۷۷۲ مایل می‌رسد که از مسکو تا ولادیوستاک امتداد می‌یابد. در صورتی که مایل هستید اطراف کشور روسیه به گشت‌وگذار بپردازید، این خط راه‌آهن، در تسهیل آن نقش موثری خواهد داشت. اینکه روی کدام صندلی بنشینید در واقع بستگی به میزان بودجه و مقدار هزینه مدنظر شما دارد. انتخاب‌های متنوعی پیش‌روی شما قرار دارد و امکان انتخاب بین یک کوپه فرست کلاس خصوصی با یک صندلی ۳ ستاره معمولی وجود دارد. شاید برایتان جالب و عجیب باشد که بدانید به کمک این خط راه‌آهن، روسیه به چین و مغولستان اتصال پیدا می‌کند.

مسکو؛ بزرگترین شهر اروپا

مساحت مسکو به ۲۵۱۱ کیلومترمربع می‌رسد و این کشور ۱۳ میلیون نفر را در خود گنجانده است؛ از این رو، از کشور روسیه به عنوان بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر اروپا یاد می‌شود. البته در تخمین این رکوردها، مناطق شهری اطراف مسکو در نظر گرفته شده است.

مسکو؛ بزرگترین شهر اروپا

مترو مسکو؛ شلوغ ترین مترو دنیا

اگر نگاهی به سیستم مترو مسکو بندازید، متوجه معماری بی‌نظیر آن خواهید شد. در حوالی این مترو، نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌ها و موزیک‌های زیبایی به چشم می‌خورند. مترو از جمله شگفت‌انگیزترین سیستم‌های حمل‌ونقلی به ‌حساب می‌آید. آغاز به کار این مترو به سال ۱۹۳۵ باز می‌گردد. شهر مسکو جدای از اینکه جمعیت بالایی دارد، یک شهر زیرزمینی زیبا نیز به‌ حساب می‌آید. در مترو روسیه به‌ صورت روزانه شاهد جابه‌جایی نزدیک به ۷ میلیون نفر هستیم که به همین خاطر، از آن به عنوان سومین مترو شلوغ دنیا یاد می‌شود. این مترو در واقع ۱۷ خط، بیش از ۲۰۰ ایستگاه و ۵۷۴۶ واگن داشته و از جمله پرترددترین متروهای قدیمی دنیا به ‌شمار می‌رود.

در ساعات شلوغ، سرعت مترو به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. به‌گونه‌ای که هر نود ثانیه شاهد رسیدن یک قطار جدید هستید. عرض متروی سنت پترزبورگ نیز بسیار زیاد بوده و صد متر می‌رسد. جدای از این موارد، مسکو ترافیک سنگینی داشته و ثروتمندان به کمک آمبولانس جابه‌جا می‌شوند.

مترو مسکو؛ شلوغ ترین مترو دنیا

بیشتر بخوانید:

نخستین مسافر فضای جهان؛ یک شخص روس

از جمله شناخته ‌شده‌ترین شخصیت‌های معاصر می‌توان به یوری گاگارین اشاره کرد که نخستین فردی به‌حساب می‌آید که سفری به فضا داشته است. این شخص، یک فرد روسی بوده و در دوازده آوریل سال ۱۹۶۱ شاهد پرتاب وی به فضا برای اولین بار از طریق فضاپیمای وستوک-۱ بودیم. مدت زمان این سفر ۱۰۸ دقیقه بوده و این سفر تاحدی کوتاه بوده و شخص تنها به دور مدار زمین گشته است. این سفر موجب شد که بشر این توانایی و قابلیت را پیدا کند که سایر سفرهای فضایی را نیز تجربه کند.

تجمع یک پنجم درختان جهان در روسیه

در روسیه درختان زیادی به‌چشم می‌خورند؛ تا حدی که تعداد آن‌ها به ۶۴۳ میلیون می‌رسد. این رقم معادل یک پنجم تعداد کل درختان موجود روی زمین می‌شود. کشور روسیه از نظر تعداد درخت در دنیا رکورددار بوده و این درختان به‌ صورت پراکنده دیده می‌شوند. پراکندگی این درختان به شکلی بوده که آن‌ها ۴۵ درصد از مساحت این کشور را پوشش می‌دهند. بیشتر این درختان در واقع درختان کاج و سوزنی برگ به‌حساب می‌آیند. گونه‌های کمیابی همچون ببر سیریایی، گراز وحشی، عقاب و جغد در این کشور زندگی می‌کنند و به‌ نوعی زیستگاه آن‌ها محسوب می‌شود.

متاسفانه این جنگل‌ها با مشکلاتی همچون جنگل زدایی و آتش سوزی مواجه بوده و به همین علت سازمان فضای سبز و سازمان جهانی محیط زیست از آن‌ها حمایت می‌کند تا این مسئله دیگر تهدیدی برای آن‌ها به‌حساب نیاید. به علت پوشش‌دهی زیاد روسیه با طبیعت و پوشش‌های گیاهی، از آن به‌عنوان شش‌های اروپا یاد می‌شود؛ از این رو، روسیه پس از آمازون به‌عنوان دومین منطقه دنیا شناخته می‌شود که حداکثر میزان از کربن‌دی‌اکسید را جذب می‌کند.

مطالب جالب درباره روسیه

بیشتر بخوانید:

گربه‌ ها؛ در استخدام موزه هرمیتاژ

شاید تعجب کنید؛ اما ۷۰ گربه به شکل تمام وقت در موزه هرمیتاژ سنت پترزبورگ استخدام گردیده و در ازای زمانی که صرف فعالیت در این موزه می‌کنند، حقوقی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. این گربه‌ها در واقع وظیفه داشته که از موضع و وسایل تحت حفاظت آن مراقبت کنند و اجازه ندهند که موش‌ها با آن‌ها آسیب بزنند. این گربه‌ها از صدسال قبل تاکنون در این موزه‌ها حضور دارند. تمامی این هفتاد گربه کارت شناسایی عکس‌دار به همراه یک سرپرست دارند. افسانه‌های بسیاری در مورد گربه‌های موزه هرمیتاژ به گوش می‌رسد؛ اما اصلی‌ترین آن را می‌توان دور کردن ارواح خبیث از موزه دانست.

موزه هرمیتاژ روسیه

شش سال زمان؛ تنها برای دیدن موزه هرمیتاژ

حتی در شرایطی که تنها دو دقیقه را به بازدید از هر بخش موزه هرمیتاژ اختصاص دهید، باز هم شش سال زمان خواهد برد. با پی بردن به این مسئله، استخدام کردن گربه‌ها دیگر عجیب نخواهد بود. هرمیتاژ متشکل از ۶ ساختمان متفاوت بوده و در این موزه بزرگ قطعه تاریخی موجود بوده که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. این موزه علاوه‌بر اینکه بزرگترین موزه دنیا به‌ حساب می‌آید، از جمله قدیمی‌‌ترین موزه‌های جهان نیز به ‌شمار می‌رود. موزه هرمیتاژ در واقع در سال ۱۷۶۴ ساخته شد.

خانه بلندترین مجسمه زن دنیا؛ ولگوگراد

در روسیه مجسمه‌ای تحت عنوان The Motherlands Calls به‌چشم می‌خورد که ارتفاع آن به ۸۵ متر می‌رسد و محل قرارگیری آن در بالای تپه Mamayev Kurgan در شهر ولگوگراد است. این مجسمه ظاهری خشمگین داشته و یک شمشیر بسیار بزرگ در دست خود گرفته است. شما بر فراز شهر  ولگوگراد شاهد خودنمایی این مجسمه هستید.

تکمیل ساخت این مجسمه به سال ۱۹۶۷ برمی‌گردد و در آن زمان، شاهد ثبت نام آن به عنوان بلندقامت‌ترین مجسمه دنیا بودیم. ساخت این بنا در واقع به‌منظور بازداشت نبرد استالینگراد انجام گرفت؛ از این رو، مردم روسیه از لحاظ معنوی ارزش زیادی برای این مجسمه قائل هستند. این مجسمه وزنی در حدود هشت هزار تن داشته و در سال‌های قبل برای اینکه تعادل آن حفظ شود، به دفعات مورد بازسازی قرار گرفته است.

خانه بلندترین مجسمه زن دنیا؛ ولگوگراد

مهد ادبیات جهان؛ روسیه

روسیه به‌عنوان مهد اغلب بزرگان قدیمی و معاصر ادبیات دنیا به ‌حساب می‌آید. الکساندر پوشکین از جمله نویسندگان برتر دنیا به‌ شمار می‌رود که در کشور روسیه متولد شده است. امروزه خانه پوشکین نقش یک موزه را داشته و بازدیدکنندگان می‌توانند از این موزه دیدن کنند. این کشور محل زیست نویسندگانی همانند تولستوی (نویسنده جنگ و صلح)، فئودور داستایوسکی (نویسنده جنایت و مکافات) و چخوف (نویسنده نمایش‌نامه مرغ دریایی) در گذشته بوده است.

روسیه دوازده آتشفشان فعال دارد!

از جمله عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین حقایق در زمینه کشور روسیه می‌توان به داشتن دوازده آتشفشان فعال اشاره کرد. کامچاتکا از جمله شناخته‌شده‌ترین و پربازدیدترین آتشفشان‌های این کشور به حساب می‌آید که در شبه جزیره کامچاتکا قرار گرفته است.

حتماً از فروش آلاسکا متعجب خواهید شد!

در سال ۱۸۹۷ شاهد فروش آلاسکا به قیمت ۷.۲ میلیون دلار به آمریکا بودیم. در آن زمان، روسیه نیاز مالی پیدا کرد و مجبور شد که آلاسکا را بفروشد. البته پس از گذشت مدت‌ها، روس‌ها ادعا داشتند که این کار به ‌منظور حفظ قدرت اروپا انجام گرفته است.

فروش آلاسکا به آمریکا

بیشتر بخوانید:

یازده منطقه زمانی را می توان در روسیه پیدا کرد

شاید باورش برایتان سخت باشد؛ اما از آنجایی که روسیه کشور گسترده و وسیعی بوده، یازده منطقه زمانی متفاوت در آن به‌ چشم می‌خورد. تعداد این مناطق به ‌حدی زیاد بوده که در صورتی که مایل باشید به دور روسیه سفر کنید، از نظر ریتم شبانه‌روزی به مشکل دچار خواهید شد. یک روز زمان لازم است تا از لحاظ زمانی این مناطق به یکدیگر برسند.

پرآب ترین دریاچه جهان را می توانید در روسیه ببینید

از دریاچه بایکال به عنوان پرآب‌ترین دریاچه دنیا یاد می‌شود. ۲۳ درصد از آب‌های تازه دنیا توسط این دریاچه تامین می‌گردد. در این دریاچه در مقایسه با مجموع آب همه دریاچه‌های آمریکای شمالی نیز آب بیشتری موجود است.

لبخند را بر چهره روس ها نخواهید دید

روس‌ها از بچگی آموزش دیده‌اند که لبخند بر چهره نداشته باشند. خندیدن از جمله شیوه‌های شادی و دوستی به‌حساب می‌آید؛ اما روس‌ها این طرزفکر را ندارند. از نظر روس‌ها لبخند زدن بیانگر ضعف بوده و به‌ واسطه آن نمی‌توان به‌خوبی احساسات درونی یک فرد را بروز داد. البته این مسئله به این معنا نبوده که روس‌ها لبخند نمی‌زنند؛ بلکه لبخند زدن آن‌ها را تنها اشخاصی می‌بینند که آن‌ها را می‌شناسند. در صورتی که در روسیه در حضور غریبه‌ها لبخند به چهره داشته باشید، نباید تواقع باشید که چرا آن‌ها نیز به شما لبخند نمی‌زنند.

در زمان گشت‌وگذار در روسیه به لبخند زدن خود توجه داشته باشید تا با مشکل خاصی مواجه نشوید؛ چراکه در روسیه لبخند زدن مسئله‌ای شخصی به حساب می‌آید و لبخند زدن به غریبه‌ها امری پذیرفته محسوب نمی‌شود. فروشنده‌ها هرکس لبخند بر چهره ندارند؛ آن‌ها تنها به افرادی که مایل به آشنایی با آن‌ها هستند، لبخند می‌زنند و در زمان لبخند زدن دندان‌های آن‌ها دیده نمی‌شود. در صورتی که شخصی بدون علت خاصی لبخند بر چهره داشته باشد، در نظر روس‌ها مشکوک به‌نظر می‌رسد.

عکس مردم روسیه

اداره رستورانی در مسکو؛ تنها به دست دوقلوها

مردم روسیه مایل هستند که در رستوران‌های خاص غذای خود را میل کنند. یکی از این رستوران‌ها رستوران ستاره‌های دوقلو نام داشته که پرسنل آن تنها از دوقلوها تشکیل شده است. موسس این رستوران از فیلم Kingdom of Crooked Mirrors ساخته شده در سال ۱۹۶۴ الهام گرفته است. در این رستوران در صورتی که مایل باشید غذای اروپایی روزی تایلندی یا برگر را امتحان کنید، متوجه خواهید شد که سرو آن‌ها توسط دوقلوهای مجزایی انجام می‌گیرد.

رانندگی با ماشین کثیف مساوی با ارتکاب جرم

طبق قانون راهنمایی و رانندگی، افراد نباید با ماشین کثیف رانندگی کنند و این مسئله یک جرم به‌حساب می‌آید. راننده خاطی، خصوصاً زمانی که پلاک ماشین آن به‌صورت گلی و کثیف دیده شود، جریمه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود.

انقراض زبان Ter Sami در Kola Peninsula

تا قرن نوزدهم تنها ۴۵۰ نفر به این زبان صحبت می‌کردند؛ اما زمانی که قرن ۲۰ به پایان رسید، دیگر تنها شش نفر به این زبان سخن می‌گفتند. در سال ۲۰۱۰ نیز تعداد متکلمان این زبان به دو نفر رسید که این دوشخص نیز افراد پیری بودند.

اعدام یک موش توسط یکی از پادشاهان روس

در سال ۱۷۶۲ شاهد فرمانروایی شخصی به نام پیتر سوم بودیم که مدت زمان حکومت آن به شش ماه می‌رسید. در بیوگرافی هنری ترویات اینگونه نوشته شده است که پادشاه به قدری نسبت به اسباب بازی‌های سربازش علاقه نشان می‌داد که هنگامی که جویدن سر یکی از سربازهای اسباب‌بازیش توسط یک موش انجام گرفت، پادشاه اقدام به اعدام آن کرد؛ به همین منظور، یک چوبه‌دار مینیاتوری طراحی شده و پس از گذشت سه روز، افراد در ملاعام شاهد اعدام یک موش بودند.

اعدام یک موش توسط یکی از پادشاهان روس

بیشتر بخوانید:

وجود حداقل ۱۵ شهر ناشناخته بدون نام در روسیه

شرایط ممنوع‌الورودی در این کشور به‌ چشم می‌خورند که تنها اشخاص خاصی می‌توانند به آن راه پیدا کنند. در این مناطق امکان دارد که تاسیسات نظامی، هسته‌ای، علمی یا منطقه مرزی قرار گرفته باشد. بعضی از شهرهای روسیه هستند که همه شهروندان می‌توانند به آنها وارد شوند؛ اما شهروندان برای وارد شدن به بعضی از شهرها نیازمند مجوز هستند. در این کشور ۴۴ شهر ممنوع‌الورود دیده می‌شود که ۱۵ تا از آن‌ها، اسم و موقعیت مبهمی و نامعلومی دارند.

باید و نبایدهای زندگی در روسیه

یک سری بایدها و نبایدها در روسیه وجود داشته که اغلب مردم از آن بی‌‌اطلاع هستند. برای نمونه، تنها بچه‌ها و اشخاص متاهل اجازه نشستن در گوشه میز را دارند. در صورت نشستن فرد مجرد در گوشه میز، این شخص ازدواج نخواهد کرد یا در صورت ازدواج، این پروسه موفقیت‌آمیز نخواهد بود. توجه به تعداد عدد گل‌ها در دسته گل‌ها اهمیت زیادی دارد؛ چراکه تعداد فرد گل نشان از مراسم عزاداری داشته و در صورتی که این تعداد زوج باشد، نوید مراسم شادی را می‌دهد. تصور بعضی از افراد بر این است که سوت زدن در خانه موجب افت وضعیت مالی خانواده می‌شود. خرافات زیاد و عجیب دیگری نیز در میان مردم روس به گوش می‌رسد.

نوشیدنی رایگان در Ziferblat و پرداخت به ازای زمان

خوردن یا آشامیدن هرچیزی در Ziferblat رایگان بوده و شما به هنگام رفتن به این کافه تنها به‌ازای ساعاتی که در آنجا سپری می‌کنید، ملزم به پرداخت هزینه هستید. آغاز به کار این کافه به سپتامبر ۲۰۱۱ برمی‌گردد و در سراسر دنیا تعداد چهار شعبه از این کافه به‌چشم می‌خورد. در این کافه‌ها شما می‌توانید پس از گذراندن یک روز سخت اوقات فراغتی داشته باشید و به صرف غذا یا قهوه مشغول شوید. این کافه‌ها فضایی راحت همچون خانه را برای رفاه شما مهیا می‌سازد.

نوشیدنی رایگان در Ziferblat و پرداخت به ازای زمان

بنای همه مذاهب

در سفرتان به روسیه، حتماً از بنای همه مذاهب دیدن کنید. در کشور روسیه، بنایی مذهبی به‌چشم می‌خورد که از آن به‌عنوان بنای همه مذاهب یاد می‌شود. در این بنا شما می‌توانید شاهد ترکیب حیرت‌انگیزی از فرهنگ‌های مختلف به‌ صورت یکجا باشید.

معبد همه مذاهب

وجود بیابان در روسیه

شاید با دیدن تیتر تعجب کرده باشید؛ اما این مسئله حقیقت دارد. در کشور روسیه بیابان نیز موجود بوده و این بیابان در نواحی دریای خزر دیده می‌شود.

روسیه؛ کشوری مهاجرپذیر

آمریکا یک کشور مهاجرپذیر به ‌شمار می‌رود که تعداد مهاجران آن به ۴۶ میلیون می‌رسد. روسیه پس از آمریکا، مهاجرپذیرترین کشور جهان به‌حساب می‌آید که پذیرای بیش از دوازده میلیون نفر از سراسر جهان بوده است. اغلب مهاجران این کشور را مردمان شوروی سابق تشکیل می‌دهند. همچنین درون مرزهای این کشور، بیشتر از صد زبان متفاوت وجود داشته و از این لحاظ تنوع بالایی دارند.

تنوع آب و هوایی در روسیه

شاید شما نیز روسیه را به هوای سرد و برف آن بشناسید؛ اما این در حالی است که تنوع آب‌وهوایی در آن بالا است. در بیشتر مناطق روسیه امکان دارد که هوا خیلی سرد و گاهاً بی‌رحم به نظر برسد؛ اما در شهر سوچی، شما می‌توانید آب‌وهوایی تاحدودی استوایی را تجربه کنید. فراموش نکنید که در شهر سوچی حتی درخت نخل نیز دیده می‌شود. این شهر کوه‌های قفقاز را داشته و شما می‌توانید به هنگام صبح به ساحل آن سر بزنید و بعد از ظهر از اسکی در کوهستان‌های آن لذت ببرید.

برجستگی اسکناس های روسیه

اگر نگاهی به اسکناس‌های پول روسیه بیندازید، متوجه برجستگی روی آن‌ها خواهید شد. با وجود این برجستگی‌ها، امکان استفاده اشخاص نابینا از این اسکناس‌ها نیز وجود دارد. البته این مسئله تنها در کشور روسیه دیده نمی‌شود و در کشورهایی همچون کانادا، هند و مکزیک نیز این مسئله به‌چشم می‌خورد.

برجستگی اسکناس های روسیه

بیشتر بخوانید:

سخن پایانی

روسیه، سرزمین شگفتی‌ها بوده و حقایق تعجب‌برانگیزی را در خود گنجانده است. این کشور مقصدی خاص و رویایی برای علاقمندان به سفر و گردشگری به‌حساب می‌آید. از روسیه به‌عنوان پهناورترین کشور جهان یاد می‌شود که طویل‌ترین راه‌آهن جهان را داشته که روسیه را به چین و مغولستان متصل می‌سازد. شما در سفرتان به روسیه می‌توانید از موزه هرمیتاژ دیدن کنید و نظاره‌گر گربه‌های مشغول به کار در این موزه باشید. دریاچه بایکال، به‌عنوان پرآب‌ترین دریاچه جهان در روسیه قرار داشته که ۲۳ درصد از آب‌های تازه جهان را تامین می‌کند. در طول سفرتان به روسیه، بی‌شک دیدن مناطق زمانی این کشور شما را به‌وجد خواهد آورد.