تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آسمان خراش های استالین یا هفت خواهران مسکو از آثار دیدنی شهر مسکو محسوب می‌شوند. این هفت بنا از آثار باستانی به جامانده دوران قدیم روسیه است و اتفاقات گوناگون تاریخی و سیاسی را یادآوری می‌‌کند. سبک معماری این بناهای هفت‌گانه به شیوه استالینی است از این رو به این بناها هفت خواهران استالین نیز گفته می‌شود. هفت خواهران مسکو سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند. این مطلب در مجله گردشگری هم اقلیم جهت آشنایی بیشتر علاقه‌مندان به ساختمان‌های هفت‌گانه مسکو تهیه شده است.

آشنایی با تاریخچه هفت خواهران مسکو

ساختار و شکل ظاهری این بناها نشانگر سبک مدرن مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی است. استالین پس از دوران جنگ اعتقاد داشت که معماری شهر مسکو نیاز به تحول عظیمی دارد. او در نظر داشت مسکو را به یک شهری تبدیل کند تا سایر شهرهای اروپایی نتوانند با آن وارد رقابت شوند. به همین دلیل از معماران حرفه‌‌ای جهت ساخت آسمان خراش ها کمک گرفت. ساخت این بناها از سال 1947 آغاز شد و ساختمان آخر در سال 1957 پس از گذشت چهار سال از مرگ استالین کامل گردید.

اجاره روزانه خانه در تهران

نمای بیرونی بناهای هفتگانه زیبایی بی‌نظیری دارند و جهت تمرکز روی نور شعاعی به شکل یک حلقه طراحی شده‌اند. اگر به بالاترین نقطه این ساختمان‌ها بروید به آسانی قادر خواهید بود شهرهای پیرامون را ببینید. معماران و طراحان برجسته نورپردازی این آسمان خراش‌ها را برای روشنایی و جلوه بیشتر آن طراحی کرده‌اند. به علاوه جهت نورپردازی نمای بیرون ساختمان‌ها از باکیفیت‌ترین و بروزترین تجهیزات روشنایی استفاده شده است. از خصوصیات نورپردازی بناهای هفتگانه چند سطحی بودن آن است که سبب تولید طیف نور وسیعی می‌شود. به همین دلیل است که نورپردازی و سازه‎های این ساختمان‌ها با هدف تمرکز بیشتر روی نمای بیرونی طراحی شده‌اند و از همدیگر نیز مجزا هستند. هر کدام از هفت بنا همانند عضو یک خانواده هستند.

آسمان خراش های استالین یا هفت خواهران مسکو

نوع معماری بناهای هفت‌گانه مسکو

طراحی آسمان خراش های استالین با استفاده از سبک معماری باروک بوده که توانسته به جذابیت آن بیفزاید. بناهای هفت‌گانه مسکو به صورت بسیار حرفه‌ای طراحی شده‌اند و نمای خیره‌کننده آن‌ها آثار معماری جدید در دوره استالین را نشان می‌دهد. در ساخت این سازه‌های هفتگانه تکنولوژی به سبک معماری آمریکایی به کار رفته است. عظمت و شکوهی که در این بناها به چشم می‌خورد پیوند عمیق ما بین معماران روسی و طراحان خبره و متخصص را نشان می‌دهد. هفت خواهران مسکو را می‌توان آثار معماری جامانده از دوره استالین دانست که همانند رشته کوه‌های محکم و استوار مرکز آسمان مسکو را نورانی کرده‌اند و چشم هر تماشاگری را جذب خود می‌کنند. چنانچه قصد سفر به شهر مسکو را دارید حتما بازدید از آسمان‌خراش‌ها هفت‌گانه را در اولویت قرار دهید.

آسمان خراش های استالین

معرفی آسمان خراش‌ های استالین

در شهر مسکو روسیه آسمان خراش های هفتگانه معروف به هفت خواهران مسکو ساخته شده است که از نظر شکل ظاهر و فرم بسیار به همدیگر شباهت دارند. در ارتباط با این هفت سازه باید گفت در سال 1947 استالین دستور ساخت این بناها را در شورای وزیران شوروی تصویب کرد. در اصل هدف از ساخت ساختمان‌های هفتگانه برگزاری جشن‌های مربوط به هشتصدمین سال ساخت مسکو در سال 1947 بود. چنانچه به مسکو سفر کنید و از اهالی شهر در ارتباط با بناهای هفتگانه سوال بپرسید به شما خواهند گفت که این بناها از هشت برج تشکیل شده‌اند. در اصل هشتمین برج به دلیل مرگ استالین در سال 1953 فرصت ساخت پیدا نکرد. مجموعه ساختمان‌های هفت خواهران مسکو به شرح زیر است:

  1. برج دانشگاه دولتی مسکو
  2. هتل اوکراین مسکو
  3. ساختمان وزارت خارجه روسیه
  4. هتل لنینگراد
  5. ساختمان مسکونی در بلوار کاتلنیچسکایا
  6. مجتمع مسکونی در میدان کودرینسکایا
  7. ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین

برج دانشگاه دولتی مسکو

دانشگاه دولتی مسکو (MGU) به عنوان یک مجموعه آموزشی معروف شناخته شده است و جزء آسمان خراش های استالین محسوب می‌شود. در اصل یکی از ساختمان‌های مشهور و کهن در روسیه، این دانشگاه است. این ساختمان به سبک استالین طراحی شده است و در لیست بلندترین بناهای اروپا قرار دارد. تاریخ این دانشگاه بسیار شنیدنی است. ساخت این بنا از سال 1949 تا 1953 طول کشیده است. دانشگاه دولتی مسکو روی مرتفع‌ترین تپه‌های شهر مسکو قرار دارد و دارای 235 متر ارتفاع است. ساخت این بنا روی بلندترین تپه نشانگر جایگاه والای علم است. این دانشگاه را می‎‌توان نتیجه معماری حرفه‌ای یافن و رودنف دانست. شکل ظاهری این بنا شباهت فراوانی به کاخ شوراها دارد.

برج دانشگاه دولتی مسکو

هتل اوکراین در شهر مسکو

هتل اوکراین (Hotel Ukraina) در سال 1957 در شهر مسکو روسیه با 38 طبقه تجاری ساخته شد. پس از گذشت زمان نام این هتل به هتل رادیسون رویال تغییر یافت. در حال حاضر هتل اوکراین یکی از شیک‌ترین هتل‌های شهر مسکو محسوب می‌شود.

هتل اوکراین در شهر مسکو

ساختمان وزارت خارجه روسیه

ساختمان وزارت امور خارجه روسیه از جمله معروف‌ترین ساختمان‌های هفتگانه در شهر مسکو به شمار می‌آید. این مکان نظر گردشگران زیادی را به خود جلب نموده است. همه ساله گردشگران زیادی جهت بازدید از این بنای زیبا به شهر مسکو سفر می‌کنند. موقع ساخت بناهای هف‌گانه تجهیزات و امکانات خاصی وجود نداشته است با این حال معماران تمام تلاش خود را کرده‌اند که تمام هفت بنا شبیه به هم باشند. نماد اتحاد جماهیر شوروی از جنس بتن آرمه از نشانه‎‌های زیبای این بنا محسوب می‌شود. ساختمان وزارت خارجه روسیه ارتفاعی بالغ بر 114 متر و مساحت 144 متر دارد. جهت نمای بیرونی این ساختمان از سنگ‌های مرمر استفاده شده است. زیبایی خیره‌کننده این بنا هر انسانی را به وجد می‌آورد. در کل این ساختمان 200 اتاق با مساحت 65 هزار متر دارد.

ساختمان وزارت خارجه روسیه

طراحی داخلی و خارجی ساختمان وزارت خارجه روسیه چگونه است؟

این بنا نیز یکی از آسمان خراش های استالین محسوب می‌شود که جهت جلوه بیشتر کف بنا سنگ گرانیت سیاه به کار رفته است. آنچه شکوه و عظمت این بنا را افزایش می‌دهد نقاشی‌های روی شیشه در تالارهای ستون‌دار این ساختمان است. بایستی خاطر نشان کرد که ساختمان وزارت خارجه روسیه دارای 28 آسانسور است و همچنین کلیه بخش‌های تشکیل‌دهنده نظیر دفترهای کار، سالن‌های مربوط به مذاکره و اجتماعات بر اساس معماری سبک استالینی طراحی شده‌اند.

وجود پناهگاه در ساختمان وزارت خارجه روسیه

یکی از اصلی‌ترین نکات در طراحی و ساخت بنای وزارت خارجه روسیه وجود پناهگاه در این ساختمان است. این بنا مانند سایر برج‌های مسکو یک محل استراتژیک محسوب می‌شود. محل قرارگیری پناهگاه‌ها در عمق 60 متری ساختمان است و مخصوص استالین و افراد نزدیکش بود. نکته جالب این است که این موضوع جدیدا کشف شده است و به طور رسمی مورد تایید نیست.

هتل لنینگراد

یکی از شیک‌ترین و زیباترین هتل‌های شهر مسکو، هتل هیلتون مسکو لنینگراد (Hilton Moscow Leningradskaya) است که در سال 1954 آماده پذیرای مهمانان شد. قرار گرفتن این هتل در نزدیکی کاخ کرملین و میدان سرخ، جلوه و زیبایی این هتل را چندین برابر کرده است. به علاوه هتل 5 ستاره لنینگراد نزدیک خیابان مایسنیتکایا قرار دارد که تعداد زیادی رستوران و کافه‌های پرطرفدار در آن ساخته شده است. جهت دکوراسیون داخلی این هتل از سبک نئوکلاسیک استفاده شده است و وجود سقفی از جنس چوب، لوسترهای زیبا و چلچراغ‌ها جلوه‌ای خاص به هتل لنینگراد بخشیده است. لازم به ذکر است که در سال 2015 این هتل عنوان تاریخی‌ترین هتل را به خود اختصاص داد. چنانچه به دنبال هتلی لوکس، شکیل و خاص در شهر مسکو هستید، هتل لنینگراد بهترین گزینه خواهد بود. موقعیت خوب این آسمان خراش های استالین سبب شده است گردشگران هم به راحتی به مکان‌های تماشایی و جذاب مسکو دسترسی داشته باشند و هم با استفاده از ایستگاه مترو به سایر مکان‌های دیدنی شهر بروند.

هتل لنینگراد

ساختمان مسکونی در بلوار کاتلنیچسکایا

یکی دیگر از سازه‌های هفت‌گانه شهر مسکو، ساختمان مسکونی در بلوار کاتلنیچسکایا است. با سفر به شهر مسکو بازدید از این بنای زیبا و تماشایی را از دست ندهید. بازدید از ساختمان مسکونی در بلوار کاتلنیچسکایا خاطره به یادماندنی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

ساختمان مسکونی در بلوار کاتلنیچسکایا

مجتمع مسکونی در میدان کودرینسکایا

از دیگر بناهای هفت خواهران مسکو می‌توان به ساختمان مسکونی در میدان کودرینسکایا اشاره کرد. در طراحی این بنا نیز از معماری به سبک استالین استفاده شده است.

مجتمع مسکونی در میدان کودرینسکایا

ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین یکی از زیباترین آسمان خراش های استالین

برج دوشکین یکی دیگر از تماشایی‌ترین بناهای هفت خواهران مسکو از نظر گردشگران و توریست‌ها محسوب می‌شود. محل قرارگیری این برج در نزدیکی ایستگاه مترو است. شایان ذکر است که جهت جلوگیری از ریختن آب‌های معلق در طراحی درونی این برج، از تکنولوژی دستگاه فریز استفاده شده است. در حال حاضر درون هیچ برجی از این فناوری استفاده نشده است.

ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین

کلام آخر | آسمان خراش های استالین

بدون شک مسکو شهری پر از مکان‌های زیبا برای گردشگران و توریست‌ها خواهد بود. انواع گوناگون جاذبه‌های گردشگری در مسکو این شهر را به یکی از پایتخت‌های نفس‌گیر جهان تبدیل کرده است. در اصل مسکو را می‌توان یکی از قشنگ‌ترین و ویژه‌ترین شهر‌های دنیا دانست. از جمله آثار باستانی این شهر سازه‌های هفت‌گانه معروف به هفت خواهران مسکو است که به طور تقریبی طراحی این بناها یکسان و شبیه است. بنابراین می‌توان چنین گفت که این هفت بنا بر روی هفت تپه مرتفع ساخته شده‌اند و جلوه فوق‌العاده‌ای به شهر مسکو بخشیده‌اند. اگر شما به شهر مسکو سفر کنید از کدامیک از آسمان خراش های استالین بازدید خواهید کرد؟