تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کاخ سلیمانیه کرج

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با کاخ سلیمانیه کرج آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

یکی از جاذبه‌های تاریخی استان البرز کاخ سلیمانیه کرج است. مجموعه‌ای که از دوران قاجار به یادگار مانده و با شمارۀ 370 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاخ سلیمانیه کرج در سال 1227 بنا شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

این بنا در دوره فتحعلی شاه قاجار و به دستور وی برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی که هم‌ اکنون دانشکده کشاورزی است بنا شده است. کاخ سلیمانیه و باغ زیبای مقابل آن و نیز ساختمان‌هایی که جهت ملازمین موکب شاهی تعبیه‌شده بودند، مجموعه اقامتی و فرماندهی کوچک و بسیار زیبایی را ایجاد کرده بودند که در حال حاضر ساختمان‌های ملازمین شاهی از بین رفته است.

کاخ سلیمانیه کرج

علت نام‌گذاری این ساختمان به‌ پاس تولد سی و چهارمین پسر فتحعلی شاه با نام سلیمان میرزا ذکر شده است. فرهاد میرزا از حاجی محمد حسین خان صدر اعظم اصفهانی به‌عنوان سازنده بنا نام برده است.

گاسپار دروویل، افسر فرانسوی که در همان سال‌های ساخت این ساختمان در ایران به سر می‌برده است، در سفرنامه خود روایت متفاوتی ارائه می‌کند. به گفته او محمدعلی میرزا دولتشاه پسر بزرگ فتحعلی‌شاه که از تعیین عباس میرزا به ولیعهدی خشمگین بود، برای اثبات لیاقت خود، با سلیمان پاشا والی بغداد وارد جنگ شد و او را شکست داد و غرامت جنگی هنگفتی از او گرفت. او تمام پول را برای فتحعلی‌شاه فرستاد تا به این ترتیب نزد او محبوبیتی کسب کند. فتحعلی‌شاه با پولی که دست آورده بود، این کاخ را بنیان گذاشت و نام آن را سلیمانیه نهاد تا خاطره شکست سلیمان پاشا را زنده نگاه دارد.

کاخ سلیمانیه کرج

معماری موزه

بنای کاخ سلیمانیه آجری و متقارن است و نمادی از مولفه‌های سبک معماری دوره قاجار است که می‌توان آن را یکی از ساده‌ترین و زیباترین بناهای این دوره تاریخی نامید. ساختمان کاخ سلیمانیه از آجر و خشت با تیرهای چوبی ساخته شده است. تالارها و فضای داخلی این کاخ دارای نقاشی دیواری و آینه‌های بزرگ با سقف‌های چوبی است.

ساختمان کاخ دارای دو اشکوب است؛ طبقه همکف حدودا به صورت پیلوتی‌های امروزی و به منظور قرارگیری برخی از فضاهای خدماتی کاخ در نظر گرفته شده و طبقه دوم که از طریق دو راه پله در دو سوی ساختمان قابل دسترسی است، شامل تالار مرکزی بزرگ و اتاق‌های دو سوی آن که به منظور اطاق‌های استراحت در نظر گرفته شده، است.

کاخ سلیمانیه کرج

از جمله نکات بسیار جالب در این بنا برون گرایی محض این بنا است، به طوری که پنجره‌های بسیار بزرگ و کم عرض ساختمان باعث شده است فضاها از دو سوی به محوطه بیرونی چشم اندازی وسیع داشته باشند و همچنین در تمام ساعات روز نور گیری کنند که این امر خود باعث شده فضاهای داخلی مملواز نور و روشنایی شوند.

تمامی اجزا و عناصر ساختمان شامل فضاها و نما، جرزها و پله ها، نسبت به محور میانی بنا متقارن بوده و ساختار بسیار ساده ای دارد. این امر با توجه به کشیدگی و عمق کم فضاها، فضایی بسیار روشن، شفاف و سبک را در ادامه باغ‌های زیبای مقابل آفریده است.

کاخ سلیمانیه کرج

دسترسی به کاخ سلیمانیه

برای رسیدن به کاخ سلیمانیه ابتدا باید خود را به میدان امام حسین (ع) کرج برسانید. سپس وارد بلوار هفتم تیر شوید. پس از ورود به بلوار، ورودی کاخ در اولین کوچه از سمت راست به نام کوچه شهید کیانپور، جنب مدرسه استقلال واقع شده است.