تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مشهد با ده‌ها جاذبه طبیعی و گردشگری، تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مقاصد توریستی در ایران شده است؛ وجود بیشترین تعداد هتل‌های لوکس همچون هتل مدینه الرضا مشهد و نیز حمل‌ونقل آسان، گردش در این شهر را بسیار جذاب کرده است؛ با این حال،اگر به عنوان یک گردشگر به مشهد سفر می‌کنید، یک نکته مهم را نباید فراموش کنید و آن هم اقلیم مشهد است.

 آیا با اقلیم مشهد و شرایط آب‌وهوایی آن آشنا هستید؟ بسیاری از افرادی که به این شهر توریستی و زیبا سفر می‌کنند، درست در وسط سفر خود، از آب و هوای مشهد شوکه می‌شوند. می‌توان به آنها حق داد؛ مشهد شهری با چهار فصل و آب‌وهوایی بسیار متغیر است که به‌سختی می‌توان شرایط آب‌وهوایی روزانه آن را پیش‌بینی کرد.

اجاره روزانه خانه در تهران

وجود چندین رشته‌کوه، دشت وسیع، مناطق ییلاقی و حتی مناطق خشک و بیابانی در کنار هم، این شهر را به یک شهر عجیب و درعین حال جذاب برای مطالعات هواشناسی تبدیل کرده است. آب‌وهوای مشهد، عموماً گرم و خشک است. بهار و پاییز در این شهر کوهپایه‌ای، کوتاه هستند؛ اما در همان زمان کم، بهشتی زیبا را روی زمین خلق می‌کنند که هرگز نباید تماشای آن را از دست بدهید. در ادامه مقاله، بیشتر با اقلیم مشهد آشنا خواهید شد.

سفر به مشهد و اقلیم مشهد

آشنایی با اقلیم مشهد؛ چهارفصل شگفت‌انگیز

گردشگران باتجربه به‌خوبی می‌دانند که شهری با چهار فصل در یک سال، بهترین جا برای گردشگری است؛ زیرا می‌توانید در هر فصلی از سال که علاقه دارید به آنجا سفر کنید؛ البته این موضوع کاملاً به سلیقه شما مربوط می‌شود. مشهد نیز یک شهر چهارفصل است. اما این شهر، بهارهایی کوتاه و تابستان‌هایی بلند دارد. در ادامه بیشتر با اقلیم مشهد و آب‌وهوای آن آشنا می‌شویم.

بهار کوتاه و متغیر؛ فصلی سر به هوا و پریشان

اقلیم مشهد در بهار، کاملاً افسانه‌ای و روح‌بخش است؛ شاید اگر در اردیبهشت به مناطق ییلاقی طرقبه و روستاهای سرسبز ازغد، زشک و جاغرق سر بزنید، به این واقعیت پی ببرید. مشهد در فصل بهار، بسیار معتدل و مطبوع است. متوسط دمای هوا در بهار، به 15 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و بارش‌های بارانی بسیار خوبی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت اتفاق می‌افتد.

البته ممکن است در برخی سال‌ها، در فروردین با آب‌وهوایی سرد و برفی مواجه شوید؛ این موضوع به زمستان‌های نسبتاً طولانی مشهد برمی‌گردد که هوای سرد را تا خود بهار ادامه می‌دهد.

آشنایی با اقلیم مشهد

تابستان‌های طولانی؛ داغ اما پرانرژی

می‌توان گفت فصل تابستان در اقلیم مشهد، کاملاً پادشاهی می‌کند؛ دمای هوای مشهد در تابستان تا 40 درجه و حتی بیشتر هم ثبت شده است. این شهر دارای تابستانی طولانی است که ممکن است گرمای آن بیش از 3 ماه طول بکشد.

شدت گرما در تابستان‌های مشهد بالا است؛ از طرفی در این فصل، بسیاری از خیابان‌های شهر شلوغ و پرترافیک بوده و به‌علت گرمای زیاد، تمام جاذبه‌های طبیعی و خوش‌آب‌وهوای شهر پرترافیک و پرازدحام است؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدون دردسر زیارت کنید و بعد به مناطق سرسبز مشهد بروید، فصل تابستان را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

پاییز رؤیایی اما کوتاه؛ زمانی برای گردش

اکنون نوبت بررسی اقلیم مشهد در پاییز است. پاییز، فصلی زیبا و دلنشین اما کوتاه در مشهد است. دمای هوای معتدل همراه با رنگ و روی بارهای پاییزی طبیعت، این شهر را برای گردشگران جذاب می‌کند.

دمای هوا در فصل پاییز در مشهد به تدریج کاهش می‌یابد و بین ۱۵ تا ۲۵ درجه در نوسان است. بادهای گرم فصل تابستان جای خود را به بادهای سردتر و پرباران‌تر می‌دهد که باعث تغییرات خوشایندی در آب و هوا می‌شود.

یکی از جذابیت‌های اصلی پاییز در مشهد، درختان رنگارنگ شده و پاشیده‌شدن رنگ زرد و نارنجی و قرمز بر روی برگ‌هاست. از قدیم‌الایام، باغ‌ها و پارک‌های سرسبز اطراف حرم امام رضا و مرکز شهر مشهد با نسیم ملایم و منظره‌ای از برگ‌های رنگین، حال‌وهوای پاییزی می‌گیرند.

هوای خنک و تمیز پاییزی، فضای آرامش‌بخشی برای گردش و تفریح فراهم می‌کند. از این رو فصل پاییز فرصت مناسبی برای گردشگری در مشهد است.

پاییز مشهد

زمستان‌های سرد و خشک؛ تجربه زندگی در سیبری

شاید زمانی که با تابستان‌های مشهد آشنا شوید؛ باورش سخت باشد که زمستان‌های این شهر می‌تواند تا حد زیادی سرد و آزاردهنده باشد. در زمستان مشهد، جهت بادها بسیار تغییر می‌کند و احتمالاً شاهد بارش‌های زمستانی زیادی خواهید بود؛ هرچند در سال‌های اخیر بنابه‌گفته سازمان هواشناسی، مشهد گرم‌تر و بارندگی در آن کمتر شده است.

اقلیم مشهد در زمستان، سرد و خشک است؛ بنابراین رطوبت در این فصل بسیار پایین آمده و احتمال یخبندان بسیار بالا است؛ با این حال، این فصل نیز باتوجه‌به خلوت بودن شهر، بهترین موقع برای گردش در مشهد است؛ حتماً می‌پرسید مگر در زمستان هم جاذبه تفریحی در مشهد وجود دارد؟

پاسخ مثبت است! تعداد زیادی پیست اسکی، اقامتگاه‌های سنتی در قلب کوهستان و مناطق بکر طبیعی وجود دارد که سفر به مشهد را برایتان خاطره‌انگیز می‌کند. همچنین بازدید از چشمه‌های آب گرم و مجموعه‌ها و پارک‌های آبی در مشهد، جذاب‌ترین تفریحات آبی در فصل زمستان هستند.

مشهد کجاست؛ بررسی موقعیت جغرافیایی مشهد

در بررسی اقلیم مشهد، خوب است که با موقعیت جغرافیایی این شهر بزرگ نیز آشنا شویم؛ مشهد دقیقاً کجاست؟ اگر از روی نقشه به مشهد نگاه کنیم، در حقیقت این شهر، در شمال شرقی ایران و در استان خراسان رضوی واقع شده است. مشهد با مساحتی بالغ بر 364 کیلومتر مربع، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران است و جمعیتی حدود 4 میلیون‌نفر دارد.

این شهر همچون یک دشت وسیع در دامنه کوه‌های بینالود و هزارمسجد قرار دارد؛ شاید به همین دلیل است که اقلیم مشهد در بهار و پاییز بسیار مطبوع و دلنشین است؛ طوری‌که در اردیبهشت، این شهر واقعاً اقلیم بهشتی به خود می‌گیرد. البته نزدیکی مشهد به کوهستان باعث شده که زمستان‌هایی سرد و سوزناک داشته باشد.

مشهد به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، اهمیت زیادی دارد؛ هم نزدیکی به مرز با افغانستان و قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی و هم وجود مراکز بزرگ تجاری و اقتصادی شمال کشور در این شهر، به اهمیت آن اضافه کرده است.

چه زمانی را برای سفر به مشهد انتخاب کنیم؟

بهترین فصل برای سفر به مشهد، فصل‌های بهار و پاییز هستند. باید اعتراف کرد که مشهد در تابستان و زمستان، ممکن است هر گردشگری را شوکه کند؛ در این فصل‌ها یا هوا آنقدر داغ و سوزناک می‌شود که توانی برای بیرون رفتن و تفریح نمی‌ماند یا آنقدر سرد می‌شود که نمی‌شود از کنار وسایل گرمایشی تکان خورد؛ بنابراین با نگاه به اقلیم مشهد، بهترین زمان برای سفر به این شهر، بهار و پاییز است.

در بهار، گل‌ها شکوفه زده و تمام جاذبه‌های طبیعی مشهد، لبریز از سرسبزی و نشاط می‌شوند. تماشای پارک جنگلی وکیل آباد یا ییلاقات طرقبه در این فصل‌ها بسیار لذت‌بخش است. خصوصاً اگر سری به رودخانه‌های طرقبه و شاندیز بزنید؛ احتمالاً از حجم زیاد آب و منظره رؤیایی اطراف آنها شگفت‌زده شوید.

علاوه بر این، در بهار، جشنواره‌ها و مراسم مختلف مذهبی و ملی در مشهد برگزار می‌شود و شما با سفر به این شهر، شان این را خواهید داشت که در بزرگ‌ترین رویدادها و جشن‌های کشور شرکت کنید.

بازدید از جاذبه‌های طبیعی مشهد در فصل‌های مختلف

اقلیم مشهد به‌گونه‌ای است که در هر فصلی، شما می‌توانید از بعضی جاذبه‌های دیدنی مشهد، بازدید کنید؛ بنابراین خیلی نگران زمان سفر خود نباشید. تنها کافی است که محل اقامت مناسبی را برای خود انتخاب کنید. اگر دغدغه هزینه سفر دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم سری به هتل‌های باکیفیت اما مقرون‌به‌صرفه مشهد بزنید. یکی از بهترین هتل‌های لوکس در نزدیکی حرم، هتل الماس 2 مشهد است.

خوب است بدانید که قیمت هتل الماس 2 مشهد، باتوجه به امکانات متنوعی که ارائه می‌دهد، کاملاً مناسب است. آیا می‌خواهید در پاییز یا زمستان به مشهد سفر کنید؟ یا علاقه دارید در روزهای تعطیل تابستان به این شهر بروید؟ در ادامه مقاله، به چندین جاذبه طبیعی مشهد اشاره خواهیم کرد که هرکدام از آنها، جزو محبوب‌ترین مناطق توریستی شهر مشهد هستند.

ییلاقات طرقبه

ییلاقات طرقبه از گذشته‌های دور، همواره یکی از راه‌های فرار مردم مشهد از گرمای شدید بوده است؛ زیرا آب‌وهوای این مناطق سرسبز، خنک و معتدل است. طرقبه در ماه‌های بهار، بسیار پربارش است و به همین دلیل، مجموعه‌ای از روستاهای سرسبز در اطراف آن شکل گرفته است. خود طرقبه نیز در گذشته یک روستای زیبا و رؤیایی بوده که اکنون با توسعه روزافزون، به یک شهرستان کوچک تبدیل شده است.

از جمله جاذبه‌های دیدنی این منطقه، می‌توان به تعداد زیادی آبشار، رودخانه و مناطق جنگلی اشاره کرد؛ برای مثال، روستاهای کنگ، نغندر، جاغرق، دهبار، مایان، حصار . کلاته آهن در این منطقه ییلاقی قرار دارند.

رودخانه طرقبه نیز که از کوه‌های بینالود جاری می‌شود در بیشتر روزهای سال پرآب است. این رودخانه در مسیر پرپیچ‌وخم خود از روستاهای زیادی عبور می‌کند و پس از سیراب کردن باغ‌ها و جنگل‌ها، به سمت بند گلستان می‌رود.

زیبایی‌های طرقبه به همینجا ختم نمی‌شود؛ تعداد زیادی رستوران با انواع غذاهای سنتی و مدرن در این منطقه وجود دارد که خاطرات خوشی را برای شما رقم خواهند زد. در کنار آن می‌توانید از کافه‌های بزرگ دارای باغ نیز دیدن کنید.

ییلاقات طرقبه

سد و مجموعه تفریحی چالیدره

سد چالیدره یکی از جاذبه‌های دیدنی مجموعه تفریحی چالیدره است که همواره تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. مجموعه چالیدره شامل امکانات تفریحی متعددی است که شما را برای چند روز متوالی سرگرم می‌کند.

در این مجموعه، امکانات تفریحی مختلفی مثل تبه کابین، تله سیژ، رستوران و کافه، آتلیه، عکس یادگاری، قایق‌سواری، غواصی، ماهیگیری، شنا، اسب سواری، لنج‌سواری، زیپ لاین، کارتینگ، ماساژ ماهی، بانجی جامپینگ و غیره وجود دارد که برای هر گردشگری می‌تواند جذاب باشد.

این مجموعه تفریحی، در فصل بهار و پاییز، چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای از درختان زرد و نارنجی دارد. همچنین در زمستان نیز، پیست اسکی چالیدره به همراه انواع کافه با نوشیدنی‌های گرم در خدمت گردشگران عزیز است.

بهترین زمان برای سفر به چالیدره، بهار و پاییز است؛ اما در تابستان داغ نیز می‌توانید از تفریحات آبی لذت‌بخش آن، بهره‌مند شوید؛ بنابراین می‌توان گفت این مجموعه تفریحی شامل انواع امکانات تفریحی متناسب با اقلیم مشهد است.

سد و مجموعه تفریحی چالیدره

روستای ازغد

روستای ازغد یکی از زیباترین روستاهای اطراف شهر مشهد است که طبیعت بکر و زیبایی دارد. این روستا در فاصله 25 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است.

ازغد به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و خنک با بادهای ملایم، منظره‌های زیبای کوهستانی و دامنه‌های پوشیده از درختان میوه در فصل تابستان مقصد مناسبی برای گردشگران و گردشگری روزمره است.

از جاذبه‌های اصلی این روستا می‌توان به چشمه‌های کوهستانی، جنگل‌های بلوط و بید، آبشارها، باغات هلو و گیلاس، کوه‌های زیبا و… اشاره کرد.

مردم این روستا به کشاورزی و باغداری مشغول هستند و می‌توان در طول سفر به این روستا از غذاهای سنتی و خوشمزه آن شامل آش ترش، عدس پلو و… لذت برد.

با داشتن مناظر طبیعی زیبا و هوای مطبوع، روستای ازغد می‌تواند برای فرار از دمای گرم تابستانی مشهد انتخاب مناسبی باشد. بهترین زمان برای سفر به این روستا، فصل تابستان و بهار است.

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد یکی از زیباترین مناطق گردشگری و تفریحی مشهد است. این پارک در شمال غربی شهر مشهد واقع شده و دارای چشم اندازها و امکانات زیبای تفریحی است. برای رفتن به این پارک باید ابتدا از مسیر خیابان وکیل آباد به سمت ییلاقات طرقبه رفته و وارد خیابان امام رضا شوید.

این پارک شامل مساحت وسیعی از جنگل و درختان است که حدود 3000 هکتار مساحت دارد. درختان بلوط، گردو، بنه و انجیر وحشی در این جنگل یافت می‌شود که در فصل بهار با شکوفه آذین خود چشم اندازهای زیبایی را به وجود می‌آورند.

چشمه سارهای فراوان و آبشارهایی کوچک هم در این جنگل وجود دارد که بر زیبایی آن می‌افزاید. همچنین در پارک امکانات ورزشی نظیر زمینهای چمن فوتبال و راههای پیاده روی وجود دارد.

جاده ورودی پارک هم به شکل زیبایی طراحی شده و باعث تحسین بازدیدکنندگان میشود. اکوتوریسم رایگان در پارک برای آشنایی با طبیعت نیز ارائه می‌شود. بهترین زمان برای رفتن به پارک جنگلی وکیل آباد، به‌دلیل آب و هوای خنک و ملایم، فصل‌های تابستان و بهار هستند.

ییلاقات شاندیز

شاندیز یکی دیگر از ییلاقات زیبا و دیدنی مشهد است. این ییلاق در کوهپایه‌های جنوبی کوه‌های بینالود واقع شده و هوایی معتدل و پر اکسیژن دارد. طبیعت سرسبز و زیبای شاندیز با باغ‌ها و مزارع انگور، هلو و گردو، جنگل‌های بلوط، چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب از جاذبه‌های اصلی این ییلاق است.

در فصل تابستان هوای مطبوع و خنک شاندیز باعث می‌شود تعداد زیادی از مسافران به این ییلاق سفر کنند. آب‌وهوای مناسب، طبیعت بکر و هوای پاکیزه از عوامل اصلی جذابیت تفریح و گردشگری در شاندیز است.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، اماکن مذهبی متعددی نیز در این ییلاق وجود دارد که از جمله می‌توان به امامزادگان یاسر و ناصر (ع) و نورالدین احمد (ع) اشاره کرد.

غذاهای خوشمزه و سنتی محلی نیز بخشی از جاذبه‌های شاندیز هستند که علاقه‌مندان به طعم و عطر غذاهای سنتی می‌توانند در این ییلاق لذت ببرند.

جمع‌بندی؛ مشهد قرار است شما را سورپرایز کند

باید اعتراف کرد که هرچقدر هم درباره اقلیم مشهد بخوانیم، باز هم این شهر ممکن است همه را سورپرایز کند. آب و هوای مشهد، متغیر است و نوسانات دمایی در این شهر بالا است. در برخی ماه‌های سال، اختلاف دمای روز و شب به 15 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که اختلاف بالایی را نشان می‌دهد.

همچنین بعضی از روزهای تابستان دما از 40 درجه عبور کرده اما در زمستان به منفی 10 درجه (حتی کمتر) هم می‌رسد؛ بنابراین همیشه خود را برای اتفاقات غیرمترقبه و پیش‌بینی نشده آماده کنید. بهتر است برای اینکه اقلیم مشهد شما را به دردسر نیندازد، لباس‌های مناسب را آماده کنید و خودرو شخصی خود را به وسایل سرمایش و گرمایش مجهز کنید.