تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

باغ فین کاشان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با باغ فین کاشان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه معروف و دیدنی در کاشان در ادامه با ما همراه باشید.

باغ فین کاشان (Fin garden) یک باغ ایرانی، که حمام فین نیز در آن قرار دارد، از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری کاشان به حساب می آید و نمونه ای از باغ های ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این باغ محل قتل امیرکبیر، صدر اعظم مشهور تاریخ ایران بوده و واقعه ای مهم در آن اتفاق افتاده است. این باغ با درختان سر به فلک کشیده، فواره ها و صدای عبور آب به همراه سنگ فرشی که زیر پاهای تان قرار دارد، مکانی جادویی را برای تان ترسیم می کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

باغ فین کاشان
باغ فین کاشان

وسعت باغ بالغ بر 33700 مترمربع است و ظاهر شاهانه اش باعث شده تا به آن عنوان باغ شاه را نیز بدهند. دیوار، بارو و برج های استوانه ای شکل، حیاط مرکزی این باغ را در بر گرفته اند تا فین هم نمونه ای از باغ قلعه های ایرانی باشد. انتخاب این نوع الگو و محصور کردن زیبایی های باغ در پناه دیواری بلند، استفاده شاهانه از باغ را به رخ می کشد. به واسطه همین دیوارها ساکنان می توانند در پناه برج و بارو، بستری امن داشته باشند و به خاطر حجم، شکل و ارتفاع، جلال و شکوهی شاهانه به نمایش گذاشته می شود. مهندسی حیرت انگیز این باغ نیز باعث شده تا نامش در میان 9 باغ ایرانی باشد که در فهرست میراث جهانی یونسکو دارند.

تاریخچه باغ فین

درباره قدمت باغ فین حرف و حدیث بسیار است؛ برخی قدمت اولیه باغ را به زمان اردشیر بابکان، بنیان گذار سلسله ساسانی، نسبت می دهند؛ اما برای اولین بار در منابع تاریخی، در زمان بور یعقوب لیث صفاری، بنیان گذار سلسله صفاری، همراه با لشکر عرب از بیابان های مرکزی ایران حرف از یک باغ در این منطقه به چشم می خورد. این منبع از وجود چشمه و باغ در ناحیه ای کویری خبر می دهد. 

برخی دیگر از کارشناسان بر اساس منابع تاریخی، قدمت باغ فین را مربوط به دوران سلطنت آل‌بویه می دانند. بعضی نیز وجود باغ فین و توسعه و پیشرفت آن را به دوران ایلخانی منسوب کرده اند و یاقوت حموی -جغرافیدان و تاریخ نویس مشهور قرن هفتم هجری قمری- نیز از گشت و گذار مردم کاشان در اطراف باغات فین سخن به میان آورده است.

b8c15d8a 7f09 47a5 8e4e 7866d47be750

معماری 

در طراحی اولیه باغ، حفظ تقارن اهمیت ویژه‌ای داشته ‌است. به تدریج و با دخالت شاهان، از این تقارن کاسته شده ‌است. این خروج از تقارن هم در محورهای تردد در باغ و هم در ابنیه اضافه شده پس از دوره صفویه به چشم می‌خورد.

در مرکز باغ، کوشک صفوی قرار دارد. حمام کوچک و عمارت سردر سایر ابنیه دوره صفوی را تشکیل می‌دهند. کوشک قاجاری با نقاشی‌های زیبای سقفی و دیواری نیز در انتهای باغ و خارج از محور تقارن باغ واقع است. حمام سلطنتی، موزه ملی، خلوت کریمخانی و اتاق شاه‌نشین ابنیه‌ای هستند که پس از دوران صفویه به ابنیه باغ افزوده شده‌اند.

باغ فین کاشان
باغ فین کاشان

در طراحی باغ فین، آب اساسی‌ترین عنصر بوده‌ است. آب در باغ فین به صورت‌های راکد (در استخر مقابل کوشک و حوض خانه صفوی)، روان (در جوی‌ها)، فورانی (فواره‌ها) و جوششی (ظهور آب از حفره‌های منظم کف حوض در حوض جوش و حوضخانه صفوی و شترگلوی فتحعلی شاه) حضور دارد. هر یک از اشکال گوناگون آب در این باغ، مفهومی خاص را تداعی می‌کند. آب فراوان و جریان آن در جوی‌هایی با کاشی فیروزه‌ای، در محیطی که آب واقعا کمیاب است و درختانی با سایه گسترده در تضادی بزرگ با کویر خشک و طبیعتی نامهربان است که در پشت دیوارهای باغ گسترده ‌است.

زیر تمام جوی‌ها و دور تمام حوض‌ها در عمق یک متری زمین لوله‌هایی تعبیه شده به اسم تنبوشه که این لوله‌ها از جنس سفال بوده که از یک طرف به حوض‌های اصلی متصلند و طرف دیگر آن در انتهای جوی مسدود است. آب از یک طرف وارد می‌شود و چون انتهای لوله مسدود است آب از فواره‌ها خارج می‌شود.

800px Jardín de Fin Kashan Irán 2016 09 19 DD 22

همچنین مهمترین گیاهان باغ فین، شامل ۵۷۹ اصله درخت سرو و ۱۱ اصله درخت چنار است. با توجه به قدمت این درختان، به نظر می‌رسد که درخت سایه گستر و همیشه سبز سرو در طراحی باغ نقش کالبدی داشته و کاشت معدود درختان خزان دار چنار موجود در باغ، فقط به منظور افزایش کیفیت بصری صورت گرفته ‌است.

بخش های مختلف باغ فین

  • عمارت سردر
  • حمام فین
باغ فین کاشان
باغ فین کاشان
  • کوشک صفوی
  • کوشک قاجاری
  • اتاق شاه نشین

کوشک باغ فین 1

  • حیاط خلوت کریم خانی
  • موزه ملی کاشان
  • چایخانه

امکانات باغ فین

از جمله امکانات موجود در باغ فین می توان به سرویس بهداشتی، پارکینگ، نمازخانه، چایخانه، فروشگاه محصولات فرهنگی و سوغات و رستوران اشاره کرد که برای رفاه بازدیدکنندگان ایجاد شده است.

باغ فین کاشان
باغ فین کاشان

آدرس: ایران، استان اصفهان، کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و روستای فین قدیم

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 الی 17:00

هزینه ورودی: برای هر نفر 5000 تومان ، اتباع خارجی 50.000 تومان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: