تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی جم

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی جم را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر تاریخی در استان بوشهر در ادامه با ما همراه باشید.

استان بوشهر از استان های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس واقع شده و به دلیل صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت، کشاورزی و نخلداری، از اهمیتی ویژه برخوردار است و پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. بوشهر بندری شبه جزیره ای محسوب می شود و یکی از زیباترین بندرهای جنوب کشور است که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. یکی از شهرهای زیبای این استان شهر جم است.

اجاره روزانه خانه در تهران

شهرستان جَم (Jam) از شهرستان ‌های جنوب ایران در استان بوشهر است. جم از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای استان بوشهر محسوب میشود. بخش ریز که از توابع این شهرستان است دارای هوایی خوب و طبیعت و باغ ها و مزارع دیدنی است. جم تنها شهرستانی است که در استان بوشهر انواع مرکبات در آن پرورش یافته و کشت اکثر درختان در این شهرستان با موفقیت انجام شده است. در ادامه همراه ما باشید تا با جاهای دیدنی جم بیشتر آشنا شوید.

جاهای دیدنی جم
جاهای دیدنی جم

جاذبه های دیدنی جم

جنگل گلوبردکان

یکی از مناطق نمونه‌ی گردشگری در شهرستان جم استان بوشهر ، جنگل گلوبردکان واقع در بخش ریز این شهرستان است. این جنگل با داشتن درختان بسیار سایه‌گستر و رود تقریبا دائمی همه ساله پذیرای مهمانان بسیاری است.جنگل گلوبردکان ریز از جمله مناطقی است که عید نوروز بسیار پر تردد و مهمان‌پذیر بوده و به دلیل وسعت نسبتاً زیاد تعداد زیادی از مسافران نوروزی و مردم بومی می‌توانند از محیط مفرح آن استفاده کنند.

جاهای دیدنی جم
جاهای دیدنی جم

کوه پردیس (پدری)

کوه پدری از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان جم است؛ مسافرانی که از مسیر سیراف به سمت جم در حرکت باشند، حتما محو زیبایی این دیو پای در بند جم که در جنوب شهرستان همچون نگینی می درخشد خواهند شد.شایعات متعددی در فضای مجازی است و خواص عجیبی به این کوه نسبت داده می‌شود از جمله این که این کوه نزدیکترین نقطه زمین به خورشید است به همین دلیل ویروس H.I.V بر روی آن رشد نمی‌کند.نشانه‌هایی از غارنشینی و وجود فسیل‌های بسیار قدیمی در نقاطی از شهرستان جم و همچنین آثار و شواهدی مربوط به قدمت تاریخی زیاد در کوه پدری جم موجود است و آمیختگی این کوه زیبا با تاریخ و با سابقه زندگی و زیست در این منطقه خوش آب و هوا، زایشگاه بروز شایعاتی درباره این کوه در فضای مجازی شده است.

جاهای دیدنی جم
جاهای دیدنی جم

بناهای تاریخی شهرستان جم

سیل بند چم چشمه مربوط به دوره ساسانیان – سده‌های اولیه و میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان جم، بخش ریز، دهستان تشان، روستای چم چشمه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قنات پدری مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان جم، بخش مرکزی، دهستان جم، روستای پدری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سیل بند کوری مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان جم، بخش مرکزی، دهستان کوری، روستای کوری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بند گلو کلات مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان جم، بخش مرکزی، دهستان کوری، روستای گلو کلات واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برکه نیشترو مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان جم، بخش ریز، دهستان تشان، ۴۰۰ متری شمال غربی روستای تل قلعه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برکه تل قلعه مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان جم، بخش مرکزی، دهستان تشان، ۵۰۰ متری جنوب روستای بهارستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار تل ۳ مربوط به دوران پارینه‌سنگی است و در ۶ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان جم، بخش مرکزی، ۲۰۰ متری شرق روستای چاهه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وجود چند امامزاده از جمله شاهزاده سید علی اکبر و سید حبیب الله از نوادگان امام موسی بن جعفر و امامزاده میر محمد در ریز و دو امامزاده دیگر بنام پیر بیراهه و بی بی بانو از جمله بناهای تاریخی مذهبی شهرستان جم است.

از دیگر نقاط دیدنی این شهرستان نیز می‌توان مناظر زیبای گود لح (چشم‌اندازهایی زیبا در پشت کوه‌های بهرباغ و علی‌آباد)، حمام قاجاریه، آسیاب علی‌آباد (طاحونهٔ حاجی مظفر)، رشته قنات قره چناق، تنگ حنا، بنو تنگمان، باغ پدری، سی‌سواران، باغ‌های بیدخوار، نرگسی، بیدبلند، کوری، منظر، حاجی آباد، صیدی، پهگو، فرامرزی، انارستان و دیگر روستاهای زیبای جم و ریز را نام برد. همچنین مناطق باستانی دایو و گلوقلات (گیر کلات)، پیر گلدسته، سد و گورستان تاریخی و باغ‌های روستای غربه، بناهای تاریخی روستای حرمیک، رشته قنات قدیمی روستاهای تشان و درهبان، زیارتگاه کوهستانی قدمگاه و دره زیبای مجاور روستای دره پلنگی از دیگر مناطق دیدنی منطقه جم است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: