تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

برج آزادی تهران همه ما ایرانی‌ها نام برج آزادی را شنیده‌ایم و شاید کمتر کسی در ایران باشد که این برج زیبا و قدیمی را نشناسد. هنور هم خیلی از مردم دنیا تهران را با برج آزادی می‌شناسند. با هم اقلیم همراه باشید تا با این برج زیبا بیشتر آشنا شویم.

برج آزادی تهران

برج آزادی که یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران محسوب می‌شود، قبل از ساخته شدن برج میلاد به عنوان تنها نماد شهر تهران شناخته می‌شد. هم اکنون برج آزادی و برج میلاد به عنوان نمادهای با شکوه تهران شناخته می‌شوند.

اجاره روزانه خانه در تهران

برج آزادی تهران

تاریخچه برج آزادی

این بنای دوست داشتنی در سال 1349 توسط حسین امانت، معمار مشهور ایرانی ساخته شد. داستان ساخت آن به سال 1345 برمی‌گردد. در آن سال مسابقه‌ای برای ایجاد یک نماد برای معرفی تهران به جهانیان بین معماران کشور برگزار شد. افراد زیادی طرح‌های خود را برای شرکت در این مسابقه ارائه دادند و در نهایت طرح حسین امانت، فارغ التحصیل دانشگاه تهران برنده این مسابقه شد.

این معمار مشهور 24 ساله باید میدان بزرگی در تهران طراحی می‌کرد که معرف ایران مدرن به دنیا باشد و نشانی از دروازه تمدن بزرگ در قرن بیستم را در این میدان به نمایش بگذارد. بدین ترتیب در 11 آبان ماه 1348 عملیات ساخت این میدان و برج درون آن آغاز شد. پس از حدود دو سال و نیم کار بر روی این پروژه ، در تاریخ 24 دی ماه 1350 این مجموعه با نام میدان و برج شهیاد مورد بهره برداری قرار گرفت.

برج آزادی

برج شهیاد با طراحی مدرن و زیبای خود ترکیبی از معماری ایان دوران باستان و ایران اسلامی را درون خود جای داده است. مدت زیادی از ساخت این برج نگذشت تا این بنای با شکوه به عنوان نماد اصلی پایتخت ایران تبدیل شد؛ به طوری که خبر ساخت این بنا به سرعت در کشورهای همسایه پخش شد.ب ا توجه به نزدیکی این برج به فرودگاه مهرآباد، اولین بنایی که میهمانان سیاسی و گردشگران در بدو ورود به تهران مشاهده می‌کردند برج شهیاد بود و از آن به عنوان دروازه غربی تهران یاد می‌شد.

در روز افتتاحیه برج آزادی برای اولین بار از منشور حقوق بشر کوروش بزرگ، که نخستین نوشته در رابطه با حقوق بشر در دنیاست رونمایی شد. این منشور دارای قدمتی 2500 ساله است و هم اکنون در موزه بریتانیا در شهر لندن قرار دارد.

در سال 1357 و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام میدان و برج شهیاد به میدان و برج آزادی تغییر یافت و نظارت بر آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شد. اما در سال 1382 این مجموعه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا و به بنیاد رودکی واگذار گردید.

معماری برج آزادی

برج آزادی ترکیبی است از معماری با شکوه هخامنشی، ساسانی، ایران اسلامی و معماری مدرن جهان.در ساخت این برج از معماری بازارهای سنتی کشور، چهارطاقی‌ی ساسانی، طاق‌های هخامنشی و کاشی کاری‌های مساجد اصفهان استفاده شده است. فضای اطراف برج نیز نمادیست از باغ های مشهور و تاریخی ایرانی.

برج آزادی

میدان آزادی 68 هزار متر مربع مساحت دارد و به شکل بیضی است و برج آزادی در نیمه شرقی این بیضی قرار دارد. دهانه‌های بزرگ این بنا به سمت غرب و شرق و دهانه‌های کوچکش به سمت شمال و جنوب است. تقارن و تکرار در طراحی این میدان و برج نقش مهمی دارد به طوری که تقریبا هر چیزی که در یک طرق این فضا وجود دارد دارای تقارنی در سمت دیگر است.

برج آزادی 45 متر ارتفاع دارد که در 4 طبقه خلاصه می‌شود که طبقه چهارم آن در ارتفاع 39.5 متری از سطح زمین قرار دارد. در قسمت بالایی برج پنجره‌های شش ضلعی کوچکی طراحی شده که به اکثر نقاط تهران دید خوبی دارد. امروزه برج آزادی در کنار برج میلاد و پل طبیعت مهم ترین نمادهای تهران محسوب می‌شوند.

داخل برج آزادی

داخل برج آزادی بخش های متنوعی وجود دارد که بسیار جذاب و قابل توجه هستند. بخش‌هایی همچون تالار کهن، گذرگاه پیشینیان، سالن ایران شناسی، سالن ایران نما، تالار آینه، تالار دانستنی‌ها، کتابخانه، سالن نمایش و … همه و همه در داخل این بنا قرار دارند. اغلب مواری که نام برده شد در فضای زیر برج و بین 5 تا 15 متر پایین تر از سطح زمین قرار دارند. برای رفتن به طبقات بالایی برج می توان از دو آسانسور موجود استفاده کرد و یا 286 پله را بالا رفت.

داخل برج آزادی

همانطور که گفتیم برج آزادی از مشهور ترین جاذبه های گردشگری تهران است که در سال 1350 در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار گرفت. هر ساله در سالزور پیروزی انقلاب اسلامی راهپیمایی‌هایی در اطراف این میدان و برج برگزار می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر تا به امروز از این برج بازدید نکرده اید حتما در اسرع وقت برای بازدید از آن برنامه ریزی کنید.