فصل بهار زمان مناسبی برای سفر به نقاط دیدنی ایران است. از شمال تا جنوب کشور همه جا بوی طراوت و تازگی می‌دهد. با‌وجود این شهرهای شیراز، اصفهان، قشم،کیش، چابهار و یزد بهترین مقاصدی هستند که می‌توانید برای سفرهای نوروزی خود انتخاب کنید. در ادامه این شهرها را از منظر جاهای دیدنی، آب و هوا و هتل های مورد بررسی قرار می دهیم.

6 شهر دیدنی ایران برای مسافرت در بهار

ایران کشوری 4 فصل با تنوع جغرافیایی و شرایط آب‌و‌هوایی متنوع است. فصل بهار در ایران ترکیبی بی‌نظیر از جشن‌های فرهنگی، آب‌و‌هوای مطبوع و زیبایی‌های طبیعی است. دمای هوای جنوب کشور در فصل زمستان و اوایل بهار بسیار معتدل و دل‌انگیز است. بنابراین، خلیج فارس با جزایر زیبایش از جمله کیش و قشم، مقصدی عالی برای یک سفر نوروزی به شمار می‌رود.

شهرهای خوش آب‌و‌هوای اصفهان و شیراز نیز در تمام فصول سال میزبان گردشگران بسیار زیادی هستند. اما، برای قدم زدن در باغ‌های نارنجی و دیدن جاذبه‌های تاریخی، بهتر است که فصل بهار را برای سفر به این شهرها انتخاب کنید.

شهر یزد به همراه شهرهای شیراز و اصفهان به‌عنوان مثلث گردشگری ایران شناخته می‌شود که همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. تا اکنون 1850 اثر تاریخی تاریخی و فرهنگی این شهر، در لیست میراث ملی ثبت شده است که هر ساله مسافران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

شهر چابهار در جنوبی‌ترین قسمت ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. به‌طور‌کلی، آب‌و‌هوای چابهار کمترین تغییرات را در چهار فصل سال دارد و فقط در دو ماه از سال رطوبت آن افزایش می‌یابد. در واقع چابهار یک شهر همیشه بهار است که می‌توانید بدون احساس یکنواختی از بهار همیشگی آن لذت ببرید. در ادامه این 6 شهر پربازدید ایران و جاذبه‌های گردشگری محبوب آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

کیش؛ بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار

کیش یا مروارید خلیج فارس یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و از بهترین شهرهای ایران برای سفرهای نوروزی است. جزیره کیش با قدمتی 300 ساله جزو یکی از 10 جزیره زیبای جهان به شمار می‌رود. فضای آرامش‌بخش و ساحل مرجانی، جزیره کیش را به بهترین نقطه ایران برای تعطیلات نوروز تبدیل کرده است.

 این جزیره زیبا به خاطر استراحتگاه‌های مجلل، مراکز خرید و صخره‌های مرجانی که برای غواصی مناسب هستند، شهرت زیادی دارد. هتل بزرگ داریوش، هتل ویدا تاپ تورز و هتل دریایی ترنج از مجلل‌ترین هتل‌های کیش هستند.

هتل فانوس کیش، هتل پارس نیک و هتل آفتاب شرق نیز خدمات مقرون‌به‌صرفه‌تری را به مسافران ارائه می‌دهند. از جاذبه‌های گردشگری محبوب کیش می‌توان به ساحل مرجان، شهر زیرزمینی کاریز، شهر باستانی حریره، آب انبار دوقلو و پارک آبی اقیانوس اشاره کرد.

بهترین شهرهای ایران برای مسافرت عید + جاهای دیدنی و هتل ها - کیش
تصویری از جزیره زیبای قشم

قشم؛ بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم، بزرگترین جزیره خلیج فارس است که در مجاورت آن سه جزیره کوچک با نام‌های هنگام، لارک و هرمز وجود دارد. قطعا سواحل خلیج فارس و جزایر خیره‌کننده آن از جمله قشم، مقصدی عالی برای سفرهای زمستانی در ایران است. زمانی‌که بیشتر شهرهای کشور هوای سرد را تجربه می‌کنند، این منطقه از آب‌و‌هوای معتدل و دلپذیری برخوردار است.

زیبایی‌های طبیعی در قشم از سواحل بکر گرفته تا آب‌های نیلگون بی‌نظیر است. این جاذبه‌ها قشم را به مکانی ایده‌آل برای ورزش‌های آبی، استراحت در ساحل و تماشای غروب آفتاب تبدیل می‌کند. جزیره قشم به دلیل داشتن میراث فرهنگی از جمله روستاهای سنتی بندری، لباس‌ها و خانه‌هایی که توسط باد خنک می‌شوند، معروف است.

درگهان یکی از شهرهای جزیره قشم است که بسیاری از مسافران آن را با مراکز خریدش می‌شناسند. بازار نخل، بازار دو دلفین و بازار قدیم درگهان برخی از مراکز خرید این شهر هستند که فاصله زیادی با یکدیگر ندارند. قیمت هتل‌های درگهان نسبت به قشم ارزان‌تر هستند. بنابراین، بعد از یک خرید عالی می‌توانید شب را در یکی از هتل های درگهان قشم بگذرانید.

ژئوپارک قشم، غارهای خربس، جنگل حرا، دره ستارگان و غار نمکدان برخی از جاذبه‌های شگفت انگیز جزیره قشم هستند. همچنین یک قلعه به نام پرتغالی‌ها در قشم وجود دارد که قدمت آن به قرن شانزدهم می‌رسد. در کنار بازدید از جاذبه‌های طبیعی، اقامت در هتل‌های راحت و لوکس یکی از  بهترین چیزهایی که می‌توانید در سفر به قشم تجربه کنید. بنابراین، اگر به راحتی خود اهمیت می‌دهید، لیست زیر برخی از هتل های 5 ستاره قشم را به شما معرفی می‌کند.

  • هتل زیگورات
  • هتل سورینت
  • هتل آراکتا قشم
  • هتل سارینا قشم

چابهار؛ شهری برای تمام فصول

شهر چابهار یکی از بنادر بکر و زیبای ایران است که در ساحل دریای عمان قرار دارد. این شهر یکی از سکونتگاه‌های باستانی ایران به شمار می‌رود که جاذبه‌های گردشگری بسیاری در آن وجود دارد. تالاب لیپار، ساحل صخره‌ای و قلعه تیس برخی از جاذبه‌های دیدنی چابهار هستند که حتما باید از آن ها بازدید کنید. از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوه‌های مینیاتوری، موزه محلی چابهار، مسجد دزک، غار بان مسیتی، درخت مکرزان، منطقه حفاظت شده گاندو، کوه‌های گل افشان، مسجد جامع تیس و خلیج گوادر

به جرات می‌توان گفت چابهار جزو معدود شهرهای ایران است که تقریبا در هر چهار فصل سال دارای آب‌و‌هوای معتدل است. هوای این شهر بندری در تابستان نسبت به بسیاری از شهرهای گرم‌‌ و‌خشک، خنک‌تر است. در زمستان نیز مانند سایر شهرهای جنوبی، هوا کاملا بهاری است. بنابراین، از نظر آب‌و‌هوایی بهترین زمان برای سفر به شهر چابهار، از ابتدای آبان تا اواسط فروردین است.

چطور به چابهار برویم و کجا اقامت کنیم؟

از‌آن‌جایی‌که بسیاری از ایرانیان ترجیح می‌دهند که تعطیلات نوروز را برای سفر به شهرهای جنوبی انتخاب کنند. بنابراین، ممکن است پیدا کردن وسایل حمل‌و‌نقل و محل اقامت در لحظه آخر دشوار باشد. اما، این مشکلات نباید شما را از تجربه سفری هیجان‌انگیز منصرف کند.

سواحل صخره‌ای و شنی زیبا، سفر جاده‌ای به چابهار را برای گردشگران به تجربه‌ای فراموش نشدنی تبدیل کرده است. اما، اگر به دنبال مسیر راحت‌تری برای سفر به چابهار هستید می‌توانید از هواپیما استفاده کنید. در سال‌های اخیر هتل‌ها و اقامتگاه‌های محلی زیادی در بندر چابهار ساخته شده است که امکانات اقامتی و تفریحی خوبی را ارائه می‌دهند. یکی از این هتل‌های با امکانات هتل لاله است که اتاق‌های آن همیشه قبل از ایام نوروز رزرو می‌شود. بنابراین، اگر در تعطیلات شلوغ نوروزی قصد سفر به چابهار را دارید، باید از قبل برای رزرو هتل لاله چابهار اقدام کنید. تعداد دیگری از هتل های 4 و 5 ستاره چابهار عبارتند از: هتل لیپار، هتل فردوس و هتل شاهان

اصفهان؛ نصف جهان

اصفهان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در بین مسافران نوروزی است. این شهر علاوه‌بر تاریخی بودن، جزو مدرن‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. جاذبه‌های طبیعی شهر اصفهان در فصل بهار، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. از‌این‌رو در تعطیلات نوروز با حجم زیادی از گردشگران در جاهای دیدنی اصفهان مواجه می‌شوید.

در اصفهان ادیان مختلفی از جمله ارامنه، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان زندگی می‌کنند. همین عامل مسافران را ترغیب می‌کند تا با مردم این شهر بیشتر آشنا شده و در مورد شخصیت آن‌ها کنجکاو شوند. یکی از دیدنی‌های شهر اصفهان میدان نقش جهان است که نمادی از قدرت سلسله صفوی به شمار می‌رود. کلیسا و موزه وانک، پل خواجو، سی‌ و سه پل، زاینده رود و کاخ چهل ستون از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان هستند.

شما می‌توانید با هواپیما، ماشین، اتوبوس یا قطار از تهران به اصفهان سفر کنید. انواع هتل‌ها و هاستل‌های مناسب با هر بودجه‌ای در شهر اصفهان وجود دارد. هتل پارسیان کوثر و هتل عباسی از گران‌ترین هتل‌های اصفهان هستند. هتل قصر منشی، مهمانسرای میراث اصفهان و هتل کاخ سرهنگ قیمت‌های مناسب‌تری را به مسافران ارائه می‌دهند.

بهترین شهرهای ایران برای مسافرت عید + جاهای دیدنی و هتل ها - اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان یکی از معماری های شگفت انگیز است که در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است

شیراز ؛ شهر شعر و ادب

شیراز شهر شکوفه‌های نارنج است و در فصل بهار می‌توانید عطر شکوفه‌های آن را حتی در چند کیلومتری شهر استشمام کنید. فصل بهار و پاییز مناسب‌ترین زمان برای سفر به شیراز و لذت بردن از پیاده‌روی در مکان‌های تاریخی و خیره‌کننده این شهر است.

سفر به شهر با‌شکوه شیراز می‌تواند تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد و استثنایی باشد. اما، ممکن است برنامه‌ریزی سفر به این شهر، در فصل شلوغ بهار کمی چالش‌برانگیز باشد. باوجود‌این نباید شلوغی شهر شیراز در فصل بهار، شما را از دیدن جاذبه‌های شگفت‌انگیز آن غافل کند.

شهر شیراز مملو از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است. از جمله دیدنی‌های تاریخی شیراز می‌توان به تخت جمشید، پاسارگاد، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، بازار وکیل و باغ ارم اشاره کرد. برای سفر به شیراز می‌توانید از تمامی وسایل نقلیه از جمله هواپیما، اتوبوس، ماشین یا قطار استفاده کنید. در شهر شیراز نیز مانند اصفهان، هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوعی در اختیار گردشگران است. هتل بزرگ شیراز، هتل هما و هتل زندیه از بهترین هتل‌های این شهر هستند. اقامتگاه سنتی سهراب نیز گزینه‌های اقتصادی‌تری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

بهترین شهرهای ایران برای مسافرت عید + جاهای دیدنی و هتل ها - شیراز
باغ ارم شیراز یکی از 9 باغ ایرانی است که نام آن در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است

شهر یزد؛ جواهری در میان کویر

شهر اصیل یزد یکی از شهرهای مذهبی ایران است که مانند جواهر در میان کویرهای زیبا پنهان شده است. یزد علاوه‌بر معبد باستانی زرتشتیان، مساجد و مقبره‌های مهمی مانند مسجد جمعه و مجموعه امیر چخماق دارد. قدم زدن در بازار سنتی یزد با استشمام بوی ادویه و دیدن نقوش زیبای ترمه لذتی ناب را برای شما به ارمغان می‌آورد. بهار و پاییز فصل مناسب سفر برای آن دسته از مسافرانی است که به پیاده‌روی و گشت‌و‌گذار در شهر یزد علاقمند هستند.

 شهر یزد از طریق هواپیما، اتوبوس، ماشین و قطار قابل دسترسی است. از بهترین هتل‌های این شهر می‌توان به هتل داد، هتل باغ مشیرالممالک، هتل ارگ جدید یزد و هتل سنتی یزد اشاره کرد. اگر به دنبال گزینه‌های ارزان تری هستید می‌توانید از خدمات هتل جنگل و اقامتگاه بومگردی خشت آباد یزد استفاده کنید.