تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی چمخاله

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم درباره جاهای دیدنی چمخاله خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با این منطقه توریستی در شمال ایران در ادامه با ما همراه باشید.

چمخاله (Chamkhaleh) یکی از شهرهای زیبای ساحلی استان گیلان است که در بخش مرکزی شهرستان لنگرود واقع شده ‌است. این منطقه بکر و زیبا نزدیکترین ساحل به لنگرود بوده و به عنوان یکی از نقاط توریستی استان گیلان به شمار می رود. چاف و چمخاله در 10 کیلومتری شرق شهرستان لنگرود، 20 کیلومتری شرق لاهیجان و 39 کیلومتری غرب رودسر قرار دارند. در ادامه با جاهای دیدنی چمخاله بیشتر آشنا می شویم.

اجاره روزانه خانه در تهران

شهر چمخاله فاصله نزدیکی به لنگرود دارد و در حال حاضر هم به عنوان یکی از شهرهای شهرستان لنگرود شناخته می‌شود. شهر چاف و چمخاله در سال 1388 توانست از لنگرود مستقل شود و شهرداری مرکزی خود را داشته باشد؛ این مسئله توانست باعث توسعه سریع‌تر این شهر ساحلی شود.

جاهای دیدنی چمخاله
جاهای دیدنی چمخاله

از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر توریستی چاف و چمخاله، استقرار بخش اعظم اراضی آن در کناره ساحل دریاست که به آن جلوه‌ای خاص و بدیع داده ‌است. این شهر از دیر باز مورد استفاده و توجه گردشگران قرار داشته و بعد از بندر انزلی دومین قطب توریستی و ساحل فعال در خطه گیلان به شمار می‌رفته ‌است.

چمخاله از دو کلمه ی چم که در کردی به معنای رودخانه می باشد و خاله که در گیلکی یعنی انشعاب تشکیل شده است. چمخاله یعنی منشعب شده از رودخانه های مختلف. جالب است بدانید که مردم چمخاله اصالتا کرمانشاهی هستند و با گویش لکی صحبت میکنند. شغل اصلی ساکنین چمخاله صیادی و کشاورزی است و از محصولات این شهر میتوان به هندوانه و برنج اشاره کرد.

دیدنی های چمخاله

ساحل چمخاله

ساحل چمخاله، نزدیکترین ساحل به شهر لنگرود است و جزو مناطق توریستی استان گیلان محسوب میشود. از مهمترین ویژگیهای ساحل چمخاله کم خطر بودن آن است به طوریکه وزارت کشور در سال ۱۳۹۰ این ساحل را بعنوان بهترین ساحل ایران انتخاب کرد. علاوه بر آن ساحل چمخاله دارای تجهیزات مناسبی بوده و از زیباترین ساحل های کشور محسوب میشود.

iranbeach

رودخانه چمخاله

یکی از عوامل معروفیت و زیبایی چمخاله رودخانه آن است که یکی از پرآب ترین رودهای کشور است و از وسط شهر می گذرد. این رودخانه در گذشته محل عبور و مرور کشتی های ایرانی و روسی بوده است. عمق این رودخانه در بعضی از قسمت ها به 6 متر هم می رسد و در زمان های نه چندان دور هم محل عبور و مرور کشتی های روسی و ایرانی بوده است.

جاهای دیدنی چمخاله
جاهای دیدنی چمخاله

تالاب چمخاله

از دیگر مراکز سیاحتی چمخاله می توان تالاب زیبا با پرندگان گوناگون و سواحل آرام و بکر آن را نام برد. می‌توانید در این مرداب قایق سواری هم بکنید. کنار ساحل زیبای لنگرود طبیعت زیبای لیلا کوه و منطق جنگلی خرما و اطاقور هم وجود دارد که در ایام نوروز با زیبایی منحصر به فرد خود می تواند جاذبه زیبایی برای گردشگران مختلف باشد.

Km6SHU9ndSlav68I 1537168907396 e1593846029218

روستای سلیم چاف چمخاله

اگر به چمخاله رفتید یادتان باشد سری هم به روستای سلیم چاف بزنید. آنجا روستایی کوچک با حدود ۱۰۰ خانوار جمعیت است. این روستا در کنار دریای خزر واقع شده و به دلیل داشتن رودخانه و نی زار بسیار زیبا و دیدنی است. از جادبه های دیگر این روستا جاده ساحلی مابین رود خانه و دریاست که از میان شالیزار های سرسبز رد می شود. پل چوبی، نیزار و رودخانه، جاده خاکی دریا، محل اتصال رودخانه به دریا، ساحل ماسه ای و … از مناطق دیدنی آن هستند.

بهترین فصل سفر به چمخاله

در تمام فصول سال، چمخاله زیبایی‌هایی برای عرضه به مسافرانش دارد. نیمه‌ی دوم بهار و تابستان، ایام بهتری برای شنا هستند اما تفرج و گردش، در هر ساعت و هر روزی که باشد لذت‌بخش خواهد بود.

اگر خلوت بودن بیشتر از شنا کردن برایتان اهمیت دارد، پاییز چمخاله بسیار دیدنی است. هوا مرطوب است و معتدل. آتش روشن کردن و نشستن لب ساحل خودش یکی از تفریحات است. نسیم خنکی می‌وزد و برای گشت و گذار و تفریح هم ساحل خلوت است.

جاهای دیدنی چمخاله
جاهای دیدنی چمخاله

غذا و خوراکی‌های چمخاله

در سفر به شهر چمخاله با کلی غذای خوشمزه روبرو می‌شوید که یکی از آن‌ها کباب است. در واقع چمخاله را به دلیل کباب‌هایش میشناسند. کال کباب، باقلا قاتق، ماهی مالاتا، ترشی تره، آلومسما، خوتکا فسنجون، کولی قرابی و … از غذاهای محلی دیگر این شهر هستند.

اقامت در سفر به چمخاله

اگر بار سفرتان را برای رفتن به چمخاله بسته اید، خیلی نگران اقامت نباشید. در ساحل چمخاله مجتمع های توریستی و هتل ها اقامت خوشی را برای تان رقم می زنند. همچنین می توانید بر روی ویلاها و هتل هایی که دورتر از ساحل هستند نیز حساب باز کنید. کمپینگ هم گزینه دیگر شماست که می توانید در مکان های مشخص شده و مجاز چادرتان را برپا کنید.

BzBC43azkDnRA9lf 1537168563613 e1593845925597

دسترسی

اگر قصد سفر با با خودروی شخصی دارید، می‌توانید در مسیر جاده‌ی کناره از شرق به غرب و بعد از پشت سر گذاشتن چالوس و رامسر و ورود به استان گیلان به سمت لنگرود برانید. در 10 کیلومتری شرق لنگرود به چمخاله می‌رسید.

اگر هم از سمت غرب به چمخاله می‌روید، بعد از گذشتن از رشت و رسیدن به لاهیجان کافی است که ۲۵ کیلومتر به سمت شرق برانید تا به دهکده زیبا و دیدنی چمخاله برسید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: