تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی آوج

در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی آوج آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر زیبا در استان قزوین در ادامه همراه ما باشید.

قزوین یکی از ۳۱ استان ایران است که در بخش شمال غربی کشور واقع شده‌ است. این استان با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور نزدیک به ۸ درصد در اقتصاد و تولیدات ایران نقش دارد. این استان از استان‌های تاریخی ایران بوده و آثار باستانی زیادی را در خود جای داده‌ است، به‌ طوریکه ۱۱ درصد از آثار تاریخی ملی ثبت شده کشور در استان قزوین قرار دارد و از این نظر رتبه نخست را در ایران دارد. بهترین سوغاتی این استان انواع شیرینی های خانگی، باقلوا و غذاهای سنتی می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

آوَج (Avaj) مرکز شهرستان آوج در استان قزوین است. این شهر در جاده قزوین به همدان و در ۱۱۰ کیلومتری شهر قزوین در جنوب غربی استان قزوین واقع شده‌ است. شهر آوج به عنوان مرکز به جهت قرار گرفتن در موقعیت ارتباطی مناسب و همجواری با پایتخت‌های دولت مادها، ایلخانان و صفویان دارای تاریخی طولانی و قدیمی است. مردم این شهر ترک هستند و به زبان ترکی سخن می‌گویند. از مکان های گردشگری مهم این شهر می توان به پل معلق آبشار شاهدره که دومین پل معلق ایران محسوب میشود، اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی آوج

آبشار شاه دره

آبشار شاه دره در غرب شهرستان آوج واقع شده و از میان صخره هایی بسیار بلند به پایین میریزد. با توجه به کوهستانی بودن منطقه ،افرادی که قصد کوهنوردی و بازدید از آبشار شاه دره را دارند نیازمند مهارتهای کوهنوردی و تجهیزات فنی هستند. به تازگی پروژه پارک جنگلی آوج در جوار این آبشار به بهره برداری رسیده که دسترسی گردشگران را به آبشار مهیا کرده و همچنین امکانات رفاهی در آن تعبیه شده است.

جاهای دیدنی آوج
جاهای دیدنی آوج

پل معلق آوج

آبشار شاه دره در غرب شهرستان آوج واقع شده و از میان صخره هایی بسیار بلند به پایین میریزد. با توجه به کوهستانی بودن منطقه ،افرادی که قصد کوهنوردی و بازدید از آبشار شاه دره را دارند نیازمند مهارت های کوهنوردی و تجهیزات فنی هستند.

156396931

دریاچه دریابک

چشمه و مجموعه تفریحی دریابک (دریاوک یا دلاوک) در روستای باستانی پرسپانج (پرسبانا) واقع شده است. این روستا از قدیمی‌ترین مناطق زیبای شهرستان آوج است. این روستا دارای آب و هوای سرد کوهستانی می‌باشد که تابستان‌ها، خنک و زمستان‌ها، سرد و پوشیده از برف است.

جاهای دیدنی آوج
جاهای دیدنی آوج

آبشار قاران قلوخ

قاران قلوخ دره در زبان آذری به معنی دره تاریک است. دو طرف آبشار را ارتفاعات بلندی احاطه کرده و واقع شدن آبشار در سمت جنوب و عدم تابش خورشید باعث نامگذاری این منطقه به قاران قلوخ گردیده است. سمت راست آبشار از روبرو را سنگ های صخرهای بلندی تشکیل داده است که بعلت صعب العبور بودن آن زیستگاه مناسبی برای عقاب ها وکرکس ها است همچنین بالادست آبشار در حاشیه رودخانه پوشیده از درختان گردو است.

منطقه گردشگری چشمه علی

یکی دیگر از جاذبه های اکوتوریستی زیبایی که در شهرستان آوج قرار دارد، منطقه ای بنام چشمه علی است. چشمه علی در شهرستان آوج در فاصله 120 کیلومتری قزوین در کنار جاده مواصلاتی قزوین- همدان در روستای ارتش آباد و مصر آباد از توابع بخش آبگرم قرار دارد. از ویژگی های بارزی که در این منطقه به وضوح دیده می شود، رودخانه ای زیبا، استخر طبیعی برای شنا، فضای سبز و کوهستانی برای استراحت در دل طبیعت که حیات وحش بکر آن جایگاه ویژه ای در بین دوستداران طبیعت دارد. این منطقه در ایام عید و فصل تابستان بهترین مکان برای اوقات فراغت مسافرین محسوب می شود به طوری که سالانه 15 هزار نفر مسافر از این منطقه بازدید می کنند.

عکس از: خبرگزاری مهر
عکس از: خبرگزاری مهر

آبشار منصور

آبشار منصور آوج در استان قزوین واقع است. این آبشار در ۵ کیلومتری جنوب غربی روستای منصور میان صخره­ های مرتفع در مسیر رودخانه شکل گرفته است. آبشار روستای منصور از توابع بخش مرکزی شهرستان آوج دارای نمایی زیبا است که دیدن آن برای علاقه مندان خالی از لطف نیست. ارتفاع تقریبی این آبشار از کف رودخانه در حدود ۷ متر بوده و دورتادور آن با صخره­ ها ، کوه­ ها و نیز درختان بومی همچون بید در برگرفته شده است.

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی در وسط شهر آوج قرار دارد و دارای طرح دو ایوانی است. شالوده کاروانسرا از سنگ‌های لاشه و قلوه سنگ بنا شده و روی آن آجرچینی شده است. کاروانسرا از داخل دارای دو ایوان و ۲۴ ایوانچه است و در پشت اکثر آن‌ها، حجره‌ها واقع شده‌اند که چهار عدد از آن‌ها به شترخان کاروانسرا راه دارند. شترخان به صورت راهرویی طویل با پوشش طاق و تَویزه است و زیر هر طاق نمای آن سکویی جهت باراندازی قرار دارد.

جاهای دیدنی آوج
جاهای دیدنی آوج

غار عباس آباد

این غار در ۸۴ کیلومتری قزوین به همدان (بخش آوج) و در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این غار ۱۸۰ متر طول و یک تالار بزرگ دارد که به پرتگاه‌ها، چاه‌ها و دهلیزهای متعددی منتهی می‌شود. این غار در گذشته‌ مکانی برای زندگی انسان‌های اولیه بوده است.

امامزاده علا الدین

امامزاده علاءالدین در 30 کیلومتری شهر آوج در حاشیه روستای «امامزاده علاءالدین» در دامنه کوه «قوزی» قرار دارد. امام زاده علاءالدین (ع) با چند واسطه از نوادگان امام زین العابدین علیه السلام است. بنای بقعه به شکل مربع مستطیل و به ابعاد تقریبی 5/15×5/14 متر است و بر روی سکویی به ارتفاع 1 متر قرار دارد. داخل بنا فاقد تزئینات و جبهه خارجی آن دارای قاب‌بندی و طاق‌نما است. این بنا احتمالا متعلق به دوره صفویه می‌باشد.

جاهای دیدنی آوج جاذبه های گردشگری 6

روستای کلنجین

کلنجین یکی از روستاهای بسیار زیبا و خوش آب و هوای شهرستان آوج است. کلنجین به لحاظ دارا بودن پتانسیل‌های طبیعی از قبیل همجواری با رودخانه کلنجین و علی بلاغ و کوهستان‌های آقداغ و رامند، همچنین آثار تاریخی و مذهبی موجود، قابلیت بالایی برای جذب گردشگر دارد.

suoJgE0iJnIN09Rf4Fl05OcmcSPHpQW2RTUH7bfm scaled

از دیگر دیدنی های آوج، آبگرم معدنی شهر آبگرم، درخت کهنسال روستای پروان، غار قلعه کرد، کوه بلند آق داغ، طبیعت روستای مشانه، روستاهای دیدنی کامشکان، اسماعیل آباد، نیریج، شهیدآباد، قهوج، هرائین، قرخ بلاغ (چهل چشمه)، توآباد و منصور را می توان نام برد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: