تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاذبه های گردشگری دهگلان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاذبه های گردشگری دهگلان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر در استان کردستان در ادامه با ما همراه باشید.

کردستان یکی از استان‌‌های ایران به مرکزیت سنندج است که در غرب کشور واقع شده ‌است. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته ‌است، یکی از استان های بسیاز زیبا با طبیعت دیدنی است. استان کردستان با کشور عراق ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. موقعیت طبیعی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه از قبیل کوه‌های مرتفع، آبشارها و رودهای خروشان، شکارگاه‌ها و غارهای طبیعی و همچنین اماکن و عمارت های تاریخی باعث جذب گردشگران به این استان می شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

دهگلان (Dehgolan) یکی از شهرهای استان کردستان و مرکز شهرستان دهگلان است که در دشت وسیع لیلاخ و در کنار رودخانه فصلی واقع شده‌ است. شهر دهگلان در ۴۵ کیلومتری سنندج (در مسیر سنندج به همدان) قرار گرفته است. این شهر دارای زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های با هوای دلنشین و معتدل است. رودخانه‌های طهماسبقلی و دهگلان زیبایی طبیعت و محیط این شهر را دو چندان کرده‌اند. فصل بهار که زمان رشد و زیبایی طبیعت است بهترین وقت برای سفر به شهر دهگلان است. در ادامه با جاهای دیدنی این شهر آشنا می شویم.

دیدنی های دهگلان

کوه شیدا

اهالی دهگلان کوه شیدا را به کوه شیطه و یا شیبا، که به معنی کوه نور است، می‌شناسند. بالای کوه بنایی گنبدی‌شکل وجود دارد که می‌گویند قبر امان‌الله خان والی کردستان است و عده‌ای دیگر این مقبره را به امامزاده شیدای نازار می‌شناسند. این بنا در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. درختان بادام،‌ گون درمنه، گندمیان و مرزه کوهی قسمتی از پوشش گیاهی کوه شیدا را تشکیل داده‌اند.

جاذبه های گردشگری دهگلان
جاذبه های گردشگری دهگلان

شیطان بازار

منطقه شیطان بازار در دو کیلومتری کوه شیدا در شهر دهگلان قرار دارد. ویژگی این منطقه وجود سنگ‌های آهکی است که در اثر عوامل طبیعی مانند باد و باران به شکل‌های عجیبی مانند انسان و حیوان درآمده‌اند و گردشگران بسیاری برای دیدن سنگ‌های عجیب این منطقه راهی دهگلان می‌شوند.

روستای ماچکه علیا

ماچکه علیا روستایی کوچک اما زیبا از توابع شهر دهگلان است. جمعیت این روستا ۳۰۰ نفر است و اهالی خونگرم و مهمان‌نواز آن به دامداری و کشاورزی مشغول‌اند. مقبره زیارتی و تپه باستانی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این روستا به‌شمار می‌آیند.

جاذبه های گردشگری دهگلان
جاذبه های گردشگری دهگلان

روستای چاغربلاغ

این روستا در بخش بلبان آباد شهرستان دهگلان در استان کردستان در غرب ایران قرار داردذچاغربلاغ٬ ازشرق به روستای سرب شیخ حسن٬ از غرب به روستای کاکو علیا و کاکو سفلا٬ از شمال به کوههای احمد آباد پنجه و از جنوب به کوههای روستاهای بخش سنقر کلیایی(حسین آباد و گرگین دره) قرار دارد. روستای چاغربلاغ با دارا بودن منابع آبی سطحی از سفره های زیر زمینی دارای چشمه های زیادی میباشد.

جاذبه های گردشگری دهگلان
جاذبه های گردشگری دهگلان

روستای جوانمرد آباد

هفت سواران کوهی است که در منطقه له یلاخ کردستان در نزدیکی روستای جوانمرد آباد و مبارک آباد قرار گرفته و در میان اهالی کوهی تفریحی زیارتی است. به گفته تاریخ زمانی هفت سوار که گویا از ترس دشمن به آنجا آمده و مدتی را در بالای این کوه اقامتگاهی داشتند و روزگار گذراندند و بعد از مرگ نیز در همانجا به خاک سپرده شدند. از آن زمان به بعد کوه هفت سواران به مکانی برای زیارت اهل دل و طلب حاجات از خداوند تبدیل شده که الحق جای بکر و آرامش بخش و دارای طبیعتی زیبا است.

جاذبه های گردشگری دهگلان
جاذبه های گردشگری دهگلان

سد های سورال و سنگ سیاه

این سد در 26 کیلومتری دهگلان و سه کیلومتری جنوب غربی روستای سورال قرار دارد و مکان مناسبی برای تفریح مردم دهگلان و روستاهای اطراف این سد است.در حال حاضر این سد فاقد امکانات رفاهی برای مردم است و قرار است برای این مهم، سرمایه گذار بخش خصوصی وارد عمل شود.سد سنگ سیاه کردستان نیز در 80 کیلومتری شهر سنندج و 25 کیلومتری دهگلان قرار دارد و مکان تفرج مردم منطقه است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: