تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی ایذه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی ایذه را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با این بهشت زیبا در استان خوزستان در ادامه با ما همراه باشید.

استان خوزستان یکی از استان های زیبا بر کرانهٔ خلیج فارس و مقصد محبوب گردشگری است. علاوه بر جاهای دیدنی بسیار و منحصر به فرد در شهرهای مختلف، این استان از نظر طبیعی شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است. بیشتر مناطق آن جلگه ای است که باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا و سرسبز در بسیاری نقاط استان شده است. یکی از این مکان های طبیعی شهرستان ایذه است که در ادامه به شما معرفی می کنیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

ایذه (Izeh)، از شهرهای استان خوزستان است که به عنوان پایتخت بختیاری شناخته می‌شود. مرکز شهرستان ایذه در جنوب غرب ایران است که پیشینه تاریخی آن بنا بر پژوهش‌های انجام شده، وجود آثار و سنگ‌ نبشته‌های باستانی مربوط به دوران عیلامیان می‌باشد. می توان از ایذه به عنوان سردترین شهر استان خوزستان نام برد، شهری با آب و هوای معتدل در بهار و تابستان و زمستان هایی بسیار سرد.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

ایذه که به شهر صخره‌ای ایران نیز شهرت دارد، در ۲۵۸ کیلومتری اهواز و ۱۱۱۰ کیلومتری تهران قرار دارد. ارتفاع این شهر باران‌خیز ۸۳۵ متر از سطح دریا است. ایذه بیشتر یک شهر کشاورزی تا یک شهری صنعتی و از مهم ترین فرآورده‌های کشاورزی این شهرستان می توان از گندم، جو، تره بار و برنج نام برد.

جاذبه های دیدنی ایذه

دشت سوسن

دشت سوسن نیز به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی ایذه در 35 کیلومتری شمال غربی این شهرستان قرار گرفته، این دشت یکی از گذرگاه های رودخانه کارون می باشد. در هنگام سفر به ایذه بازدید از آبشار توف اسپید را به هیچ وجه فراموش نکنید، منطقه ای با دو آبشار بزرگ که در منطقه حفاظت شده (شالو و مونگشت) قرار دارند.

دشت سوسن ، جاذبه های گردشگری ایذه در خوز 150233

دهکده زراس

زراس بهشتی در شمال شرقی خوزستان و در جوار کوه‌های سر افراز منگشت از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری خوزستان به شمار می‌رود. بهشتی که همچون یاقوتی سبز در دل کوهای سر به آسمان کشیده زاگرس خود نمایی می‌کند. زراس، این دهکده تفریحی-توریستی در شمال دریاچه کارون سه و در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب شهر دهدز قرار دارد. همچنین این دهکده به مساحت ۲۰۶ هکتار، در ۲۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اهواز  و ۶۹ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه قرار دارد.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

تالاب میانگران

در فاصله یک و نیم کیلومتری شهرستان ایذه یکی از مشهورترین تالاب های کشور قرار دارد، تالابی به نام تالاب میانگران که یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی این منطقه به شمار می رود. در شمال شهر ایذه محوطه باستانی شمی قرار گرفته که میزبان مجسمه سردار پارتی، گورستان های باستانی و سنگ های مرمری است. می توان از پل تاریخی شالو به عنوان یکی از آثار قدیمی شهرستان ایذه و استان خوزستان نام برد، پلی متشکل از دو ستون بلند و دو طناب ضخیم که البته در قدیم از چوب و طناب ساخته شده بود.

Miangaran mongasht

منطقه باجول

باجول نام منطقه ای در جنوب ایذه است که از آب و هوایی بسیار مطلوب برخوردارست، این منطقه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایذه آثار تاریخی نظیر نقش برجسته باجول مربوط به دوران اشکانی را در دل خود جای داده. قلعه تل یکی دیگر از جاذبه های شهر ایذه به شمار می رود که در دشتی حاصلخیز در جاورت مناطق کوهستانی در حد فاصل شهرستان های باغ ملک و ایذه قرار گرفته است.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

آبشار شیوند

در روستای شیوند نزدیک ایذه آبشار شیوند قرار دارد، این آبشار جزو جاذبه های طبیعی ایذه به شمار می آید. این آبشار را در دامنه کوه منگشت و در جنوب شرقی ایذه می توانید مشاهده کنید، آبشار شیوند یکی از جاهایی است که می توانید روی آن برای جایی که پیکنیک و گردش خانوادگی داشته باشید حساب کنید.

آبشار شیوند از جاهای دیدنی ایذه سفرزون

قلعه تل

از ایذه به سمت باغملک که رهسپار بشوید به قلعه تل می رسید. این قلعه در دوره قاجار ساخته شده است. وجود قلعه باز گواه دیگری است که ایذه زمانی نچندان دور عزیز پایتخت نشین ها بوده که برایش قلعه می ساختند.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

نیایشگاه اشکفت سلمان

نیایشگاه اشکفت سلمان که از آن نیز به عنوان تاریشا یاد می شود جایگاه بزرگترین خط نوشته میخی ایلام نو می باشد. در کنار اشکفت سلمان غاری را نیز می توان یافت که در دوران ایلخانی به مکانی مقدس تبدیل شده است.

4833

سنگ نگاره کول فرح

این مکان در فاصله هفت کیلومتری از ایذه قرار دارد و برای رفتن به آن باید جنوب شرقی ایذه را پی بگیرید. این مکان گسترده ترین سنگ نگاره ای صخره ای را در خود دارد. چهار نقش در کول فرح مشاهده خواهید کرد. سنگ نگاره کول فرح در 7 کیلومتری شمال شرقی ایذه قرار گرفته و شامل 6 نقش برجسته مربوط به دوران ایلامیان است. اولین نقش برجسته در ارتفاع شش متری و در دامنه کوه قرار دارد.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

پل شالو

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی ایذه پل شالو است. این پل قدمتی چندین هزار ساله دارد و نشان می دهد که ایذه در مسیر گذرگاه بوده است. این پل بر دو ستون رفیع ساخته شده است. این پل در زیر آب سد سه کارون است. ولی دلیل نمی شود به این پل مخفی اشاره ای نکنیم.

پل شالو

مجموعه باستانی شمی

ایذه شهرستانی است که در محاصره مکانهای تاریخی و طبیعی قرار دارد. یکی از جاهای دیدنی در شمال ایذه و در فاصله نه کیلومتری از آن قرار دارد. در این بخش  شما می توانید مجموعه باستانی شمی را ببینید. این مجموعه عمرش به قبل از میلاد بر می گردد، سنگ های آن عموما از جنس مرمر هستند. در این مکان شما گورستانی عظیم را مشاهده خواهید کرد. مجسمه برنزی سردار پارتی و با ارتفاعی معادل ۲۸ متر در این بخش خود نمایی می کند. منطقه باستانی شمی بسیار شما را در فهم دوره پارتی و سرزمین ایلامی ها کمک می کند.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: