تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شهر تبریز زیبایی‌های خاص و جذابیت‌های تماشایی بسیاری دارد. مکان های تفریحی تبریز برای خانواده، جا‌هایی هستند که بازدید از آن‌ها علاوه بر این که سرشار از حس خوب و بسیار لذت‌بخش است، فرهنگ غنی و تاریخ دیرینه این شهر را نشان می‌دهد. فرهنگ متفاوت در کنار طبیعت خاص تبریز، منجر شده تا این شهر همواره مورد توجه گردشگرانی از سرتاسر جهان قرار بگیرد. پیشنهاد می‌کنیم که سفر به تبریز و بازدید از جاذبه‌های این شهر زیبا و باستانی را در برنامه‌های خود بگنجانید. همانطور که متوجه شدید در این مطلب می‌خواهیم ۱۵ تا از مکان های تفریحی تبریز برای خانواده را معرفی کنیم. توصیه می‌کنیم که ادامه مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید.

بازار بزرگ تبریز

بدون تردید، بازار سرپوشیده تبریز یکی از بهترین جا‌های دیدنی تبریز محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا نیز به شمار می‌رود.

اجاره روزانه خانه در تهران

مساحت این بازار حدود یک کیلومتر مربع بوده و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است؛ همچنین بازار بزرگ تبریز نقش تجاری مهمی در جاده ابریشم داشته؛ با این وجود، این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری به علت وقوع زلزله مهیب ویران شد؛ اما با تلاش حکمران تبریز، نجفقلی خان دنبلی، مجدداً بنا گردید.

در این بازار، مسجد، کاروان سرا‌ها و مدارس تاریخی قرار دارند که با نما‌های آجری، طاق‌ها و گنبد‌های زیبای خود جلوه‌ای فوق‌العاده به بازار داده‌اند.

بازار بزرگ تبریز

باغ ائل گلی

نمی‌شود به شهر تبریز رفت و به استخر شاه یا باغ ائل گلی سری نزد. ائل گلی یکی از بهترین مکان های تفریحی تبریز برای جوانان است، این باغ مشتاقان زیادی را به خصوص در شب به خود جلب می‌کند. در واقع این باغ عمارتی است که در وسط یک استخر بزرگ قرار گرفته و همچون یک جزیره درآمده است.

بیشتر بخوانید

باید اشاره کنیم که ساخت اولیه استخر ائل گلی به دوران آقا قویونلو‌ها بازمی‌گردد و به تدریج در دوره‌های بعد تکمیل و به شکل باصفای امروزی درآمده است. البته امروزه از عمارت ائل گلی به عنوان رستوران و کافی شاپ استفاده می‌شود. در مقابل این استخر و عمارت، تپه‌ای طبیعی و بزرگ قرار دارد که در زمان‌های گوناگون روز، از حضور مردم برای گذراندن اوقات با خانواده و ورزش پر می‌شود.

باغ ائل گلی

مجتمع لاله پارک تبریز

ترکیب مکان های تفریحی و مراکز خرید، ‌ایدها‌ی هوشمندانه است که در بسیاری از شهر‌ها و در مجتمع‌های تجاری اجرا شده است تا رونق گردشگری و حس شادی را دوچندان کند.

مجتمع لاله پارک یک مرکز تجاری و تفریحی است که خاصیت اقامتی نیز دارد. هتل کایا که در این مجموعه قرار گرفته، یکی از شعبه‌های هتل‌های زنجیره‌ای کایای ترکیه است؛ بنابراین گزینه‌ای‌ایده‌آل برای اقامت در تبریز بوده و زیر مجموعه لاله پارک به حساب می‌آید.

توصیه می‌کنیم که در سفر خود به شهر تبریز از این مجتمع دیدنی بازدید نمایید. شما می‌توانید در فودکورت و شهربازی آن خوش‌گذرانی کنید و سری به فروشگاه‌های لوکس این مجموعه بزنید. مجتمع لاله پارک انتخابی جذاب در میان مراکز تفریحی تبریز است که با تنوع مطلوبی از تفریح و خرید، شما را سرگرم خاطره‌سازی از سفرتان به این شهر می‌کند.

مجتمع لاله پارک تبریز

پارک موزیکال ولیعصر تبریز

پارک موزیکال ولیعصر تبریز در بخش شرقی این شهر و در کنار پارک باغلارباغی قرار دارد. از جمله مشخصه‌های منحصربه‌فرد این پارک، حوضچه‌های زیبای آن به همراه معماری اصیل ایرانی است که به همدیگر متصل شده‌اند.

در نهایت این حوضچه‌ها به یک آب‌نمای هوشمند ختم می‌شوند که با نور هفت رنگ و لیزری خود در شب‌های پاییزی، بازدیدکنندگان و گردشگران را شگفت‌زده خواهند کرد. بدون تردید پارک ولیعصر تبریز یکی از بهترین مکان های تفریحی تبریز برای خانواده به حساب می‌آید.

پارک موزیکال ولیعصر تبریز

پارک مینیاتوری تبریز

در صورتی که در فصل زمستان به شهر تبریز رفتید و به علت سرمای هوا، نمی‌توانید از تمامی مکان های تفریحی تبریز برای خانواده بازدید کنید، می‌توانید از مهم‌ترین آثار شهر تبریز در پارک مینیاتوری دیدن کنید؛ به این ترتیب مشاهده جا‌های تفریحی تبریز در زمستان امری ساده است.

مقبره‌الشعرا، پارک ائل گلی، ساختمان شهرداری، بنای خلعت پوشان، کلیسای مریم مقدس، برج‌یانقین و ارگ تبریز، جا‌های گردشگری تبریز و اطراف آن هستند که به صورت مینیاتوری در پارک مذکور گردآوری شده‌اند. پارک مینیاتوری در بلوار استاد شهریار و خیابان گلکار قرار دارد و بازدید از آن یکی از بهترین تفریحات در تبریز محسوب می‌شود.

پارک مینیاتوری تبریز

موزه قاجار

موزه قاجار، از زیباترین موزه‌های تبریز به شمار می‌رود. این موزه که پیش از این‌ها منزل یکی از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه به نام‌امیرنظام گروسی بود و هم اکنون دارای عمارتی زیبا با حیاطی پر از گل می‌باشد. موزه قاجار بخش‌های متنوعی دارد، یک تالار آن مخصوص ظرف و ظروف است، تالاری دیگر مختص پول و سکه‌های دوره قاجار، تالاری برای تفنگ و اسلحه، تالاری برای کاشی‌های رنگارنگ، تالاری برای ساز و تالار‌هایی نیز برای سایر وسایل.

این موزه در یکی از محله‌های قدیمی تبریز به اسم ششگلان واقع شده است، خیابانی که خانه‌های قدیمی فراوانی در آن یافت می‌شود.

موزه قاجار

شهربازی باغلارباغی

رفتن به شهربازی همواره از جمله تفریح‌های پرطرفدار برای اغلب گروه‌های سنی است. کودکان شیفته‌ی رنگارنگی این فضای جذاب و بزرگ‌تر‌ها هم دوست‌دار هیجان و سرگرمی‌های نوستالژیک آن هستند. رفتن به شهربازی در سفر، جذابیت‌های خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید

در صورتی که شما نیز تمایل به این هیجان خاطره‌ساز دارید، باید بگوییم که مراکز تفریحی تبریز برای کودکان و بزرگسالان فرصت بسیار خوبی را فراهم کرده است؛ شهربازی باغلارباغی یکی از این مجموعه ها‌ی دوست داشتنی به حساب می‌آید که بازی‌های مهیج بسیاری در آن وجود دارد و مراجعه به آن می‌تواند رنگ خوشحالی به لحظات شما ببخشد.

شهربازی باغلارباغی

پارک آبی تبریز

پارک آبی تبریز یک مجموعه تفریحی، ورزشی فوق‌العاده با معماری خاص زیر زمینی است که در خیابان شاهد تبریز واقع شده؛ این استخر سرپوشیده شامل تجهیزات و امکانات بینظیر برای استفاده عموم بوده و به سرزمین آبی تبریز معروف است. در این مرکز تفریحی، پنج طبقه زیرزمینی وجود دارد.

در طبقات متعدد این مجموعه منطقه پارک آبی، استخر و سرسره‌ها واقع شده‌اند. وجود اسلاید‌های تونلی، چندین سرسره و اسلاید در فضای باز، تونل‌های وحشت، بازی‌های مخصوص کودکان، مرکز بازی رایانه‌ای، استخر موج، سونا، جکوزی، حمام ترکی، رستوران‌های مختلف و مواردی از این دست در پارک آبی تبریز منجر شده‌اند تا هتل‌های تبریز بلیط آن را برای جلب رضایت مهمانان خود ارائه دهند.

حضور مستقیم عناصر طبیعی در طراحی پارک آبی تبریز در کنار نورپردازی داخلی آن، بدون شک تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای تمامی بازدید‌کنندگان به وجود می‌آورد

پارک آبی تبریز

تله کابین عینالی تبریز

عینالی نام یک رشته کوه در بخش شمالی شهر تبریز است. در این این محدوده چندین قله وجود دارد. جاده آسفالت شده در بزرگراه شمالی تبریز پایه کوه را به قله عینالی متصل می‌کند. امروزه کوه عینالی جزء مکان های تفریحی تبریز برای خانواده و جایی برای پیاده روی روزانه بسیاری از ساکنان تبریز است.

در اوایل دهه ۲۰۰۰ در مجاورت شهر‌های بزرگ ایران، دو تن از قربانیان ناشناخته ایرانی جنگ میان ایران و عراق، در یادبود جنگ در بالای کوه پشت حرم دفن شده‌اند؛ همچنین این کوه توسط ‌ایستگاه‌های تلویزیونی و شرکت‌های مخابراتی برای تکیه بر موج‌های خود به کار می‌رود. شورای شهر تبریز در تلاش است تا در پشت این کوه یک جنگل مصنوعی را به عنوان کمربند سبز شمالی تبریز بسازد.

تله کابین عینالی تبریز

موزه شهرداری

میدان ساعت یکی دیگر از مکان های تفریحی تبریز برای خانواده است که هم می‌توان از موزه آن دیدن کرد و هم در اطرافش نشست. میدان شهرداری یا میدان ساعت در مقابل کاخ شهرداری تبریز که به ساختمان ساعت معروف شده، قرار گرفته است. اهالی تبریز به این میدان ساعت قاباغی می‌گویند.

کاخ شهرداری دارای ساعتی به ارتفاع حدود ۳۰ متر است که هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان و عمر را به گوش تبریزی‌ها می‌رساند. باید اشاره کنیم که نقشه ساختمان شهرداری مشابه طرح یک عقاب درحال پرواز است و شباهت زیادی به بنا‌های آلمان در زمان پیش از جنگ جهانی دوم دارد.

تنها موزه شهرداری ایران، شامل تالار‌های فرش، دوربین قدیمی، خط، هنر‌های معاصر و.. در کاخ شهرداری قرار دارد. دیدار از عمارت شهرداری که شهردار و شورای شهر در برخی از اتاق‌های آن ساکن هستند، آزاد بوده؛ همچنین موزه آتش نشانی در کنار این ساختمان قرار گرفته است.

موزه شهرداری و خیابان‌های اطراف آن جزء جا‌های تفریحی تبریز در شب محسوب می‌آید؛ پیشنهاد می‌کنیم که در صورت سفر به تبریز قدم زدن در این منطقه را از دست ندهید؛ همچنین پیاده راه تربیت نیز در نزدیکی میدان ساعت قرار گرفته و می‌توانید برای پاساژگری و خرید هم از آنجا بازدید کنید.

موزه شهرداری

خانه مشروطه

اگر قصد دارید بدانید که مکان تصمیم‌گیری سران مشروطه کجا بوده، حتماً سری به خانه مشروطه تبریز بزنید. در این خانه برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه مانند ثقه‌الاسلام تبریزی، ستارخان، باقرخان و حاجی میرزا آقافرشی جمع می‌شدند؛ همچنین خانه مشروطه محلی برای نگهداری اسناد دوران مشروطه است.

خانه مشروطه

مقبره الشعرا

قبرستان سرخاب یا مقبره الشعرا یکی از مکان های تاریخی تبریز است که قدمت آن به بیش از ۸۰۰ سال می‌رسد. در زمان‌های گذشته این گورستان در اثر زلزله تخریب شده و تا سال ۱۳۵۰ هجری شمسی ر‌ها شده بود.

در آن سال غلام رضا فرزان مهر مسئول بازسازی آن شد و هم اکنون یکی از نماد‌های تاریخی شهر تبریز است. باید اشاره کنیم که بیش از ۴۰۰ شخص معروف در این گورستان دفن شده‌اند و بیشتر آن‌ها شاعراند. معروفترین مقبره‌ها نیز متعلق به شهریار و حکیم اسدی طوسی هستند.

مقبره الشعرا

خانه پروین اعتصامی

در واقع این خانه زادگاه پروین اعتصامی بوده و این بانوی شاعر تا ۶ سالگی در آنجا زندگی می‌کرد. خانه پروین اعتصامی در محله ششگلان تبریز واقع شده و بعد از بازسازی در اختیار بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان قرار گرفت. پروین اعتصامی بانوی شاعری بود که شعر‌های اجتماعی و پند‌آموز بسیاری سروده است.

بیشتر بخوانید

منزل پروین، درخت و گل و گیاه زیادی دارد. در این خانه، شعر‌های این بانوی شاعر با دست خط خودش به همراه عکس‌هایی از وی نگهداری می‌شود. خانه پروین اعتصامی در دو طبقه و یک زیر زمین بنا شده است؛ حتی در زیر زمین آن تنور‌های پخت نان یا آب انبار‌های قدیمی مشاهده می‌شود.

خانه پروین اعتصامی

ارگ تبریز

ارگ تبریز یا ارگ علیشاه از جمله آثار تاریخی شهر تبریز است که در قرن هشتم میلادی ساخت آن شروع شد. در ابتدا قرار بود این بنا مسجد باشد؛ اما به علت مرگ علیشاه و فرو ریختن سقف آن تکمیل نشد. این بنای نیمه کاره در جنگ بین ایران و روسیه به محلی برای دفاع نظامی تبدیل شد.

در سال‌های اخیر هم اغلب بخش‌های این بنا ویران شدند و تنها دیوار‌های شبستان آن باقی مانده‌اند. ارگ تبریز یکی از جا‌های تفریحی تبریز در تابستان به شمار می‌آید.

ارگ تبریز

مسجد کبود

مسجد کبود یکی از قدیمی‌ترین مکان های تفریحی تبریز برای خانواده است. در همه شهر‌های ایران و مخصوصاً شهر تبریز، مساجد بسیاری وجود دارند؛ ولی چه عاملی باعث خاص بودن این مسجد شده؟

در پاسخ باید بگوییم که کاشی کاری‌های فیروزه‌ای که در این مسجد وجود دارد، علت خاص بودن آن است. این عمارت در دوره قراقویونلو‌ها ساخته شده و از زمان فرمانروایی آن‌ها به یادگار مانده است. در صورتی که به عکاسی علاقه دارید، قرینگی این مسجد می‌تواند تصاویر فوق‌العاده‌ای را برای شما به یادگار بگذارد.

مسجد کبود

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی ۱۵ تا از مکان های تفریحی تبریز برای خانواده پرداختیم و برخی از مشخصات آن‌ها را برایتان بیان کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که در سفر خود به شهر تبریز، حتماً از این مکان‌ها بازدید کنید و یک سفر خاطره‌انگیز را برای خود و همسفرانتان رقم بزنید. از این که تا انتهای مقاله مکان های تفریحی تبریز برای خانواده همراهمان بودید، از شما متشکریم.