تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاذبه های گردشگری میامی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با شهر جاذبه های گردشگری میامی آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشک و کویری است و دیدن چشم اندازهای کویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

میامی (Mayamey) مرکز شهرستان میامی و یکی از شهرهای استان سمنان است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی از دوران صفویه می‌باشد که به خوبی نشانگر قدمت و کهن بودن آن است. از سوغات این شهر می‌توان به انگورهای شیرین، نان کاک و نان قتلمه محلی اشاره کرد. روستاهای این شهرستان نیز به‌دلیل تنوع قومی و آداب و رسوم محلی نیز از مناطق نمونه گردشگری میامی محسوب می‌شوند.

دیدنی های میامی

مجموعه کاروان‌سراهای میان‌دشت

میامی یکی از شهرهایی است که در راه مشهد مقدس قرار گرفته و از دیرباز تا کنون مسافران شهر مشهد از آن عبور می‌کنند. کاروان‌سراهای متعددی در این شهر وجود دارد که در گذشته محل استراحت و اقامت مسافران بودند. مجموعه کاروان‌سراهای میان‌دشت شامل سه کاروان‌سرای قدیمی است که یکی از آن‌ها متعلق به دوران صفویه و دو کاروان‌سرای دیگر متعلق به دوران قاجارند.

جاذبه های گردشگری میامی
جاذبه های گردشگری میامی

کاروانسرای عباس‌آباد

کاروانسرای عباس‌آباد گواه بر قدمت دیرین میامی می‌دهد. این کاروان‌سرا در روستای عباس‌آباد در ۱۲۷ کیلومتری شرق شاهرود واقع شده و قدمت آن به عهد صفوی بازمی‌گردد و در عهد قاجار مرمت شده است. این بنا مستطیل شکل و دارای چهار ایوان و ۳۲ حجره مشرف به حیاط مرکزی است. مساحت آن بالغ بر هشت هزار متر مربع است و درب ورودی این کاروان‌سرا یکی رو به شمال و سرچشمه قنات روستای عباس‌آباد و دیگری رو به جنوب و نزدیک جاده اصلی است. این کاروان‌سرا دارای دو بارانداز بزرگ است که نسبت به دیگر کاروان‌سراها از ظرفیت بیشتری برخوردار است. کتیبه و درب‌های این کاروان‌سرا متاسفانه به سرقت رفته است.

5abaae50 305a 4801 bbd7 4907189e3bb5

کاروانسرای میامی

کاروانسرای میای در مرکز شهر میامی قرار دارد و از کاروان‌سراهای زیبای عهد صفوی است. این بنا به فرم حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی است که با آجر ساخته شده است. ورودی این بنا که به‌شکل هشتی و در دو اشکوب است، در ضلع شمالی کاروان‌سرا قرار دارد. در سردرب ورودی کتیبه‌های سنگی حجاری نصب شده که تاریخ ساخت و بانی آن روی آن درج شده است. این کاروان‌سرا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری میامی
جاذبه های گردشگری میامی

قلعه میامی

قلعه میامی که در حال حاضر خرابه‌ای از آن باقی مانده است، در جنوب میامی قرار دارد. بر اساس گفته‌های مردم محلی این قلعه در گذشه مرکز میامی بوده و توسط حمله مغول ویران شده است. قلعه اراکی چهار برجی نیز در بالای کوه میامی قرار دارد، که دروازه آن را از آجر ساخته‌­اند و یک آب‌انبار بزرگ در میان آن واقع شده است. در مقابل این قلعه که نزدیک به یکی از قله‌ها است، آثار حدود دویست خانه دیده می‌شود. همه راه‌های دسترسی به این قلعه و کوه میامی بسته شده است.

آرامگاه شیخ حسن جوری

آرامگاه شیخ حسن جوری یکی از رهبران روحانی قیام سربداران در قرن هشتم در شهرستان میامی و در ۱۵۰ کیلومتری شرق شهر شاهرود، در روستای فیروزآباد سفلی حوالی روستای فرومد واقع شده است. این آرامگاه دارای گنبدی مدور است و متشکل از یک اتاق چهار در سه مترمربع است که از خشت خام ساخته شده‌ است.

9da26c17 9f59 4112 9889 53a360be726d

آرامگاه ابن یمین فرومدی

آرامگاه ابن یمین فرومدی متخلص به ابن یمین یکی از شاعران بزرگ قرن هشتم در وسط روستای فرومد قرار دارد. بافت ساختمان با بافت روستا تفاوت بسیار دارد. این آرامگاه ۶ گوش است. سنگ قبر این شاعر بزرگ پارسی نیز ۶ ضلع کوچک دارد.

جاذبه های گردشگری میامی
جاذبه های گردشگری میامی

مسجد جامع فرومد

مسجد جامع فرومد یکی از بناهای تاریخی است که در شهر میامی قرار گرفته و طبق نظر کارشناسان زمان ساخت آن متعلق به دوره خوارزمشاهیان است. این مسجد در زمان قیام‌های سربداران از نظر سیاسی نقش مهمی داشت و قیام‌های آبادی فرومد و آبادی‌های نزدیک تقریباً از این مسجد آغاز شده است. آرامگاه ابن یمین فرومدی، شاعر قرن هشتم هجری، هم در این مسجد قرار دارد. مسجد جامع فرومد از مسجد‌های دو ایوانی است که با نقش‌های اسلیمی تزیین شده‌. متأسفانه شبستان این مسجد تخریب شده و فقط قسمت‌های مختصری از آن باقی‌مانده است.

1bdc875c f1c7 40f4 89a2 acb2ae5afe3a 840x560 1

عمارت تاریخی آقایان

عمارت تاریخی آقایان در نزدیکی کاروانسرای عباس‌آباد میامی قرار دارد. این بنای دو طبقه از نظر ساخت و طرح و نما همچون منازل مسکونی شهر متشکل از سه اتاق با طاقچه‌های قوسی شکل است که به‌وسیله ایوانی ۱٫۵ متری به هم متصل شده‌اند و در واقع نمای کلی بنا رو به شمال است و شش ستون چوبی طبقه فوقانی بنا را محافظت می‌کند. سقف بنا و ناودان‌های آن چوبی است و دورتادور آن را نرده‌های چوبی با ظرافت خاصی محصور کرده است. این عمارت در نگاه اول از نظر معماری مشابه عمارت عالی قاپو است. در زیر این عمارت، آب‌انبار تاریخی آقایان قرار دارد.

جاذبه های گردشگری میامی
جاذبه های گردشگری میامی

آبشار نام نیک

آبشار نام نیک در جنگلی با همین نام در شمال غربی روستای نردین، از توابع شهر میامی، قرار دارد. جنگل نام نیک پوشیده از درختان پهن‌برگ خزری است که به همراه آبشار یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر میامی را تشکیل داده‌. آبشار نام نیک از ارتفاعات بلند این جنگل سرچشمه می‌گیرد و برای رسیدن به آن باید در حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کرد.

جنگل دشت شاد

جنگل دشت شاد در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود واقع شده است. دشت شاد، روستایی در دهستان رضوان از توابع بخش میامی شهرستان شاهرود در استان سمنان قرار دارد. تنوع گونه‌های جنگلی و طبیعت زیبا از ویژگی های این منطقه می‌باشد. گفتنی است اصلی ترین راه دسترسی به منطقه راه فرعی میامی به کالپوش است، علاوه بر این با احداث جاده ای خاکی از روستای دشت شاد امکان دسترسی به آبشار “لوه” در استان گلستان و نیز پارک ملی گلستان از مناطق زیبای گردشگری کشور فراهم شده است. این منطقه از نظر اقلیمی جزء اقلیم نیمه خشک تا نیمه مرطوب به شمار می رود.

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر میامی 2

روستای عباس آباد

عباس آباد روستای کهنی است با یک کاروانسرا قدیمی که به دلیل فعالیتهای معدنی در آن از گذشته های دور شناخته شده است . این روستا در شمال جاده تهران- مشهد، در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شرق شاهرود و ۸۰ کیلومتری مرکز بخش میامی واقع است. این منطقه در کویر مزینان قرار دارد و دارای اقلیمی گرم در تابستان و معتدل در زمستان است. روستای عشایر نشین رضا آباد از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود، در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی شاهرود و ۱۲۳ کیلومتری جنوب بیارجمند واقع شده است. آب و هوای آن در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد و معتدل است شترداری در منطقه رایج و مهم ترین جاذبه گردشگری منطقه تپه های ماسه ای به اشکال مختلف است که تا پشت دیوارهای جنوبی روستا امتداد دارد این روستا از جاذبه های گردشگری میامی سمنان می باشد.

روستای ابراهیم آباد سفلی

روستای ابراهیم آباد در ۱۰ کیلومتری شرق میامی با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰۰ نفر قرار دارد. ابراهیم آباد یکی از زیباترین روستاهای شهرستان میامی به شمار می رود که بر خرابه های شهر تاریخی زیدر که از قدمتی بالغ بر ۵۰۰ سال در زمان صفویه (شیخ صفی الدین اردبیلی) برخوردار بود، بنا شد. ابراهیم آباد بافت تاریخی بسیار زیبایی دارد. خانه های این روستا از مصالح بومی و سنتی ساخته شده و از سبک معماری خاصی پیروی می کند. در سال های اخیر به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بافت این روستا بهسازی و مرمت شد. کوچه های سنگفرش، دیوارهای کاهگلی و سیمگل با ازاره های آجر قزاقی و درختان کهنسال هنگام ورود، نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

جاذبه های گردشگری میامی
جاذبه های گردشگری میامی

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: