تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی دامغان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی دامغان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشک و کویری است و دیدن چشم اندازهای کویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

دامغان (Damghan) شهری باستانی در حدود ۳۳۴ کیلومتری شمال شرق تهران در استان سمنان است. این شهر یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای پارتی ایران است که در مسیر رودخانه چشمه علی شکل گرفته و در دورهٔ شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت اشکانیان در ایران بود. نام قدیم آن ده مغان و صد دروازه بوده‌است و دارای آثار باستانی فراوانی از جمله تاریخانه است. از مهمترین دیدنی های این شهر چشمه علی و مسجد تاریخانه هستند.

تاریخچه دامغان

نام دامغان از «ده» و «مغان» است. «ده» به معنای روستا است و «مغان» به معنای مگی است. این نام توسط زرتشتیان داده شده که شامل پادشاهانی چون کوروش و داریوش بزرگ از ایران باستان بود.

دامغان، زمانی با نام صد دروازه پایتخت دولت شاهنشاهی اشکانی بوده‌است. قدیمی‌ترین مسجد ایران به نام مسجد تاریخانه «چهل ستون» که ۱۳۰۰ سال قدمت دارد در این شهر قرار دارد. نام کهن دامغان «گومش یا قومش» در کتیبه سارگون دوم آشوری پات نانه آمده‌است یعنی شهری که ۹۹ نگهبان دروازه‌ها دارد. فاصله آن از دریای مازندران هفت روز راه به‌شمار رفته‌است.

دور شهر دامغان دیوارهای ستبری وجود داشته که دو درشکه از کنار هم بر روی دیوار رد می‌شدند. بازمانده‌های آن دیوار هم‌اکنون هم دیده می‌شود؛ و به نام دیوار بارو مشهور است. دامغان دو گونه آب‌وهوا دارد. از جنوب به دشت کویر و از شمال به دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز متصل است. به همین دلیل بیشتر گونه‌های میوه در این شهر می‌رویند.

جاذبه های دیدنی دامغان

چشمه علی

چشمه‌علی از دیدنی‌ترین نقاط گردشگری شهر دامغان است. در این تفرجگاه دو بنای باشکوه از دوران قاجار وجود دارد که در میان انبوهی از درختان بید جای گرفته‌اند. این ساختمان‌ها شامل «ساختمان آغامحمدخانی» که دوران حکومت «آغامحمدخان» قاجار ساخته شده و نیز «ساختمان فتحعلی شاهی» که در دوره حکومت «فتحعلی شاه» قاجار ساخته شده است، می‌شود. چشمه‌علی از زمان‌های بسیار دور، به خاطر سرسبزی و خوش آب و هوا بودنش، مورد توجه گردشگران، به ویژه پادشاهان قاجار بوده است.

جاهای دیدنی دامغان
جاهای دیدنی دامغان

بنای فتحعلی شاهی

«بنای فتحعلی شاهی» یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان دامغان است که سازندگان وقت، آن را درون استخری که آب «چشمه‌ علی» در آن جاری می‌شود، ساخته‌اند. این بنای زیبا متشکل از دو طبقه با پلانی به‌شکل مستطیل و در دو نما است که نمای بخش شمالی را دو ستون بسیار زیبا با پوششی از چوب، تشکیل داده است. نکته‌ جالب در مورد ساخت این بنا، استفاده از ملاط ساروج برای استحکام بخشی بیشتر به‌دلیل قرارگیری آن درون آب است.

ad6d6b51 c850 4ec4 bf4e 6448346a789d

مسجد تاریخانه

مسجد تاریخانه یکی از عبادتگاه‌های باشکوه و ارزشمند ایران کهن در دوران حکومت ساسانیان است که به باور بیشتر محققان و کارشناسان، مهم‌ترین و کهن‌ترین عمارت شهر دامغان و دومین مسجد قدیمی ایران است. متاسفانه در عصر حاضر تنها بنایی متروکه و صد افسوس ساختمانی مخروبه را شاهد هستیم که دارای ۲۶ ستون دایره‌ای شکل با ارتفاعی نزدیک به ۶ متر از زمین تا پشت بام است که آن را به «چهل ستون» می‌خوانند.

e1930901 6ea2 4872 b5df d2c19d5eb090

مسجد شکرالله

مسجد شکرالله در نزدیکی مسجد تاریخانه قرار گرفته است و از بناهای خشتی شهر دامغان به شمار می‌رود. پلان بنای این مسجد به مربع شکل است و سقف آن به صورت گنبدی ساخته شده است.

مسجد جامع دامغان

مسجد جامع دامغان یکی از مسجدهای زیبا و از جاهای دیدنی دامغان است که با وجود سالم بودن ظاهر مسجد، قدمتی حدود یک هزار سال دارد. در این مسجد مناره‌ای آجری و اعجاب‌انگیز وجود دارد که تاریخ ساخت آن به اواسط قرن چهارم هجری می‌رسد.

جاهای دیدنی دامغان
جاهای دیدنی دامغان

محوطه تاریخی تپه حصار

یک اثر باستانی دیگر بر فراز تپه ای، خبر از تمدن شکوهمند ایرانی می دهد. عمر این تمدن خشتی به 2000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد که بازمانده های این بنا به خوبی بیانگر هیبت این اثر تاریخی در دوران گذشته است.

5956606a 96a4 4e7e 8d13 434191a4a6ed

کویر حاج علی قلی

کویر حاج علی‌قلی در جنوب‌شرقی شهر دامغان قرار گرفته است و ۱۰۵۰ تا ۱۰۹۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این کویر دارای سطوح مختلف کویری از جمله مخروط افکنه آبرفتی، سطوح‌رسی، حوزه خیس و شوره‌زار است.

9ca50601 c0c2 4cac 954e 42a444b9deb2

برج طغرل

برج طغرل، بنایی در بخش جنوبی روستای «مهماندوست» است و از جاذبه‌های تاریخی و کهن شهر دامغان به شمار می‌رود. این برج دوازده تَرک دارد که یکی از ترک‌ها ورودی است. در این میراث ساخته شده از آجر، می‌توان ظرافت و هنرمندی دستان سازنده‌ آن را در تزیینات انجام شده با قدمتی نزدیک به هزار سال، به‌خوبی مشاهده کرد که از نکات قابل‌توجه در معماری این بنای ارزشمند ایران است.

جاهای دیدنی دامغان
جاهای دیدنی دامغان

برج چهل دختر

یک بنای باشکوه و قدیمی با نام ” برج چهل دختر” که با خط های کوفی و تزیینات سبک قرن پنجم مزین شده است. این برج تاریخی چهره دیدنی تری را به شهر دامغان داده است.

خانه لطفی

خانه لطفی، عمارتی زیبا و تاریخی متعلق به دوران حکومت قاجاریان است که از بخش‌های متعددی از جمله خانه مستخدمین، اصطبل، حیاط بیرونی و حیاط اندرونی تشکیل شده است. معماری طرح این خانه تاریخی بسیار جالب و باشکوه است و تزیینات چشمگیری در آن انجام شده است.

1b994a60 e151 467c b588 af53a32ccff2

امامزاده بکیر ابن اعین

امامزاده بکیر‌ ابن‌ اعین یکی از زیارتگاه‌های شهر دامغان است که مدفن عالم برجسته و متقی «بکیر ابن اعین» است. «بکیر ابن اعین بن سنسن کوفی» از خاندان با فضیلت و معروف به تشیع و از شاگردان و اصحاب نامدار «امام محمد باقر» است.

امامزاده جعفر

امامزاده جعفر بنایی هشت ضلعی است که آن را بقعه «امامزاده محمد» از اولاد «امام موسی کاظم» می‌دانند. بنای گنبد دارای ۱۲ متر ارتفاع است و براساس کتیبه‌ای در داخل بنا، قدمت آن به دوران حکومت «شاهرخ تیموری» برمی‌گردد. در صحن امامزاده و در مجاورت آن نیز یک بنای چهار ضلعی آجری وجود دارد که به‌عنوان مقبره «شاهرخ تیموری» از آن یاد می‌شود. عده‌ای معتقد هستند که این بنا در گذشته خانقاه بوده است.

آرامگاه پیرعلمدار

این آرامگاه، برجی آجری و بسیار زیبا به جای مانده از دوران حکومت «سلطان مسعود غزنوی»‌ است که به «برج پیرعلمدار» معروف شده است. گفته می‌شود که این برج، آرامگاه یکی از فرمانروایان دامغان قدیم به نام «محمد بن ابراهیم» پدر «ابوحرب بختیار» است و در اوایل قرن ۵ هجری قمری احداث شده است.

b3f79888 5b64 42d0 a49a 8928195a7f8d

غار شیربند

یک غار کهن سال بر اثر رسوباتی که طی میلیون ها سال رخ داده است، شکل شگفت انگیزی را به خود گرفته و تبدیل به یک جاذبه منحصر به فرد در شهر دامغان شده است. عمر غار شیربند به 1900 میلیون سال قبل بر می گردد و در ارتفاع 50 متری از سطح رودخانه واقع شده است.

غار چاه دیو

درست در دل یک دشت وسیع، زمانی که از یک چاه عبور می کنیم به پدیده ای خارق العاده یعنی ” غار چاه دیو” می رسیم، که جاذبه های فراوانی در ان نهفته است.

دیوار بارو

این دیوار دفاعی که به نوعی از شهر دامغان دفاع می کرده، امروز تبدیل به یک اثر کهن گرانبها شده است و شهر دامغان در اغوش این دیوار های بلند بالا و عریض و طویل محلی امن از هرگونه جنگ و خشونت و دزدی بوده است.

جاهای دیدنی دامغان
جاهای دیدنی دامغان

بازار دامغان

دامغان نیز مانند سایر شهر های ایران از وجود بازار های سنتی که نمادی از تمدن و فرهنگ ارزشمند گذشته به شمار می روند بهره جسته، بازار دامغان در خیابان امام خمینی و درست مثل تمام بازار های سنتی با مغازه های گنبدی شکل بنا شده است.

f1759719 ae28 46c7 ad91 496348c34bd3

گنبد زنگوله

یک بنای قدیمی دیگر که با خشت خام به طرز ماهرانه ای بنا شده است. این ساختمان که در بردارنده چند قبر بدون نام و نشان می باشد از معماری زیبا و سنتی برخوردار است. دلیل نام گذاری این بنا به گنبد زنگوله، وجود قبر یکی از سرداران ” یعقوب لیث صفاری” با نام ” زنگارود” می باشد که نام این گنبد نیز از همین نام گرفته شده است.

d8b7cfa6 1d52 46bf 8318 a6400f5cc0c3

کاروانسرای قوشه

به دلیل اینکه دامغان در مسیر یکی از مهم ترین جاده های دنیا یعنی جاده ابریشم قرار داشته، طبیعی است که کاروانسراهای متعددی در این شهر وجود داشته باشد. بناهایی که امروز از نظر نوع معماریشان مورد توجه قرار گرفته اند. ” کاروانسرای قوشه” در مقابل یک اب انبار بسیار قدیمی و با الهام از سبک ” چهار ایوانی” به بهترین شکل بنا شده است.

جاهای دیدنی دامغان
جاهای دیدنی دامغان

سد شاهچراغی

سد شاهچراغی در کنار تنگه‌ای به نام «بزپل»، مجاور کوه «چکل‌شیر» بر روی رودخانه «چشمه‌علی» احداث شده است. دریاچه پشت سد، منطقه‌ای زیبا با مناظر رویایی خلق کرده است و گردشگران می‌توانند اوقات فرح‌بخشی را در کنار دریاچه این سد سپری کنند.

چشمه انگورستانی

یک منطقه بسیار سرسبز با چشمه های پر آب و درختان سبز و انبوه در شمال دامغان تبدیل به چشم اندازی رویایی و خوش آب و هوا شده است. چشمه های آب که رشد گلها، خزه ها و گیاهان فراوانی را به همراه داشته اند منطقه تفریحی بسیار پرطرفداری را در دامغان به وجود اورده اند که یکی از زیبا ترین و معروف ترین چشمه های این منطقه “چشمه انگورستانی” می باشد که از دل کوه می جوشد و با آب گوارایی که داراست همه جانداران و گیاهان را سیراب و روحشان را جلا می دهد.

18d34aa2 6f62 442d 806c bb6843fe32e9

دریاچه نمک

مکان های دیدنی دامغان یک از یک تماشایی تر و متنوع تر می باشند. یکی از این جاذبه های زیبا، دریاچه نمک این شهر است که در جنوب شهر دامغان واقع شده و با بلور های سفید رنگی که دارد همگان را مجذوب خود کرده است.

تپه های مریخی

یک منطقه حیرت انگیز که پای اروپاییان را به دامغان باز کرده و همگان را در حیرت از وجود چنین شاهکاری فرو برده است و فضانوردان اوکراینی و روسی این تپه ها را مریخ کره زمین خوانده اند که بیراه هم نگفته اند، زیرا این تپه ها به شکل شگفت انگیزی در کنار هم قرار گرفته اند و تصاویری ورای تصور را به وجود اورده اند.

3ee620a4 65e4 41e2 81f5 22b92bd92fa0

تنگه زندان

یک طبیعت بکر با مناظری خوش رنگ و زیبا در انتهای دشت گل های شقایق در شهر دامغان منتظر شما می باشد. این تنگه دیدنی با چشمه سار هایی که افتان و خیزان از میان سنگ ها عبور می کنند، تفرجگاه خوبی برای گذراندن ساعاتی خوش به شمار می رود.

کاروانسرای سپه سالار امیریه

یکی دیگر از اقامتگاه های قدیمی و البته بسیار وسیع دامغان در 3 کیلومتر جاده این شهر به سمنان، نمایشی از هوش و ذکاوت معماران گذشته را به اجرا گذاشته است. این بنا متعلق به دوره قاجار می باشد و با توجه به اشکال هندسی و با پشتوانه ذوق و سلیقه ای مثال زدنی بنا شده است.

جاهای دیدنی دامغان
جاهای دیدنی دامغان

پایگاه نجوم دامغان

شهرستان دامغان جزء معدود شهرهایی است که مجموعه گرانبهایی از ادوات و وسایل نجوم و ستاره شناسی را دارا می باشد، شما در این پایگاه علمی می توانید برجسته ترین کارشناسان علوم را ملاقات کنید و در میان ستارگان سیر کنید و از این علم پر رمزو راز بیشتر بدانید.

قلعه دولت آباد

این مجموعه باشکوه در روستایی با همین نام بنا شده که دارای قسمت های متعددی می باشد که بخشی از انها تخریب و بخشی دیگر همراه با زیبایی بی نظیری که متعلق به دوره صفوی و قاجار می باشد، باقی مانده است.

984d727b 0e1a 464d bda0 8f8f576833ec

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: