تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

زندان هارون الرشید

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با زندان هارون الرشید در شهر ری آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شهر ری از کهن‌ترین شهرهای جهان و منطقه بیست تهران امروز است. تاریخ پیدایش ری به زمان اقوام آریایی می‌رسد و ری از تمام شهرهای ماد بزرگتر بوده است. این شهر زادگاه زرتشت پیامبر ایران است و از مراکز مهم سیاسی دینی و اقتصادی در طول تاریخ ایران تا به امروز محسوب می‌شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

تاریخ سکونت در این شهر به ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. ری تنها منطقه باستانی استان تهران است که دارای آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی زیادی است. جاذبه‌های تاریخی شهرستان ری بر جاذبه‌های طبیعی منطقه غالب است. قدمت طولانی و سابقه کهن ری سبب شده است که آثار تاریخی بسیار در این شهر وجود داشته باشد. زندان هارون الرشید یکی از آثار تاریخی متعلق به دوران پس از اسلام در شهر ری است.

زندان هارون یا زندان هارون‌الرشید یا زندان خان مربوط به سدهٔ ۴ ه‍.ق است و در ۱۳ کیلومتری شرق تهران واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است و یکی از آثار تاریخی پس از اسلام در شهر ری است. این بنا در ده کیلومتری جاده تهران به خراسان در دامنه کوه‌های مسگرآباد واقع است.

زندان هارون الرشید
زندان هارون الرشید

بنای زندان به شکل مکعب مستطیل به ارتفاع ۹ متر و به صورت دو طبقه ساخته شده است و از طول و پهنای یکسانی برابر با ۳۰ متر برخوردار است. زندان هارون دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ است و با سنگ‌های آتشفشانی بنا شده است.

این بنا در حقیقت در دوران آل‌بویه ساخته شده و از آن به عنوان سلول‌های انفرادی برای حبس زندانیان استفاده شده است اما هیچ سندی مبنی بر زندان بودن این بنا وجود ندارد و در هیچ یک از نسخه‌های تاریخی در این باره صحبتی نشده است. هرچند قدمت بنا به دوره ساسانیان و سلجوقیان نیز نسبت داده می‌شود.

برخی محققان نیز معتقدند این بنا در واقع آتشکده‌ای باستانی بوده است و به همین دلیل قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد. به عقیده آندره گدار زندان هارونمتعلق به دوران سلجوقیان است و یکی از استحکامات نظامی آن عصر بشمار می‌آید. زندان هارون از نظر قدمت متعلق به دوره آل بویه حدود ۱۱۰۰ سال قبل است.

زندان هارون الرشید
زندان هارون الرشید

دسترسی

شهرری، دوازده کیلومتری جاده خراسان، سه راه سیمان، دست چپ در دامنه کوه‌های مسگرآباد