تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دیدنی های بسطام

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با دیدنی های بسطام آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر تاریخی در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشک و کویری است و دیدن چشم اندازهای کویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

بسطام (Bastam) نام شهری در شهرستان شاهرود در استان سمنان است. این شهر در ۵ کیلومتری شمال شرقی شاهرود و در بخش بسطام قرار دارد. بسطام از غرب به رشته کوه‌های شاهوار و شهر مجن و از شرق به منطقه میامی و دشت کویر و از شمال و شمال غرب به استان گلستان مرتبط می‌باشد. این شهر که به شهر عارفان شهرت دارد به‌ دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، از اهمیت تاریخی بسیار برخوردار بوده است. این شهر خوش آب و هوا به دلیل اینکه زادگاه و مدفن یکی از عارفان بزرگ ایران یعنی بایزید بسطامی است، به یکی از بهترین مقاصد گردشگری عرفانی کشور تبدیل شده است. بسطام شهری با چنارهای تنومند و باغ‌های مصفا است که دیدنی‌های زیادی دارد که دیدن هریک از آن‌ها خالی از لطف نیست.

جاذبه های دیدنی بسطام

مجموعه بایزید بسطامی

مجموعه بایزید بسطامی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر بسطام است. وقتی وارد میدان اصلی شهر بسطام می‌شوید، می‌توانید گنبد مخروطی و فیروزه‌ای رنگ این عارف نامدار را تماشا کنید. این مجموعه از خانقاه یا صومعه بایزید، رواق، منار آجری، مسجد اول بایزید، مسجد دوم بایزید، مسجد ایلخانی، امام‌زاده محمد، گنبد غازان‌خان، ایوان‌غربی، دالان و ایوان الجایتو، حمام، مقبره شاهزاده افغان، مقبره آل‌کرت، موزه عرفان‌شرق و مدرسه شاهرخیه تشکیل شده که هرکدام از آن‌ها مربوط به یک دوره‌ای از تاریخ هستند و دیدن هرکدام از آن‌ها جایگاه خود را دارد.

دیدنی های بسطام
دیدنی های بسطام

مسجد جامع بسطام

مسجد جامع بسطام یکی از قدیمی ترین و زیبا ترین مساجد در ایران می باشد. قدمت این مساجد به سال ۷۰۶ هجری قمری می رسد.در واقع این مسجد در همسایگی دیوار کاشانه قرار دارد و فاصله بسیار کمی با مجموعه های بایزید بسطامی دارد.گچبری ها و آجر کاری هایی که در این ساختمان وجود دارد بسیار زیبا می باشد که در زمان ساخت این مسجد می توان گفت یکی از بهترین معماری های جهان بوده است.

e00c74bf 4af5 4580 9cf8 89926cd9ce14

مدرسه شاهرخیه

مدرسه تاریخی شاهرخیه بسطام از بناهای مجموعه تاریخی بایزید بسطامی به شمار می‌رود. این مدرسه از آثار به‌جای مانده از دوران تیموریان است که در شرق مجموعه بایزید بسطامی قرار گرفته است. مدرسه شاهرخیه در دو طبقه از ۲۸ حجره، مسجد، ایوان و زورخانه تشکیل شده است. این مدرسه که همواره از آن به‌عنوان مرکزی برای تحصیل استفاده می‌شده، نام خود را از موسس خود یعنی «شاهرخ تیموری» گرفته است. اکنون از مدرسه شاهرخیه به‌عنوان یک حوزه علمیه استفاده می‌شود.

دیدنی های بسطام
دیدنی های بسطام

برج کاشانه بسطام

کتیبه‌ای که بر سر در ورودی برج کاشانه وجود دارد تاریخ بنای این برج را سال۷۰۰ قمری نشان می‌دهد. درباره علت ساخت و کاربری این برج نظریات مختلفی وجود دارد؛ برخی عقیده دارند این برج از آثار مغولان است و در دوران بعد از اسلام به عنوان دیده‌بانی از آن استفاده می‌شده. عده‌ای بر این باورند که برج کاشانه قبل از اسلام آتشکده بوده و بعدها تبدیل به دیده‌بانی‌شده. البته شیوه‌ معماری این بنا شبیه به رصدخانه هم است. معماری چند وجهی و گچ‌بری‌های برج کاشانه این برج را به یکی از مهم‌ترین دیدنی های بسطام تبدیل کرده است. برج کاشانه هم در مجاورت مسجد جامع بسطام قرار دارد و برای رفتن به آن نیاز نیست زمان چندانی را صرف کنید.

83adf426 acf5 4bab 9174 13a633518e87

دشت بسطام

این دشت در منطقه شرقی شاهوار از سلسله جبال البرز واقع گردیده و بارزترین جاذبه طبیعی بسطام به حساب می آید. این دشت به خاطر محصور بودن در میان کوه‌های تپال، بدشت، سیاه کوه و البرز، از حاشیه کویر جدا گشته است. به دلیل وفور چشمه ساران، قنوات و چاه‌های عمیق، منطقه‌ای خوش آب و هوا در آنجا پدید آمده است، و سرتاسر آن دشت را باغات سر سبز پوشانیده‌ اند. جنگل ابر مشرف به دشت بسطام است.

دیدنی های بسطام
دیدنی های بسطام

تپه باستانی سنگ چخماق

این تپه باستانی در منطقه بسطام، یکی از مکان هایی است که در سال ۱۹۷۰ میلادی توسط پروفسور ماسواد، مورد شناسایی قرار گرفت و اشیاء و ابزارهایی مربوط به دوران نوسنگی از آنجا به دست آمد. این تپه‌ها در حاشیه شمالی شهر بسطام و در ۶ کیلومتری شاهرود واقع شده‌اند و قدمت تپه‌های غربی به ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ سال قبل و قدمت تپه‌های شرقی به ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. دیرینگی این مناطق، نشان دهنده وجود روستایی در دوره نوسنگی بی‌سفال در منطقه سنگ چخماق شاهرود است.

جاذبه تاریخی بسطام تپه سنگ چخماق

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: