تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی گراش

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی گراش را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان شهر گراش می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

گراش (Gerash) شهری است در جنوب استان فارس که در فاصله ۳۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز و ۲۷۰ کیلومتری شمال غربی بندرعباس قرار دارد. این شهر مرکز شهرستان گراش است. این شهر در دشت گراش از شمال و جنوب به وسیله کوه‌های سرخ و کوه‌های سیاه محصور شده‌است. بلندترین قله مشرف به شهر، بُنِ مُرُک نام دارد که یکی از قله‌های کوه سیاه در جنوب غربی شهر است. آب و هوای گراش گرم و خشک است. گراش با ثبت ۱۵ اثر تاریخی از دوره‌های مختلف در فهرست آثار ملی ایران، یکی از شهرهای تاریخی استان فارس محسوب می‌شود. در ادامه با دیدنی های این شهر زیبا بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های گراش

قلعه همایون دژ

قلعه گراش یا همایون دژ مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که در شهر گراش، بلندترین نقطه کوه مشرف به شهر واقع شده است. دژ تاریخی گراش واقع در شهرستان گراش، استان فارس که کلات هم نامیده می‌شود مربوط به عصر شاه زندو و پیش از آن است. امیر محی‌الدین از طرف سید عفیف الدین شاه زندو مامور فتح این قلعه شده با دلاوری بر آن چیرگی می‌یابد. این دژ تاریخی در ادوار مختلف مرکز حکومت بود و در این اواخر در درگیری نیروهای رضاشاه پهلوی با زادان خان گراشی بناهای آن به وسیله هواپیما بمباران شده و آثارش از بین می‌رود. این قلعه که در حال حاضر، فقط مخروبه‌های آن باقی است، بر روی تل بزرگی به ارتفاع ۱۰۷۰ متری، از سطح دریا، بنام «کلات» قرار دارد که شهر گرداگرد آن، توسعه یافته‌ است.

جاهای دیدنی گراش
جاهای دیدنی گراش

برکه کل (گنج البحر)

این بنای تاریخی و با شکوه یکی از عجیب‌ترین و به احتمال زیاد، بزرگترین آب انبار تاریخی ساخته شده در ایران است.قدمت این آب‌انبار به دوره ی قاجار و حدود ۲۰۰ سال پیش می‌رسد. این بنا که برای مصارف کشاورزی و آب آشامیدنی مردم ساخته شده، هنوز به عنوان منبع آب برای مصارف کشاورزی کاربرد دارد. قطر داخلی این برکه ۲۹ متر و عمق آن ۲۱ متر است. مخزن آن همانند اکثر آب‌انبارهای موجود در گراش، دایره‌ای شکل بوده و مصالح استفاده شده در آن از ساروج است. این آب‌انبار به عنوان یکی از نمادهای اصلی تاریخ گراش شناخته می‌شود.

0Mg5QJgcTGL08pwQRYszXKtZ3hDqE8gEgsLUo3zn

بئر گال یا تپه گال

یکی از آثار دوران پیشاتاریخ در گراش، تپه گال یا در زبان اچمی بئر گال است. گفته می شود ساکنان اولیه در تپه گال زرتشتیان بوده اند. قدمت این تپه با کشف سازه ایی خشتی، ظروف سفالی و دست‌سازهای سنگی به چهار هزار سال پیش باز می‌گردد. تپه‌های جاشهر، در امتداد تپه‌ی گال قرار دارد.

سد گمپو فداغ

سد گمپو سدی تاریخی واقع در محمدزینا دهستان فداغ از توابع شهرستان گراش در جنوب استان فارس، یکی از نقاط دیدنی استان فارس در جنوب ایران است. این سد تاریخی در چند کیلومتری جنوب شرقی محمدزینا واقع شده و از آثار دوره ساسانیان است. مصالح ساختمان سد از سنگ و ساروج می‌باشد. ارتفاع تاج سد حدود 25 متر و عرض آن 20 متر و ضخامت سد 6 متر می‌باشد. قدمت ساخت این سد بر طبق آثار به جامانده و برسی‌های صورت گرفته به حدود 800 سال قبل باز می‌گردد.

جاهای دیدنی گراش
جاهای دیدنی گراش

سد تنگ آب

سد تنگ آب که در تنگه‌ای به همین نام در جهت جنوب غربی گراش واقع در کوه سیاه در زیر قله‌ای به نام «بُنِ مُرُک» قرار دارد و مربوط به دوره ساسانیان است که در دوره صفویان بازسازی شده و سه پشت‌بند جهت جلوگیری از تخریب آن ساخته شده‌است. مصالح استفاده شده در سد و پشت‌بندهای آن سنگ و ساروج بوده و جوی آبی از همان جنس، جهت آبیاری مزارع، از کنار سد تا دشتی موسوم به دشت بَرا (دشت بالا) کشیده شده‌است که در مسیر این جوی تا دهانه‌های تنگه دو استخر ساروجی نیز احداث گردیده‌است. هم‌اکنون پشت این سد به‌طور کامل با رسوب پر شده و در روی آن درخت‌های کنار مشاهده می‌شود. این بنا از تابستان ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

هفت‌ برکه

در دوران صفوی و اوایل قاجار، مجموعه‌ای هفتگانه از هفت آب‌‌انبار، جهت ذخیره آب مصرفی مردم بنا شده است.  این هفت آب انبار با مخازن استوانه‌ای شکل و از جنس سنگ، ساروج، ملات و گچ در نزدیکی گورستان شهر، ساخته شده است. در این مجموعه پنج برکه دارای سقف گنبدی شکل و دو برکه هم بدون سقف در اندازه‌های مختلف در کنار هم در مسیر رودخانه فصلی بزئرد قرار دارند.

جاهای دیدنی گراش
جاهای دیدنی گراش

برکه حاج اسد الله

برکه حاج اسدالله، پس از برکه کل بزرگ‌ترین آب انبار تاریخی این شهر است. این آب‌انبار داری شش دهنه و سقف گنبدی عظیمی است که بر روی آن با مصالح سنگ، ملات گچ و اندود ساروج، گرفته شده‌است و سنگ پله‌های پاکنه (pakona) آن در بدنهٔ شرقی تا انتهای مخزن ادامه دارد.

157602805

مسجد آخوند

یکی از قدیمی ترین اماکن مذهبی شهر گراش مسجد اخوند می باشد که در محله ناساگ واقع شده است این مسجد در سال ۱۴۰۵ه.ق ساخته شده  و در سال ۱۳۱۲ خورشیدی بازسازی شده است.

جاهای دیدنی گراش - عکس: اداره میراث فرهنگی جاهای دیدنی گراش – عکس: اداره میراث فرهنگی

حسینیه اعظم

یکی از مهم ترین حسینیه های گراش حسینیه اعظم می باشد که در سال معاصر ساخته شده است این مسجد دیدگاه معماری اسلامی باشکوهی را داراست و از عظمت و زیبایی خاصی برخوردار است و هر ساله معماران و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

عکس: حسین سلیمانی
عکس: حسین سلیمانی

کنار زیارت

کُنار زیارت یک منطقه زیارتگاهی می باشد که در ۱۳ کیلومتری غرب شهر گراش واقع شده است. در این منطقه درخت کنارکهنسالی وجود دارد که قطر آن سه متر می باشد و با بقعه ای با کاشی لاجوردی که در کنار آن ساخته شده است مورد احترام تقدیس مردم قرار گرفته است.

جاهای دیدنی گراش
جاهای دیدنی گراش

موزه مردم شناسی گراش

یکی از زیباترین خانه های سنتی گراش خانه شهیدان عظیمی است، ایوان های بسیار زیبا و منظم و حیاط مرکزی احساسی متفاوت به هر بیننده این بنای زیبای تاریخی منتقل می کند.این بنا به پیشنهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی گراش مخصوصا شخص آقای صلاحی به موزه مردم شناسی گراش تغییر یافته است و وسایل های قدیمی اداب و رسوم  زندگی مردم گراش در این مکان قابل مشاهده است.

شناخت جاذبه های گردشگری شهر زیبا و تاری 32

خانه تاریخی استاد علیپور

خانه استاد علیپور در شهرستان گراش، بخش مرکزی، روستای ریاب در استان فارس واقع شده و مربوط به دوره قاجار است. این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۱۷۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به گنجینه‌ی میراث فرهنگی گراش اضافه شده است.

جاهای دیدنی گراش - عکس: حسین سلیمانیجاهای دیدنی گراش – عکس: حسین سلیمانی

حمام دهباشی

تنها حمام قدیمی به جای مانده در گراش است. همچنان که از نام آن پیداست توسط دهباشی کربلایی علیرضا گراشی در اوایل سلسله قاجاریه ساخته شده است. این حمام دارای زیربنای ۲۴۴ متر مربع می باشد و از آجر، آهک، سنگ و ساروج ساخته شده است و از سه بخش سالن اصلی حمام، خزینه و رختکن تشکیل گردیده است و در قسمت شمالی این بنا چاهی به نام سیدعالی جهت تأمین آب آن در نظر گرفته شده است.

عکس: حسین سلیمانی
عکس: حسین سلیمانی

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: