تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی فیروزآباد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی فیروزآباد را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی فیروزآباد در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان فیروزآباد است که می توان از آن به عنوان گهواره هنر و معماری ساسانی نام برد.

اجاره روزانه خانه در تهران

شهرستان فیروز آباد (Firuzabad) در جنوب غربی استان فارس و حدود 95 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. ارتفاعات عمده آن به صورت دو رشته کوه با جهت شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است. وجود این ارتفاعات باعث گردیده که این منطقه از آب و هوایی معتدل برخوردار باشد. شهری که امروزه فیروزآباد نامیده می شود، پیش از آن شهر گور نام داشته است. بر اساس منابع تاریخی معتبر، شهر گور یا جور را اردشیر بابکان (بنیانگذار سلسله ساسانی) بنا کرد و آنرا تختگاه خود قرار داد. در ادامه دیدنی های فیروزآباد را به شما معرفی می کنیم.

مکان های دیدنی فیروزآباد

شهر باستانی گور

شهر باستانی گور، نخستین شهر دایره‌ای شکل ایران بوده که در گذشته به دستور «اردشیر بابکان» ساخته شده است. این شهر در ۵۰ کیلومتری شرق میمند و ۶ کیلومتری شمال فیروزآباد واقع شده است. در کانون قسمت مرکزی این شهر برج بلندی قرار دارد که هنوز مقدار قابل توجهی از آن باقی مانده است. از دیگر ساختمان‌های مهم این شهر می‌توان به «تخت‌نشین» اشاره کرد که در بخش مرکزی شهر قرار گرفته و شباهت‌های زیادی به سر درهای تخت جمشید دارد و احتمالا در قدیم آتشکده‌ای بوده که به دستور اردشیر بنا شده است.

جاهای دیدنی فیروزآباد
جاهای دیدنی فیروزآباد

مناره شهر گور

مناره شهر گور یا منار میلو سازه‌ای بود برج مانند با طرحی منحصربفرد مربوط به دوره ساسانیان واقع در مرکز شهر باستانی گور (فیروزآباد)که امروزه بقایای هسته آن به جا مانده‌است. نظریه‌های مختلفی پیرامون هدف از ساخت آن ارائه شده‌ است.

جاذبه های گردشگری فیروزآباد 2

کاخ اردشیر بابکان (آتشکده فیروزآباد)

کاخ اردشیر بابکان که آن را به‌عنوان آتشکده فیروزآباد نیز می‌شناسند، به‌وسیله «اردشیر بابکان» پس از پیروزی بر «اردوان پنجم» در نزدیکی شهر «گور»، در نزدیکی برکه‌ای که هنوز جوشان است، بنا شده و یکی از مهم‌ترین بناهای به‌جای مانده از دوران ساسانیان به شمار می‌رود. این کاخ از تالارهای تو در تو ساخته شده که همچنان پس از گذشت چندین قرن گچ‌بری‌های قسمت بالای دیوارهای داخلی آن‌ها سالم باقی مانده‌اند.

جاهای دیدنی فیروزآباد
جاهای دیدنی فیروزآباد

نقش تاجگذاری اردشیر

در تنگاب فیروزآباد پانزده کیلومتر مانده به فیروزآباد دست راست، آن سوی رودخانه در کمر کوه نقشی از مراسم تاجگذاری اردشیر بنیان‌گذار سلسله ساسانی بجا مانده است. درین نقش مظهر میترا تاج شاهنشاهی را باردشیر میدهد. پشت سر شاه کودکی که شاید ولیعهد (شاپور اول) بوده و پس از آن سه نفر از وزرا و امرای کشور دیده میشوند، که بحال احترام ایستاده‌اند. بین شاه و مظهر میترا نبشته‌ای پهلوی وجود داشته که اینک بسیاری از حروف آن ریخته و ضایع شده و تقریباً دیگر خوانا نیست. کمی دورتر در بیرون این متن بسوی جنوب نبشته دیگری است، در ۷ سطر بخط درشت پهلوی که شرح مفصل و ترجمه آن ضمن همین نوشته بیان خواهد شد. اندازه این سنگ نگاره ۲×۳ متر است.

اردشیر بابکان

قلعه دختر

در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده، بنایی ماندگار از دوران ساسانیان قرار گرفته است که با نام قلعه دختر شناخته می‌شود. قلعه دختر در آستانه دره تنگ‌آب در ناحیه‌ای که شیب زمین در آن، یک دروازه طبیعی را پدید آورده، واقع شده است. این بنای مستحکم و بزرگ بر کل منطقه تسلط دارد و احتمالا در دوران ساسانیان از آن برای دیده‌بانی و حفاظت از اولین پایتخت ساسانیان در شهر گور استفاده می‌شده است. قلعه دختر از اتاق‌ها و راهروهای تو در تویی تشکیل شده که مصالح به کار برده در ساخت آن سنگ‌های نتراشیده، گچ و ساروج است. از دیدنی‌های نزدیک به قلعه دختر نیز می‌توان به نقش برجسته پیروزی و نقش برجسته تاجگذاری نیز اشاره کرد.

جاهای دیدنی فیروزآباد
جاهای دیدنی فیروزآباد

تنگ خرقه

تنگ خرقه دره‌ای با پوشش جنگلی زیبا و سرسبز است که در کیلومتر ۲۴ جاده فیروزآباد به فراشبند قرار گرفته است. تنگ خرقه یکی از گردشگاه‌های دیدنی استان فارس است که از چشمه‌سارهای فراوان و باغ‌های پربار نیز برخوردار است. علاوه بر آبشار و تنگ خرقه می‌توانید از بقعه امام‌زاده خرقه، آرامگاه سید داود و قلعه خرقه نیز بازدید کنید.

92428538 3f4b 41cc ab71 edb7e918f210

تنگ هایقر

تنگ هایقر که در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی فیروزآباد واقع شده، یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین تنگه‌های دنیا است که معروف به «گرند کانیون ایران» است. پدیده‌های کم‌نظیری چون پستی بلندی‌های عجیب، رنگ‌های متنوع در صخره‌ها و دیواره‌های بلند دره، رودخانه پرآب جاری در کف آن و نوای آواز پرندگان را تنها در تنگ هایقر می‌توانید نظاره‌گر باشید. عمق کم رودخانه‌ای که از تنگ هایقر می‌گذرد، آن را به مقصدی جذاب و ایده آل برای ماجراجویان و طبیعت‌دوستان تبدیل کرده است؛ ولی ما توصیه می‌کنیم که بدون راهنمای حرفه‌ای و تجهیزات لازم به آن سفر نکنید.

جاهای دیدنی فیروزآباد
جاهای دیدنی فیروزآباد

دریاچه سد تنگاب

این دریاچه دیدنی و زیبا پشت سد خاکی تنگاب در شهر فیروزآباد در مجاورت منطقه شکار ممنوع پادنا واقع شده است و محل مناسبی برای تماشای پرندگان مهاجری چون انواع لک لک‌ها، پلیکان‌سانان، کشیم‌سانان و آبچلیک‌ها است.

e1ed5cc2 a08d 4089 b796 f19cde6ffc37

منطقه شکار ممنوع پادنا

پادنا نام منطقه ای زیبا و پرآب واقع در دامنه شرقی زاگرس و تقریبا مرز میان استانهای اصفهان و کهگیلویه و چهارمحال میباشد که بدلیل وجود زمینهای حاصلخیز و آب و هوای مناسب طی چند دهه اخیر به یکی از قطب های تولید سیب در کشور تبدیل شده است. از طرفی بعلت واقع شدن تمام این روستاها در منطقه حفاظت شده زاگرس و نزدیکی اهالی بخصوص عشایر کوچ نشین به زیستگاههای طبیعی ٬ آسیبهای جبران ناپذیری به طبیعت بی نهایت زیبای این منطقه وارد آمده است.

جاهای دیدنی فیروزآباد
جاهای دیدنی فیروزآباد

گنبد نمکی مورجان

به‌طور کلی، برجستگی‌هایی که به‌علت حرکت و بالا آمدن نمک پدید می‌آیند، گنبد نمکی نامیده می‌شوند. در ناحیه رسوبی زاگرس در جنوب غربی ایران گنبدهای نمکی زیادی وجود دارند که گنبد نمکی مورجان یکی از آن‌ها است. این کوه نمکی در نزدیکی روستای مورجان در جنوب غربی شیراز در منطقه کوهمره سرخی واقع شده است.

f2c5cb6c 7451 46b2 8213 44453a3a2d7b

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: