ایران کشوری چهار فصل با طبیعتی زیبا و دوست داشتنی است که به هر سویش نگاه کنید، منظره‌ای جذاب و ماندگار را خواهید دید. سواحل نیلگون خلیج‌فارس، سواحل نرم و زیبای بوشهر، هوای مطلوب کیش و قشم، نمای قایق‌های زیبای بندرعباس و نخل‌های خوش‌رنگ خوزستان هر سال در فصل دل‌انگیز زمستان مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشانند. هوای دلخواه و بازگشت زیبای پرندگان و غوغای دریا از جمله جذابیت‌هایی است که سفر به جنوب در نوروز را خاطره انگیز و خیالی می‌کند. در ادامه این مطلب به دلایل سفر به جنوب در بهار خواهیم پرداخت.

دلایل سفر به جنوب در نوروز و بهار

معرفی دیدنی‌ترین جاهای ایران

ایران کشوری با جاذبه‌های گردشگری فراوان است که برای بازدید هر بخش آن بهتر است فصلی از سال را انتخاب کرد. در فصل بهار بخش‌های جنوبی کشور شامل؛ خوزستان، بوشهر و هرمزگان بهترین مناطق برای مسافرت هستند.

بوشهر شهری باستانی

شهر باستانی بوشهر حدود 5 هزار سال قدمت دارد. بوشهر در زمان حکومت‌هایی مانند عیلامی، ساسانی و افشاریان وجود داشت که در زمان خلافت عمر خلیفه دوم به دست مسلمانان فتح شد. این شهر دارای دو خواهر خوانده است که شامل مرسین در ترکیه و حیدرآباد در هند است. اغلب گردشگران بوشهر را به دلیل مراکز دیدنی بسیاری که دارد برای سفر انتخاب می‌کنند. با سفر به این شهر باستانی سفر نوروزی گردشگران، خاطره‌انگیز و رویایی می‌شود. مسیرهای زیادی برای رفتن به بوشهر وجود دارد. اگر از سمت تهران و شمال کشور به بوشهر سفر می کنید، پیشنهاد میکنیم با خرید بلیط هواپیما بوشهر سفر خود را آسوده تر کنید.

بازار قدیمی بوشهر

اگر مسافری وارد یک شهر شود، محال است به بازار آن شهر سری نزند. از جمله مهم‌ترین مراکز دیدنی بوشهر بازار سنتی و قدیمی آن است که در زمان قاجاریه بنا نهاده شد. سبک معماری این بازار به دوران قاجاری باز می‌گردد. این بازار در محله دهدشتی بوشهر قرار گرفته و بهترین مکان برای خرید انواع صنایع‌دستی و سوغات بوشهر است.

ساحل ری‌شهر

یکی از جذاب‌ترین مناطق بوشهر ساحل دل‌انگیز و آرام ری‌شهر است که در 12 کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد. این ساحل دارای مناظر زیبایی از طبیعت است، نوای مرغان دریایی، صدای حرکت قایق‌های موتوری و حرکت موج‌ها گوش مسافران را نوازش می‌کند.

ساحل ری‌شهر

نخلستان‌های بوشهر

هرگاه اسمی از مناطق جنوبی کشور برده می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد نخل‌های پر از هیبت جنوب است. نخلستان‌های بوشهر ازجمله زیباترین جاذبه‌های گردشگری مناطق جنوبی کشور است که مسافران زیادی را به سوی خود جذب کرده است. باید بیان کرد بیشترین تعداد نخل در مناطق جم، دشتی، آبپخش سر به فلک کشیده‌اند.

پارک باسیدون پارک معروف بوشهر

پارک باسیدون از پارک‌های معروف بوشهر است که چشم انداز زیبای خلیج‌فارس از دور در آن دیده می‌شود. این پارک به بافت قدیمی بندر بوشهر بسیار نزدیک است، به همین جهت مورد استقبال گردشگران و مسافران بسیاری قرار گرفته است.

خوزستان، استانی در کرانه خلیج‌فارس

استان خوزستان در جنوب غربی ایران قرار دارد و پنجمین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. این استان با تمدنی باستانی و ۹۰۰۰ ساله هر سال در نوروز و بهار میزبان هزاران مهمان می‌شود. اهواز، آبادان، ایذه، رامهرمز، بهبهان، مسجد سلیمان، شوشتر، خرمشهر، شوشتر، شوش و دزفول از شهرهای استان خوزستان هستند.

 مکان‌های دیدنی خوزستان

از سال ۱۳۰۳ مرکز استان خوزستان به اهواز تغییر کرد. این استان زیبا داری دیدنی‌های بسیاری است. برای رسیدن به اهواز کافی است با چند کلیک ساده بلیط هواپیما اهواز را از وبسایت پته، معتبر ترین سایت فروش بلیط هواپیما داخلی وخارجی تهیه کنید. سفر به شهر آفتاب و کارون را در نوروز باستانی با امنیت کامل به پته بسپارید.

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اهواز است. اهواز دارای پل‌های متعددی است و به شهر پل‌ها شناخته می‌شود. این پل معلق بسیار زیبا روی کارون خروشان قرار گرفته و چهارمین پل معلق جهان است. با گذر از روی این پل نمای زیبایی از شهر اهواز در کنار رود کارون پر خاطره نمایی متفاوت دارد.

رودخانه کارون

کارون نماد زیبای استان خوزستان است. این رودخانه خروشان در گذشته راه ارتباطی ایران با کشورهای همسایه بوده. این رود بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رود کشور پهناور ایران است که از میان شهر‌های متعددی عبور کرده و به خلیج‌فارس می‌ریزد. این رود مورد توجه بسیاری از گردشگران جهان قرار گرفته است.

رودخانه کارون

آرامگاه دانیال نبی در شوش

آرامگاه پیامبر محبوب ایرانیان دانیال نبی در شهر شوش قرار دارد. بنای این آرامگاه دارای معماری منحصر به فردی است که نظر بسیاری از هنرمندان و کاشی کاران را به خود جلب کرده است. جسد این پیامبر به صورت مومیایی شده در این مقبره نگه‌داری می‌شود.

روستای پامنار دزفول

در ۱۰۰ کیلومتری شهر دزفول روستایی قدیمی و باستانی با نخل های زیبا خودنمایی می‌کند. روستایی با نمای سنتی و نخل‌های سر به فلک کشیده که در مراسم چیدن خرما تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جلب کرده است. تمامی مسافران در فصل برداشت خرما به این روستای جذاب سر می‌زنند.

اشکفت سلمان‌

یکی دیگر از مناطق دیدنی خوزستان که در شهر ایذه قرار دارد، اشکفت سلمان نام دارد. این منطقه یک غار باستانی است که در داخل آن چشمه‌های معدنی فوران می‌کند. در دیواره درونی و خارجی این غار نقش‌های برجسته دوره عیلامی دیده می‌شود. همچنین نقش و نگارهایی از پرستش‌گاه تریشا خدای عیلامی‌ها به همراه بزرگ‌‌ترین خط میخی به جا مانده از دوره عیلامی‌ها در این غار باستانی به چشم می‌خورد.

استان هرمزگان

استان زیبای هرمزگان، با مرکزیت بندرعباس در کنار خلیج همیشه فارس بهترین مقصد بهاری مسافران و گردشگران است. این نگین سبز دارای جاذبه‌های تفریحی و گردشگری فراوانی است.

بازارهای شلوغ بندرعباس

بسیاری از مسافران استان‌های جنوبی به قصد خرید به بازارهای شلوغ و بزرگ بندرعباس، سر می‌زنند. این بندر زیبا با سواحل گرم و آب‌های ملایم اجناس بسیار متفاوتی برای خرید دارد.‌ بازار بزرگ بندرعباس دو بخش مهم به نام بازار اوزی‌ها و لاری‌ها دارد. قدمت ساخت این دو بازار حدود ۳۰۰ سال است که حال و هوای بسیار قدیمی دارد. اجناس متفاوت، تنوع محصولات و ارزان بودن از ویژگی‌های این بازار جذاب است.

دره ستارگان قشم

دره‌ای پر ماجرای با داستان‌های مهیج و جالب که مقصد گردشگری بسیار متفاوتی است. پدیده‌ای طبیعی و جالب که با مرور زمان شکل‌گرفته، در دره ستارگان مجموعه‌ای از دره‌ها، کوه‌ها و صخره‌ها که بر اثر تغییرات آب و هوایی و اقلیمی رخ داده است دیده می‌شود. ‌همین جلوه‌ها و شکل‌های جالب موجب خلق داستان‌ها و افسانه‌های زیبا از سوی مردم محلی و ساکنان این منطقه شده است.‌ یکی از زیباترین روایت‌ها برخورد یک ستاره زیبا به این منطقه باستانی و منحصر به فرد است. پیشنهاد می کنیم بلیط هواپیما قشم را از پته خریداری کنید.

شهر زیرزمینی کیش

شهر زیر زمینی کیش شهری با قنات‌های پر آب، طعمی شیرین و گوارا، مسافرانی که به این خطه از وطن پا می‌گذارند به چشم خویش دوگانگی طبیعت زیبا را حس می‌کنند. در دل آب‌های شور، چشمه‌ساری خوش‌طعم که شیرینی سفر زمستانی را دو چندان می‌کند وجود دارد. این شهر دارای قنات‌های زیبایی است که می‌تواند منبع آب شیرین برای مردم کیش باشد. بهترین زمان خرید بلیط هواپیما کیش در اواسط هفته است.

تله کابین کیش

چشمه بالنگان

یکی از جلوه‌های زیبای هرمزگان چشمه بالگان است.‌ چشمه‌ای در شهر حاجی‌آباد و هم‌جواری با استان‌ فارس که از رود کر سرچشمه می‌گیرد. این آبگیر زیبا در محاصره درختان خوش استیل بید قرار گرفته است.‌

سخن پایانی

ایران کشوری چهار فصل با زیبایی منحصر به فردی است. استان‌های جنوب و جنوب‌غربی ایران بهترین مقاصد گردشگری در فصل بهار هستند. موج‌های زیبای خلیج فارس، نخل‌های بلندقامت، هوای مطلوب و زیبای کیش و قشم، کارون خروشان، دره رنگین کمان، موزه دریانوردی و سواحل زیبای بوشهر از مهم‌ترین دلایل سفر مردم به جنوب ایران در فصل بهار است.