تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

روستای ازغد مشهد به دلیل برخورداری از طبیعت بکر، آب و هوای پاک و مردمی مهمان‌نواز بین گردشگران محبوبیت ویژه‌ای دارد. هر ساله افراد زیادی هستند که بعد از سفر به مشهد مقدس، این روستای تاریخی را برای گردش و تفریح انتخاب می‌کنند.

در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم به بررسی روستای تاریخی ازغد در مشهد می‌پردازیم و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر مسافر روستای دیدنی ازغد هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

اجاره روزانه خانه در تهران

آشنایی با روستای تاریخی ازغد مشهد

اگر می‌خواهید حضور در یک روستای تاریخی را تجربه کنید، حتما باید سری به روستای ازغد بزنید. این روستا در فاصله 25 کیلومتری از مشهد مقدس قرار دارد. اگر ساکن مشهد هستید یا به عنوان مسافر در این شهر حضور دارید، خیلی راحت می‌توانید خودتان را به ازغد برسانید.

روستای ازغد مشهد

البته فاصله این روستا از شهر طرقبه 20 کیلومتر است. از این شهر نیز می‌توانید به روستای ازغد بروید. محبوبیت بیشتر این روستا به تاریخی بودن آن مربوط می‌شود. در مورد اینکه روستای ازغد دقیقا متعلق به چند سال پیش است، اطلاعات دقیقی وجود ندارد. باستان‌شناسان و تاریخ‌دان‌ها بر این باور هستند که قدمت روستای ازغد مربوط به قبل از اسلام است.

در گذشته نام این روستا را به صورت «ازقد» می‌نوشتند. ازقد مخفف عبارت «از قدیم» است و نشان می‌دهد که این روستا قدمت زیادی دارد. به طور کلی 600 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. البته خانوارهای ثابت این روستا 250 خانوار است و بقیه به صورت فصلی جابه‌جا می‌شوند.

نام دیگری که به این روستا داده‌اند، «ماسوله کوچک خراسان» است. خانه‌های این روستا به دلیل پلکانی بودن، شباهت زیادی به خانه‌های ماسوله دارد. به همین دلیل به این نام معروف است.

جاذبه‌های گردشگری و تفریحی روستای ازغد مشهد

در روستای تاریخی ازغد جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و طبیعی نیز وجود دارد. در واقع دیدنی‌های این روستا به شما کمک می‌کنند که کمی از شلوغی‌های زندگی شهری دور شوید و سفری هیجان‌انگیز به دل تاریخ داشته باشید. مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این روستا به شرح زیر هستند:

روستای ازغد مشهد

جاذبه‌های طبیعی روستای ازغد

این روستا در نزدیکی دامنه‌های شمالی کوهی به نام بینالود قرار دارد. به همین دلیل اگر به دنبال یک آب و هوای کوهستانی و ملایم هستید می‌توانید به روستای دیدنی ازغد سفر کنید. به طور کلی روستا روی یک ارتفاع قرار دارد و کوه‌ها و صخره‌های متفاوتی اطراف روستا را احاطه کرده‌اند.

اگر علاقه‌مند به کوهنوردی یا صخره‌نوردی هستید، ازغد مشهد گزینه انتخابی مناسبی خواهد بود. چون این روستا کوهستانی است در اطراف آن طبیعت و دشت‌های سرسبزی وجود دارند. می‌توانید با حضور در دشت‌های سرسبز روستای ازغد هم از طبیعت لذت ببرید و هم عکس‌های جذابی بگیرید. سکوتی که در دشت‌ها و کوهستان‌های این روستا وجود دارد فرصت مناسبی را برای استراحت کردن فراهم می‌کند. سایر جاذبه‌های طبیعی این روستا به شرح زیر هستند:

  • باغ‌های میوه سیب، گیلاس و آلبالو
  • درختان سرسبز قدیمی ارس، چنار و گردو
  • آب‌های جاری بین کوه‌ها
  • آبشار روستای ازغد

گیاهان دارویی روستای تاریخی ازغد مشهد

یکی از دلایلی که برخی از گردشگران روستای ازغد مشهد را برای تفریح و استراحت کردن انتخاب می‌کنند، وجود گیاهان دارویی شفابخش در این منطقه است. اگر در دشت‌ها و طبیعت این روستا حضور پیدا کردید، می‌توانید گیاهان دارویی آن را بچینید و دمنوش‌هایی را با آن‌ها تهیه کنید.

البته باید در مورد گیاهان دارویی شناخت داشته باشید تا به اشتباه گیاهان دیگر را نچینید. در چیدن این گیاهان حد اعتدال را رعایت کنید. در واقع به اندازه مدت زمانی که در روستا حضور دارید این گیاهان را جمع‌آوری کنید. حیوانات مختلفی هستند که از این گیاهان دارویی به عنوان غذا استفاده می‌کنند. با رعایت اعتدال غذای این حیوانات را حفظ کنید. مهم‌ترین گیاهان دارویی این روستا عبارت‌اند از:

  • بابونه
  • پونه
  • گل ختمی
  • گلپر

معماری روستای تاریخی ازغد مشهد

یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی روستای ازغد در مشهد مربوط به معماری ویژه این روستا است. با توجه به اینکه قدمت روستا به قبل از اسلام برمی‌گردد، می‌توانید معماری متفاوت هر دوره را در بخش‌های مختلف این روستا مشاهده کنید. برخی از خانه‌ها سنگی و برخی آجری هستند. مصالحی که برای ساخت خانه‌های این روستا به کار رفته‌اند، طبیعی و بومی هستند.

روستا به صورت پلکانی است. به دلیل آب و هوای کوهستان و بارش‌های خوبی که در روستا صورت می‌گیرد، سقف بیشتر خانه‌ها شیب‌دار هستند. این نوع معماری متفاوت این روستا یکی از جاذبه‌های دیدنی آن محسوب می‌شود. به خصوص کسانی که عکاس یا بلاگر هستند می‌توانند با حضور در این روستا عکس‌های جذابی را بگیرند و زیبایی‌های روستای ازغد را به مخاطبان خود نشان دهند.

کوچه پس کوچه‌های سنگ‌فرش

کوچه‌های سنگ‌فرش فقط مخصوص ترکیه نیست، می‌توانید زیباترین کوچه‌های سنگ‌فرش را در روستای ازغد مشهد هم پیدا کنید. البته مدل سنگ‌فرش کوچه‌های این روستا نیز قدیمی هستند و از سنگ‌های بزرگ برای سنگ‌فرش کردن استفاده کرده‌اند.

در وسط بیشتر کوچه‌ها یک راه برای عبور کردن آب وجود دارد. وقتی باران می‌آید آب از وسط راه‌آب عبور می‌کند. این موضوع زیبایی خاصی به کوچه‌ها می‌دهد و یک منظره جذاب را برای عکاسی به وجود می‌آورد.

مسجد جامع روستای ازغد در مشهد

به طور کلی همه روستا به عنوان جاذبه تاریخی محسوب می‌شود. اما قدیمی‌ترین جاذبه تاریخی روستای ازغد، مسجد جامع آن است. طبق تحقیقاتی که باستان‌شناسان انجام داده‌اند، قدمت مسجد جامع این روستا به ۱۲۶۰ سال پیش می‌رسد.

این مسجد همواره به عنوان یک پایگاه مذهبی در روستا به حساب می‌آید و مراسم‌های مختلف مذهبی در این مسجد برگزار می‌شوند. بزرگ‌ترین مراسم مذهبی روستا در زمان محرم صورت می‌گیرد. از این رو گردشگری مذهبی در این روستا و در ایام محرم به بیشترین حد خود می‌رسد. عزاداران مختلفی برای حضور در این مراسم خود را به ازغد می‌رسانند.

مسجد جامع روستای ازغد مشهد

داخل مسجد 10 ستون وجود دارد. معماران قدیمی این مسجد، داخل آن و ستون‌های مسجد را به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن طراحی و کنده‌کاری کرده‌اند و برای ما به یادگار گذاشتند.

سه کتیبه قدیمی و تاریخی نیز در مسجد وجود دارند. یکی از کتیبه‌های این مسجد مربوط به دوره فتحعلی‌شاه قاجار است. این کتیبه نشان می‌دهد که مسجد ازغد را در زمان فتحعلی‌شاه مرمت کرده‌اند.

کتیبه‌ها از جنس‌های چوبی، سنگی و کچی هستند. درب ورودی مسجد یکی از زیباترین بخش‌های آن است. می‌گویند کیفیت بالای درب ورودی آن به این دلیل است که آن را از چوب صندل هندی تهیه کرده‌اند.

حمام تاریخی روستای ازغد در مشهد

در هر استانی از کشور می‌توانید حمام‌های قدیمی بسیاری را پیدا کنید. یکی دیگر از بناهای قدیمی این روستا حمام تاریخی ازغد است. تاریخ دقیق ساخت این حمام مشخص نیست، اما شواهد نشان می‌دهند که قدمت بسیار زیادی دارد.

البته آن‌طور که باید به این اثر تاریخی رسیدگی نکرده‌اند و در معرض نابودی قرار دارد. اما همچنان یکی از دیدنی‌های این روستای تاریخی محسوب می‌شود.

قبرستان تاریخی روستای ازغد

یکی از جاذبه‌های قدیمی و هیجان‌انگیزی که در روستای ازغد مشهد وجود دارد، قبرستان‌های تاریخی این روستا هستند. در واقع می‌توانید سه قبرستان در این روستا پیدا کنید. دو قبرستان آن متروکه شده‌اند. در یکی از قبرستان‌ها روی سنگ قبرهای کهن با حروف عبری عبارت‌هایی را نوشته‌اند. این موضوع نشان دهنده قدمت بسیار بالای قبرستان روستای تاریخی ازغد است.

قبرستان روستای ازغد مشهد

برگزاری جشنواره‌های مختلف در روستای ازغد

مردم روستای ازغد در مشهد بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند. در واقع ارتباط خوبی با توریست‌ها دارند و به خوبی از آن‌ها پذیرایی می‌کنند. از این رو برای جذب گردشگران نیز اقدامات مهمی انجام می‌دهند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که توسط آن‌ها صورت می‌گیرد، برگزاری جشنواره‌های مختلف است. مهم‌ترین این جشنواره‌ها به شرح زیر هستند:

  • جشنواره صنایع دستی روستا
  • جشنواره غذاها و محصولات خوراکی و محلی روستای ازغد
  • جشنواره گیاهان دارویی روستای ازغد در مشهد

در روستای ازغد کجا اقامت کنیم؟

همان‌طور که گفتیم مردم روستا بسیار مهمان‌نواز هستند. از این رو امکان اقامت در خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای شما فراهم است. در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های روستایی می‌توانید طعم غذاها و میوه‌های محلی را بچشید و تجربه‌ای به یاد ماندی را برای خود رقم بزنید. همچنین می‌توانید در طبیعت کمپ بزنید و از تماشای آسمان پر ستاره روستا در دل شب، لذت ببرید.

برای رفتن به این روستا در ابتدا باید وارد جاده مشهد به طرقبه شوید. در میانه راه به امامزاده یاسر می‌رسید. اگر این مسیر را در پیش بگیرید، به روستای حصار گلستان می‌رسید. 18 کیلومتر جلوتر می‌توانید وارد روستای ازغد شوید.

چه فصلی برای سفر به روستا مناسب است؟

با توجه به جذابیت‌های گسترده‌ای که روستای ازغد در مشهد دارد، هر فصلی از زیبایی خاص خودش برخوردار است. اینکه چه فصلی از سال را برای سفر به این روستا در نظر بگیرید، به سلیقه و حال و هوای خودتان بستگی دارد. ویژگی‌های فصول مختلف در روستای ازغد:

  • فصل بهار: شکوفا شدن گل‌های بهاری، سرسبزی درختان و هوای ملایم در فصل بهار انتظار شما را می‌کشند.
  • فصل تابستان: میوه‌های تابستانی محلی مهم‌ترین ویژگی این روستا در فصل تابستان است. میوه‌های این روستا طعم بهشت می‌دهند.
  • فصل پاییز: برگ‌ریزان و باران‌های پاییزی بهترین تصاویر را برای عکاسان خلق می‌کنند. اگر با گرما مشکل دارید، پاییز زیباترین فصل برای سفر به این روستای تاریخی است.
  • زمستان: هر سال در این روستا برف می‌بارد. اگر از علاقه‌مندان به برف هستید، حتما در زمستان به این روستا سفر کنید.

روستای ازغد مشهد

سخن پایانی

روستای ازغد مشهد با وجود جاذبه‌های دیدنی خود یکی از بهترین روستاهای ایران برای گذراندن اوقات فراغت است. دور بودن از شلوغی شهر و هوای پاکی که دارد می‌تواند آخر هفته‌های خوبی را برای شما رقم بزند. در سفر به مشهد مقدس، بازدید از ماسوله کوچک خراسان را در برنامه سفر خود قرار دهید و خاطرات خوشی را برای خودتان رقم بزنید.