تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بلیط هواپیما خریده‌اید و می‌خواهید وضعیت پرواز را بدانید و از جابه‌جانشدن تاریخ و ساعت آن مطمئن شوید؟ راه ساده‌ای وجود دارد که به شما در این مسیر کمک می‌کند. با استعلام بلیط هواپیما با کد ملی می‌توانید از آخرین وضعیت آن باخبر شوید. بنا به اینکه بلیط‌تان سیستمی است یا چارتری، فرایند استعلام متفاوت خواهد بود. در ادامه از همه این‌ها برایتان خواهیم گفت.

رزرو بلیت پرواز

آشنایی با بلیط‌های چارتری و سیستمی

برای آگاهی از وضعیت پروازی که بلیطش را تهیه کرده‌اید، امکان استعلام‌گیری آن با کد ملی وجود دارد اما این روند برای انواع بلیط‌های سیستمی و چارتری متفاوت است. پیش از آنکه وارد شرح موضوع استعلام‌گیری از بلیط شویم، خوب است که درباره انواع بلیط برایتان توضیحی بدهیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

بلیط‌ها به دو دسته سیستمی و چارتری تقسیم می‌شوند:

بلیط سیستمی

بلیط سیستمی همان بلیطی است که به‌طور مستقیم از شرکت هواپیمایی می‌خرید. نرخ و برنامه زمانی چنین بلیط‌هایی مشخص و واضح است. در واقع، ایرلاین‌ها یا همان شرکت‌های هواپیمایی هستند که قیمت و تاریخ و ساعت پرواز این بلیط‌ها را مشخص می‌کنند. نرخ بلیط‌های سیستمی معمولا در طول سال ثابت می‌ماند.

بلیط چارتری

بلیط‌های چارتری با سیستمی متفاوت‌اند. از چه لحاظ؟ گاهی‌اوقات، آژانس‌های مسافرتی یا دفاتر خدمات گردشگری تمام یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز را پیش‌خرید می‌کنند. آنها به این امید هستند که تمام ظرفیت‌ها را با مسافران خود پُر خواهند کرد اما گاهی چنین چیزی رخ نمی‌دهد. در نتیجه، شرکت چارترکننده یا همان آژانس مذکور مجبور می‌شوند که بلیط‌های پیش‌خریدشده را با قیمتی کمتر در زمان نزدیک به پرواز بفروشند.

چنین روندی همیشه پیش نمی‌آید؛ یعنی بلیط‌های چارتری لزوما فروش‌نرفته باقی نمی‌مانند. همه‌چیز به زمان و مسیر پرواز بستگی دارد. گاهی حتی قیمت بلیط‌های چارتر مسیرهای پرطرف‌دار از هم‌تای سیستمی‌اش هم بیشتر است. بنابراین، نباید بلیط‌های چارتر را حتما هم‌ردیف بلیط‌های ارزان لحظه‌‌آخری بدانید. گاهی این دو با هم متفاوت و گاهی هم شبیه هستند. بعضی‌ها بلیط‌های چارتری را مترادف لحظه‌آخری می‌دانند؛ چنین چیزی اشتباه است.

در هر حال، باید بدانید که میان بلیط‌های چارتری و سیستمی تفاوت‌هایی وجود دارد. حالا به‌سراغ مقوله استعلام هریک از این‌ها می‌رویم.

پیگیری وضعیت بلیط هواپیمای سیستمی با کد ملی

برای استعلام بلیط سیستمی‌تان ۳ راه پیش رو دارید:

روش اول

می‌توانید وضعیت را از شرکت هواپیمایی پیگیری کنید. برخی از ایرلاین‌ها به مسافران امکان ورود به سایت‌ سازمان هواپیمایی کشور را برای استعلام بلیط می‌دهند. با واردکردن شماره ملی می‌توانید از وضعیت بلیط خود باخبر شوید. شرکت‌هایی مانند ماهان، قشم ایر، کاسپین، تابان و آسمان چنین امکانی را برای مسافران فراهم می‌کنند. این اقدام برای بررسی بلیط پرواز داخلی است.

روش دوم

راه دیگری هم برای بررسی وضعیت بلیط وجود دارد. بعضی از شرکت‌های هوایی وب‌سایتی دارند که با ورود به آن می‌توانید آخرین وضع بلیط را استعلام بگیرید. برای مثال، اگر بلیطی از شرکت هواپیمایی ماهان بخرید، با مراجعه به سایت آن و ورود به قسمت  مدیریت رزرو می‌توانید از آخرین تغییرات انجام‌شده در پرواز باخبر شوید. این روش برای بررسی وضعیت بلیط پرواز خارجی هم کاربرد دارد. دقت کنید که شرکت‌های هوایی مختلف عناوین گوناگونی را برای استعلام بلیط در سایت‌شان انتخاب می‌کنند. با گشت‌وگذار در سایت هر شرکت هواپیمایی می‌توانید از بخش استعلام‌گیری بلیط باخبر شوید. برای مثال، عناوینی مانند مدیریت رزرو، اعتبارسنجی و استعلام‌گیری را به‌خاطر داشته باشید و با مراجعه به وب‌سایت هر ایرلاین برای سنجش وضعیت بلیط به بخش‌هایی با این عناوین سر بزنید.

برای کسب اطلاعات در این زمینه، لازم است که شماره رزرو یا واچر (شماره‌ای ۱۳رقمی روی بلیط) را به‌همراه اطلاعات هویتی یعنی کد ملی و زمان پرواز وارد سیستم کنید. با ورود این‌ها وضعیت بلیط برایتان نمایان می‌شود. با استعلام آنلاین بلیت پرواز کارتان برای بررسی اعتبار و وضعیت بلیط بسیار ساده می‌شود.

روش سوم

اگر بلیط را از اپلیکیشن معتبر خرید بلیط پرواز تهیه کرده باشید، به‌سادگی و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید با مراجعه به آن اپلیکیشن و در بخش سابقه خریدها، بلیط خود را بررسی یا دانلود کنید و از آن پرینت بگیرید.

رزرو سریع و فوری بلیط هواپیما

استعلام وضعیت بلیط هواپیمای چارتری

امکان پیگیری وضعیت بلیط‌های چارتری وجود ندارد. چرا؟ چون بلیط‌های چارتری و لحظه آخری فقط ۲ ساعت مانده به پرواز به شرکت هواپیمایی فرستاده می‌شوند. در چنین مدت‌زمان کوتاهی، امکان اعتبارسنجی بلیط‌ها وجود ندارد. باز هم راه‌کاری برای استعلام‌گیری وجود دارد. در واقع، اگر مشکلی پیش آمد و نام شما درمیان مسافران نبود، با تماس با شرکت چارترکننده و استفاده از گارانتی اعتبار آن می‌توانید موضوع را پیگیری کنید.

چگونه بعد از خرید بلیط هواپیما از رزرو قطعی مطمئن شویم؟

همیشه بعد از اینکه بلیط پرواز را می‌خرید، از رزروشدن قطعی آن مطمئن شوید. اگر اینترنتی یا تلفنی این کار را انجام می‌دهید، منتظر ایمیل یا پیامکی باشید که اطلاعات ثبت قطعی بلیط را در اختیارتان قرار می‌دهند. با استعلام‌گرفتن از بلیط هم می‌توانید خیال خود را راحت کنید.

یادتان باشد که امکان تماس‌گرفتن با تیم پشتیبانی شرکتی که بلیط را خریده‌اید هم وجود دارد. در واقع، با تماس‌گرفتن با تیم خدمات مشتریان هر شرکت می‌توانید وضعیت نهایی رزرو بلیط خود را جویا شوید.  باید ببینید که پیگیری از کدام روش برایتان آسان‌تر است.

روش پیگیری بلیط‌های گم‌شده چیست؟

اگر بلیط‌تان را به‌طور حضوری خریده‌اید و گم شده، جای نگرانی وجود ندارد. همچنان امکان پیگیری وضعیت و استعلام آن را دارید. در زمان خرید، برایتان ایمیل یا پیامکی فرستاده می‌شود. با مراجعه به این‌ها می‌توانید وارد لینکی شوید که دسترسی به اطلاعات و نسخه الکترونیکی بلیط را فراهم می‌کند.

از روی آن فایل پرینت بگیرید یا برای استعلام وضعیتش، واچر آن را بخوانید و در سایت سازمان هواپیمایی یا سایت مخصوص هر شرکت هواپیمایی وارد کنید. در کنار رقم واچر به کد ملی هم نیاز دارید تا اطلاعات مربوط به سفرتان را در اختیارتان بگذارند. گم‌شدن بلیت در این روزها که همه‌چیز به‌طور آنلاین و الکترونیکی هم ثبت می‌شود، جای نگرانی چندانی ندارد.

خرید بلیط از سایت‌ها و شرکت‌های معتبر را هم فراموش نکنید. اپلیکیشن‌های نام‌آشنای بسیاری وجود دارند که به شما در راه خرید آنلاین بلیط کمک می‌کنند. از اعتبار سایت و اپلیکیشن‌های فروش مطمئن باشید. ببینید که هریک دارای نمادهای فعالیت مجازی معتبر هستند یا خیر.

اگر به سایت یا اپلیکیشنی اعتماد ندارید، بهتر است که از آنها بلیط پروازهای داخلی و خارجی را نخرید. در این صورت، به‌خیال اینکه بلیطی برای خود رزرو کرده‌اید، هم پولتان از دست‌تان می‌رود و هم در فرودگاه معطل می‌شوید و مشخص می‌شود که اصلا رزروی برایتان انجام نشده است. خرید اینترنتی و آنلاین را فقط از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خوش‌نام و معروف پیگیری کنید. بعضی از سودجویان و کلاه‌برداران با ارائه پیشنهادهای جذاب درباره بلیط‌های لحظه آخری از مسافران سوءاستفاده می‌کنند. حواستان را جمع کنید تا در دام چنین کلاه‌بردارانی نیفتید.

در آخر

با استعلام‌گیری بلیط هواپیما می‌توانید از وضعیت سفرتان باخبر شوید. گاهی پیش می‌آید که بعد از خرید بلیط پرواز و زمانی که در فرودگاه حاضر می‌شوید، به شما اعلام می‌کنند که صندلی‌تان رزرو نشده بوده است. اگر بتوانید از قبل، وضعیت بلیط را پیگیری کنید، دیگر با چنین مشکلاتی روبه‌رو نخواهید شد. فرقی نمی‌کند که رزرو بلیط هواپیما از چه راهی بوده است؛ تلفنی؟ حضوری؟ اینترنتی؟ در هر حال، با داشتن کد ملی و پیگیری وضع بلیط می‌توانید خیالتان را بابت زمان پرواز، تاریخ آن و اصلا ثبت‌شدن بلیط به نامتان راحت کنید.