تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مقبره آقالار مراغه

مراغه یکی از شهرهای زیبا و تاریخی آذربایجان شرقی است که از نظر گردشگری در زمره 10 شهر برتر ایران قرار گرفته است، این شهر بی نظیر در دامنه کوه سهند و در کنار رودخانه مشهور صوفی چای واقع شده است که در دوران حکومت ایلخانان به عنوان پایتخت انتخاب شد و آثار تاریخی فراوانی از آن دوران در این شهر برجای مانده است. در ادامه همراه مجله هم اقلیم باشید تا با یکی از آثار تاریخی بی نظیر در مراغه تحت عنوان مقبره آقالار (موزه سنگ قبر مراغه) بیشتر آشنا شوید.

موزه سنگ نگاره های مراغه یک موزه تاریخی از سنگ قبرهای مختلف در استان آذربایجان شرقی هست که در بوستان آقالار شهر مراغه قرار دارد. سازه ای که امروزه به عنوان محل موزه استفاده می شود توسط ضل السلطان قجری در قرن دوازدهم قمری احداث گردید که امروزه سنگ های مرمر و سنگ های قبر قدیمی کشف شده در این شهر به نمایش عمومی در آمده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

مقبره آقالار مراغه

میر عبدالفتاح موسوی از علمای بزرگ مراغه و شیخ الاسلام زمان خود بوده که شعر نیز می‌سرایید ، در اشعارفارسی “اشراق” و درشعر آذری ” فتاح ” تخلص می‌کرده ، دو اثر منظوم مثنوی ساقی نامه و ریاض الفتوح نیز از اوست. این بنا یک بار در سال۱۲۴۷ هجری به طور کامل مرمت و بازسازی شده است. این مقبره در سالهای مختلف به محل دفن بزرگان، عرفا و شیوخ مراغه تبدیل شده و به همین دلیل به مقبره «آقالار» (بزرگان) شهرت یافته است.

این اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده پس از مرمت در سال ۸۱ به موزه سنگ نگاره‌ها تبدیل و آثار نفیسی از سنگ نگاره‌های تاریخی در آن به نمایش در آمده است. موزه سنگ نگاره‌های مراغه به منظور حفاظت از سنگ نوشته‌ها و کتیبه‌های تاریخی به ویژه سنگ مزارات منطقه تاسیس شده است. در این موزه سنگ مزارات گهواره ای، صندوقی و تخته سنگهایی با انواع خطوط و با نقوش تزئینی و هندسی، قوچهای سنگی.

مقبره آقالار مراغه

معماری 

از ویژگی های معماری مقبره آقالار می توان به پلان معماری، گنبد بزرگ مرکزی و رواق چهار طرف آن اشاره کرد، هر کدام از اضلاع این مقبره چهار ضلعی 16 متر می باشد که ابزارهای سنگی و طاق نمای آجری قرینه به ارتفاع 5 متر در آن مشاهده می شود.

سبک معماری به کار رفته در در این عمارت متعلق به دوران زندیه بوده که به نوبه خود یکی از بی نظیرترین ساختمان های تاریخی به جا مانده از آن دوران محسوب می شود. این مقبره بر روی قبر میر عبدالفتاح موسوی مراغی شاعر و عارف معروف مشهور دوره زندیه احداث شده و همچنین در این بنای تاریخی سنگ قبرهایی که قدمت آن ها به قرن هفتم و هشتم هجری قمری می رسد نیز وجود دارد.

مقبره آقالار مراغه

آدرس موزه

استان آذربایجان شرقی، شهر مراغه، بلوار شهید مقدم، خیابان راه آهن، خیابان آقالار