تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

سوغات آذربایجان غربی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با سوغات آذربایجان غربی آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با معروف ترین سوغات این استان در ادامه با ما همراه باشید.

آذربایجان غربی با رشته کوه‌های سربه فلک کشیده و رودخانه های پرآب دائمی، مراتع و جنگل های سرسبز و خرم، هوای ملایم و معتدل، باغ های میوه، دشت ها و دامنه‌های پر از گل های وحشی یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق ایران در فصل تابستان است.

اجاره روزانه خانه در تهران

این استان نیز مانند تمام شهرها و استان های ایران سوغات منحصر به فرد خود را دارد. سوغات و صنایع دستی آذربایجان غربی بسیار متنوع و بی نظیر می باشد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با بهترین سوغات آذربایجان غربی بیشتر آشنا شوید.

سجوق

سجوق یک نوع شیرینی است که توسط نشاسته، شیره انگور و گلاب تهیه می‌شود. برای تزئین این شیرینی از مغز گردو استفاده می‌کنند. این شیرینی در بیشتر مراسمات شاد و عروسی‌های مردم این استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوغات آذربایجان غربی
سوغات آذربایجان غربی

لوزانک

طبخ شیرینی سنتی و ساده لوزانک برای پذیرایی از مهمانان در ایام نوروز در مناطق مختلف استان مرسوم است. این شیرینی را با استفاده از نشاسته، شیره ی انگور، هل و گلاب می پزند و بعد از برش به قطعات دلخواه، با گردوی خردشده تزیین می کنند.

سوغات تبریز 10

حلوای هویج و گردو

این حلوا از قدیمی ترین حلواهای محلی استان است که تهیه ی آن برای مراسم شب یلدا، بسیار رواج دارد و علاوه بر طبخ آن در منازل در کارگاه های حلواپزی نیز به صورت عمده تولید می شود. این نوع حلوا فاقد استفاده از آرد و با هویج و گردو پخته شده و با شیره ی انگور شیرین می شود و طعم دهنده ی آن، پودر هل و گلاب است.

سوغات آذربایجان غربی
سوغات آذربایجان غربی

نقل بیدمشک 

نقل بیدمشک یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌هایی است که هر مسافری تا قبل از ترک شهرستان ارومیه حتماً به سراغ این سوغاتی شیرین می‌رود.نقل بیدمشک به دلیل این‌که هیچ مواد شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود در خطه آذربایجان خیلی بیشتر از دیگر خوردنی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد چراکه یکی از این فواید جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم فشار و قند خون و محافظت از استخوان‌هاست.نقل بیدمشک یا نقل ابریشمی از جمله نقل‌هایی است که مشتری بسیاری به خود جذب کرده است، برای تهیه این نقل از بادام‌هایی که قبلاً خلال شده و در گل بیدمشک که ترک زبان‌ها به آن “پیش پیشا” می‌گویند خوابانده شده استفاده می‌شود.

139312231348201784921344 e1600154453981

انواع عرقیجات

شرایط آب و هوایی در استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه باعث شده است  که این منطقه تبدیل به مرکزی برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی شود. همین امر سبب شده تا بازار عرقیجات نیز در این منطقه بسیار داغ باشد و بازار آن ها به عنوان سوغاتی های آذربایجان غربی بسیار داغ باشد. استفاده از این عرقیات گیاهی  بسیار مفید است چرا که خواص درمانی بسیار زیادی دارند. در  میان انواع مختلف این عرقیات می توان به عرق بیدمشک، عرق بهارنارنج،  بابونه، پونه، ترخون، گلاب، بومادران، برگ بید، برگ گردو، پیچک، خاکشیر، شاتره، شوید، نسترن، کاهو، هندوانه کوهی، شنبلیله، هفت گیاه،  کلپوره، کیالک، کاکوتی، کاسنی، کرفس، مرزه، یونجه و گل‌گاوزبان اشاره کرد.

سوغات آذربایجان غربی
سوغات آذربایجان غربی

تخمه خوی 

تخمه خوی از محصولات مرغوب و درجه یک کشور است، در خوی بیش از 14 هزار خانوار شهری و روستایی از طریق کشت و تولید دو محصول تخمه آفتابگردان و کدو امرارمعاش می‌کنند، به گونه‌ای که نیمی از اراضی آبی خوی به کشت این دو محصول اختصاص می‌یابد و از این اراضی 31 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

تخمه آفتابگردان 1

فرش

یکی از خاص ترین و با ارزش ترین سوغاتی های استان آذربایجان غربی، فرش است. فرش های بافته شده در این استان شاید به اندازه فرش‌تبریز شهرت پیدا نکرده باشند، ولی از نظر رنگ، طرح و یا کیفیت قابل رقابت با فرش تبریز و همچنین فرش کرمان هستند. بافت فرش به عنوان یکی از هنر های مردم بسیاری از شهرها و روستاهای استان آذربایجان غربی شناخته می شود.

سوغات آذربایجان غربی
سوغات آذربایجان غربی

صنایع چوبی

انواع محصولات چوبی مانند مجسمه ها و قاب های چوبی را نیز می توانید به عنوان سوغاتی استان آذربایجان غربی تهیه کنید. یکی از هنرهای رایج در این منطقه، پیکر تراشی است که سابقه‌ای بسیار  دیرینه نیز دارد. به صورت کلی، انواع محصولات صنایع چوبی در این استان با استفاده از تکنیک‌های مختلفی مانند پیکرتراشی، منبت، معرق و ظریف تراشی تولید می شوند که خرید آنها می تواند یاد و خاطره سفر به آذربایجان غربی را برای سال های طولانی در خاطر شما نگاه دارد.

57914493

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: