تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شهریار از جمله ییلاقات اطراف کلان‌شهر تهران است که بسیاری از افراد آن را با طبیعت بکر و آب‌وهوای خوش آن می‌شناسند. این منطقه زیبا از فضای سرسبز بی‌نظیر و شرایط جغرافیایی مناسبی بهره می‌برد؛ با این حال باید بگوییم که جاذبه‌های گردشگری شهریار به همین موارد ختم نمی‌شوند و جای‌جای این شهر مملو از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی است. سیزده بدر نیز از جمله رسم‌ورسوم ما ایرانی‌ها بوده و اغلب ایرانیان در این روز دل به طبیعت می‌زنند؛ بسیاری از تهرانی‌ها در روز سیزده به در پرسش سیزده بدر شهریار کجا بریم؟ را در ذهن خود دارند. به همین منظور در این مطلب قصد داریم به معرفی شهریار و جاهای دیدنی آن بپردازیم و به سؤال شما درباره جاهای دیدنی شهریار پاسخ دهیم؛ پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

سیزده بدر شهریار کجا بریم؟

اجاره روزانه خانه در تهران

معرفی شهرستان خوش آب‌وهوای شهریار

بعید است شما جزو ساکنین کرج یا تهران باشید و شهریار را نشناسید. این شهر به نگین سبز کرج شهرت دارد و از جمله مکان‌های دیدنی و تاریخی استان تهران هم به شمار می‌رود. به بیانی ساده‌تر شهریار یکی از شهرستان‌های حوالی تهران است که شهر شهریار مرکزیت آن را به خود اختصاص داده است.

آب‌وهوای مطلوب، پوشش گیاهی متنوع و سرسبز، خاک حاصلخیز، بناهای تاریخی مهم و مراکز تفریحی جذاب و دشت‌های بسیار زیبایی در این منطقه وجود دارند و منجر شده اند تا شهریار تبدیل به یکی از مناسب‌ترین مقاصد گردشگری شود. طبق اطلاعات آخرین سرشماری، جمعیت شهریار به 750 هزار نفر می‌رسد و مساحت کل این شهر نیز حدود ۳۱۰ کیلومتر مربع احتساب شده است؛ چنین مواردی شهریار را تبدیل به یکی از پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های اطراف پایتخت کرده است.

باید اشاره کنیم که شهرستان شهریار به قسمت‌های گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شود که بعضی از مهم‌ترین مناطق آن قائم آباد، فردوس، سعید آباد، رزکان، جوقین و مویز هستند.

تپه فردوس شهریار

تپه فردوس به‌عنوان یکی از مکان های سرسبز شهریار، شناخته می‌شود. این مکان سرسبز از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار بوده و از جمله مکان‌های مناسب برای دورشدن از آلودگی شهر و تغییر روحیه افراد است. تپه فردوس در ورودی شهر جدید فردوسیه واقع شده و در بین باغ‌های میوه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید

بر اساس مدارک، اسناد و نظر کارشناسان، قدمت این منطقه به دوران سلجوقیان برمی‌گردد و در آن دوره یک بنای نظامی بوده است. قلعه فردوس بر اثر فرسایش انسانی و طبیعی، دچار آسیب‌های شدیدی شده، اما همچنان امروزه این تپه یکی از آثار ملی ایران می‌باشد.

تپه فردوس شهریار

باغ‌ها و باغچه‌های خانوادگی

از آنجایی که شهریار یکی از خوش آب و هواترین مناطق اطراف تهران است. بسیار از افرادی که سؤال می‌کنند سیزده بدر شهریار کجا بریم؟ باغ‌ها و باغچه‌های خانوادگی سرسبز و باصفای خود را به‌عنوان مقصد برمی‌گزینند. هوای پاک و مفرح و طبیعت زیبا، بیشترین علت  جذب گردشگران به این شهرستان است.

شهریار، منطقه‌ای سرسبز و ییلاقی با باغ‌های میوه، ویلاهای بسیار زیاد، باغ رستوران، باشگاه سوارکاری و تنیس، باغ‌های خانوادگی، کافی‌شاپ، هتل، رستوران‌های سنتی و فست‌فود، سینما، بوستان‌های زیبا، مراکز خرید و سایر امکانات تفریحی و رفاهی  بوده و به همین دلیل، بهترین مقصد شما برای تجربه یک سیزده بدر مفرح و جذاب است. بدون شک روستاهای زیبای اطراف شهریار، باغ‌ها، باغچه‌های سرسبز و همچنین رودخانه‌های اطراف شهریار از بهترین جاهای دیدنی این منطقه هستند.

باغ‌ها و باغچه‌های خانوادگی

تخت رستم شهریار

در این بخش از مقاله سیزده بدر شهریار کجا بریم؟ باید بگوییم که تخت رستم نام کوهی در غرب روستای قجر شهرستان شهریار است و ارتفاع آن به 1318 متر می‌رسد؛ این منطقه نیز جزو جاهای گردشگری شهریار محسوب می‌شود. این کوه مخروطی شکل، به‌عنوان مهم‌ترین منطقه باستانی و طبیعی بخش غربی شهرستان شهریار به شمار می‌رود؛ اما ممکن است سؤال پیش بیاید که چرا نام این کوه را تخت رستم انتخاب کرده‌اند؟

یک اثر تاریخی کهن در دامنه کوه تخت رستم وجود دارد که در واقع باقی‌مانده آتشکده دوره ساسانی می‌باشد. تخت رستم شامل یک سکوی وسیع و یک چهارطاقی کوچک در دامنه شرقی این کوه است. در این منطقه از شهرستان شهریار، طبیعت و تاریخ با یکدیگر آمیخته شده‌اند و این موضوع منجر شده تا مکان مناسبی برای تفریح و گردش در سیزده به در و سایر ایام باشد.

پژوهش‌های انجام شده در تخت رستم توسط باستان‌شناسان نشان می‌دهند که این بنا مکانی برای برگزاری مراسم‌های پیروان آیین زرتشت بوده است. در ادامه باید اشاره کنیم که تخت رستم شهریار  جزء پربازدیدترین و مهم‌ترین آثار تاریخی ایران و شهریار به شمار می‌رود که در سال 1316 شمسی نام آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

تخت رستم شهریار

دشت شقایق

یکی دیگر از زیباترین جاهای گردشگری شهریار طبیعت بکر دشت شقایق است. این مکان دشتی وسیع با گل‌های شقایق بوده که شما با مشاهده زیبایی فوق‌العاده آن، احساس سبکی و رهایی در طبیعت را با همه وجود خود درک خواهید کرد. این منطقه فوق‌العاده، از دشت‌های شقایق نادر جهان محسوب میشود و در بخش دامنه جنوبی کوه‌های جارو واقع شده. این دشت بهترین مکان برای افرادی که می‌پرسند سیزده بدر شهریار کجا بریم؟ است.

همچنین در صورتی که در ماه اردیبهشت سری ‌به تپه‌های زیبا و دامنه کوه‌های اختر آباد ملارد بزنید، از کیلومترها دورتر می‌توانید قرمزی خیره‌کننده شقایق‌ها را تماشا کنید. دشتی به وسعت پانصد هکتار با زیباترین گل‌های شقایق‌ وحشی که یکی از زیباترین قاب‌های طبیعت را به رخ می‌کشد.

باید اشاره نماییم که به‌جز دشت شقایق، سی عدد رشته قنات و بسیاری آثار تاریخی و باستانی دیگر نیز در این منطقه وجود دارند. دشت شقایق در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر صفادشت و 40 کیلومتری غرب شهریار  واقع‌ شده است و  از بکرترین مناطق دیدنی شهریار محسوب می‌شود. شما می‌توانید فقط با بیست دقیقه رانندگی از محدوده بی‌بی سکینه، خود را به این طبیعت زیبا و ناب برسانید.

دشت شقایق

محوطه باستانی بابا سلمان

در این بخش از مطلب سیزده بدر شهریار کجا بریم؟ باید بگوییم که اگر گذر شما به روستای بابا سلمان شهریار افتاد، سری هم به محوطه باستانی بابا سلمان بزنید. مزیت این منطقه این است که نزدیک به رودخانه قرار دارد و وجود آب، سرسبزی و صفای خاصی به آن بخشیده است. قدمت محوطه باستانی بابا سلمان به دوران آهن و مفرغ بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید

هرچند امروزه به دلیل توسعه زمین‌های کشاورزی و حفاری‌های غیرمجاز تبدیل به یک محوطه ناهموار شده است؛ ولی گزینه جالبی برای تجربه یک مسافرت چند ساعته و نفس کشیدن در اکسیژن خالص است. توصیه می‌کنیم که حتماً سری به سرسبزترین روستای شهریار بزنید.

محوطه باستانی بابا سلمان

پل آب‌رسان ورامینک شهریار

پل آب‌رسان ورامینک هم یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهریار محسوب می‌شود. ارتفاع این پل آجری 6 متر، طول آن 26 متر و عرض آن نیز حدود 2 متر  می‌باشد. پل آب‌رسان ورامینک دارای یک طاق مرکزی است که عرض دهانه آن 3 متر و 20 سانتی‌متر است. در صورتی که به این ابعاد توجه کنید، متوجه می‌شوید که آبراهی باریک در یک پل طویل است؛ البته این پل پیش از اینها آبراه دیگری هم دارد که تخریب شده و از بین رفته است.

طبق بررسی شواهد، پل آب‌رسان ورامینک در هنگام پر آبی رود کرج ساخته شده، اما اکنون این مسیر آبی به‌صورت کامل خشک است و از پل آب‌رسان به‌عنوان پلی در مسیر آبی استفاده نمی‌گردد. پل ورامینک هم همچون برخی دیگر از بناهای تاریخی موجود در شهریار از دوران حکومت قاجاریه به‌جامانده است و از جمله بناهای  ثبت شده فهرست ملی ایران محسوب می‌شود. شما در صورتی که تمایل به بازدید از مناطق تاریخی شهریار را دارید، می‌توانید سری به پل آب‌رسان ورامینک شهریار بزنید.

پل آب‌رسان ورامینک شهریار

تخت کیکاووس

اگر از تخت رستم شهریار بازدید کردید، زحمت ۱۸ کیلومتر رانندگی دیگر را نیز به خود بدهید تا از تخت کیکاووس هم دیدن کنید. یافته‌های تاریخی نشان می‌دهند که زرتشت‌ها در این مکان اقدام به برگزاری جشن‌های باشکوهی همچون جشن مهرگان یا جشن سده می‌کردند و حال دست‌ بی‌مهر روزگار آن را خاموش و سرد کرده است.

البته باید اشاره کنیم که این روزها هم، ‌محلی‌های منطقه در این مکان چهارشنبه‌سوری برگزار می‌کنند؛ ولی شکوه و جلال زمان‌های گذشته را ندارد.

در صورتی که در روزهایی به‌جز جشن‌های باستانی به بازدید از تخت کیکاووس شهریار رفتید، چشمانتان را ببندید و در ذهن خود دختران و پسرانی را تصور کنید که با لباس‌های سفید و موهای مشکی، دست در دست یکدیگر، گرداگرد آتش سرخ و زرد شادی و پایکوبی می‌کنند.

خستگی و زردی روی خود را به آتش می‌دهند و تا سال بعد سرخی عشق‌آفرین آتش را به امانت می‌گیرند. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به تخت کیکاووس مراجعه کنید و دلتان را به دست تاریخ بسپارید.

تخت کیکاووس

تپه و قلعه جوقین

تپه و قلعه جوقین در ده کیلومتری جنوب غربی شهریار، در شهر وحیدیه قرار گرفته است. قدمت قلعه مذکور و اشیایی که از آن کشف ‌شده به دوره یزدگرد سوم ساسانی بازمی‌گردد.

مردم محلی این منطقه نیز تپه جوقین را با اسم قلعه یزدگرد سوم می‌شناسند. قلعه جوقین تماماً خشتی بوده و از قدیمی‌ترین آثار باستانی و جاهای گردشگری شهریار محسوب می‌شود. درواقع تپه جوقین قلعه‌ای نظامی بوده که حال به شکل یک تپه درآمده است.

بهرام چوبین، در زمان خسروپرویز ساسانی یکی از سرداران به نام ایرانی بود. بعدها و در دوره یزدگرد سوم، این نام رونق گرفت و یکی از اسامی مورداستفاده در میان مردم شد. برخی از افراد معتقدند که نام قلعه جوقین از نام این سردار ایرانی گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

در ادامه باید بیان کنیم که متأسفانه مراقبت و توجه جدی از این سازه ارزشمند تاریخی نمی‌شود؛ همچنین فضای سبزی در حوالی این بنای باستانی، احداث گردیده که به وسایل ورزشی مجهز شده است. نیازی هم به تهیه بلیت برای بازدید این بنای باستانی نیست. قلعه و تپه جوقین جزو بهترین مکان‌های دیدنی شهریار است که دانشجویان باستان‌شناسی علاقه بسیار زیادی به آن دارند. شما نیز در صورتی که به دنبال یک جای آرام و دنج در سیزده بدر یا سایر ایام می‌گردید، حتماً سری به این قلعه بزنید.

تپه و قلعه جوقین

جمع‌بندی

شهرستان شهریار با باغ‌های باصفا و دشت‌های سراسر سبز و قرمز شقایق خود، از جمله جاذبه‌های گردشگری برای مردم محلی این شهرستان و ساکنان پایتخت در تعطیلات آخر هفته به حساب می‌آید.

در این بین ممکن است بسیاری از افراد با جذابیت‌های این منطقه آشنا نباشند؛ به همین دلیل در این مطلب به سؤال شما درباره سیزده بدر شهریار کجا بریم؟ پاسخ دادیم و باغ تفریحی شهریار، مناطق و مکان‌های باستانی، تاریخی و جاهای تفریحی شهریار اندیشه را برایتان معرفی کردیم.

توصیه می‌کنیم که در سیزده بدر یا دیگر ایام به این مکان‌های گردشگری مراجعه و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. از این که تا انتهای مقاله سیزده بدر شهریار کجا بریم؟ همراهمان بودید، از شما تشکر می‌کنیم.