تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

افرادی که علاقه‌مند به سفرهای تاریخی هستند، باید حتماً بازدید از دو شهر تاریخی یزد و شیراز را در برنامه سفری خود قرار دهند. مقایسه شیراز و یزد  نشان می‌دهد که هر کدام از این دو شهر، جاذبه‌های خاص و منحصر به فرد خودشان را دارند که مسافران بسیار زیادی را طول سال به‌سوی خود جذب می‌کنند.

البته پیش از مقایسه این شهرها باید بیان کنیم که شما باید از هر دو شهر شیراز و یزد دیدن کنید تا با جذابیت‌های منحصر به فرد آنها آشنا شوید. همان‌طور که متوجه شدید در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه شیراز و یزد بپردازیم و به سؤال شما درباره شیراز بریم یا یزد؟ پاسخ دهیم؛ پس در صورتی که به دنبال پاسخ پرسش خود هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اجاره روزانه خانه در تهران

6 4

مقایسه شیراز و یزد از نظر آب و هوایی و جغرافیا

از لحاظ جغرافیایی، دو شهر  شیراز و یزد دارای با دو نوع آب‌وهوای متفاوت هستند و موقعیت جغرافیایی آنها نیز  تفاوت‌های بسیار فراوانی باهم دارد. احتمالاً تصور کنید که شهر شیراز به دلیل جنوبی‌تر بودن در نقشه جغرافیایی ایران، گرم‌تر از شهر یزد باشد؛ اما باید به شما بیان کنیم که آب‌وهوای یزد در فصل تابستان تا حدی گرم‌تر از شیراز است؛ زیرا شهر یزد از ابتدا گرم و خشک معرفی شده و  اطراف آن نیز با کویرهای رمل احاطه گردیده است.

لازم است بگوییم که کویرهایی مانند کویر زرین اردکان و کویر کاراکال نیز در اطراف شهر یزد واقع شده‌اند. اگر به گرمای هوا حساس هستید و به گرمای بیش از حد عادت ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که فصول سرد مانند اواخر پاییز و  زمستان را برای بازدید از شهر یزد انتخاب کنید. نبود آب کافی و کویری بودن منطقه، عامل نبوغ مردمان شهر یزد در حفر قنات و معماری شده است. تا جایی که یزد به‌عنوان شهر بادگیر و قنات شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید

شهر شیراز در مسیر اصلی ارتفاعات زاگرس قرار گرفته و ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۴۸۶ متر است. در  حالت کلی باید بیان کنیم که استان فارس در نواحی جنوب و جنوب غربی  دشت‌های حاصلخیز شیراز، مرودشت و کازرون قرار دارد و در سمت شمال و شمال غربی نیز از ارتفاعات به هم پیوسته و دارای دره‌های عمیق تشکیل  شده است. شیراز آب‌وهوای معتدل و نسبتاً خنکی در اوایل بهار، پاییز و زمستان دارد.

زیرا این شهر از سمت شمال به کوه‌های سبزپوشان، بمو، باباکوهی  و چهل مقام از رشته‌کوه‌های زاگرس و از قسمت غرب به کوه دراک، محدود شده است. همین عامل سبب ایجاد آب و هوای مطلوب در این منطقه شده و به همین علت پادشاهان دوران هخامنشی تصمیم گرفتند که مرودشت را برای تخت‌گاه خود انتخاب کنند و تخت‌جمشید را بنا کنند.

شیراز بریم یا یزد؟ | مقایسه شیراز و یزد

مقایسه شیراز و یزد از نظر تاریخچه

از دیدگاه باستان‌شناسی و پیشینه تاریخی، هر دو شهر شیراز و یزد دارای شواهد باستان‌شناسی هستند. جالب است بدانید که هر دو این شهرها در زمان حمله مغول به واسطهٔ خاندان اتابکان یزد و فارس، تا حد زیادی از دست‌درازی مغول‌ها در امان بوده‌اند و در همین دوران نیز آثار معماری و شهرسازی آن‌ها شباهت زیادی به هم دارد.

در اطراف شهر یزد آثار باستانی فراوانی در حوالی مهریز، میبد و فهرج یافت شده است. اولین‌بار از یزد به‌عنوان کثه یاد شده و این کلمه به معنای زندان است که اسکندر مقدونی آن را در حوالی شهر یزد ساخته است و در متون یونانی هم مطالبی از آن مطرح شده است.

احتمالاً برای شما نیز جالب باشد که نخستین اسناد شهری شیراز به دورهٔ هخامنشیان برمی‌گردد و در کتیبه‌های یافت شده از این دوران، از نام باستانی شیراز هم نام‌برده‌شده است.

در واقع در دوران هخامنشی، شهر شیراز از جمله شهرهای اطراف تخت‌گاه تخت‌جمشید بوده؛ اما آثار باستانی متعددی از دوره‌های پیش از هخامنشیان هم در حوالی شیراز به دست آمده است. در بررسی تاریخچهٔ شهر شیراز و یزد باید مطرح کنیم که مقایسه دو شهر شیراز و یزد از لحاظ تشکیل شهرنشینی می‌دهد که شیراز قدیمی‌تر از یزد است.

شیراز بریم یا یزد؟ | مقایسه شیراز و یزد

مقایسه شیراز و یزد از نظر خدمات گردشگری

مقایسه شیراز و یزد از لحاظ خدمات گردشگری نشان می‌دهد که هر دو شهر  از این نظر کیفیت خوبی دارند و شما می‌توانید از این خدمات استفاده کنید و بهره ببرید. مقایسه هتل‌های شهر شیراز و یزد حاکی از آن است که شما  در شهر یزد می‌توانید از میان هتل‌های قدیمی و سنتی فراوان، یکی را برای اسکان خود انتخاب کنید که مشهورترین آن نیز هتل داد یزد است.

بیشتر بخوانید

علاوه بر این هتل‌ها خانه‌های بوم‌گردی بی‌شماری هم در شهر یزد وجود دارند؛ اما اغلب اقامتگاه‌های شهر شیراز هتل بوده و نسبت به شهر یزد، از نظر اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی پیشرفته نیستند. از لحاظ کافه و رستوران نیز باید بدانید که هر دو شهر یزد و شیراز، کافه‌های سنتی بسیار خوبی دارند و شما می‌توانید به‌راحتی از آنها استفاده کنید. افزون بر این، همه مکان‌های گردشگری این دو شهر، به دستگاه الکترونیکی خرید بلیت نیز مجهز هستند.

شیراز بریم یا یزد؟ | مقایسه شیراز و یزد

مقایسه شیراز و یزد از نظر معماری

شباهت‌های بسیار زیادی از لحاظ معماری در دو شهر یزد و شیراز یافت می‌شود. بناهای ایرانی و مساجد فراوانی در این دو شهر از نظر ساختار فرم از قالب چهار ایوانی بهره برده‌اند و این مورد هم در مسجد جامع یزد و هم در مسجد وکیل شیراز و مسجد عتیق شیراز مشاهده می‌شود.

حضور خانه‌های خشتی که در ساختار خانه‌های قدیمی رایج است در  خانه لاری‌های یزد  و خانه زینت الموک شیراز قابل مشاهده بوده و  شباهت زیادی به هم دارند. در واقع می‌توان گفت که خانه‌های بسیار زیادی در شهر یزد با خشت ساخته شده زیرا خشت بهترین عایق در برابر گرما است.

همچنین تکنیک معماری بادگیر به شهر یزد اختصاص دارد و در میدان امیر چخماق این شهر پنج بادگیر وجود دارند و بلندترین بادگیر ایران در باغ دولت آباد یزد واقع شده که در طول این سال‌ها مرمت‌هایی نیز بر روی آن صورت‌گرفته است. در شهر شیراز آثار جذابی از دوران زندیه وجود دارد که بدون تردید نام آنها را شنیده‌اید؛ مانند حمام وکیل، بازار وکیل و مسجد وکیل.

در یک بررسی و مقایسه کلی باید بگوییم که بسیاری از بناهای شهری یزد و شیراز در قرن‌های هفتم تا نهم از نظر ساختار معماری مشابه هم هستند. هرچند  که این دو شهر از لحاظ تزیین معماری تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و در نوع گچ‌بری، کاشی‌کاری و رسمی‌بندی زیر گنبد متفاوت اند. شما می‌توانید در یزد اوج کاشی‌کاری معرق مسجد جامع یزد به مانده از دوران تیموری را مشاهده ‌نمایید و در شهر شیراز نیز از کاشی هفت‌رنگ پیشرفته زندیه و معرق دیدن کنید.

شیراز بریم یا یزد؟ | مقایسه شیراز و یزد

بالاخره شیراز بریم یا یزد؟!

در این بخش قصد داریم به سؤال اصلی مقاله یعنی شیراز بریم یا یزد؟ جواب بدهیم. در پاسخ باید بگوییم که انتخاب هر کدام از این شهرها به هدف شما از سفر بستگی دارد. اما به‌عنوان کارشناسان مجموعه گردشگری، به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از هر دو شهر تاریخی شیراز و یزد را در برنامه سفرهای خود قرار دهید تا نوع و سبک معماری هر دو را مشاهده کرده و با آنها آشنا شوید.

برای مثال شما می‌توانید در شهر یزد شکوه معماری ایرانی در قرن ششم تا نهم را مشاهده نمایید و معماری بادگیرها، گور دخمه‌های زردشتی برای دویست سال پیش، معابد زردشتی، مدارس متعدد قرن هشتم، معماری گودال باغچه در خانه‌ها، محله‌های قدیمی و یا  برج خاموشان را ببینید.

در شهر شیراز نیز جاذبه‌هایی از دوران تاریخ باستان قابل‌مشاهده است و علاوه بر اینها شما می‌توانید به مقبره شعرای بزرگ ایران مانند سعدی و حافظ هم بروید. مقایسه یزد و شیراز از  نظر معماری نشان می‌دهد که معماری آل مظفر و تیموری به‌وضوح در بافت تاریخی شهر یزد مشاهده می‌شود و شما در شهر شیراز می‌توانید معماری دوران قاجاریه را ببینید.

بیشتر بخوانید

در ادامه باید بگوییم که هر کدام از این دو شهر، در دوران تاریخی گوناگون جزو شهرهای سرآمد بوده‌اند و از تلفیق معماری دوران متفاوت از قبیل کاروان‌سرا، مسجد، قلعه و حمام برخوردار هستند.

همان‌طور که گفته شد، تزیینات معماری این شهرها نیز تفاوت مشهودی با هم دارند. نتیجه می‌گیریم که شما باید بازدید از این دو شهر تاریخی و گردشگری را در اولویت خود قرار دهید و با سفر به هر کدام از این شهرها، تجربه یک سفر خاطره‌انگیز را برای خود و هم‌سفرانتان رقم بزنید.

شیراز بریم یا یزد؟ | مقایسه شیراز و یزد

جمع بندی

همان گونه که مستحضرید، در این مقاله به بررسی و مقایسه شیراز و یزد از نظر معماری، موقعیت جغرافیایی، تاریخچه و خدمات گردشگری پرداختیم و نکات بسیار مفیدی را در این باره به شما عزیزان مطرح کردیم.

متوجه شدید که هر دو شهر، از قابلیت‌های گردشگری و تاریخی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و شما عزیزان با در نظر گرفتن هدف خود از سفر، می‌توانید هرکدام از آنها را برگزیده و اقدام به سفر نمایید. همان‌طور که گفته شد، به دلیل جذابیت‌های بی‌شمار شهرهای شیراز و یزد، تیم گردشگری ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کند که از هر دو شهر بازدید کنید و لذت سفر جذاب به این دو شهر را در دفتر خاطرات خود ثبت کنید.

امیدواریم که مطالعه مقاله مقایسه شیراز و یزد برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. از این که تا انتهای مقاله فوق، همراه ما بودید، از شما سروان گران‌قدر کمال تشکر و قدردانی را داریم.