تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مقایسه اصفهان و شیراز از نظر جاذبه‌های گردشگری و اماکن توریستی، سبب می‌شود تا افرادی که برای سفر به یکی از این دو شهر مردد هستند، تصمیم گیری راحت‌تری داشته باشند. حقیقتا انتخاب بین باغ‌های عطراگین پرتقال شیراز و میدان نقش جهان اصفهان، دو راهی سخت و چالش برانگیزی خواهد بود. فلذا در این بخش از مجله هم اقلیم قصد داریم به معرفی و مقایسه چند مورد از جاذبه‌های گردشگری اصفهان و شیراز بپردازیم تا در نهایت شما عزیزان با کسب اطلاعات کافی راجع به هر یک از آن‌ها، به یک پاسخ نهایی برای این سوال برسید: شیراز بریم یا اصفهان؟! پس در ادامه با ما همراه باشید.

نارنجستان قوام شیراز

در اولین بخش از مقایسه اصفهان و شیراز، قصد داریم نارنجستان قوام شهر شیراز را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. به راستی که این موزه با سالن آینه‌ها و گیاهان و فواره‌هایش، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و شاهکاری از هنر معماری ایرانیان است. این بنا که در نزدیکی مسجد نصیرالملک واقع شده، به دستور میرزا ابراهیم خان که زاده خانواده‌ای ثروتمند بود، ساخته شد.

اجاره روزانه خانه در تهران

زیبایی و ظرافت نارنجستان قوام نشان از سبک زندگی اشرافی خانواده‌های ثروتمند ایرانی در آن زمان دارد. همچنین نقوش چشم‌نوازی که بر روی سقف این بنا حک شده، نشانگر الهام از سبک هنر ویکتوریایی می‌باشد. این بنا بهشتی زیبا برای عکاسان و گردشگرانی است که میل به ثبت عکس‌های یادگاری زیبا از خود در شهر شیراز دارند.

به همین خاطر هر مسافری که به قصد گشت‌وگذار قدم در این شهر دیدنی می‌گذارد، از تماشای شکوه و عظمت نارنجستان غافل نمی‌شود و در نهایت با ثبت عکس‌های به یادمانی در این بنا و کوله‌باری از خاطرات شیرین، به دیار خود باز می‌گردد.

نارنجستان قوام شیراز

دریاچه مهارلو شیراز

نمی‌توان از مقایسه اصفهان و شیراز سخن گفت و حرفی از دریاچه صورتی مهارلو به میان نیاورد! به راستی این دریاچه با رنگ صورتی چشم نوازی که دارد، ارزش بازدید را خواهد داشت. مهارلو از جمله دریاچه‌های آب شور بوده و برای پرنده نگاران و افرادی که شیفته گونه‌های مختلفی از پرنده‌ها هستند، همانند قطعه‌ای از بهشت گمشده در دل شیراز است.

بیشتر بخوانید

چرا که هر ساله گونه‌های مختلفی از پرندگان به این دریاچه مهاجرت کرده و پاسی از سال را در آن‌جا سپری می‌کنند؛ البته متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش جمعیت پرندگان مهاجر به این منطقه بوده‌ایم. این دریاچه وسعتی بالغ بر ۶۰۰ هکتار داشته و نمک مرغوبی از آن به دست می‌آید. شایان ذکر است که مهارلو از جمله دریاچه‌های فصلی بوده و در هر فصل سال، ظاهر متفاوتی از خود به نمایش می‌گذارد.

دریاچه مهارلو شیراز

باغ ارم شیراز

یکی از جذاب‌ترین باغ‌های احداث شده در طول تاریخ ایران،‌ باغ ارم شیراز می‌باشد که در نزدیکی ساحل رودخانه خشک قرار دارد. شواهد چندانی از زمان ساخت این باغ در دست نیست، اما محققان معتقدند که در زمان سلسله سلجوقیان (اواسط قرن سیزدهم)، مصادف با دوره سلطنت احمد سنجر ساخته شد. باغ ارم شیراز در نیمه دوم قرن هجدهم بازسازی شد و محمد قلی خان ان را تحت مالکیت خود در آورد.

در ارم یک بنای باشکوه و زیبا احداث شده من میرزا حسنعلی خان نصیرالملک (مالک بعدی ارم)، دستور ساخت ان را صادر کرد. اگر نگاهی به ساختار بنا بیندازید، سبک هنر و معماری قاجاریه و صفوی در ذهن‌تان تداعی خواهد شد. شکوه و زیبایی این باغ، ان را به یک اثر طبیعی و چشم‌نواز بدل ساخته و برای عکاسی و ثبت تصاویر یادگاری از سفر به شیراز، یک فضای ایده‌آل و منحصربفرد است. به همین خاطر حین مقایسه اصفهان و شیراز، بهتر است این باغ را هم در لیست خود قرار دهید.

باغ ارم شیراز

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران شناخته شده و جنب حمام وکیل قرار دارد. این بازار مرکز شیراز، به دستور کریم خان زند احداث شد و هدف از ساخت آن این بود که شیراز به قطب تجاری کشور تبدیل شود. ساخت بنای این بازار توسط معماران حاذق و کاربلدِ آن دوره انجام شد و به گونه‌ای مهندسی شده که مسیرهای اصلی و طاق‌های برافراشته آن سبب تعدیل دمای داخل بنا می‌شود.

بیشتر بخوانید

در این بازار وکیل چند مسجد، انبار، چایخانه، حیاط دلباز و… احداث شده تا مسافران و خریداران بتوانند پس از خرید و بازدید در بازار، دمی با خیال آسوده استراحت کرده و به فعالیت خود ادامه دهند. به همین خاطر بازار وکیل هم یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز بوده و در لیست مقایسه اصفهان و شیراز گنجانده شده است.

بازار وکیل شیراز


کاخ عالی قاپو اصفهان

در بخش دوم از مقاله مقایسه اصفهان و شیراز قصد داریم به چند مورد از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان اشاره کنیم تا با مقایسه هر یک از موارد مذکور و در نظر داشتن علایق تفریحی خود، به یک نتیجه مطلوب برای سفر به اصفهان یا شیراز دست یابید.

کاخ عالی قاپو اصفهان، یکی از اقامتگاه‌های محبوب شاه عباس اول بود و همیشه مراسم استقبال از میهمانان خود را در این کاخ برگزار می‌کرد. این ساختمان در مقابل مسجد شیخ لطف الله بنا شده و در ناحیه غربی میدان نقش جهان قرار دارد. ارتفاع این کاخ باشکوه به ۳۸ متر رسیده و در ۶ طبقه ساخته شده است.

همچنین ناگفته نماند که در دوره قاجار و پس از انقلاب ۵۷، بسیاری از نقوش حک شده بر روی دیوار و موزاییک‌های باشکوه این بنا آسیب دید؛ اما هنوز هم در عین حال زیباست و هر ساله گردشگران بسیاری از سرتاسر دنیا، به منظور بازدید از این کاخ با شکوه، به اصفهان سفر می‌کنند.

کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ چهل ستون اصفهان

یکی دیگر‌ از کاخ‌های باشکوه این شهر، چهل ستون است که آوردنِ آن در لیست مقایسه جاذبه‌های گردشگری اصفهان و شیراز، خالی از لطف نخواهد بود. چهل ستون در واقع ۲۰ ستون دارد؛ اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که پس چرا چهل ستون نامیده می‌شود؟!

در پاسخ بدین پرسش باید بگوییم که یک توهم بصری جذاب و کم نظیر در این بنا خلق شده و بر اثر انعکاس تصویر ۲۰ ستون بنا در آب دریاچه مقابل ساختمان، ۴۰ ستون دیده می‌شود. از این رو بدان کاخ چهل ستون می‌گویند. این بنا هر ساله میزبان گردشگران و میهمانان بسیاری در رویدادهای مهم تاریخی و مراسمات باشکوه ملی می‌باشد.

نقاشی‌های نصب شده بر روی دیوار این عمارت، گویای لحظات مهمی نظیر نبرد عثمانی‌ها و قوم چالدارن یا پذیرایی از پادشاه ازبک و… در تاریخ ایران است. اگر روزی سری به این بنای تاریخی و باشکوه زدید، حتما از تالار اصلی هم بازدید کنید و با هنر معماری و سبک دکوراسیون ایران در آن دوره بیشتر آشنا شوید‌.

کاخ چهل ستون اصفهان

سی و سه پل اصفهان

پل سی و سه پل یکی از معروف‌ترین پل‌های شهر اصفهان است که به دستور شاه عباس و با نظارت صدراعظم، الله وردی خان ساخته شد. این پل دارای ۳۳ طاق و دو سطح به طول و عرض ۲۹۸ و ۱۴ متر می‌باشد.

بیشتر بخوانید

به همین خاطر آن را ۳۳ نامیدند. سی و سه پل علاوه بر کاربری تجاری و امکان تردد، مکانی جهت تجمع مردم محلی برای وقت گذرانی و تماشای صحنه باشکوه غروب آفتاب است. همچنین به دلیل اینکه یکی از مشهورترین بناهای این شهر می‌باشد، بسیاری از مردم برای عکاسی و ثبت خاطرات شیرین خود، از این پل دیدن می‌کنند. ما هم به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که در سفر خود به اصفهان از این پل دیدن فرمایید.

سی و سه پل اصفهان

کلیسای وانک اصفهان

از جمله کلیساهای شهر اصفهان که معماری آن آمیخته با طرح و نقص اسلامی است، کلیسای وانک می‌باشد. اگر روزی سری به این عبادتگاه زدید، از تماشای سقف آن غافل نشوید. تاثیرات اسلامی و سبک نقوش اسلیمی حک شده بر روی طاق، این بنا را تاحدودی شبیه به مسجد کرده است.

دیواره‌های داخل این بنا دورتادور با نقاشی‌های جذاب و ارزشمند مزین شده که زیبایی فضا را دوچندان کرده است. حال اگر کنجکاو هستید که بدانید سرگذشت وانک چه بوده و به دست چه کسی ساخته شده، باید بگوییم که در زمان جنگ عثمانی‌ها، هنگامی که پناهندگان ارمنی از شاه عباس اول خواستند تا از آن‌ها حفاظت کند؛ وی دستور ساخت این کلیسا را داد و آن‌ها در آنجا مستقر شدند. بعدها وانک توسط اسقف اعظم دیوید، بازسازی و مرمت شد و اندکی تغییر پیدا کرد.

کلیسای وانک اصفهان

جمع‌بندی

در این مطلب به مقایسه جاذبه‌های گردشگری شیراز و اصفهان پرداختیم و دانستیم که هر دو شهر به نوبه خود از نظر غنای اماکن تفریحی و تاریخی، فوق‌العاده بوده و دیدنی‌های چشم‌نواز بسیاری دارند. به همین خاطر همیشه تصمیم‌گیری برای سفر به یکی از این دو شهر، چالش برانگیز بوده است. با این وجود اگر بخواهیم تصمیم‌گیری را برایتان آسان‌تر کنیم، باید بگوییم که به طور کلی شهر شیراز اماکن معنوی و عارفانه متعددی دارد و در مقابل، اصفهان دارای مناظر و بناهای دیدنی بیشتری است.

همچنین در دل شیراز تخت جمشید باشکوه نهفته که به تنهایی عظمت تمدن ایران باستان را به نمایش گذاشته است. بنابراین اگر شیفته تعامل دوستانه با مردم خون گرم در اماکن معنوی نظیر حافظیه هستید، یا به باستان شناسی علاقه دارید، شیراز می‌توان گزینه بهتری برای شما باشد.

از طرفی هم اگر دلتان پرسه زدن در لابه‌لای عمارات باشکوه سلطانی و کاخ چهل ستون رو می‌خواهد، یا دوست دارید خاطرات شیرینی از سفر به نصف جهان داشته باشید، اصفهان تنها انتخاب‌تان خواهد بود‌. امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت لذت را برده و در اخر تصمیم نهایی خود را برای سفر به یکی از این دو شهر زیبا گرفته باشید. لطفا اگر روزی به شیراز و اصفهان سفر کردید، تجربیات ناب و خاطرات شیرین خود را از این ماجراجویی با ما و سایر دوستان هم اقلیم، در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. ممنون که تا پایان همراه ما بودید.