تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی خوانسار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی خوانسار را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

خوانسار (Khansar) شهری از توابع استان اصفهان و مرکز شهرستان خوانسار است. تاریخچه شهر خوانسار به پیش از اسلام می‌رسد. «خوان» به معنای چشمه و «سار» پسوند نشان دهنده کثرت است. در گذشته به علت کثرت چشمه‌های موجود در این منطقه این نامگذاری صورت گرفته‌ است. خوانسار در ۱۵۰ کیلومتری شمال غربی اصفهان واقع شده و با اینکه زیاد از کویر دور نیست ولی یکی از خوش آب و هواترین‌ شهرهای اصفهان است، شهری که زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد و آن را بهشتی در دل کویر می‌دانند. در سراسر خوانسار ۴۵۰ چشمه در جریان است که سرسبزی و زندگی را در رگ‌های کوچه‌باغ‌های این شهر جاری کرده است. در این مقاله با جاذبه های دیدنی این شهر آشنا می شویم.

دیدنی های خوانسار

کوچه باغ‌های خوانسار

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، یکی از موارد دیگری که در لیست جاهای دیدنی خوانسار توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، کوچه باغ‌های دیدنی آن است. هنوز کوچه‌هایی با دیوار‌های خشتی در این شهر به چشم می‌خورند. کوچه‌هایی که درختان بلند قامت بر آن سایه افکنده‌اند. کوچه‌هایی که تنها با قدم زدن در آن‌ها، غم از دل آدمی بیرون می‌آید. هوایی خوش، بوی درخت و کاه گل. اگر شما هم به دیدن این کوچه باغ‌های زیبا علاقه‌مند هستید، باید به محله‌های «پایتخت»، «مالگاه»، «محله دو راه»، «چشمه آخوند» و یا «صفائیه» بروید. در این محله‌ها با پرس و جو از محلیان، می‌توانید کوچه‌ باغ‌های زیبای آن را پیدا کنید.

جاهای دیدنی خوانسار
جاهای دیدنی خوانسار

پارک جنگلی سرچشمه

یکی از مهمترین جاهای دیدنی خوانسار پارک جنگلی سرچشمه است. این پارک در واقع تلفیقی از طبیعت دیرینۀ شهر خوانسار با معماری مدرن و خلاقانۀ روز است. این تلفیق به این شکل صورت گرفته است که درست در مرکز پارک جنگلی سرچشمه شاهد حوض‌چه‌هایی خواهید بود که از چشمه‌هایی موجود در کوه سیل منشأ گرفته‌اند. جالب است بدانید که هر یک از این چشمه‌ها برای خود نامی دارند و نام این چشمه‌ها عبارتند از؛ چشمه مرزنگوش، چشمه شترخون و چشمه پیر.

پارک جنگلی سرچشمه خوانسار

مقبره باباپیر ترک

آرامگاه باباپیر یا شیخ اباعدنان از یادگارهای روزگار صفوی در خوانسار است. «شیخ عدنان»، عارفی معروف است که در قرن ششم هجری می‌زیسته است. در این آرامگاه علاوه بر «شیخ عدنان»، ۶ تن از مشایخ و عارفان دیگر نیز به خاک سپرده شده‌اند. این مقبره تاریخی و به بیانی محترم و عرفانی در پارک جنگلی سرچشمه واقع شده است. به این ترتیب در کنار تفرج و تفریح در پارک جنگلی سرچشمه امکان دیدار از این مقبره تاریخی را نیز خواهید داشت.

جاهای دیدنی خوانسار
جاهای دیدنی خوانسار

تونل سبز خوانسار

تونل سبز خوانسار در خیابان امام خمینی، گره خوردن طبیعت زیبا با زندگی شهری مردم را به نمایش می‌گذارد. در این بخش از شهر شاهد خیابانی هستید که دو طرف آن را درختان چنار درهم‌تنیده تشکیل می‌دهند. سراسر خیابان در زیر سایه این تونل از نور آفتاب فاصله گرفته است.

ppبرنامهایران پرستیوی 19اسفند

منطقه حفاظت شده گلستان کوه

در این دشت که به نام دشت اشک مریم نیز مشهور می باشد، شاهد یکی از کمیاب ترین گونه های لاله می باشیم. از دلایل نام گذاری این دشت به “دشت اشک مریم” افسانه ای بوده است که در بخشی از آن آمده است که این گل شاهد مرگ سیاوش به دست گرسیوز بوده است و بعد از آن این گل در فراق این غم اشک می ریزد. این نوع لاله واژگون به رنگ سرخ مایل به بنفش می باشد و زمان گلدهی آن چهل یا شصت روز بعد از عید می باشد. این گل در مواجه شدن با باد تغییر رنگ می دهد. لاله واژگون، دارای خواص دارویی نیز می باشد که از پیاز آن برای درمان درد های روماتیسمی، کبدی و مفصلی استفاده می شود. این منطقه علاوه بر لاله های واژگون منحصر بفردش از طبیعت بکر، دشت سرسبز و چشمه های پر آب نیز بهره مند می باشد.

4c8b8358 6563 400e 8e30 62bdf640a59c

روستای دره بید

روستای دره بید از دیگر تفرجگاه‌های خوانسار است که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است. درخت‌های وحشی بید سرتاسر این روستا را در برگرفته‌اند و به همین دلیل این روستا با نام «دره بید» معروف شده است. دشت لاله‌های واژگون گلستان‌کوه نیز در این روستا قرار گرفته است.

جاهای دیدنی خوانسار
جاهای دیدنی خوانسار

خانه تاریخی ابهری ها

خانه تاریخی ابهری ‌ها یکی دیگر از دیدنی‌های خوانسار است که توسط «حاج سید محمد باقر ابهری» ساخته شده است و به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است. این خانه یادگاری به جای مانده از دوران قاجار است و معماری آن، نقاشی‌ها و گچبری‌هایش به خوبی معرف سبک قاجاریه است. بازدید از این خانه شما را به روزگاران گذشته می‌برد و می‌توانید در جایی که گذشتگان زندگی می‌کردند، قدم بزنید و از اوقاتی که در آنجا هستید، لذت ببرید.

21cfc59e ef65 46a0 9562 3d6d2eb2c00e

خانه حبیبی ها

خانه حبیبی ها یکی از خانه های تاریخی خوانسار است که از گذشته ای پر افتخار خبر می دهد. این خانه دلپذیر با سر در باشکوه و معماری بسیار زیبا و کم نظیرش، توجه هر بیننده یا صاحب ذوق و هنری را به خود جلب می کند. هر ساله در ایام محرم، مراسم عزای حسینی در این خانه تاریخی و باشکوه برگزار می‌شود و به همین دلیل این خانه با نام حسینیه حبیبی‌ها میان مردم شهرت دارد.

جاهای دیدنی خوانسار
جاهای دیدنی خوانسار

تپه آریایی ها

تپه آریایی‌ها، در روستای رحمت‌آباد در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال‌شرق خوانسار قرار گرفته است. این تپه از زمان آریایی‌ها به یادگار مانده است و قدمتی حدودا ۸ هزار ساله دارد. گفته می‌شود که این تپه محل زندگی اقوام پیشین بوده است. در گذشته، غارهایی در دل این تپه تاریخی قرار داشته است که از زیر تپه به هم متصل می‌شدند و انسان‌‌ها در آن‌ها زندگی می‌کردند. هنوز هم آثاری از درهای سنگی آن‌ها در این تپه دیده می‌شود. ساختمان‌های خشتی که در چند طبقه بالای غارها از دامنه تا قله بنا شده‌اند، شکل خاصی به تپه داده‌اند و آن را خاص و منحصربه‌فرد کرده‌اند.

d8430a28 174d 4171 beb4 1e14a549b4a6

غار دامنه

غار دامنه در جاده خوانسار به اصفهان، در ناحیه‌ای به نام «دامنه» در یک دره قرار گرفته است و یکی از جاذبه های خوانسار محسوب می شود. این غار حدودا ۳۵ متر طول دارد و درون آن خشک است.

جاهای دیدنی خوانسار
جاهای دیدنی خوانسار

مسجد جامع خوانسار

مسجد جامع خوانسار از جاذبه هایی است که در جنوب شرقی این منطقه قرار دارد. بنای این مسجد نیز در دوران صفویه ساخته شده است. این مسجد تاریخی که عمری چند قرنی دارد سرآمد تزئینات گچ‌کاری و همچنین منبت‌کاری به شمار می‌رود.

4MASJED

بقعه امامزاده سید احمد (شاهزاد احمد)

بقعه شاهزاده احمد یکی از مکان‌های زیارتی در خوانسار محسوب می‌شود. این بقعه زیبا به امامزاده سید احمد سید محمد بن امام علی النقی تعلق دارد و در نزدیکی رودخانه اصلی شهر قرار گرفته. برای بازدید از این بقعه زیبا باید به خیابان آیت الله خوانساری بروید. قدمت ساخت این گنبد و بارگاه زیبا زیاد نیست و از سال ۱۳۶۳ ساخته شده. اما با این حال با هنرمندی تمام داخل آن را آینه‌کاری کرده‌اند و معماری بسیار جالب و دیدنی دارد. به علاوه اینکه با دیدن این بقعه، می‌توانید خود را در میان فرهنگ مردم خوانسار غرق کنید.

جاهای دیدنی خوانسار
جاهای دیدنی خوانسار

امامزاده صالح خوانسار

امامزاده صالح خوانسار را می‌توان یکی از مهم‌ترین اماکن زیارتی در تمام شهر دانست. مردم شهر ارادت زیادی به این امامزاده دارند. امامزاده صالح خوانسار از فرزندان امام موسی کاظم است و او را به صالح قصیر می‌شناسند. اگر از مردم محلی در مورد امامزاده صالح سوال کردید و از شما پرسیدند که سید صالح قصیر اول یا دوم؟ تعجب نکنید. در این شهر دو امامزاده صالح وجود دارد که ما بازدید از سید صالح قصیر اول را به شما توصیه می‌کنیم.

امامزاده صالح خوانسار

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: