تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

معبد آناهیتا کنگاور

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با معبد آناهیتا کنگاور ، دومین بنای بزرگ سنگی در ایران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

ایران که یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های باستانی را دارد از این دست معابد کم ندارد. معبد آناهیتا دومین بنای بزرگ سنگی ایران یکی از این بناهای مذهبی به شمار می‌رود. این بنای معروف در مرکز شهر کنگاور بر سر راه همدان به کرمانشاه واقع شده است و بر روی تپه طبیعی با حداکثر ارتفاع 32 متر نسبت به سطح زمین های اطراف ساخته شده است.معبد آناهیتا کنگاور

اجاره روزانه خانه در تهران

این معبد دومین بنای بزرگ سنگی پس از تخت جمشید در ایران و یکی از زیباترین معابد ایرانی است که تاریخچه‌ی آن به دوره‌ی اشکانی و ساسانی باز می‌گردد. معابد همواره از مقدس‌ترین و مورد توجه‌ترین بناهای ساخت بشر بوده‌اند. نکته‌ی قابل تامل در مورد معابد، نوع معماری به کار رفته در آن‌ها با توجه به فرهنگ و مذاهب موجود در همان ناحیه است.

در نزد ایرانیان باستان، آناهیتا به عنوان نگهبان آب، فرشته‌ی فراوانی، زیبایی و باروری محسوب شده و از مقام و مرتبت بسیار بالایی برخوردار بوده است. معبد آناهیتا برای ستایش و ارج نهادن به مقام الهه‌ی آب در ایران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تاریخچه معبد آناهیتا

با اینکه برخی ساخت معبد را به دوران هخامنشی نسبت می دهند، هیچ اثری که این ادعا را ثابت کند، پیدا نشده است. اما مستندات زیادی از دوران اشکانی به جا مانده که نشان از قدمت قبل از میلاد مسیح این معبد دارد. حتی روایت شده که شاهان اشکانی در این محل تاجگذاری می کردند. اولین کاوشهای باستانشناسی معبد آناهیتا سال ۱۳۴۷ انجام شد و به تدریج اطلاعات بیشتری از ساخت این معبد به دست آمد. با اینکه برخی این مکان را قصر ناتمام خسرو پرویز می دانند اما شواهد زیادی برای معبد وجود دارد.معبد آناهیتا کنگاور

معماری معبد آناهیتا کنگاور

معماری معبد آناهیتا به سبک یونانی است. در یونان باستان از سه روش ساخت ستون استفاده می شده که معبد کنگاور از سبک ستونهای دوریک برخوردار است. پلان معبد آناهیتا مستطیلی با اضلاع بیش از 200 متر است. زمانی دورتادور معبد با ستونهای قطور و کم ارتفاع سنگی محصور بوده است که امروز فقط بخش اندکی از آن باقی مانده است. در قسمت مرکزی معبد یک صفه به طول 94 متر ، عرض 9 متر و به ارتفاع 4 متر ساخته شده است. از محوطه باز دو رشته پله به صفه بالایی می رسد.

ردیفی از ستون‌ها که دارای قطر زیادی هستند را در این بنا می‌توان دید. نمونه و مشابه این ستون‌ها را در تخت جمشید شیراز می‌توان دید. ارتفاع این ستون زیبا در معبد آناهیتا سه برابر قطر آن است که این دیدگاه و هوش سرشار سازنده را می‌‌رساند زیرا این یکی از نکات منحصر به فرد در مهندسی معماری به شمار می‌آید. سازندگان این بنا در ساخت دیوار آن از سنگ و ملات گچ استفاده کرده‌اند و برای تزئین نمای بیرونی آن از قطعه سنگ‌های تراشیده به شکل خشکه‌چین استفاده کرده‌اند.معبد آناهیتا کنگاور

دسترسی

این معبد تاریخی و زیبا در استان کرمانشاه و در شهرستان کنگاور قرار گرفته است. این بنا درست در مسیر همدان به کرمانشاه قرار گرفته است. برای دیدن این بنا لازم است به استان کرمانشاه رهسپار شوید.