تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آسمان نمای مسکو یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری کشور پهناور روسیه است. سالانه گردشگران بسیاری از ایران و جهان با تور مسکو به این شهر توریستی و زیبا سفر ‏می‌کنند تا از این آسمان نمای ‏زیبا و سایر جاذبه‌های دیدنی این کشور دیدن کنند. پس اگر شما هم به دنیای ماورایی اطراف کره زمین و منظومه شمسی و کهکشان راه شیری علاقه‌مند هستید، بازدید از ساختمان آسمان نما مسکو را هرگز از دست ندهید. این مکان دیدنی با دیگر جاذبه‌های گردشگری مسکو متفاوت است و با سازه‌ای بسیار مدرن و جذاب توانسته نظر گردشگران را به سمت خود جلب کند. ما در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم  قصد داریم به معرفی این جاذبه گردشگری بپردازیم تا هنگام سفر به کشور روسیه بازدید از این مکان دیدنی را در اولویت قرار دهید.

معرفی آسمان نمای مسکو

در مسکو علاوه بر کلیسا و کاخ‌های باشکوه و مجلل، جاذبه‌های دیگری هم وجود دارد. یکی از جالب‌ترین مراکز دیدنی در این شهر زیبا، آسمان نمای آن است. این مجموعه تفریحی و علمی یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین آسمان نماها در جهان است که در دهه 80 میلادی مورد توجه منجمان آماتور و حرفه‌ای روسیه قرار گرفت. اما به دلیل بروز مشکلات سیاسی و اقتصادی این آسمان نما از کمک‌های دولتی محروم شد. در نهایت سال 1994 به طور کامل بسته و بازدید از آن برای گردشگران ممنوع شد، تا اینکه بعد از حدود 10 سال و در سال 2004 میلادی، طرح بازسازی آسمان نمای مسکو در دستور کار قرار گرفت.

اجاره روزانه خانه در تهران

بر این اساس بخش‌های مختلف اعم از سالن‌های تئاتر و کنفرانس، موزه‌ها، پارک، کافه‌ها و فروشگاه‌ها در این مجموعه مورد بازسازی قرار گرفت و یک سالن نمایش چهار بعدی نیز به مجموعه جاذبه‌‌های آسمان نما اضافه شد.

آسمان نمای مسکو

آشنایی با خدمات بخش‌های مختلف آسمان نمای مسکو

از مهم‌ترین بخش‌های مختلف این آسمان نما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سالن بزرگ ستارگان

این سالن که در طبقه سوم مجموعه قرار گرفته جزو اصلی‌ترین بخش‌های آسمان نما مسکو است که داخل آن صندلی‌های متحرک بسیاری قرار دارد. گردشگران می‌توانند روی صندلی‌ها دراز بکشند و به تماشای افلاک بنشینند و اطلاعاتی درباره گذشته، حال و آینده ستارگان کهکشان راه شیری کسب کنند. در واقع در این سالن بزرگ ستارگان امکان یک سفر فضایی واقعی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌شود تا در اطراف کره زمین گشت و گذار کنند. البته این امکان علاوه بر اینکه محلی برای برپایی کنسرت و مراسم خاص است، یکی از بزرگترین رصدخانه‌های اروپا برای انجام انواع پژوهش‌های ستاره شناسی است.

سالن بزرگ ستارگان آسمان نمای مسکو

سالن کوچک ستارگان

سالن کوچک ستارگان قسمتی دیگر از آسمان نمای مسکو است که به نسبت سالن بزرگ ستارگان، مساحت کمتری دارد و سقف آن به شکل گنبدی ساخته شده تا از آن برای شبیه‌سازی آسمان استفاده شود. در این بخش گردشگران می‌توانند مانند یک تلسکوپ بزرگ و دقیق به آسمان پرستاره شب خیره شوند. حتی بازدیدکنندگان در سالن کوچک ستاره می‌توانند بر حلقه سیاره زحل‌سواری کنند، به طوری که با پخش یک فیلم بینندگان تصور می‌کنند که سوار بر حلقه سیاره بزرگ و غول‌آسای زحل شده و و ظرف 5 دقیقه یک واقعیت فضایی را به شکل کاملا رویایی تجربه خواهند کرد.

پس اگر به تماشای فیلم‌های سه بعدی علاقه‌مند هستید، در این سالن می‌توانید کهکشان راه شیری و ستارگان را به صورت D3 تماشا کنید و از آنها لذت ببرید.

سالن کوچک ستارگان

اسکای پارک، آسمان نمای مسکو

در آسمان نمای فوق‌العاده زیبای شهر مسکو بخشی به نام اسکای پارک یا پارک آسمان وجود دارد که به عنوان یک رصدخانه در فضای باز قرار گرفته است. در این مجموعه تعدادی از وسایل قدیمی که منجمان و ستاره‌شناسان در گذشته برای دیدن آسمان و بررسی چرخش افلاک و حوادث آسمان‌ها استفاده می‌کردند، به نمایش گذاشته شده است. بازدیدکنندگان با دیدن و استفاده از تلسکوپ‌ها فرصت آشنایی با وسایل قدیمی ستاره شناسی را پیدا خواهند کرد. همچنین در اسکای پارک، امکان آشنایی با طرز استفاده انواع ساعت‌های آفتابی نیز فراهم شده است.

موزه اورانیا

افراد بسیاری با وجود اینکه از زیبایی و بزرگی کهکشان و ستارگان اطلاع دارند اما از پی بردن به رمز و رازهای دنیای جالب آن می‌ترسند. به همین دلیل موزه اورانیا (Urania) در آسمان نمای مسکو برای از بین ترس این افراد به دنیای کهکشان‌ها و امور مربوط به آنها ساخته شده است.

در این بخش، درباره علوم و قوانین حاکم بر جهان اطراف و کهکشان و ستارگان توضیحاتی ارائه می‌شود تا بازدیدکنندگان، دید وسیع و علمی‌تری نسبت به جهان پیرامون کره زمین پیدا کنند. پس اگر می‌خواهید درباره علم ستاره‌شناسی و پیشرفت آن طی قرون مختلف و نقش مفاهیم انسانی در علوم فضایی اطلاعات خوبی را به دست آورید حتما از موزه اورانیا در مجموعه آسمان نما مسکو بازدید کنید.

موزه اورانیا در آسمان نمای مسکو

موزه تعاملی لوناریوم، آسمان نمای مسکو

موزه تعاملی لوناریوم (Lunarium) یکی از بخش‌های خلاقانه آسمان نما مسکو است که جدیدترین اختراعات دانشمندان در زمینه ستاره شناسی و علوم هوا فضا در آن قابل مشاهده است. از دیگر جذاب‌ترین قسمت‌های این موزه می‌توان به طراحی موشک‌های هیدروژنی، دوچرخه‌سواری فضایی در دور منظومه شمسی، نجات سیارک‌ها و غیره اشاره کرد.

در این موزه هر بازدیدکننده‌ای می‌تواند مانند یک دانشمند و محقق ستاره‌شناس برای کشف علوم و قوانین تلاش کرده و ساعاتی را به عنوان یک کاوشگر فضایی ایفای نقش کند. بر این اساس کشف اعماق تاریک و مرموز فضای اطراف حسی جالب و تجربه‌ای ناب را برای شما به دنبال خواهد داشت.

اتاق کنفرانس

در تمام مجموعه‌های دیدنی شهر مسکو مانند آسمان نما شاهد اتاق کنفرانس هستیم تا افراد در آن به بیان نظریه‌های علمی و تبادل اطلاعات بپردازند. این اتاق به انواع سیستم‌های پیشرفته صوتی، تصویری، ویدیویی، استریو و تجهیزات ترجمه همزمان مجهز است و با این امکانات می‌تواند میزبان خوبی برای جلسات و همایش‌های بین‌المللی باشد.

سالن سینمای چهار بعدی

سالن سینمای چهار بعدی (D4) آسمان نمای مسکو یکی از سالن‌های مجهز و پیشرفته این مجموعه تفریحی است که امکان تماشای انواع فیلم‌های تخیلی در آن وجود دارد. بر این اساس این سالن سینما یکی از هیجان‌انگیزترین و نفس‌گیرترین بخش‌های مجموعه آسمان نما که به تماشاگران فرصت کسب تجربه ماجراجویانه را می‌دهد.

سالن سینمای چهار بعدی آسمان نمای مسکو

رستوران تلسکوپ، آسمان نمای مسکو

رستوران تلسکوپ یک فضای کاملا رستورانی شبیه رستوران‌های شیک اروپایی دارد که در آن انواع خوراکی‌های محلی، اروپایی و ژاپنی سرو می‌شود. محیط این رستوران به گونه‌ای طراحی شده است که همه افراد اعم از بزرگسالان و کودکان انتخاب‌های زیادی برای سرو غذا و نوشیدنی خواهند داشت.

رستوران تلسکوپ، آسمان نمای مسکو

مرکز خرید و فروشگاه سوغات و هدایا

آسمان نما مسکو نیز مانند هر مجموعه تفریحی و گردشگری دیگری از فروشگاه سوغات و هدایا بهره‌مند است. گردشگران از این فروشگاه می‌توانند وسایل مختلفی را به عنوان سوغاتی یا یادگاری اعم از وسایل و تجهیزات ستاره شناسی، اسباب بازی در مدل‌های کوچک فضاپیما و ماهواره‌ها، انواع و اقسام کتاب‌های آموزشی، بازی‌های کامپیوتری، پازل، تلسکوپ، میکروسکوپ، عینک‌های جاسوسی، فیلم‌های آموزشی چند بعدی و غیره را خریداری کنند.

ویژگی‌ها و امکانات رفاهی آسمان نمای مسکو

در مجموعه تفریحی و گردشگری آسمان نمای مسکو امکانات بسیار زیادی برای رفاه حال بیشتر بازدیدکنندگان پیش‌بینی شده است. از ویژگی‌های مهم این مجموعه استفاده از امکانات متعدد با هزینه ارزان است که برای گردشگران یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره‌مندی از پارکینگ عمومی
  • ارائه کالسکه ویژه حمل کودک
  • امکان دوچرخه‌سواری در فضای باز و خارجی
  • ارائه صندلی چرخ‌دار به سالمندان و افراد دارای مشکلات جسمانی
  • امکان استفاده از هدست مترجم به زبان روسی برای ارتباط با کارشناسان مجموعه آسمان نما مسکو
  • برخورداری از سرویس بهداشتی
  • امکان دیدن ستاره‌ها در روز روشن
  • امکان دانلود رایگان اپلیکیشن توضیحات آسمان نما در محل
  • دسترسی شبانه‌روزی به اطلاعات و پژوهش‌های فضایی این مجموعه از طریق وب سایت آسمان نما مسکو

امکانات رفاهی آسمان نمای مسکو

نکات مهم و راهنمای بازدید از مجموعه آسمان نما

قبل از هر اقدامی برای مراجعه به ساختمان آسمان نما لازم است بدانید که ورود افراد زیر 6 سال به این مکان اصلا مناسب نیست. کودکان در صورت مراجعه تنها به همراه بزرگتر‌ها اجازه ورود پیدا خواهند کرد. از دیگر نکات مهم بازدید از مجموعه تفریحی آسمان نما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قبل از اقدام به تهیه بلیط بخش‌های مختلف به صورت اینترنتی حتما قسمت راهنما را مطالعه کنید.
  • بازدیدکنندگان برای حضور در موزه اورانیا، سالن بزرگ و کوچک ستارگان باید بلیط تهیه کنند.
  • به ازای ارائه بلیط تنها اجازه و حق ورود به هر بخش از ساختمان و استفاده از امکانات آن را خواهید داشت.
  • امکان عکاسی و تصویربرداری از بخش‌های مختلف این مکان حتی با دوربین گوشی موبایل ممکن نیست.
  • بازدید از مجموعه آسمان نمای مسکو علاوه بر کودکان برای افراد دچار بیماری قلبی مناسب نیست.
  • افراد در سالن‌ها اجازه خوردن و نوشیدن را ندارند.
  • مشاهده فیلم‌های چهار بعدی به افراد سالمند و کودکان توصیه نمی‌شود.
  • ورود به کافه‌های مستقر در مجموعه رایگان است اما برای تهیه هر خوراکی باید مبلغ مورد نظر را پرداخت کنید.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد، در مجموعه تفریحی آسمان نمای مسکو برای بازدیدکنندگان و به ویژه گردشگران امکانات رفاهی و جاذبه‌های دیدنی بسیاری تدارک دیده شده است. بنابراین اگر به دنبال سفر هیجان‌انگیز به دنیای ناشناخته‌ فضای پیرامون کره زمین هستید، حتما نسبت به تهیه تور مسکو اقدام کنید و یک سفر خاطره‌انگیز برای خود و خانواده‌تان خلق کنید.