تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

پارک گورکی مسکو، بزرگترین بوستان تفریحی است که در مرکز این شهر و در امتداد رودخانه خروشان مسکوا واقع شده است. در این پارک تفریحی جذاب فعالیت‌های سرگرم کننده و مهیج بسیاری ارائه می‌شود، به همین دلیل همواره تعداد زیادی از بازدیدکنندگان و گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. اگر به دنبال آرامش یا افزایش آدرنالین و هیجان هستید.برای یکبار هم شده حضور در پارک گورکی را در سفر به مسکو روسیه تجربه کنید.در ادامه همراه با مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

مسکو کجاست؟

مسکو این شهر زیبا و سردسیر قاره اروپا، در بزرگترین کشور دنیا یعنی روسیه واقع شده است و پایتخت و بزرگترین شهر روسیه به شمار می‌رود. وجود جاذبه‌های دیدنی متعدد در مسکو باعث شده که این شهر در صنعت توریسم زبانزد شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

شاید جالب باشد بدانید که مسکو یکی از پرجمعیت‌ترین و پرترافیک‌ترین شهرهای اروپا است که مهم‌ترین مشخصه این شهر تاریخ و فرهنگ غنی آن است. در این شهر زیبا کلیساها و موزه‌های بسیاری، خطوط مترو قدیمی با تونل‌های عمیق و ایستگاه‌های مجلل خود نمایی می‌کنند که همگی بر ظرفیت توریستی مسکو افزوده است. یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این شهر زیبا، پارک معروف گورکی است که در ادامه درباره این مکان اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

پارک گورکی مسکو

تاریخچه شکل‌گیری پارک گورکی مسکو

پارک گورکی (Gorky Park) به عنوان نخستین پارک مرکزی فرهنگ و اوقات فراغت روسیه در سال 1928 افتتاح شده است. این پارک به افتخار «ماکسیم گورکی»، نویسنده‌ مشهور روسیه، نامگذاری شده و بنای آن توسط «کنستانتین ملنیکوف»، معمار معروف شوروی ساخته شده است.

این پارک تفریحی در امتداد رود مسکوا با هدف ایجاد غرفه‌های فرهنگی، نمایشگاهی و مکانی برای استراحت و پیاده‌روی شهروندان مسکو راه‌اندازی شد. برای ایجاد تفریحات بیشتر برای پارک گورکی مسکو، میز تنیس، استخر تزئینی، زمین بازی، استادیوم ورزشی شهر کودک و سایر جاذبه‌ها پیش‌بینی شد. امروزه پارک مرکزی تفریحی فرهنگی یادمان ماکسیم گورکی توسعه پیدا کرده است و به عنوان یک مرکز تفریحی با استانداردهای جهانی شناخته شده و توانسته نظر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند.

در سال‌های پایانی حیات اتحاد جماهیر شوروی و همزمان با فروپاشی این نظام، پارک گورکی با مشکلات فراوانی ناشی از غفلت مسئولان روبرو شد و سرانجام پس از سال‌ها در سال 2011 بازسازی شد. امروزه این پارک دارای فضایی وسیع، محیطی تمیز و دارای امکانات تجهیزات مناسب برای هر گروه سنی است.

ممکن است برای شما هم جالب باشد که بدانید این مکان سرسبز و وسیعی که امروزه با عنوان پارک گورکی به شهرت جهانی رسیده، در اواخر قرن نوزدهم مکانی برای دفع ضایعات و تخلیه زباله در شهر مسکو بوده است. پس از انقلاب بزرگ روسیه و به قدرت رسیدن استالین این مکان به پارکی زیبا و دیدنی تبدیل شده است.

تاریخچه پارک گورکی مسکو

مسیر دسترسی به پارک گورکی مسکو

پارک گورکی مسکو در خیابان کریمسکی وال دقیقا در مسیر خیابانی که این پارک را به دو قسمت تقسیم کرده، قرار گرفته است. برای دسترسی به این پارک باید از طریق قطارهای زیرزمینی پر سرعت مسکو به مقصد ایستگاه اوکتیابرسکایا حرکت کنید. البته دسترسی به این پارک از طریق ایستگاه مترو پارک کولتور (Park Kultury) یا آکتوبرسکی (Oktiabrskaya) نیز امکان‌پذیر است.

بنابراین در صورت استفاده از مترو، بعد از 10 دقیقه پیاده‌روی در امتداد خیابان کریمسکی وال به ورودی اصلی پارک گورکی خواهید رسید. دروازه فلزی با طاق پر نقش و نگار و با شکوه این پارک با ستون‌های مستحکم که توسط معماری به نام «یوری شفچوک» به سبک معماری دوران استالین ساخته شده به خوبی خودنمایی می‌کند. بنابراین شما با استفاده از این دروازه به موزه پارک گورگی هدایت خواهید شد.

با این وصف تنها پس از ده دقیقه پیاده روی، ورودی اصلی پارک که با شکوه و جلوه زیبای خود بر خیابان کریمسکی وال سایه افکنده، پیش چشمان شما نمایان خواهد شد. این ورودی که از ستون‌هایی مستحکم، دروازه‌های فلزی و طاقی خوش نقش و نگار و باشکوه تشکیل شده، در سال ۱۹۵۵ احداث و در این پارک نصب گردید. این دروازه که ورودی اصلی پارک محسوب می‌شود، شما را به درون پارک هدایت خواهد کرد.

جزییاتی درباره فضای داخلی پارک گورکی مسکو

بعد از عبور از دروازه پارک و موزه گورکی، بیش از همه آبنماهای بسیار زیبا و تندیس‌های سنگی چشم شما را خیره خواهند کرد. سبک معماری پارک گورکی مسکو برگرفته از پارک‌های مشهور اروپایی مانند هاید پارک لندن و باغ لوکزامبورگ پاریس است و در طراحی آن از تمام فضاهای موجود در پارک استفاده شده است.  همچنین  تجهیزاتی از جمله نیمکت، صندلی تاشو، صندلی کوسنی و آلاچیق برای رفاه بازدیدکنندگان در مقابل منظره زیبای رودخانه قرار داده شده است.

این پارک به دو بخش تقسیم می‌شود که در طراحی بخش اول، بیشتر علاقمندی کودکان و سرگرمی‌های هیجان‌انگیز برای آنها در نظر گرفته شده است. از جمله این سرگرمی‌ها می‌توان به وجود یک چرخ و فلک عظیم، امکانات قایقرانی و اسب سواری، بانجی جامپینگ و کلوپ ورزشی اشاره کرد. در فصل زمستان و سخت مسکو قسمت عمده‌ای از این پارک به میدان اسکیت روی یخ تبدیل می‌شود.

پارک گورکی مسکو

بخش دوم و قدیمی پارک گورکی نیز فضای آرامش‌بخشی وجود دارد که شامل باغ‌ها‌ و زمین‌های جنگلی است که با نام نسکوچنی و گالیتسونسکی شناخته می‌شوند. در این قسمت از پارک چندین ساختمان قدیمی و اولین بیمارستان شهر مربوط به اواخر قرن هجدهم یا اوایل قرن نوزدهم میلادی وجود دارد. همچنین در نزدیکی یکی از این باغ‌های بزرگ، یک آمفی تئاتر بزرگ با نام گرین تیاتِر (Green Theater) وجود دارد که در فصل تابستان میزبان برگزاری جشن‌ها و کنسرت‌های مختلف است.

بر این اساس اگر دوست دارید که با سبک زندگی مردم مسکو در اوقات فراغتشان آشنا شوید، بازدید از پارک گورکی را از دست ندهید. البته ورودی رایگان، پوشش اینترنت بی‌سیم، محوطه تفریحی مناسب برای استراحت، تسهیلات ورزشی، امکانات بازی و رقص در فضای روباز همگی از امکاناتی هستند که جذابیت این پارک را بیشتر می‌کند.

پارک گورکی مسکو

خدمات و امکانات پارک گورکی مسکو

پارک بسیار زیبای گورکی مسکو  محیطی مناسب برای گردشگران و توریسم‌های روسیه و شهروندان ساکن مسکو است. پارک 109 هکتاری گورکی یکی از مدرن‌ترین پارک‌های روسیه است که خدمات گسترده‌ای را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد.

از خدمات پارک گورکی مسکو می‌توان به وجود ایستگاه اجاره دوچرخه، سینما در فضای باز، گلخانه، رصدخانه، قایقرانی و شهربازی و غیره اشاره کرد. همچنین برای جوانان و نوجوانی که به دنبال تفریحات ورزشی مانند والیبال، هندبال، فوتبال، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و غیره هستند، مسیر و زمین بازی ویژه‌ای تدارک دیده شده است.

همچنین در پارک گورکی فعالیت‌های متنوعی برای کودکان ارائه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به باشگاه‌های سه بچه همراه با کلاس‌های آشنایی با هنر و سایر فعالیت‌های سرگرم کننده به همراه بازی اشاره کرد. پس اگر جزو افرادی هستید که در سفر خارجی به دنبال کسب آرامش و تفریح است، می‌توانید در این پارک سوار شدن بر کلک‎‌های چوبی، یک قایقرانی آرام را تجربه کنید و از مناظر طبیعی رودخانه مسکو لذت ببرید. لازم است بدانید که ورود به این پارک رایگان است اما برای بازدید از بخش‌های مختلف فرهنگی و تاریخی اعم از موزه‌ها و کلیساها و استفاده از سایر تجهیزات تفریحی آن باید هزینه پرداخت کنید.

پارک گورکی مسکو

تفریحات تابستانی پارک گورکی مسکو

اگر در فصل گرم سال و تابستان به شهر مسکو سفر می‌کنید، به طور قطع برای لذت بردن از آفتاب داغ تابستانی این شهر، روانه پارک گورکی خواهید شد. این پارک در روزهای گرم سال مانند یک سایه‌بان بازدیدکنندگان را از گرمای داغ تابستانی در امان نگه می‌دارد. در واقع درختان تنومند و بلند قامت مستقر در این پارک مانند چتری حمایت‌گر، از پوست بازدیدکنندگان در برابر تابش مستقیم نور خورشید محافظت می‌کنند و امکان فعالیت در فضای باز را برای آنها فراهم می‌سازند.

در این راستا از جمله تفریحات تابستانی پارک گورکی مسکو می‌توان به گرفتن حمام آفتاب در کرانه رودخانه مسکوا، اسکیت بازی در فضای باز پارک، قایق سواری در رودخانه مسکوا، پیاده‌روی در امتداد رودخانه زیبای مسکوا، دویدن در محیط سرسبز پارک و شرکت در کلاس‌های آموزشی رایگان اشاره کرد. البته برای علاقه‌مندان به انجام ورزش‌های تخصصی امکان تنیس بازی، والیبال، فوتبال، هندبال و بدمینتون نیز وجود دارد. پس اگر به دنبال تجربه تفریحات مهیج و خارق‌العاده در پارک گورکی در مسکو هستید هر چه سریعتر بلیط هواپیمای این شهر را خریداری کنید و آماده سفر شوید.

تفریحات پارک گورکی مسکو

فصل مناسب برای بازدید از پارک گورکی در مسکو

مسکو شهری مجلل و با فرهنگی غنی است که به دلیل موزه‌ها و قصرهای مسحور کننده و هتل‌های زیبا با امکانات خاص به شهرت جهانی رسیده است. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید باید بدانید که فصل تابستان دوره طلایی سفر به مسکو است. البته اواخر تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان بازدید از پارک گورکی مسکو به شمار می‌رود چرا که هوای مسکو در این بازه زمانی بسیار دلپذیر و مساعد است و شما می‌توانید تفریحات و فعالیت‌های متعددی را در فضای باز انجام دهید.

اما به دلیل استقبال گسترده گردشگران خارجی برای سفر به مسکو در فصل تابستان، هزینه سفر بسیار زیاد خواهد شد. اگر به دنبال سفری ارزان به این شهر هستید، ماه‌های آوریل و می (۱۲ فروردین تا ۱۰ خرداد) بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. در فصل بهار دمای هوا بسیار مناسب است و قیمت هتل‌ها نیز هنوز به اوج خود نرسیده‌اند. اما در فصل پاییز میزان بارش‌ها بسیار زیاد و تابش نور خورشید نیز کمتر است و هوا به سمت سرمای زودهنگام پیش می‌رود.

لازم است بدانید، که هوای مسکو در فصل زمستان‌ بسیار سرد است، اما اگر به به قدم زدن در پارک یخ زده گورکی علاقه  دارید و تحمل سرمای طاقت‌فرسای آن را سخت نیست، در این فصل به مسکو سفر کنید.