تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

اولین سیستم مترو ساخته شده در روسیه، متروی مسکو بود که پیشرفت تکنولوژی اتحاد جماهیر شوروی را تجلیل کرد و امروزه یکی از شلوغ‌ترین سیستم‌های مترو در جهان است. شهر مسکو بیشتر به دلیل طراحی داخلی عجیب و غریب و منحصر به فرد خود که به عنوان “کاخ مردم” شناخته می‌شود، مشهور است. در ادامه همراه با مجله گردشگری هم اقلیم  باشید.

حقایق متروی مسکو

متروی مسکو اولین مترویی بود که در روسیه ساخته شد. ساخت و ساز در سال 1931 آغاز شد و اولین خط آن چهار سال بعد افتتاح شد. این مترو به عنوان یک شاهکار بزرگ برای اتحاد جماهیر شوروی به حساب می‌آمد و برای افتتاحیه آن جشن بزرگی برپا شد. در طول 20 سال آینده، ایستگاه‌ها به‌عنوان پروژه‌های جداگانه ساخته شدند که هرکدام موضوع خاص خود را داشتند که به برخی از شگفتی‌های معماری واقعی که امروزه می‌توان از آنها بازدید کرد، ختم شد. امروزه متروی مسکو با نزدیک به 270 ایستگاه و 15 خط یکی از طولانی‌ترین متروهای جهان است. همچنین توسعه‌های قابل توجهی در دهه‌های آینده برای خط مترو  بزرگ‌ترین شهر اروپا برنامه ریزی شده است. هیچ سفری به مسکو بدون کاوش در ایستگاه‌های متروی جذاب و منحصربه‌فرد آن که در سراسر جهان مشهور هستند (چه در یک تور یا به تنهایی) کامل نمی‌شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

متروی مسکو

تاریخچه متروی مسکو

اولین پیشنهاد برای راه اندازی سیستم مترو در مسکو در سال 1872 توسط مهندس واسیلی تیتوف ارائه شد. طرح‌های دیگری در نیم قرن بعد مطرح شد، اما به دلیل محدودیت‌های مالی، اختلال در جنگ و انقلاب و حتی مخالفت کلیسای ارتدکس، هیچ ‌یک به نتیجه نرسیدند. با گسترش سریع مسکو که به پایتخت جدید اتحاد جماهیر شوروی تعیین شد، همه چیز تغییر کرد. همان‌طور که لنین اعلام کرد، «کمونیسم یعنی حاکمیت شوراها به اضافه برق‌رسانی به سراسر کشور»  و چه راهی بهتر از ساختن یک سیستم متروی کاملاً جدید برای نشان دادن این طرز فکر آینده نگر.

ساخت و ساز در پایان سال 1931 با کمک قابل توجه متخصصان متروی لندن آغاز شد. متأسفانه، این رابطه کاری به زودی به دلیل پارانویای NKVD که نگران شناخت نزدیک و صمیمی خارجی‌ها از مسکو بود، خراب شد. عواقب بد این ماجرا به عنوان بازجویی‌ها، محاکمه‌های نمایشی و یک بحران بین‌المللی به اوج خود رسید.

تاریخچه متروی مسکو

افتتاح اولین خط متروی مسکو

اولین خط متروی مسکو در می 1935 با 13 ایستگاه بین Sokolniki و Park Kultury افتتاح شد. این خط “قطر کیروفسکو فرونزنسکی” نام گرفت و رنگ قرمز به آن داده شد. مدت کوتاهی بعد دو خط دیگر اضافه شد. “Gorky-Zamoskvoretskaya Liniya” (خط سبز) و “Arbatsko-Pokrovskaya Liniya” (خط آبی).

شکوه و مقیاس ایستگاه‌های ساخته شده بین سال‌های 1935 و 1955 نشان می‌دهد که مترو اهمیت بیشتری نسبت به یک سیستم حمل‌ونقل داشته است و به همین دلیل توصیف مناسب «کاخ مردم» را برای آن به ارمغان می‌آورد. هر ایستگاه به عنوان یک پروژه جداگانه با موضوع و معماری خاص خود راه اندازی شد.

خوشبختانه برای ساکنین مسکو، مترو در طول جنگ جهانی دوم سرپناه فراوانی را فراهم کرد. همان‌طور که در لندن، هزاران نفر در ایستگاه‌ها جمع شدند تا از حملات و بمباران آلمان پنهان شوند. بدون توجه به جنگ و بمباران‌ها ساخت ساز ایستگاه‌های مترو ادامه یافت و در کمال ناباوری 7 ایستگاه دیگر در زمان جنگ به خط متروی مسکو اضافه شد.

عاقبت مترو در مسکو بعد از مرگ استالین

پس از مرگ استالین، نگرش نسبت به معماری تغییر کرد و دکوراسیون کاخ ایستگاه‌ها با سبکی کاربردی‌تر جایگزین شد. با این حال، این امکان گسترش مترو را با سرعت فوق‌العاده‌ای فراهم کرد و در اواخر دهه 1970 شلوغ‌ترین مترو در جهان متروی مسکو بود. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، 9 خط دیگر به متروی مسکو اضافه و افتتاح شد.

متروی مسکو در امروز

امروزه متروی مسکو نزدیک به 400 کیلومتر طول دارد و 15 خط آن به 269 ایستگاه خدمات رسانی می‌کند. خط مترو در مسکو شامل یک ریل مونوریل و دو خط دایره‌ای است که ایستگاه‌های حومه شهر را در فواصل مختلف از مرکز به هم متصل می‌کند. توسعه با چنان سرعتی ادامه دارد که رکوردهای مختلف ساخت و ساز شوروی شکسته شده است. در 10 سال گذشته طول مترو نزدیک به دو برابر شده و 81 ایستگاه جدید به آن اضافه شده است. در آینده برنامه‌هایی برای گسترش 7 خط، ساخت 3 خط جدید و ادغام خدمات زمینی وجود دارد. پس از این، متروی مسکو 1000 کیلومتر را طی می‌کند!

ایستگاه های دیدنی

تا به این قسمت از مقاله ما به بررسی تاریخچه مترو در مسکو تا به امروز و حقایقی که در رابطه با مترو در این شهر وجود دارد پرداختیم؛ اما در ادامه قصد داریم تا زیباترین و دیدنی‌ترین ایستگاه‌های متروی مسکو را به شما معرفی کنیم. 

1.ایستگاه مترو مایاکوفسکایا

این ایستگاه در سال 1938 افتتاح و به سبک امپراتوری استالینیستی با عناصر هنر دکو ساخته شد. طاق‌های فولادی ضد زنگ سکو را پوشانده‌اند و کف با طرح‌های هندسی از انواع مختلف سنگ مرمر ساخته شده است. 34 طاقچه سقفی شامل موزاییک‌هایی با عنوان “یک روز از زندگی اتحاد جماهیر شوروی” است که بسیاری از آنها با مضمون هوانوردی هستند و با لامپ‌های دایره‌ای حس یک لوستر را به بازدید کنندگان می‌دهند که روشن شده‌اند. ایستگاه مایاکوفسکایا در نمایشگاه جهانی 1939 جایزه بزرگ را دریافت کرد.

ایستگاه مترو مایاکوفسکایا

2. ایستگاه مترو Novoslobodskaya

Novoslobodskaya که به عنوان “گل سنگی” متروی مسکو شناخته می‌شود، به دلیل پانل‌های شیشه‌ای رنگی که از ریگا تهیه می‌شود، منحصر به فرد است. پانل‌ها از داخل روشن می‌شوند و در قوس‌های صافی که سکو را پوشانده‌اند، قرار می‌گیرند. آنها طرح‌های طبیعی هندسی را با نقوش رئالیستی سوسیالیستی مانند زندگی روستایی و حرفه‌های نجیب ادغام می‌کنند. کف از صفحات گرانیتی به سبک صفحه شطرنج ساخته شده است و یک موزاییک بزرگ که “صلح جهانی” را به تصویر می‌کشد در انتهای سکو وجود دارد.

ایستگاه مترو Novoslobodskaya

3. ایستگاه مترو Novokuznetskaya

Novokuznetskaya که در اوج جنگ جهانی دوم ساخته شد، شجاعت و قدرت شوروی در زمان جنگ را تجلیل می‌کند. این معبد به سبک معبد رومی با نیمکت‌های سنگ مرمر حکاکی شده و کف‌های مرمر رنگارنگ است. فریزهای نظامی در تمام طول سالن سکو کشیده شده‌اند، پانل‌هایی که شهرهای قهرمان اتحاد جماهیر شوروی را تجلیل می‌کنند دیوارها را پوشانده‌اند.  هفت موزاییک که نشان‌دهنده حرفه‌های مهم شوروی هستند سقف‌ها را تزئین کرده‌اند. خالق موزاییک‌ها، ولادیمیر فرولوف، آنها را از طریق «جاده زندگی» بر فراز دریاچه یخ‌زده لادوگا به مسکو فرستاد. او خود در محاصره لنینگراد درگذشت.

ایستگاه مترو Novokuznetskaya

4. ایستگاه مترو Rasskazovka

Rasskazovka (که نامش به معنای “داستان” است) میراث ادبی روسیه را تقدیر می‌کند. دیوارهای سکو با نام‌های برجسته‌ترین نویسندگان و شاعران روسیه پوشانده شده است و دیوارهای کنار مسیر به عنوان قفسه‌هایی تزئین شده‌اند که کتاب‌های معروف را نمایش می‌دهند. مانند کتابخانه‌ای از آینده، ستون‌های پلت فرم مانند کابینت‌های بایگانی به نظر می‌رسند؛ اما هر “کشو” یک کد QR و نام نویسنده را نمایش داده و به مسافران امکان می‌دهد کتاب‌ها را برای سفر خود بارگیری کنند! اگرچه دور از مرکز شهر است، اما ارزش یک سفر برای دیدن این ایستگاه منحصر به فرد را دارد.

ایستگاه مترو Rasskazovka

5. ایستگاه مترو Slavyansky Bulvar

سبک متروی پاریس به شکل Slavyansky Bulvar به  متروی مسکو رسیده است. در داخل یک دهلیز شیشه‌ای منحنی، سکویی با عناصر هنر نو تزئین شده است. لامپ‌های منحنی ظریف، برگ‌هایی که نام ایستگاه را قاب می‌کنند و پیچک‌هایی که در سراسر سقف طاق‌دار کشیده شده‌اند.

ایستگاه مترو Slavyansky Bulvar

6. ایستگاه مترو Ploshchad Revolutsii

دکوراسیون باشکوه سالن‌های Ploshchad Revolutsii، نزدیک‌ترین ایستگاه به میدان سرخ و کرملین را پرکرده است. ده‌ها مجسمه رئالیست سوسیالیست که مردان و زنان شوروی را به تصویر می‌کشند، طاق‌های مرمرین قرمزی را که تمام طول سکو را امتداد می‌یابند، نگه می‌دارند و موزاییکی که سی‌امین سالگرد انقلاب اکتبر را تجلیل می‌کند، با افتخار بالای باجه بلیت فروشی ایستاده است.

ایستگاه مترو Ploshchad Revolutsii

7. ایستگاه مترو Elektrozavodskaya

سالن بلیط ایستگاه که با مدال‌های مایکل فارادی، میخائیل لومونوسوف، الکساندر پوپوف و دیگران تزئین شده است. نقش ‌برجسته‌هایی که حرفه‌های مشهور را به تصویر می‌کشند، در تالار قرار گرفته‌اند و همچنین ۳۱۸ چراغ مدور که تقریباً شبیه یک توهم نوری به نظر می‌رسند.

ایستگاه مترو Elektrozavodskaya

8. ایستگاه مترو Komsomolskaya

Komsomolskaya یکی از قدیمی‌ترین و کلاسیک‌ترین ایستگاه‌های متروی مسکو، نمونه‌ای باشکوه از معماری امپراتوری استالینیستی است. این ایستگاه به عنوان دروازه‌ای برای ورود به پایتخت در نظر گرفته شده و بازدیدکنندگانی را که ابتدا از ایستگاه‌های بین شهری مجاور به مسکو می‌رسند، مشایعت می‌کند. در کنار ستون‌ها و لوسترهای مرمر، موزاییک‌هایی وجود دارد که تأثیرگذارترین چهره‌های تاریخ روسیه از جمله الکساندر نوسکی، مینین و پوژارسکی، میخائیل کوتوزوف و لنین را به نمایش می‌گذارد.

ایستگاه مترو Komsomolskaya

نتیجه سخن

مسکو بزرگ‌ترین شهر اروپا و پایتخت روسیه است که به عنوان یک شهر پرجمعیت نیاز به سیستم مترو داشت. متروی این کلان شهر در آن زمان به بهترین شکل ممکن ساخته شد به ‌گونه‌ای که هنوز که هنوز است چیزی از شکوه متروی مسکو و ایستگاه‌های باشکوه آن با معماری‌های سلطنتی و کلاسیک کم نشده است. در این مقاله ما به بررسی تاریخچه مترو در مسکو و برفی از زیباترین ایستگاه‌های آن پرداختیم. همان‌طور که گفتیم اگر شما به مسکو سفر کنید و به ایستگاه‌های متروی آن سر نزنید همه چیز را به معنی واقعی از دست‌ داده‌اید. گشت و گذار در ایستگاه‌های متروی مسکو آن‌قدر مهم و لذت بخش است که حتی تورهای خاصی وجود دارد که شما را به بازدید از این ایستگاه‌های باشکوه می‌برد. اکنون به پاسخ سوال چرا متروی مسکو معروف است؟ رسیده‌اید و با تمام وجود هنر، عظمت و شکوه به خرج رفته در این بناها را درک می‌کنید.