تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

در میان آثار تاریخی مختلفی که گردشگران با سفر به یک کشور می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند، آرامگاه افراد مشهور و سرشناس از اهمیت بیشتری برخوردار است. آرامگاه‌ها علاوه بر جنبه فرهنگی و تاثیر زیادی که از نظر جذب توریست به یک منطقه دارند، در نمایش تاریخ، قدمت و قدرت یک کشور هم تاثیرگذار هستند. از جمله کشورهایی که آرامگاه‌های آن شهرت جهانی دارند، می‌توان به روسیه اشاره کرد. این کشور پهناور آرامگاه‌های مهمی دارد که در هر کدام از آن‌ها یکی از اشخاص موثر در تاریخ این کشور دفن شده‌اند. یکی از آثار تاریخی مهم کشور روسیه، در پر جمعیت‌ترین شهر این کشور، مقبره یا آرامگاه لنین در مسکو است. برای آشنایی با این محل و تاریخچه آن، مطالعه این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم را از دست ندهید.

لنین که بود؟

“هدف وسیله را توجیه می‌کند” این جمله معروف را بیشتر ما در فیلم‌های تلویزیونی یا مستندها شنیده‌ایم و در کتاب‌های مختلف خوانده‌ایم اما آیا می‌دانید که این جمله را چه کسی گفته است؟ این جمله معروف یکی از نظریات ولادیمیر ایلیچ اولیانوف بود که با نام لنین شناخته می‌شود. این فرد یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان شوروی سابقه یا روسیه فعلی بود که در سال 1870 میلادی در اولیانوفسک روسیه متولد و در ژانویه 1924 از دنیا رفت.

اجاره روزانه خانه در تهران

 لنین یکی از تاثیرگذارترین افراد در روسیه و یکی از چند رهبری بود که در جنگ جهانی اول و با همفکری و همراهی دیگر رهبران توانست روسیه را در نبرد قدرت‌های آن زمان به پیروزی برساند. تاثیر لنین بر تاریخ روسیه آنقدر زیاد است که جنازه او را به مومیایی تبدیل کرده و به عنوان میراثی ماندگار و ارزشمند، در مهم‌ترین میدان روسیه یعنی میدان سرخ مسکو و در نزدیکی کاخ کرملین نگهداری می‌کنند. آرامگاه لنین در مسکو این روزها جاذبه‌ای مهم از نظر گردشگری و مکانی برای تجدید میثاق علاقه‌مندان به نظریه‌های او است.

مومیایی لنین

آرامگاه لنین کجاست؟

در صورتی که قصد سفر به کشوری تاریخی را دارید و بازدید از آرامگاه لنین در مسکو هم جزو برنامه‌های شما است، ابتدا باید به روسیه سفر کنید. سپس در مسکو به سمت میدان سرخ و کاخ کرملین رفته تا به آرامگاه لنین برسید. آرامگاه لنین قبل از کاخ قرار دارد و گنبد مرتفع آن را می‌توانید از فاصله‌ای دور هم تشخیص دهید.

این آرامگاه بنایی هرمی و 5 سطح دارد. نمای بیرونی آرامگاه با سنگ‌های گرانیتی پوشانده شده و در داخل و مرکز آن پیکر مومیایی لنین قرار دارد. مومیایی لنین که در آرامگاه منتسب به او نگهداری می‌شود، یکی از معروف‌ترین مومیایی‌های دنیا و تاریخ کشور روسیه است. بنای این آرامگاه با ارتفاع 12 متری و طولی نزدیک به 24 متر یکی از بزرگ‌ترین مقبره‌های دنیا است. تابوت لنین در این مقبره در سالنی بزرگ و در محفظه شیشه‌ای قرار دارد. آرامگاه لنین در مسکو به غیر از جمعه و دوشنبه‌ها در باقی ایام هفته از 10 صبح تا 10 شب، میزبان بازدیدکنندگان عمومی از سراسر دنیا است.

 آرامگاه لنین در مسکو

معماری آرامگاه لنین

یکی از نکات جالب در مورد آرامگاه لنین در مسکو، معماری متفاوت آن است. در فضای داخلی این آرامگاه تماما از سنگ مرمر استفاده شده است. این فضا هیچ پنجره‌ای به بیرون ندارد و کاملا تاریک است. تنها قسمت روشن این آرامگاه جایی است که جنازه و تابوت شیشه‌ای لنین در آن قرار دارد. با این روش (یعنی تاریک نگه داشتن فضا)، شانس سالم ماندن مومیایی بیشتر می‌شود. این آرامگاه که در ساخت آن از آرامگاه کوروش کبیر الهام گرفته شده است، در ابتدا یعنی در سال 1991 در فضای باز قرار داشت.

بعد از اقدام به اسید پاشی روی جنازه، جسد به داخل و محل فعلی منتقل شد تا امنیت بیشتری شده و مراقبت از آن به طور دقیق‌تر انجام شود. در نگاه اول ممکن است تصور کنید که آرامگاه لنین مکانی کوچک است اما اینطور نیست؛ زیرا بخش‌ها زیادی از فضای این آرامگاه مخفی هستند. از بخش‌های مخفی این آرامگاه می‌توان به زیرزمین دو طبقه‌ای که در زیر ساختمان اصلی قرار دارد، اشاره کرد.

 آرامگاه لنین

ورود به آرامگاه

جهت ورود به آرامگاه لنین در مسکو ابتدا باید به باغ الکساندر بروید. این باغ در کاخ کرملین و در نزدیکی میدان سرخ، معروف‌ترین میدان کشور روسیه قرار دارد. همه بازدیدکنندگان برای ورود به محل آرامگاه باید از باجه کنترلی قبل از ورودی که در باغ قرار دارد، عبور کنند. اگر خوش شانس باشید خیلی زود از باجه عبور خواهید کرد و به ورودی مقبره می‌رسید، در غیر این صورت ممکن است با صفی طولانی از بازدیدکنندگان مواجه شوید و برای ورود به آرامگاه ناچار به اندکی صبر و تحمل باشید. در زمان انتظار برای پیش رفتن با صف می‌توانید از زیبایی‌های باغ بهره برده و حتی در صورت خوش‌ شانسی، فرصت مشاهده مراسم تعویض نیروهای امنیتی را هم داشته باشید.

ورود به این مقبره و بازدید از جسد لنین هیچ هزینه‌ای نداشته و کاملا رایگان است. تنها در مواردی خاص مانند کم تجربه بودن مسافر و حمل وسایل اضافی ممکن است نیاز به پرداخت هزینه باشد. همچنین در بعضی تورهای گروهی هم بلیط ورودی با دریافت هزینه ارائه می‌شود. در بیشتر موارد اما بازدید از این آرامگاه کاملا رایگان است، بنابراین گول افراد سودجو و کلاهبردار را در این باره نخورید و هزینه‌ای برای دریافت بلیط این آرامگاه پرداخت نکنید.

 آرامگاه لنین در مسکو

قوانین مهم جهت بازدید از آرامگاه لنین در مسکو

بازدید از آرامگاه لنین در مسکو هم مانند دیگر مکان‌های تاریخی قوانینی دارد و همه مسافرانی که این کشور، شهر مسکو و بازدید از جاذبه‌های آن به خصوص آرامگاه لنین را برای سفر خود انتخاب کرده‌اند باید از آن‌ها مطلع بوده و آنها را رعایت کنند. قوانین بازدید از این آرامگاه برای راحتی خود مسافران و محافظت از جسد مومیایی شده لنین وضع شده است و رعایت آن‌ها از اتلاف وقت مسافران در هنگام ورود و جریمه آن‌ها جلوگیری می‌کند.

1.       همراه نبردن کیف

به دلیل مسائل امنیتی همراه داشتن هرگونه شی فلزی حتی کلید، تلفن همراه و انواع مایعات به داخل کابین و سالنی که تابوت در آن قرار دارد، ممنوع است. در صورتی که فرد هر کدام از وسایل ممنوعه را همراه داشته باشد، مجازات شده و با او برخورد می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که در این مکان از بردن کیف خودداری کنید. البته در صورتی که قصد خروج طولانی‌مدت از هتل را دارید و چاره‌ای جز همراه داشتن کیف ندارید هم جای نگرانی نیست. در ابتدای ورودی کیف شما از گیت رد شده و بازرسی می‌شود. البته بازرسی کیف با پرداخت هزینه انجام می‌شود و در صورتی که کالای ممنوعه‌ای همراه شما باشد کیف و وسایل در بخش امانات بازرسی نگهداری می‌شوند.

2.      ممنوعیت عکاسی

یکی دیگر از نکاتی که در بازدید از آرامگاه لنین در مسکو باید به آن توجه داشت، همراه نبردن دوربین عکاسی و ممنوعیت  عکاسی در داخل مقبره است. در صورتی که ماموران امنیتی، حین بازرسی بدنی متوجه وجود دوربین در وسایل شوند، آن را ضبط کرده و تا پایان گردش در آرامگاه نزد خود نگه می‌دارند. در غیر این صورت افرادی که در داخل آرامگاه فعالیت‌ می‌کنند، این امکان را دارند که گوشی شما را ضبط، تصاویر را پاک و در صورت لزوم شما را به صورت نقدی جریمه کنند.

دیگر قوانین بازدید از جسد لنین

قوانین گفته شده در مورد جسد لنین و بازدید از آن به موارد گفته شده خلاصه نمی‌شوند. از دیگر قوانین بازدید از جسد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیرون بودن دست‌ها و قرار ندادن آن‌ها پشت سر یا داخل جیب
  • برداشتن کلاه توسط آقایان حین بازدید از جسد
  • نکشیدن سیگار
  • عدم لمس تابوت لنین و…

ساعت بازدید از آرامگاه

همان‌طور که گفته شد بازدید از جسد لنین همه روزه امکان‌پذیر نیست و محدودیت‌هایی دارد. به جز روزهای جمعه و دوشنبه، درب‌های این آرامگاه در بقیه روزهای هفته برای بازدید عموم مردم باز است. البته در تعطیلات عمومی، شرایط خاص و در صورتی که نیاز به تعمیر و بازسازی مقبره یا جسد باشد باید استعلام وضعیت باز بودن یا نبودن آرامگاه را قبل از مراجعه به آن دریافت کرد.

نگهداری از مومیایی لنین

روش و چگونگی نگهداری از مومیایی لنین، یکی از سوالات متداول گردشگرانی است که به کشور روسیه سفر کرده و از این بنای تاریخی دیدن می‌کنند. در پاسخ به این سوال باید گفت که فرآیند مومیایی کردن جسد لنین برای قرارگیری در تابوت شیشه‌ای و حفظ سلامت ظاهری جسد توسط گروهی از متخصصان انجام شده است. این متخصصان شرایطی را فراهم کرده‌اند که جسد بدون کمترین آسیبی مومیایی شده و در طول زمان آسیبی به آن وارد نشود. یکی از اقدامات انجام شده در آرامگاه لنین در مسکو برای حفظ سلامت جسد، کنترل دما و رطوبت تابوت است. دمای تابوت همیشه در حد 16 درجه و رطوبت آن حدود 80 درصد است. همچنین طراحی این محفظه شیشه‌ای به گونه‌ای است که امکان ورود هیچ باکتری یا ماده مخربی به داخل آن وجود ندارد.

 آرامگاه لنین در مسکو

سخن پایانی آرامگاه لنین در مسکو

آرامگاه لنین با همه قوانین سخت‌گیرانه‌ای که برای بازدید دارد و ترسی که با ورود به آن به گردشگران القا می‌شود، یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری کشور روسیه و شهر مسکو است. این آرامگاه همه ساله میزبان تعداد زیادی از علاقه‌مندان به تاریخ به خصوص طرفداران شوروی سابق است که برای تجدید دیدار با یکی از رهبران بزرگ تاریخ شوروی به این کشور سفر می‌کنند. در این مطلب هر آنچه در مورد این مکان تاریخی و شرایط بازدید از آن مورد نیاز بود را توضیح دادیم. شما چه تجربه‌ای از سفر به آثار تاریخی اینچنینی دارید؟