تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مکان های دیدنی قصر شیرین

در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با مکان های دیدنی قصر شیرین آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

قصر شیرین از شهرهای بسیار قدیمی ایران در استان کرمانشاه می باشد. بنای این شهر به خسرو پرویز ساسانی منسوب است، در اطراف شهر فعلی، ویرانه‌های قصر شیرین کهنه باقی مانده که گفته می‌شود در زمان سلطنت خسرو پرویز، باغی وسیع با قصرهای دلپذیر و فرح انگیز بود و قصر زمستانی محبوبه او شیرین نیز در آن قرار داشته است.علت نامگذاری این شهر به قصر شیرین  احداث کاخی برای همسر  مسیحی خسرو (شیرین) بوده است.زبان مردم قصر شیریت کردی می باشد و مهمان نوازی آنها شهره عام و خاص است.قصر شیرین در دوران جنگ تحمیلی خسارت ای زیادی را متحمل شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

آتشکده چهارقاپی قصر شیرین

این بنا جزو آخرین و بزرگ‌ترین بناهای دوره‌ی ساسانیان است. بنایی چهارگوش از جنس سنگ و گچ در ابعاد ۲۵ در ۲۵ متر و ارتفاع ۴.۵ متری از سطح زمین که در گذر زمان جنگ و بلا کم ندیده اما همچنان استوار ایستاده است. اواخر دوره‌ی ساسانی بود؛ دقیق‌تر بگوییم در زمان حکومت خسروپرویز بود که بناهایی شامل عمارت خسرو و چهارتاقی در غرب فلات ایران ساخته شد. این عمارت‌ها که برای شیرین، همسر شاهنشاه، ساخته شده بود به قصر شیرین معروف شد.مکان های دیدنی قصر شیرین

کاخ خسرو قصر شیرین

در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهار قابی، ویرانه‌های قصر خسرو پرویز دیده می‌شود. در قسمت شرقی بنا، تالار ستون‌دار مستطیل شکلی دیده می‌شود و سقف آن به وسیله طاق‌های آجری پوشش داده شده است. در پشت این تالار، اتاق گنبددار بزرگی قرار دارد و راه ورود به آن از طریق درگاهی که در قسمت غربی تالار ایجاد شده است، صورت می‌گیرد. هم‌چنین در پشت اتاق گنبددار، حیاط مربع شکلی با رواق ستون‌دار قرار دارد. اطراف این حیاط را اتاق‌های متعددی فرا گرفته است. در قسمت غربی حیاط نیز ایوانی ساخته شده است که از طریق درگاهی به حیاط دیگر کاخ منتهی می‌شود. در اطراف این حیاط‌ ها نیز مجموعه اتاق‌ها و اصطبل‌ها قرار دارند.

مکان های دیدنی قصر شیرین
مکان های دیدنی قصر شیرین

کاروانسرای عباسی 

این کاروانسرا در داخل شهر قصرشیرین قرار دارد که متأسفانه در اثر حملات عراق آسیب زیادی دیده و تنها قسمت ورودی آن باقی مانده است ولی در سال های اخیر میراث فرهنگی اقدام به بازسازی آن نموده است . این کاروانسرا نیز از نظر پلان تا حدودی شبیه کاروانسراهای صفوی بیستون و ماهیدشت می باشد بطوریکه دارای ورودی طاق داری درضلع جنوبی بناست که در هر طرف ورودی سکویی دراز ایجاد شده است . این کاروانسرا به وسیله لاشه سنگ و آجر ساخته شده است .

کاخ حوش کوری

ویرانه کاخی از دوره ساسانی در شمال قصر شیرین بر جای مانده است که در نزد اهالی به نام حوش کوری نامیده می‌شود. این کاخ در روزگار آبادی یکی از قصرهای سلطنتی و بزرگ ساسانی به شمار می‌آمده است.

موزه مردم شناسی قصر شیرین

شاید برایتان جالب باشد که قصر شیرین موزه ای دارد که میتواند گردشگران را بیشتر با آداب و رسوم و نوع پوشش و حرفه مردم این شهرآشنا سازد. موزه مردم‌شناسی از سال ۱۳۸۷ راه اندازی شده‌است. در این موزه ابزار زندگی کشاورزی و عشایری، پوشاک کردی کردان جنوب کردستان و وسایل زندگی عشایری به نمایش گذاشته شده‌است. مکان این موزه کاروانسرای عباسی قصر شیرین است.

مکان های دیدنی قصر شیرین

مقالات بیشتری بخوانید