تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

اگر روزی شانس با شما همراه شد و توانستید به هندوستان سفر کنید یکی از بهترین مکان‌های گردشگری که می‌توانید از آن دیدن کنید، تاج محل هندوستان است. تاج محل یکی از بهترین و زیباترین مکان‌های گردشگری واقع شده در هندوستان است که به دلیل داشتن معماری خاص و خیره کننده و همچنین داستان‌های عاشقانه نهفته شده در این مجموعه هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران جهانی است.

تقریبا می‌توان گفت تمامی افرادی که شانس بازدید از این بنای تاریخی و دوست داشتنی را می‌یابند تا سالیان سال از مرور خاطرات ثبت شده در این منطقه لذت می‌برند. بنابراین اگر شما نیز قصد دارید روزی منزل را با هدف بازدید از این مکان توریستی ترک کنید، مطالعه این مقاله می‌تواند اطلاعات مفید و بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهد.

اجاره روزانه خانه در تهران

هر آنچه باید در مورد تاج محل هندوستان بدانید!

تاج محل کجاست؟

اولین و مهم‌ترین سوالی که در هنگام سخن گفتن از تاج محل هندوستان در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد این است که سازه نامبرده در کجا واقع شده و با چه هدفی ساخته شده است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تاج محل یک سازه مرمرین و بسیار زیبا است که به دلیل داشتن ویژگی‌های معماری خاص و خیره کننده به عنوان یکی از عجایب هفت گانه جهان از آن یاد می‌شود. این سازه مشهور در شهر آگرا هند واقع شده است.

بیشتر بخوانید

شاه‌ جهان به عنوان پنجمین امپراتور گورکانی هند فردی عاشق پیشه بود. به گونه‌ای که داستان عشق این پادشاه به همسر ایرانی‌اش در طول تاریخ زبانزد خاص و عام بوده است. هنگامی که همسر شاه یعنی ارجمند بانو بیگم فوت می‌کند، پادشاه دستور می‌دهد تاج محل به یاد بود این بانو بزرگوار ساخته شود.

در نتیجه تلاش‌های فراوان معماران خبره زمان از سال ۱۶۳۲ تا ۱۶۴۷ میلادی این سازه چشم نواز طراحی و ساخته می‌شود. امروزه در سراسر جهان از تاج محل به عنوان آرامگاه شاه جهان و همسرش یاد می‌شود.

چرا تاج محل جزو عجایب هفت‌ گانه است؟

نام بردن از تاج محل در کنار آثار بی‌نظیری همچون ماچو پیچو، پترا، مجسمه مسیح، کولوسئوم، چیچن ایتزا و غیره نشان دهنده محبوبیت بالا این سازه است.

در طی سال ۲۰۰۷ میلادی یک نظرسنجی جهانی انجام شد تا هفت مورد از بهترین و عجیب‌ترین سازه‌های جهانی مشخص شود. بالا بودن آرا به محبوبیت این اثر باعث شده است تا از آن به عنوان یکی از عجایب هفت گانه یاد شود.‌ لازم به ذکر است که داستان عاشقانه پشت پرده ساخت این اثر هنری و معماری یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت تاج محل است.

تاریخ دانان نقل می‌کنند که ارجمند بانو هنگامی فوت خود به پادشاه وصیت کرده بود که پس از وی مجدد ازدواج نکند و یک بنا به یادبود او بسازد. پادشاه نیز به دلیل عشق بسیار زیادی که به همسرش داشت به دو وصیت او عمل کرد. همین موضوع باعث می‌شود تا در سراسر جهان همه دوست داشته باشند از این اثر هنری ماندگار دیدن کنند و سالانه میلیون‌ها گردشگر برای دیدن از این مکان گردشگری وارد خاک هندوستان شوند.

چرا تاج محل جزو عجایب هفت‌ گانه است؟

معمار تاج محل چه کسی است؟

گردشگران هنگامی‌ که به اثر زیبا و ماندگار تاج‌ محل نگاه می‌کنند معمولا با این سوال روبرو می‌شوند که این اثر ماندگار توسط چه کسی ساخته شده‌ است یا بهتر است بگوییم معمار تاج محل کل هندوستان چه کسی است؟

در پاسخ به این سوال بسیار مهم نمی‌توانیم نام شخص مشخصی را بر زبان بیاوریم. چرا که معمار و سازنده اصلی این بنا مشخص نیست. به عبارتی می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین معماهایی که باعث جذابیت این بنای تاریخی شده‌ است، گمنام بودن سازندگان آن است. اما مشاهده معماری ایرانی و اسلامی اصیل این سازه نشان می‌دهد که معماران ایرانی نیز در طراحی و ساخت این بنا نقش داشته‌اند.

احتمال داده می‌شود که معماران ایرانی با همکاری معماران هندی به طراحی و ساخت این بنا دوست داشتنی پرداخته‌اند.

معماری تاج محل چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث محبوبیت دو چندان تاج محل هندوستان شده است معماری بسیار بی‌نظیر این سازه دوست داشتنی است. تحقیقات انجام شده توسط معماران در اثر حاضر نشان می‌دهد که سبک به کار رفته در معماری این اثر ترکیبی است از معماری هندی، ایرانی و آسیایی مرکزی.

تاریخ‌دانان نقد می‌کنند که پس از مرگ ملکه پادشاه دستور داد تا بهترین معماران هندی، ایرانی و آسیایی کنار یکدیگر جمع شوند تا بتوانند اثری را بسازند که برای سالیان طولانی مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید

استفاده از سنگ‌های گران قیمت تاریخی به خصوص مرمر سفید و همچنین حفظ تقارن و ایجاد خطای دید از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این اثر است. استفاده از هندسه در معماری این سازه به گونه‌ای است که باعث خاص‌تر شدن آن می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت به هر کجای این سازه بی‌نظیر که نگاه کنیم می‌توانید خلاقیت و ظرافت را مشاهده کنیم. همین نیز باعث می‌شود تا نام تاج محل هندوستان در کنار سایر سازه‌های برتر جهانی قرار گیرد.

همان گونه که قبل‌تر نیز اشاره کردیم معمار اصلی این سازه مشخص نیست. اما تاریخ دانان احتمال می‌دهند که معماران برجسته‌ای همچون استاد احمد لاهوری و عیسی شیرازی نقشه‌نویس در طراحی و ساخت این سازه بی‌نظیر نقش داشته باشند.

معماری تاج محل چگونه است؟

تغییر رنگ بنای تاج محل در طول شبانه‌ روز

تاج‌ محل به‌ عنوان یکی از بهترین و عجیب‌ترین اثرهای معماری و هنری جهانی به‌ گونه‌ای طراحی‌ شده است که در هر ساعت از شبانه‌روز به یک رنگ دیده می‌شود‌ اگر شما شانس این را داشته باشید که در ساعت‌های مختلفی از روز این اثر هنری را نگاه کنید قطعا شگفت‌زده خواهید شد. چرا که خلاقیت و ظرافت به‌ کار رفته در معماری این سازه به‌ گونه‌ای است که در هنگام طلوع صبح تاج‌محل  به رنگ صورتی، در شب به رنگ طلایی و در میانه روز به رنگ شیری دیده می‌شود.‌
این موضوع باعث شده‌ است تا افراد زیادی برای عکس‌برداری از این سازه و همچنین مشاهده آن در ساعت‌های مختلف شبانه‌روزی برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهند و راهی کشور زیبا و دوست‌داشتنی هندوستان شوند.

تغییر رنگ بنای تاج محل در طول شبانه‌ روز

بخش‌های مختلف تاج محل

هنگامی که سخن از تاج محل هندوستان می‌شود، منظور مجموعه‌ای است از سازه‌هایی که در این محل واقع شده‌اند. بخش‌های مختلف تاج محل عبارتند از:

  • مسجد تاج محل

مسجد را می‌توان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تاج محل دانست که در بخش چپ سازه قرار گرفته است و تقریبا می‌تواند ۵۷۰ نمازگزار را در خود جای دهد. این مسجد به شیوه اسلامی طراحی و ساخته شده است.

  • باغ تاج محل

باغ تاج محل یکی از زیباترین و دوست داشتنی‌ترین قسمت‌های این سازه است که بسیار وسیع است و با درختان و گیاهان دوست داشتنی شناخته می‌شود.

  • موزه تاج محل

موزه این مکان نه تنها خود یک اثر معماری خلاقانه است بلکه آثار باستانی بسیاری را نیز در خود جای داده است.

  •  ورودی تاج محل

ورودی تاج محل اولین مکانی است که شما را با اثرات خلاقانه معماری این مکان آشنا می‌کند.

  • مقبره

مقبره بخشی از سازه تاج محل است که به عنوان آرامگاه ابدی پادشاه و همسرش انتخاب شده و افراد زیادی را به خود مجذوب کرده است.

  • مهمان خانه

مهمان خانه این بنا یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که ارزش تماشا را دارد. این اثر معماری بیشتر به شیوه اسلامی و هندی ساخته شده است.

این نکته را در نظر داشته باشید که هر کدام از بخش‌های مختلف این سازه هنری به تنهایی برای جلب توجه کافی است. به عبارتی می‌توان گفت معماران و سازندگان در هنگام طراحی و ساخت این اثر هنری نهایت توجه خود را به کار گرفته‌اند تا یکی از بهترین اثرات هنری معماری را در طول تاریخ بشر طراحی و بسازند.

بهترین زمان بازدید از تاج محل

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است ذهن هر گردشگری را به خود مشغول کند این است که برای بازدید از تاج محل هندوستان بهتر است کدام فصل یا کدام ماه را انتخاب کند؟
در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم تاج‌ محل تقریبا در تمامی ماه‌های سال زیبا و دوست‌داشتنی است و میهمانان بسیاری را از سراسر جهان به خود اختصاص می‌دهد. اما ازآن‌ جایی‌ که آب‌وهوای شهر آگرا از اواسط مهر ماه تا اواخر فروردین در بهترین حالت خود است، توصیه می‌شود اگر دوست دارید لذت بیشتری را در سفر خود تجربه کنید حتما در این بازه زمانی از این سازه فوق‌العاده دیدن کنید.

بیشتر بخوانید

فرقی ندارد شما شب به بازدید از تاج محل بپردازید یا صبح  و بعد از ظهر، چرا که این اثر معماری و هنری تقریبا در تمامی طول شبانه‌روز زیبایی‌های خود را به جلوه‌ای متفاوت در اختیار علاقه‌مندان و دوستداران قرار می‌دهد. شما می‌توانید با خیال راحت به مرمرهای زیبای این سازه نگاه کنید و به خلاقیت سازندگان پی ببرید.

بهترین زمان بازدید از تاج محل

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در رابطه با تاج محل هندوستان صحبت کنیم و اطلاعاتی کلی را در رابطه با این اثر هنری معماری در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به گردشگری و بازدید از اثرهای هنری و معماری موجود در سراسر جهان علاقه دارید، توصیه می‌کنیم حتما از تاج محل دیدن کنید.

چرا که این اثر فوق‌العاده به‌ گونه‌ای طراحی و ساخته‌ شده است که می‌تواند شما را با عجایب دنیای معماری بیشتر آشنا کند. همچنین به شما نشان می‌دهد که عشق می‌تواند چقدر گسترده باشد. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، سپاسگزاریم.