تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آرامش این روزها درّ گران‌بهایی است که در شهرهای بزرگ به‌سختی یافت می‌شود. گاهی برای یافتن آرامش و دوری از فضای پراضطراب شهری نیاز به حضور در فضاهای بکر ضرورت پیدا می‌کند. شادابی‌ای که طبیعت به انسان می‌بخشد را هیچگاه نمی‌توان از ساختمان‌های ساخته شده به دست انسان دریافت کرد. دود ماشین هم در شهر به ریه‌ها آسیب بسیاری می‌زند. برای همین پناه‌بردن به روستاها و آب‌وهوای پاکشان حتی برای یک روز در ماه می‌تواند به ‌سلامتی انسان کمک زیادی کند. روستای شکراب تهران یکی از این روستاها است. مناظر طبیعی بسیار زیبایی را دارد و مخصوص افرادی است که می‌خواهند از محیط شهری برای اندک زمانی فاصله بگیرند. در ادامه همراه با مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

مسیر رسیدن به روستای شکراب تهران

این روستا در نزدیکی شهر تهران قرار دارد. برای رسیدن به آن باید از روستای آهار گذشت. مسیر بین دو روستا از جمله مسیرهای بسیار زیبا برای پیاده‌روی است. فاصله بین دو روستا برای پیاده‌روی حدود دو تا سه ساعت طول می‌کشد. آنجا که مسیر نسبتاً طولانی است، نیاز به تجهیزات کامل برای پیاده‌روی و کوهنوردی نسبتاً سبک است. برای خروج از تهران از جاده لشکرک می‌توان خارج شد و در مسیر به سمت شهر فشم حرکت کرد. باید از دو منطقه حاجی‌آباد و اوشان رد شد. افرادی که این مسیر را طی می‌کنند به روستای آهار می‌رسند.

اجاره روزانه خانه در تهران

اما راه دومی برای رسیدن به روستای آهار نیز وجود دارد. این راه ویژه افراد علاقه‌مند به کوهنوردی‌های طولانی است. آنها می‌توانند در تهران با تله‌کابین خود را به قله توچال برسانند. از آن پس با استفاده از راه دامنه شمالی کوه به روستای آهار برسند. این مسیر چون طولانی است به افرادی که می‌خواهند خود را یک‌روزه به روستای شکراب برسانند توصیه نمی‌شود. طول مسیر پیاده‌روی تا آهار حدود 7 ساعت است.

بعد از رسیدن به آهار مسیر پیاده تا روستای شکراب پر از جاذبه‌های دیدنی ویژه این منطقه است. جاذبه‌های مثل امامزاده طاهر با قدمت بیش از 800 سال، آبشار ده تنگه شکراب، قلعه تاریخی معروف به دختر و قله‌های مرتفعی چون قله سی چال، قزقونچال، توچال و قلعه دختر را می‌توان مشاهده کرد. اگر فردی در غرب روستای شکراب به حرکت خود ادامه دهد به روستای شهرستانک خواهد رسید.

طبیعت زیبای روستا

طبیعت روستای شکراب تهران تنوع بسیار زیادی دارد. شامل کوه، دشت، رودخانه، آبشار، انواع درختان به‌خصوص گیلاس و آلبالو است. در طبیعت این منطقه، همه فصول سال قابل مشاهده است. آب ‌و هوای آن مطبوع و مخصوص ییلاق عشایر است.

درختان میوه در روستای شکراب تهران

رودخانه‌های شکراب

طبیعت بدون رودخانه مثل خورشت بدون نان می‌ماند. اگر در طبیعت رودخانه نبود، هیچ‌گاه طبیعت به تکامل و زیبایی اکنونش نمی‌رسید. در فاصله بین دو روستا دو رودخانه پر خروش قابل‌ مشاهده هستند. اولی رودخانه شکراب تهران است. این رودخانه مشهورترین رودخانه در اطراف این منطقه است و سرچشمه آن به دامنه کوه صندوق چال باز می‌گردد. این رودخانه مسیر بسیار طولانی را طی می‌کند. به‌طوری که از دره‌ کوهی به نام تار چشمه می‌گذرد و از بسیاری از روستاها عبور می‌کند. رودخانه دومی که از شکراب گذر می‌کند به نام رودخانه پیش کنک مشهور است. سرچشمه این رودخانه هم به کوه سی چال می‌رسد. این رودخانه بعد از اینکه از روستای آهار خارج شد در رودخانه شکراب می‌ریزد. در نهایت پس از طی مسیری طولانی هر دو رودخانه به رود جاجرود می‌پیوندند.

طبیعتی با همه فصول

یکی از ویژگی‌های طبیعت تغییر آن هم‌زمان با تغییر فصول است. در بعضی مکان‌ها ممکن است همه فصل‌های سال قابل مشاهده نباشند. اما در شکراب به گونه دیگری است. در این روستا همه فصل‌ها قابل رویت است. روستای شکراب در فصل بهار به‌خاطر نو شدن درختان و رشد گیاهان بعد از تحمل سختی سرما همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 از طرفی درختانی که ثمره خود را در فصل تابستان به طور کامل در اختیار باغداران قرار می‌دهند، در روستا وجود دارند. به‌خاطر وجود این درختان بسیاری از علاقه‌مندان به میوه‌های این فصل، خود را به روستای شکراب تهران می‌رسانند. در فصل پاییز طبیعت نمایشی به‌یادماندنی و زیبا از برگ‌های خزان خود در پیش چشم توریست‌ها اجرا می‌کند. خزان انبوه برگ‌های ریخته و صدای خش‌خش شکستن آنها در زیر پا فاصله طی شده تا آبشار را برای گردشگران جذاب می‌کند.

اما در فصل زمستان که هوا به رو به سردی می‌رود و برف بر روی زمین می‌نشیند بسیاری از افراد را از محیط زیبای زمستانی روستا دور می‌کند. ولی باز هم کوهنوردان علاقه‌مند به کوهنوردی در برف‌وبوران و سرما به این طبیعت زیبا پا می‌گذارند و در آن مشغول کوهنوردی می‌شوند. همچنین این منطقه در فصل‌های گرم سال زمانی محل شکارگاه پادشاهان قاجار بوده است.

یکی از جاذبه‌های دیدنی روستا به دلیل وجود همین طبیعت چهارفصل آن کوچه‌باغ‌های جذاب و دیدنی است. در بهار و تابستان سرسبزی کوچه‌باغ‌ها به افرادی که در آن پیاده‌روی می‌کنند، شادابی و نشاط را هدیه می‌دهند. در فصل پاییز می‌توان در کوچه‌باغ‌ها ریختن آرام برگ‌ها بر روی زمین را مشاهده نمود.

روستای شکراب تهران

جاذبه‎‌های مهم دیدنی روستای شکراب تهران

روستای شکراب جاذبه‌های فراوانی دارد. تا این جا به بخشی از آنها در این مقاله اشاره کردیم. در ادامه به دو تا از مهم‌ترین جاذبه‌های روستا به طور مفصل خواهیم پرداخت.

وجود بارگاه مقدس امامزاده طاهر و امامزاده زاهد

در دل باغ‌های روستا دو امامزاده وجود دارد. قدمت این دو امامزاده به دوره قاجاریه و نسب این دو امامزاده به امام زین‌العابدین علیه‌السلام بر می‌گردد. بنای این امامزادگان در دوره صفویه ساخته شده است. مردم روستا در این امامزاده‌ها برای تجمع‌های مذهبی خود دور هم جمع می‌شوند. در نزدیکی این دو امامزاده محلی برای استراحت کوهنوردان و سایر مسافران در نظر گرفته شده است. در نزدیکی مقبره امامزادگان روستای شکراب تهران سکوهای بسیاری برای چادرزدن ساخته شده است.

بارگاه مقدس امامزاده طاهر و امامزاده زاهد

آبشار زیبای شکراب

کمی دورتر از بارگاه مقدس امامزادگان یک دوراهی وجود دارد. مسیر سمت راست این دوراهی به‌سوی آبشار زیبای شکراب می‌رود و سمت چپ راهی به‌سوی فتح قله توچال است. مسیری که به آبشار می‌رسد، بسیار کوتاه است. با پیاده‌روی حدود ده‌دقیقه‌ای به آبشار خروشان شکراب می‌توان رسید. این آبشار در دل دره‌های کوه قرار دارد. ارتفاع آن حدود ده‌متری بیشتر از سطح دریا محاسبه شده است. ازآن‌جا که در نزدیکی آبشار بارگاه دو امامزاده قرار دارد و دارای مکان‌های رفاهی برای استراحت افراد است، هیچ امکانات رفاهی در نزدیکی آبشار برای بازدیدکنندگان وجود ندارد.

آبشار زیبای روستای شکراب

قصر دخترک

این مکان تاریخی حدود دو ساعتی با روستا فاصله دارد. این مکان در قله قلعه دختر جایی در بین دو روستای آهار و شکراب وجود دارد. قله قلعه دختر به‌خاطر وجود قصر دخترک به این نام مشهور شده است. قدمت این قصر به دوره پادشاهی ساسانیان بر می‌گردد. این قصر زمانی محل پرستش زرتشتیان و آتشکده آنها بوده است. البته به دلیل قدمتی که دارد در حال حاضر تبدیل به خرابه‌ شده است.

به چه دلایلی باید از روستای شکراب تهران بازدید کنید؟

  • در آخر فصل بهار و اوایل تابستان به دلیل وجود میوه‌های تازه به ثمر نشسته، می‌توان به این روستا سفر نمود.
  • در همه فصول سال مکانی بسیار مناسب برای کوهنوردی است.
  • جاذبه‌های دیدنی چون کوچه‌باغ‌ها، آبشار شکراب و مکان‌های تاریخی و مذهبی در دل باغ‌ها و کوه‌های آن وجود دارد.
  • در ایام محرم تعزیه‌خوانی سنتی برای علاقه‌مندان به تعزیه در روستای آهار در نزدیکی روستا برگزار می‌شود.
  • در مسیر رسیدن به آبشار گیاهان دارویی بسیاری به‌صورت خودرو وجود دارند. در بین آنها می‌توان آویشن کوهی، گل‌گاوزبان و ریواس را مشاهده نمود.
  • در نزدیکی آبشار روستای شکراب تهران می‌توانید با چادرهای مسافرتی، کمپی برای خود مهیا کنید و شب را در نزدیکی آبشار شکراب به صبح رسانید.

نکاتی برای بازدید از روستای شکراب تهران

  • امکانات رفاهی شامل نمازخانه، رستوران و سرویس بهداشتی در نزدیکی امامزاده‌ها قرار دارد و فاصله این مکان تا آبشار بسیار کم است.
  • از آن جا که در مسیر نسبتاً طولانی و ناهموار باید پیاده‌روی کرد، این مسیر به ‌هیچ‌ عنوان مناسب کودکان و افراد مسن نیست.
  • وسایل ضروری را از مبدأ حرکت با خود به همراه داشته باشید.
  • کوله سنگین برای جابه‌جایی در مسیرهای ناهموار مناسب نیست و فقط بار اضافی است.
  • برای حفظ سلامتی خود بدون اجازه باغدار به میوه‌ها دست نزنید.
  • برای تهیه میوه‌ در حجم زیاد و با قیمت ارزان‌تر از بازار در آخر فصل بهار و اوایل فصل تابستان به این مکان سر بزنید.
  • آسیب به درختان یا روشن کردن آتش ‌کاری ناپسند است.
  • آشغال‌های خود را در باغ‌ها و محیط اطراف روستا نریزید.
  • در صورت روشن نمودن آتش، قبل از تغییر مکان خود، آن را خاموش کنید.
  • بهترین فصل برای بازدید از آبشار شکراب آخر فصل بهار و اوایل تابستان است.
  • در فصل پاییز قبل از حرکت به سمت روستا شرایط آب‌ و هوایی مسیر و منطقه را چک کنید.

مسیر آهار به شکرآب

جمع بندی

اگر به دنبال راهی برای رهایی از دود ماشین‌های شهری می‌گردید، اگر هنرمند هستید و نیازمند آرامش برای خلق اثر خود هستید، اگر می‌خواهید کمی از جمعیت شهری و اینترنت همیشه در دسترس فاصله بگیرید و اگر دکتر به شما دوری از فضای شهری را برای سلامت ریه‌هایتان توصیه کرده است، سفر به روستا یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردش شما خواهد بود. شما می‌توانید با سفر به روستای شکراب تهران به همه این اهداف دست یابید و روزی به‌یادماندنی را در خاطرات خود ثبت کنید.