تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه یکی از جاهای دیدنی تهران است که در دامنه های کوه کلکچال قرار دارد.این پارک سرسبز و زیبا از محبوب ترین جاذبه های پایتخت محسوب می‌شود که گردشگران و کوهنوردان زیادی را به سمت خود می‌کشاند.با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا با این بوستان زیبا آشنا شویم.

بوستان جمشیدیه

پارک جمشیدیه کجاست؟

پارک جمشیدیه در شمال تهران واقع شده و دارای 10 هزار هکتار مساحت است.این بوستان زیبا امکانات خوبی را در خود قرار داده و باعث شده تا بسیاری از مردم تهران روزهای تعطیل خود را در آن بگذرانند.از مهمترین ویژگی های این پارک وجود درختان کهنسال است که فضای مناسبی را برای ورزش ایجاد کرده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

از دست ندهید : بهترین دیدنی های تهران و مناطق گردشگری پایتخت


تاریخچه

بوستان جمشیدیه که در منطقه 4 تهران قرار دارد ، در سالهای دور متعلق به خاندان دولو بود که در زمان قاجار می‌زیستند.مالک این بوستان فردی به نام جمشید دولو قاجار بود که زمین های دیگری نیز در تهران به او و طایفه اش تعلق داشت.شاید برایتان جالب باشد که این مالک ، ملک خود را به فرخ پهلوی بخشید.

در ابتدا قرار بر این بود که یک سرای سالمندان در این بوستان احداث شود ، اما این برنامه ریزی هرگز عملی نشد و در سال 1356 این منطقه به شکل یک پارک عمومی در آمد که با استقبال خوب مردم نیز مواجه شد.

پارک جمشیدیه تا بحال 2 بار مورد بازسازی قرار گرفته و در سال 74 نیز 16 هکتار به وسعت آن افزوده شد.

بوستان جمشیدیه تهران


از دیدنی های تهران : پل طبیعت


طرح اصلی این بوستان زیبا توسط کامران طباطبایی دیبا ارائه شد.او در سال 1315 در تهران متولد شد و تحصیلات خود را در رشته معماری در دانشگاه هاوارد شهر واشینگتن دی سی گذراند.از آثار دیگر او می توان به موزه هنرهای معاصر تهران ، فرهنگسرای نیاوران و پارک شفق اشاره کرد.

بخش های پارک جمشیدیه

در بدو ورود به پارک جمشیدیه هوای پاک و خنکی را استشمام خواهید کرد و تا چشمتان کار می‌کند درخت خواهید دید.صدای آواز پرندگان به همراه شرشر آب حس دلپذیری را برای شما ایجاد می‌کند.

وجود کوه ، رودخانه و فضای جنگلی باعث شده تا گردشگران و کوهنوردان زیادی از این مسیر برای صعود به کلکچال بهره ببرند.پله ها و کفپوش های ناهموار مسیری دوست داشتنی را برای عبور ایجاد کرده است.

گذرگاه سنگی

وقتی وارد بوستان شوید گذرگاه های سنگ فرش شده که می توانید بر روی آن ها قدم بزنید توجه شما را جلب خواهد کرد.درختان بلند و زیبا در اطراف این گذرگاه ها مسیری بی نظیر را پیش روی شما قرار می‌دهد و حس طراوت را به شما هدیه می‌دهد.

پارک جمشیدیه


همچنین بخوانید : تنگه واشی کجاست؟


دریاچه و آبشار و آبنمای سنگی

از ویژگی های بسیار دوست داشتنی پارک جمشیدیه این است که در جای جای این پارک شاهد رقص و خودنمایی آب هستید که این خودنمایی در محل دریاچه به اوج خود می‌رسد.جریان آب در کنار درختان کهن و فضایی جنگلی ، طراوت خاصی را به این باغ بخشیده و تصویری زیبا از یک باغ ایرانی را ایجاد کرده است.

در کنار دریاچه صندلی ها و فضاهایی برای نشستن وجود دارد تا دقایقی را در کنار این دریاچه زیبا بگذرانید ، به تماشای اردک ها و مرغابی ها بنشینید و ساعاتی به یاد ماندنی را رقم بزنید.

جمشیدیه

گونه های جانوری و گیاهی

گونه های گیاهی متنوعی در این پارک وجود دارد که وظیفه پاکیزگی شمال تهران را بر عهده دارند.

از درختانی که در پارک جمشیدیه تهران وجود دارد می توان به چنار،نارون،بلوط،گنجشک،افرای سیاه،سیب،بادام،زردآلو و گلابی اشاره کرد.

گونه های جانوری متنوعی نیز در این بوستان در حال زندگی هستند.بیش از 60 گونه پرنده در این محل شناسایی شده که در بین درختان و گیاهان زیبای آن زندگی می‌کنند.پیشنهاد می‌کنیم در سفر به بوستان جمشیدیه حتما دوربین به همراه خود داشته باشید تا بتوانید تصاویر زیبایی را ثبت کنید.

امکانات پارک جمشیدیه

همانطور که گفتیم بوستان جمشیدیه یکی از محبوب ترین جاذبه های تهران است و این محبوبیت لازمه‎‌ی امکانات مناسبی است.از امکانات این پارک می‌توان به سالن آمفی تئاتر ، رستوران ، آبنما ، سطل زباله ، آلاچیق ، سرویس بهداشتی ، نیمکت و … اشاره کرد.در نظر داشته باشید که این بوستان شهربازی ندارد اما برای گردش و پیک نیک بسیار مناسب است.

پارک جمشیدیه تهران

نمایشگاه های فصلی

در برخی از روزهای سال نمایشگاه های متنوعی در این محل برگزار می‌شود که می توانید در کنار بازدید و استفاده از پارک ، از این نمایشگاه ها نیز بازدید کنید.از بهترین نمایشگاه ها نمایشگاه صنایع دستی است که می توانید از اجناس با کیفیت هنرمندان خریداری کنید.

آدرس و دسترسی

آدرس : تهران،خیابان شهید باهنر،خیابان شهید امیدوار

دسترسی : برای رفتن به پارک جمشیدیه ابتدا باید خود را به میدان تجریش برسانید.

اگر می‌خواهید از مترو استفاده کنید در ایستگاه تجریش پیاده شوید و با استفاده از اتوبوس های خط تجریش – جماران خود را به خیابان امیدوار برسانید.

با استفاده از اتوبوس های BRT هم می توانید به تجریش رفته و از آنجا به وسیله تاکسی و یا اتوبوس به خیابان امیدوار و سپس به پارک جمشیدیه برسانید.


مقالات بیشتر بخوانید :