تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاذبه های گردشگری نطنز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاذبه های گردشگری نظنز را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

نطنز (Natanz) مرکز شهرستان نطنز، از باغ شهرهای تاریخی و مرکزی ایران است که در استان اصفهان و در میانه راه کاشان به اصفهان در دامنه کوهستان کرکس و در شمال باختری اردستان واقع شده است. نطنز چون نگینی سرسبز میان شهرهای خشک و بیابانی اطراف خود می‌درخشد. این باغ شهر در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان در دل کویر قرار گرفته است. در ادامه با مکان های دیدنی این شهر آشنا می شویم.

دیدنی های نطنز

مجموعه  تاریخی افوشته

تاریخ ساخت این مجموعه از دیدنی های نطنز به قرن نهم هجری قمری باز می گردد و سازنده آن سید واقف است. او در مجموعه وقفی گنبد سبز، مسجد جامع افوشته، خانقاه، حمام افوشته، شربت خانه و سورگاه و وقفنامه خود را دارد. جالب است سید واقف در جوانی، یعنی در سن ۴۲ سالگی آرامگاهی برای خود بنا می کند، سه سال پس از ساخت آرامگاه، مسجد افوشته را می سازد. چند سال پس از آن و هنگامی که او تازه به دوران پیری رسیده بود و بیشتر خواست های معنوی و نیات خداپسندانه خود را برآورده کرده بود به فکر احداث خانه ای برای سکونت خود می افتد. او در ۶۳ سالگی ساکن خانه اش شد اما تنها ۸ سال بعد آن خانه را هم وقف کرد. امروزه آرامگاه سید حسن الحسینی مشهور به سید واقف دارای برجی مرتفع و ۸ ضلعی با گنبد دوپوش و فیروزه رنگ و زیبا است که بر روی تپه ‌ای مشرف بر محله افوشته قرار گرفته است.

جاذبه های گردشگری نطنز
جاذبه های گردشگری نطنز

مسجد جامع نطنز (بقعه شیخ عبدالصمد اصفهانی)

در میان باغستان‌های واقع در دل شهر تاریخی نطنز، مناره‌ای بلند، گنبدی هرمی و درخت چنار کهنسال و سربه فلک کشیده‌ای نظر هر تازه‌ واردی را به خود جلب می‌کند. مسجد جامع که یکی از جاهای دیدنی نطنز محسوب می‌شود، نمایانگر تاریخ و معماری نفیس دوره اسلامی در دوره ایلخانی است و به نام بقعه «شیخ عبدالصمد اصفهانی» نیز شناخته می‌شود. مجموعه مسجد جامع نطنز از بقعه شیخ عبدالصمد، سر در خانقاه، شبستان هشت ضلعی گنبددار و مناره بلندی به درازای سطح بام تشکیل می‌شود.

1024px Shrine Complex of Sheikh Abd al Samad Natanz 01

روستای تاریخی ابیانه

روستای ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز در دامنه کوه کرکس در دره‌ای سرسبز و باصفا، جایی که رودخانه فصلی «برزرود» جریان دارد، قرار گرفته است. این روستای تاریخی به‌دلیل معماری بی‌نظیر خانه‌های سرخ رنگ‌اش که با خشت، گل، آجر و تیر چوبی ساخته شده، میان گردشگران داخلی و خارجی بسیار پرطرفدار است. از دیگر جاذبه‌های این روستا لباس‌های سنتی و جذاب مردان و زنان روستا است. لباس زنان متعلق به دوره صفویه و لباس مردان مانند لباس ایل بختیاری است.

جاذبه های گردشگری نطنز
جاذبه های گردشگری نطنز

آتشکده نطنز

آتشکده نطنز، آتشکده‌ای چهار اتاقی متعلق به دوران ساسانیان است که در کوچه پشتی مسجد جامع نطنز در باغی به نام «باغ امام جمعه» واقع شده است. راه دسترسی به این بنای تاریخی بسیار دشوار است و از میان باغ‌ها می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. از روی بام خانه‌های اطراف نیز می‌توانید قسمتی از این آتشکده دیدنی را تماشا کنید. اگر می‌خواهید دید بهتری از بنا داشته باشید، می‌توانید به بالای بام مسجد جامع بروید و بقایای این گنبد فرو ریخته را مشاهده کنید.

2 1

قلعه طرق رود

قلعه طرق رود از زیباترین آثار تاریخی نطنز است. این قلعه باستانی که قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد به دوران اشکانیان مربوط است. خوشبختانه طرق رود در لیست فهرست آثار ملی قرار دارد. این قلعه که شباهت زیادی با ارگ بم دارد مساحتی ۳۰ هزار مترمربعی داشته و چهارصد اتاق دارد. وجود چاه سنگی و ۵ برجک نگهبانی از دیگر جذابیت‌های این قلعه شگفت‌انگیز و باشکوه است.

جاذبه های گردشگری نطنز
جاذبه های گردشگری نطنز

کاروانسرای میرابوالمعالی

قلعه کوهاب یا همان کاروانسرای میر ابو المعالی از دیگر جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر نطنز است که قدمت آن به زمان شاه‌عباس اول برمی‌گردد. میر ابوالمعالی یکی از امرای نزدیک و مجلس نویس شاه‌عباس اول بوده است. این بنا توسط خود شخص میر ابوالمعالی ساخته‌شده است. این بنا در جاده آسفالت نطنز به کاشان قرار دارد.

1 1

حمام نوقه بادرود

از آنجایی‌که اصفهان از مراکز اصلی قدرت صفویان بوده بیشتر بناهای تاریخی و مشهور امروزی در این دوران ساخته‌ شده است. حمام نوقه بادرود یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهر نطنز است که در زمان شاهان صفوی به وجود آمده است. معماری زیبای این حمام باعث شهرتش شده است. نوقه در زبان پارسی پهلوی (اشکانی) به معنای جدید و نو است. علت چنین نام‌گذاری این است که حمام نوقه بادرود در کنار گرمابه قدیمی آن زمان ساخته‌ شده بوده است.

جاذبه های گردشگری نطنز
جاذبه های گردشگری نطنز

منطقه گردشگری متین آباد

منطقه نمونه گردشگری متین‌آباد اولین اکو کمپ ایران است که در ۲۵ کیلومتری شمال نطنز در ابتدای رمل‌های بزرگ کویر در جنوب دریاچه نمک نزدیک به مسیر قلعه کرشاهی قرار گرفته است. شترسواری، چادرهای دایمی در شن، رستوران، سوئیت و مزرعه ارگانیک کاملا طبیعی از جمله امکانات این مجموعه است که باعث جذب گردشگران و دوست‌داران نقاط کویری و علم نجوم به این منطقه شده است.

ff49f5e5 d9ea 4c4a 974f df8fbcd44162

دهکده گردشگری و تفریحی رایان

دهکده گردشگری و تفریحی رایان در دامنه کوه‌های کرکس، در ۳۰ کیلومتری نطنز قرار گرفته است. این دهکده تفریحی یکی از مناطق نمونه گردشگری است که با چشم‌اندازهای زیبایی که از روستای تاریخی «کشه» و «طرق رود» دارد، محبوبیت خاصی میان گردشگران پیدا کرده است.

جاذبه های گردشگری نطنز
جاذبه های گردشگری نطنز

گنبد باز (شکارگاه پادشاهان صفوی)

در حاشیه جاده قدیم کاشان به نطنز، بر فراز رشته کوه‌های کرکس، بنایی گنبدی و هشت ضلعی از خشت و گل در محدوده شکارگاه عباس‌آباد ساخته شده که «گنبد باز» نامیده می‌شود. این بنای تاریخی در گذشته محلی برای تفریح و شکار پادشاهان صفوی بوده و قدمت آن به دوران شاه عباس بزرگ باز می‌گردد. برای دیدن گنبد باز باید کمی کوهنوردی کنید، چون این بنا در بالای کوه قرار گرفته است. وقتی به بالای کوه برسید با تماشای زیبایی آجرها، خشت‌های قدیمی و پی‌های سنگی، خستگی پیاده روی از تن شما در می‌آید.

139301061428034052419444

غار پریان

غار پریان غاری است در چند سال اخیر کشف شده و هنوز هم کاوشگران در حال بررسی آن هستند. مسیر دسترسی به این غار راحت نیست و برای رسیدن به آن باید تجهیرات لازم را به همراه داشته باشید و از راهنما کمک بگیرید. به‌علاوه در سفر به غار پریان از دره‌ای زیبا به نام پری هول عبور خواهید کرد. طبیعت بکر این دره بسیار فرحبخش است. این غار همچنین در نزدیکی روستای ابیانه قرار دارد که می‌توانید پس از بازدید از این روستا، غار پریان را هم ببینید.

جاذبه های گردشگری نطنز
جاذبه های گردشگری نطنز

محوطه باستانی اریسمان

محوطه تاریخی و باستانی اریسمان با قدمتی ۶۰۰۰ ساله در ۲۰ کیلومتری نطنز قرار گرفته و اولین منطقه ذوب فلز جهان به شمار می‌رود. وجود کوره‌های عظیم ذوب مس، کانسنگ‌های مس، قطعات و قالب‌های ریخته‌گری به جذابیت این منطقه افزوده است. آثار دیگری شامل یک بنای آجری که به احتمال زیاد کارگاهی صنعتی بوده و همچنین یک گورستان نیز در این منطقه کشف شده‌اند.

5841b1e3 7ae3 41be 93f1 ed807a0ee72d

روستای خفر

روستای خفر یا روستای جهنم سفید در ۷ کیلومتری شمال شرقی نطنز قرار دارد. این روستا آب‌وهوایی سردتر از دیگر نقاط نطنز دارد. بعضاً زمستان‌های آن بسیار سرد است و به همین دلیل است که به آن جهنم سفید گفته می‌شود. این روستا اما جاذبه‌های گردشگری فراوانی در خود جای‌داده است. قلعه تاریخی، آب‌انبار و مسجد بابا سیاه‌پوش و امامزاده احمد معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.

جاذبه های گردشگری نطنز
جاذبه های گردشگری نطنز

روستای هنجن

روستای هنجن در شهر نطنز و میان کوه‌ها و رودهای زیادی قرار دارد. روستای هنجن به‌خاطر داشتن آب‌وهوای کوهستانی مورد علاقه بسیاری از گردشگران در روزهای گرم سال است. طبیعت بکر با چشم‌اندازهای خیره‌کننده رودخانه‌ها و کوه‌های اطراف از جاذبه‌های طبیعی این روستا است. همین طور کاخ عباس‌آباد  که در دوران صفویه ساخته شده از آثار تاریخی روستای هنجن است. پل و قلعه تاریخی هنجن از دیگر جاذبه‌های تاریخی این روستا هستند.

09a9de68 e428 457e 96f0 fe693d2e2733

چشمه آب سرخ فریزهند

چشمه آب سرخ فریز هند، چشمه‌ای سرخ رنگ است که در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال‌غربی نطنز قرار گرفته است. آب این چشمه از دسته آب‌های بی‌کربناته مخلوط، همراه با گاز است و برای درمان بیماری‌های کبد و مجاری صفراوی، معده و روده، بیماری‌های تغذیه و دستگاه گوارش بسیار موثر است. علاوه بر این نوشیدن آب این چشمه به سبب وجود املاح آهن در ترکیبات آن باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز و مقدار هموگلوبین خون می‌شود و در نهایت به درمان انواع کم‌خونی کمک می‌کند.

جاذبه های گردشگری نطنز
جاذبه های گردشگری نطنز

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: